Doorkomende trein

• 22 november 2016
  • 22 reacties
  • 570 Bekeken

Het komt regelmatig voor dat er een (bijna) aanrijding met een persoon op een station voorkomt wanneer een intercity of goederentrein met volle vaart doorkomt. Levensgevaarlijk. Zo heb ik de laatste tijd op een aantal stations wat gevaarlijke situaties meegemaakt, waar een ongeval door een oplettende typhonerende machinist net voorkomen kon worden. Een tijdje geleden kwam er bijvoorbeeld in Den Haag Laan van NOI een goederentreinen door met ongeveer 80 km/uur vlak voor het vertrek van de intercity richting Lelystad. Je raadt het al: er stonden reizigers op de perronrand die net op tijd gewaarschuwd werden door de typhoon. Ditzelfde gebeurt regelmatig in Delft bij de Benelux. Ook Utrecht Centraal is tegenwoordig door goederentreinen die met 80 km/uur doorkomen een station waar een aanrijding zo op de loer ligt met alle onoplettendheid van reizigers. Daar kon laatst ook iemand nog net wegspringen van de perronrand door de typhoon van de machinist.
Voorbij razende treinen komen natuurlijk vaker voor op kleine stations waar geen intercity's stoppen. Ook hier gebeuren regelmatig (bijna) ongelukken.
Het lijkt me dan ook verstandig om reizigers te waarschuwen voor doorkomende treinen. Hier heb ik wat op bedacht, waarbij ik onderscheid maak tussen grote en kleine stations. Het is zeker geen rocket science, dus ik neem aan dat het best uitvoerbaar is.

(grote) stations waar meestal alle treinen stoppen, zoals Utrecht Centraal en Delft:
Op deze stations kan op de tbp's getoond worden dat er een trein zal passeren. De eerstvolgende halterende trein wordt dan onderaan de tbp aangegeven in de blauwe regel. Naast de melding van de passerende trein op de tbp wordt er ook omgeroepen dat er een trein zal doorkomen op spoor x.

Kleinere stations met veel doorkomende treinen:
Alleen een melding van een doorkomende trein op de tbp. Als er geen tbp is, kan deze waarschuwing eventueel gegeven worden door de perronrand extra te markeren, zoals in Nieuw-Vennep.

Ik hoop dat jullie het met me eens zijn dat er iets aan het attenderen van reizigers voor doorkomende treinen gedaan moet worden. De meeste reizigers op Utrecht Centraal denken bijvoorbeeld dat alle treinen daar stoppen en houden er geen rekening mee dat een trein ook met een redelijke vaart kan passeren. Ik hoop dan ook dat er wat meer aan het attenderen gedaan gaat worden dan nu het geval is. Ik, maar ook vele anderen waaronder natuurlijk ook het treinpersoneel, zouden zeker geen aanrijding op een vol perron willen zien. Als we het spoor veiliger willen maken, is het attenderen van reizigers voor doorkomende treinen zeker een stap in de goede richting.

22 reacties

Reputatie 5
Badge
@Treinspotter123 Opzich een goed idee. Dit gebeurt in Duitsland al met een omroep als deze:
https://www.youtube.com/watch?v=ic5iWS0-GoQ Dit is een waarschuwingsfilmpje van de Deutsche Bahn.
Reputatie 7
Heb pas op Rotterdam wel eens een omroep gehoord; met iets in de richtinf van Dames en heren, op spoor 7 zal zodadelijk een goederentrein voorbij rijden.. Het systeem is er wel, maar meer gebruik maken van de CTA's en dergelijke is een goeie!
Reputatie 6
Een combinatie tussen TBP en omroep is het beste inderdaad.

Nog beter is als je alleen een omroep voor een specifiek perron hebt. Zo zijn er op Sloterdijk op soor 11/12 maximaal 12 treinen per uur die niet stoppen (6 per richting). Lijkt mij niet dat dat niet op alle andere perrons hoeft te worden omgeroepen. Maar weet niet of zo'n systeem al bestaat.
Hoi Treinspotter123, lijkt me geen slecht idee dit! Ik ga het intern doorgeven.
@VIRM
De omroep moet alleen niet te vaak gaan over een doorkomende trein. Dan gaan mensen niet meer naar de omroep luisteren, ook niet als er wel belangrijke informatie wordt gedeeld. Ikzelf haak bij een grote storing namelijk af als er omgeroepen blijft worden. Het is dus de kunst om te kijken op welke stations en wanneer omgeroepen moet worden over een doorkomende trein, of dat het alleen op de tbp verschijnt.

@Annewil
Bedankt voor het doorgeven!

@Slidestops
Aha. Dat is interessant. Zelf heb ik het nog nooit gehoord.

