beantwoord

door stationshal lopen zonder ov-chipkaart?

• 8 november 2019
  • 15 reacties
  • 201 Bekeken

Waarom is het niet mogelijk om zonder ov-chipkaart door een stationshal (in dit geval station Leiden) te lopen? Als je geen ov-chip hebt, om welke reden dan ook, moet je om het station heen lopen. Dat is toch vreemd? Een ov-kaart is om gebruik te maken van het openbaar vervoer (de naam zegt het al) en niet om door een stationshal te lopen. 

Ik heb het even nagezocht op de ns-site maar je kunt dus alleen met een ‘omwonende’pas of als medewerker door het station. Ieder ander moet een ov-chip hebben met minimaal 10 euro erop, anders kom je dat station niet in. 

icon

Beste antwoord door Momo 8 november 2019, 11:01

Ik heb het even nagezocht op de ns-site maar je kunt dus alleen met een ‘omwonende’pas of als medewerker door het station. Ieder ander moet een ov-chip hebben met minimaal 10 euro erop, anders kom je dat station niet in. 

Een OV-chipkaart is inderdaad nodig, die minimaal €10 saldo niet, aangezien bij de kaartautomaat gratis pasagerecht geladen kan worden wat 1 uur geldig is. Hiermee kunt u van de Centrum zijde naar de Zeezijde lopen en terug.

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is geen openbaar gebied maar voor treinreizigers. Het is niet om door te lopen. U moet dus een geldig kaartje hebben. Als dit niet zo zou zijn zijn alle poortjes nutteloos en stappen sommige mensen die niet door het station lopen zonder een kaartje in de trein. De bedoeling van de poortjes is juist dat iedereen een geldige incheck heeft. U kunt er langs, maar als u het gebied voor treinreizigers wilt betreden moet u in-en uitchecken. Dat is per saldo gratis. Sommige gemeenten. waaronder Leiden  kennen een passagepas die is verkrijgbaar op het automaat. Deze passen geven echter vaak meer problemen dan ze oplossen.  

Leiden heeft die mogelijkheid dus gewoon, u kunt daar een passage gratis uit het automaat halen.

Zie de opmerking van @Momo hieronder.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom is het niet mogelijk om zonder ov-chipkaart door een stationshal (in dit geval station Leiden) te lopen? Als je geen ov-chip hebt, om welke reden dan ook, moet je om het station heen lopen. Dat is toch vreemd? Een ov-kaart is om gebruik te maken van het openbaar vervoer (de naam zegt het al) en niet om door een stationshal te lopen. 

Een station is privéterrein en geen openbare weg. Dat betekent dat NS bijv. ook de kosten van schoonmaak en onderhoud moet betalen. 

Reputatie 7
Badge +3

Een OV-chipkaart is inderdaad nodig, die minimaal €10 saldo niet, aangezien bij de kaartautomaat gratis pasagerecht geladen kan worden wat 1 uur geldig is. Hiermee kunt u van de Centrum zijde naar de Zeezijde lopen en terug.

Dank voor je antwoord, maar je info klopt niet. Een stationshal met winkels is openbaar gebied. Als je het perron op gaat, of de toegang naar het perron (trap of lift) dan ben je een treinreiziger en moet je inchecken. Dat stel ik ook zeker niet ter discussie. Dat de poortjes er zijn om te zorgen dat iedereen een geldige incheck heeft, snapt iedereen. Maar je mag gewoon door het station lopen, dat is niet alleen voor treinreizigers maar dat kan dus niet in Leiden. Daar MOET je persé een ov-chip hebben met minimaal 10 euro erop. 

Je kunt station leiden niet door zonder ov-chip. Als je dus nooit gebruik maakt van ov-producten maar je wilt van de ene naar de andere kant van station Leiden, moet je er omheen lopen. Nu gaan de meeste mensen daar niet dood van, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen er niet vrolijk van worden. 

Het gaat dus niet om mogelijkheden om zwart te reizen, maar een doorgang door een station heen. Dat is echt iets anders.

Kijk Momo, hier heb ik iets aan! Dat wist ik dus niet en ga ik doorgeven (ik heb nl. zelf wel een ov-chip, maar werk in Leiden, niet ver van het station aan de LUMC-kant. Als je de stad in wilt, moet je verplicht om het station heen lopen en dat is gewoon best een heel eind). misschien is dat voor ov-chiploze collega's van mij een oplossing

Tamzin: het gaat om mensen die door een stationshal lopen, niet om hooligans die een hal bevuilen of slopen. Reguliere treinreizigers maken ook rommel en sommigen zelfs een heleboel. het wel of niet in bezit hebben van een ov-product betekent niet dat iemand zich netjes gedraagt en daar gaat het ook niet om. 

