beantwoord

Doorrollen van treinmaterieel

• 14 december 2015
  • 5 reacties
  • 223 Bekeken

Reputatie 4
Zondag zag ik op station Groningen dat een Intercity (weet niet meer welke) bijna 2 meter met open deuren doorreed voordat de rem erop gezet werd/hij helemaal stilstond (VIRM). Wat is als reiziger dan het beste om te doen? Mijn 1e reactie zou zijn aan de noodrem trekken, maar volgens mijn medereisgenoot die meer connecties heeft binnen het spoor zei dat je dat juist niet moet doen, omdat het personeel vanzelf wel hun fout hersteld.
icon

Beste antwoord door Loes 15 december 2015, 16:45

Als een trein gaat rollen, zou ik als HC ook aan de noodrem trekken, dan komt de trein tot stilstand. Graag als de reiziger heeft getrokken, dan is het wel fijn voor ons als we weten welke noodrem is getrokken.
Bekijk origineel

5 reacties

Als een trein rijdt met open deuren is dat een geldige reden om aan de noodrem te trekken. Misschien staat de machinist wel buiten te roken en is er niemand in de cabine om te remmen. Oponthoud vanwege de noodrem is nog altijd beter dan dat er iemand zijn evenwicht verliest en tussen de langzaam rijdende trein en het perron terechtkomt.
In dit geval is er door het personeel van NS een onveilige situatie gecreƫerd die zo spoedig mogelijk moet worden gestopt. Aan de noodrem trekken is dan een goede oplossing. Ook als achteraf blijkt dat dat overbodig was geweest. Aan de noodrem trekken lost hier meer op dan het aan gevaar oplevert.

De enige keer dat ik (terecht) aan de noodrem trok, leverde dat een boel gesodemieter op. In zo'n geval zou ik dus gewoon aan de noodrem trekken, weglopen en me er verder niet mee bemoeien. Laat degene die de blunder begaat er maar voor zorgen dat hij het oplost.
Goed dat je dit hier meldt volvo8700. Ging het om aankomst van de trein of vertrek?
Als een trein gaat rollen, zou ik als HC ook aan de noodrem trekken, dan komt de trein tot stilstand. Graag als de reiziger heeft getrokken, dan is het wel fijn voor ons als we weten welke noodrem is getrokken.
Noodrem, zoals mijn voorgangers al zeggen. Een buiten rokende machinist terwijl de trein ongeremd staat kan in principe niet zomaar, maar het hoort gewoon niet. Heel simpel. En, hoe vervelend dat ook is voor de HC die mag gaan zoeken welke klep er open getrokken is, als reiziger zou ik m'n kop houden en doorlopen. De meningen over het terecht of niet trekken in dit soort situaties zijn verdeeld, zoals De Luchtmacht al zegt. Ook ik heb daar zo mijn ervaringen mee.

Reageer