@GroeneRuiter
Jep. Het idee schoot me binnen, omdat ik het ook vaak in Duitsland en Frankrijk hoor.
Reputatie 6
Badge
Ik vind dat mensen niet over de getrokken lijn heen moeten, tenzij er een trein voor hun stil staat. Als je toch gevaarlijk op de rand van het perron staat, moet je dat zelf weten, maar de gevolgen zijn voor jou. Er is niet voor niets zo'n lijn.
@landrsthrn
Tuurlijk, maar op een vol perron waar normaal elke trein stopt is het voor sommigen toch heel verleidelijk om op dat lege stukje perron voorbij de lijn te gaan staan.
@VIRM
De omroep moet alleen niet te vaak gaan over een doorkomende trein. Dan gaan mensen niet meer naar de omroep luisteren, ook niet als er wel belangrijke informatie wordt gedeeld.

Ik zou zeggen: vlak van tevoren eenmalig omroepen op de speakers bij het betreffende perron (indien mogelijk). Niemand behalve de reizigers langs dat perron hebben iets aan de melding.
Reputatie 6
Badge
https://youtu.be/7TTvJovaz-I?t=38

Kijk even naar dit voorbeeld. Is dit wat jullie precies bedoelen?
Reputatie 1
Dit lijkt me toch ook wel een prima idee : https://www.youtube.com/watch?v=wooHC3l3DC4 of deze uit het Verenigd Koninkrijk : https://www.youtube.com/watch?v=6iVXu_5b_L8 . Duidelijker kan haast niet .
Reputatie 7
Dan zou dit wel per perron geregeld moeten worden met de omroep, want anders wordt dat een chaos op grote stations...
Badge +3
Dan moet er wel worden omgeroepen op momenten dat er geen goederentrein door het station rijdt. De omroep is anders niet te verstaan.
Dan zou dit wel per perron geregeld moeten worden met de omroep, want anders wordt dat een chaos op grote stations...
Dat wordt momenteel bijzonder lastig.
Reputatie 5
Of de manier hoe ze dat bij het railnet van Londen doen, maar dan zit je weer met het probleem dat in NL het niet mogelijk is om per perron iets om te roepen.
In Londen roepen ze ook om en laten ze het zien op die borden dat een trein voorbij komt razen. Maar dan voor enkele seconden. Zo'n minuut voor die trein eraan komt, staat het op het bord en het is ook vrijwel gelijk weer verdwenen als de trein is gepasseerd.
Reputatie 6
Badge
Dat wordt momenteel bijzonder lastig.

Dat is gewoon niet te doen, tenzij men alle perrons bijna geluidsdicht isoleert. Twee verschillende omroepen door elkaar heen is niet om aan te horen.

Gewoon een korte en bondige omroep op het moment dat de trein een paar minuten voor het station is:
"Op perron X komt over enkele momenten een goederentrein langs. Neem a.u.b. voldoende afstand van de lijn... herhaling... etc..."

En dan ook op de CTA-borden: Passerende trein, neem afstand a.u.b.
Mijn reactie sloeg op de technische implementatie.

Heel voorzichtig wordt de weg naar het mogelijk maken van dit soort informatie open gezet, maar daar gaat tijd overheen. Laat ik het daarbij houden 🙂
Badge +3
In Duitsland werkt het omroepen per perron prima op grote stations. Het omroepen is daar wel heel anders georganiseerd dan in Nederland.
In meerdere landen om ons heen werkt het inderdaad prima. Eerste hobbel voor ons is dat het nu technisch niet mogelijk is.
Reputatie 5
In meerdere landen om ons heen werkt het inderdaad prima. Eerste hobbel voor ons is dat het nu technisch niet mogelijk is.

Technisch niet mogelijk is bullshit. Het is niet zo geprogrammeerd, dat is het. Tuurlijk kan het en is het ook mogelijk. Echter moeten alle omroepboxjes bij een centraal punt een soort nummer krijgen die weer is gekoppeld aan de perrons en de automatische omroep.

Ja kost veel tijd en gedoe, maar technisch niet mogelijk is bullshit.
Ik verkondig geen bullshit en vind het jammer zo aangesproken te moeten worden.

Technisch is het NU niet mogelijk. Waarom niet? Omdat de techniek in Nederland dan vervangen zou moeten worden. In het huidige systeem is er maar een mogelijkheid, hele station of niks.
Reputatie 5
Ja dat is toch precies wat ik zeg?:p
Dan snap ik werkelijk niet waarom je mijn reactie waarin ik stel dat het technisch nu niet mogelijk is (vanwege o.a. dus vervanging apparatuur) afdoet als bullshit.

Reageer