Reputatie 7
Badge +3

Kijk Momo, hier heb ik iets aan! Dat wist ik dus niet en ga ik doorgeven (ik heb nl. zelf wel een ov-chip, maar werk in Leiden, niet ver van het station aan de LUMC-kant. Als je de stad in wilt, moet je verplicht om het station heen lopen en dat is gewoon best een heel eind). misschien is dat voor ov-chiploze collega's van mij een oplossing

Dit kan niet bij alle stations met gesloten poortjes, maar in Leiden dus wel. In dit geval voor u en uw collega's een goede oplossing.  De collega's moeten dan wel een OV-kaart aanschaffen voor €7,50, maar saldo is dan niet nodig. Het mag ook een anonieme chipkaart zijn.

Reputatie 7
Badge +4

U mag alles vinden, maar het is geen openbaar gebied, ook niet omdat er winkels zijn. Hier telt de wetgeving en niet uw opvatting daarover. U mag alleen binnen de poortjes komen met een geldige incheck en de passagepas voldoet dan ook. U kunt er voor worden bekeurd als u er zo maar doorheen loopt, en de bedragen liegen er niet om. Even de pas op de kaart zetten is legaal, bespaart ellende en veel geld. Leuk of niet, het doet er niet zoveel toe hoe u de wet interpreteert.

Hoe dan ook, in Leiden kan het passeren op deze wijze zonder kosten en zonder saldo.

Reputatie 7
Badge +3

Zonder dit pasagerecht ging de gemeente niet akkoord met het sluiten van de poortjes. Het hielp ook een beetje veel dat NS meebetaalde aan aan de exploitatie van fietsenstallingen rondom het station. Wat drie miljoen euro al niet kan doen :laughing:

https://binnenstad.leiden.nl/updates/leids_college_positief_over_voorstel_ns_gemeente_leiden_maakt_afspraken_over_sluiting_ov_poortjes

https://gemeenteraad.leiden.nl/nc/besluiten/college/actie/file/datum/09062015/bestand/1107006/type/word/shash/9a638788/

Dank voor je antwoord, maar je info klopt niet. Een stationshal met winkels is openbaar gebied.

Harry, heb je toevallig een woning met tuin? Zou je het dan normaal vinden als passanten door je tuin liepen omdat dat korter is en “openbaar gebied”?

Reputatie 7
Badge +3

In sommige gevallen hebben mensen recht van overpad. Dus zo heel gek is dat niet. 

In sommige gevallen ja, maar in de meeste gevallen dus niet. Net als bij stations.

Reputatie 7
Badge +3

Tamzin: het gaat om mensen die door een stationshal lopen, niet om hooligans die een hal bevuilen of slopen. Reguliere treinreizigers maken ook rommel en sommigen zelfs een heleboel. het wel of niet in bezit hebben van een ov-product betekent niet dat iemand zich netjes gedraagt en daar gaat het ook niet om. 

En hoe ga je gewone passanten, hooligans en zwartrijders uit elkaar houden? Daar gaat NS dus niet aan beginnen.

Je kunt wel blijven volhouden dat een station openbare ruimte is maar dat is niet zo. Sommige gemeenten (zoals Deventer) hebben gekeken of ze dat juridisch wel voor elkaar konden krijgen maar hebben dat snel ingeslikt toen bleek dat als dat al zou lukken de gemeente ook voor de kosten van schoonmaak en onderhoud ging opdraaien.

Reputatie 7
Badge +3

Veel oude stations zijn er ook niet op ontworpen om dit soort toegangspoortjes te hebben, dus het is per situatie om te bekijken waar deze moeten staan. Op het kopstation Den Haag centraal heeft men er voor gekozen om ze bij de toegangen naar de perrons te hebben, is ook niet bij alle perrons even ideaal. Daar wilde men wel de stationshal voor iedereen toegankelijk houden. Delft is ook een voorbeeld waar de stationshal voor iedereen vrij toegankelijk is, al heeft dat geen doorgangsfunctie. Nou je, er is een doorgang van stationshal naar de publiekshal van het stadskantoor.

Vandaag werd bekend dat Schiphol ook poortjes zal krijgen.

Reputatie 5

Er wordt in dit topic even vergeten dat het station in Leiden toendertijd (ruim 30 jaar geleden) specifiek is ontworpen om de Leidse stedelijke omgeving een gunst te doen, met als hoofdfunctie een tunnel van stadskant naar universiteitskant. De oorspronkelijke bedoeling was ook dat het hele stationsgebied totaal vernieuwd zou worden, maar dat bleek uiteindelijk te duur te zijn. Toen er bekend werd dat er poortjes in zouden komen is er door de architect bezwaar gemaakt, waar jammer genoeg niks meer mee is gedaan. Daardoor zitten we al jaren met zo'n vijandig uitziende staal-glazen muur die het voetverkeer enorm ophoudt en nog altijd geregeld voor verwarring zorgt. 

Er is vrij recent nog door studenten van de TU Delft een verbeterd ontwerp onthuld voor de poortjes, waarbij ze niet meer standaard dicht zijn maar standaard open. Wil iemand er zonder een in- of uitcheck doorheen lopen, dan gaan ze alsnog dicht. Daarnaast was het ontwerp ook ergonomisch beter en had het geheel een betere uitstraling.

https://nos.nl/op3/artikel/2195153-in-en-uitchecken-kan-een-stuk-makkelijker-en-dit-is-hoe.html

Reageer