Duidelijker verschil tussen incheckpalen NS en Connexxion

• 14 augustus 2014
  • 12 reacties
  • 1219 Bekeken

Hopelijk kan er snel een duidelijker onderscheid worden gemaakt tussen de incheckpalen van NS en die van Connexxion op station Amersfoort. Logisch dat er op station Amersfoort 2 soorten incheckpalen staan, omdat er ook treinen van Connexxion rijden, maar het verschil tussen de palen is minimaal (zelfde vorm, alleen de kleur van de achterkant van de incheckpaal is geel en lichtblauw voor resp. NS en Connexxion). Het komt regelmatig voor dat mensen die in de trein naar bijv. Amsterdam blijken te hebben ingecheckt bij Connexxion. Ze kunnen dan in Amsterdam niet uitchecken bij Connexxion, met als gevolg dat er 20 euro van hun OV-chipkaart wordt afgeschreven. Ze kunnen weliswaar het geld terugvragen bij Connexxion, maar dit betekent een hoop rompslomp die makkelijk kan worden voorkomen.
Op andere stations met verschillende vervoerders speelt dit probleem denk ik minder, omdat de incheckpalen van bijv. Syntus en Arriva er totaal anders uitzien...

12 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Op http://www.fransmensonides.nl/chip27.html wordt er ook over geklaagd, maar naast de naam en het logo is ook de blauwe kleur (ook aan de voorkant) toch wel een duidelijk verschil (zie de foto daar).
Je kan het wel zien, maar in Amersfoort moest ik ook goed kijken. Ook omdat ze naast elkaar staan op een perron en ik gewend ben om mijn kaart gewoon voor een lezer te houden en er vanuit ga dat het dan goed is.
Overwegende dat er zelfs reizigers zijn die een stempelautomaat aanzien voor een NS-CiCo, is de vergissing met een Connexxion-paaltje snel gemaakt, vooral door mensen die zich er niet van bewust zijn dat er in Amersfoort ook een andere vervoerder dan NS rijdt.
Reputatie 6
Badge +2
(..) en ik gewend ben om mijn kaart gewoon voor een lezer te houden en er vanuit ga dat het dan goed is.
Dat is dus onverstandig, in ieder geval vanaf nu weet je wel beter, tenzij je nooit op een station komt met ook een andere vervoerder.
Klopt, ik zag het ook wel hoor, maar het was voor mij de eerste en enige keer, want ik reis alleen met NS verder.
Reputatie 1
Ze maken het ook wel echt heel erg moeilijk. Uiteindelijk zou het natuurlijk handig zijn om aan het begin van de reis in te checken en aan het einde uit te checken.

Volgende week ga ik op gesprek bij NS. Mocht je meer van dit soort dingen tegen komen, let me know.

Geniet van het leven!

Alexander van Dijl
Ja dat zou makkelijk moeten kunnen, je hebt voor zover ik weet geen 2 bedrijven op hetzelfde traject.
Reputatie 1
Hey Macca,

Helaas komt dat wel voor, bijvoorbeeld in Amsterdam, waar GVB en NS stations delen...

Dan nog zou het makkelijker gemaakt moeten worden voor de reiziger en moet deze geen last hebben van de slechte samenwerkingen.

Geniet van het leven!

Alexander van Dijl
Reputatie 6
Badge +2
Op http://www.fransmensonides.nl/chip27.html wordt er ook over geklaagd, maar naast de naam en het logo is ook de blauwe kleur (ook aan de voorkant) toch wel een duidelijk verschil (zie de foto daar).
Ik vind wel dat de naam Connexxion duidelijker moet, heel licht blauw op iets donkerder lichtblauw geeft een slecht contrast.
Op het schermpje is het Connexxion-logo duidelijker zichtbaar.
Beste Thijs D, Welkom op het NS Serviceforum. Bedankt voor je feedback en suggesties! Spijtig om te lezen dat het lastig is om snel het verschil op te merken. Dit kan niet echt de bedoeling zijn. We zetten je signaal hierover door om te kijken wat we hierin kunnen betekenen voor onze reizigers.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Op het station' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Dit kan niet echt de bedoeling zijn. We zetten je signaal hierover door om te kijken wat we hierin kunnen betekenen voor onze reizigers.
Wat NS hierin kan betekenen is allang onderzocht: Zonder verdere tegenwerking uitvoering geven aan de aanbevelingen van de commissie-Meijdam (pdf). Specifiek:

De commissie adviseert enkelvoudig in- en uitchecken in de treinrailketen in te voeren. Met deze aanpassing van het OV-chipkaartsysteem neemt het reisgemak toe. Tevens houdt deze aanpassing de toetreding van nieuwe vervoerders betaalbaar en voorkomt het kapitaalvernietiging bij concessiewisseling.

We zijn nu ruim 3 jaar verder en er zijn nog geen tekenen dat enkelvoudig in- en uitchecken prioriteit heeft, noch bij TLS, noch bij haar meerderheidsaandeelhouder.

Reageer