Sticky

Een afteller op de perronborden. Wat vind jij?



Toon eerste bericht

123 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Beslist niet off-topic. Het heeft allemaal direct met elkaar te maken.

Wat duidelijk is dat NS en een aantal mensen op dit forum niet wensen in te zien dat eerst het ruim voor vertrektijd fluiten voor vertrek gevolgen heeft (korte) overstappen. Als daar de afteller bijkomt wordt dat effect alleen maar groter.

Het fundamentele probleem voor NS is dat het publiceren van uiterste vertrektijden leidt tot een dienstregeling die niet meer past. De overstappen van 2 minuten op hetzelfde perron zijn een overblijfsel uit de dienstregeling van 1970. In die tijd werd er gefloten wanneer de minuut versprong. 

Die minuut die verloren gaat zal ergens moeten terugkomen omdat anders de basisdienstregeling niet meer past. Je kunt dan bijvoorbeeld geen overstappen op hetzelfde perron in Amersfoort kunnen tonen omdat er nog maar 1 minuut overstaptijd is. Dat zou het directe gevolg zijn van het publiceren van uiterste instaptijden.

Voor dit effect is overigens al jaren geleden gewaarschuwd toen het fluiten ruim voor de vertrektijd is ingevoerd. 

Ik heb overigens niets tegen de teller als je tot de vertrektijd kunt instappen. Vertrektijd = uiterste instaptijd lost het probleem netjes op.

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
Hallo NS community! Wauw wat veel inhoudelijke reacties. Ik ben Sigrid, de UX designer van de borden op het station en perron.
Dit topic heb ik aangevraagd en wil graag een reactie geven op jullie feedback. Allereerst, echt heel fijn dat jullie zo meedenken.

Interpretatie van het concept
Wat ik merk tijdens het lezen van de reacties is dat het concept associaties oproept van een volledige geautomatiseerde afteller.
Dan zou de afteller gekoppeld moet worden met meerdere systemen, zoals seinen, verkeersleiding en de dienstregeling.
Dit is erg gecompliceerd. Het is dan ook logisch dat er twijfels zijn over de correctheid van de aftelfunctie bij afwijkende situaties, zoals vertraging.

Stel we laten het idee van een automatische afteller even voor wat het is.

In de huidige situatie kan de conducteur zelf inspelen op de afwijkende situaties. Deze vorm van vrijheid lijkt gezien jullie reactie en complexiteit van treinreizen van belang. Daarmee is het ook logischer als de laatste secondes en “niet meer instappen” door de conducteur gekozen worden. Zo kan het bord voor de conducteur tijdens het vertrekproces een ondersteuning worden in plaats van een belemmering.

De concepten
Als ontwerper ben ik vooral benieuwd naar wat jullie mening is over de verschillende concepten, eenvoud, deuren en kleurseconden.

Ik constateer dat de voorkeur uitgaat naar eenvoud in de functie.
Tevens lees ik dat de meningen verdeeld zijn over of roodgekleurde secondes juist helpen om de urgentie te tonen of dat het teveel geassocieerd wordt met vertraging.
Verder is er twijfel dat symbolen niet goed te lezen zullen zijn. Mogelijk is het symbool wel te herkennen op afstand als deze beter bekend is door het eens dichtbij te hebben gezien? Zoals in het concept bedoeld betekent het symbool de totale tijd totdat er gefloten wordt, dus hoe lang je nog in kunt stappen. Het idee is om dit met een symbool duidelijk te maken omdat er weinig ruimte is voor de tekst.
Tot slot: algemeen beeld is dat, als een instapsymbool gebruikt wordt, dit pas getoond moet worden als de trein aan het perron staat, en niet daarvoor.

Nogmaals wil ik zeggen dat ik erg blij ben met alle reacties en dat ik die mee ga nemen in het verdere denkproces. Mochten jullie aan de hand van deze informatie nog andere feedback hebben omtrent deze concepten, ik check het topic regelmatig.
Reputatie 1
Het zou nooit mogen gebeuren dat de perronborden gaan aftellen terwijl de conducteur en de betrokken trein daar nog niet "klaar" voor zijn. Het aftellen zou door een handeling van de HC moeten beginnen (zo'n bedieningskastje langs het perron waarmee een overweginstallatie wordt geactiveerd kan (ook) het aftellen op de perronborden starten, maar zou nooit eerder dan 30 (?) seconden voor het geplande vertrekmoment mogen werken. Een foto van het soort bedieningskastje dat ik bedoel staat hieronder (eerlijk gestolen van de fantastische web site van Nico Spilt)

Het gebeurt nog steeds veel te vaak dat treinen (tot wel 1 minuut) te vroeg vertrekken. Zoveel te vroeg vertrekken heeft geen enkel nut en is zeer nadelig voor de wacht- en overstaptijden op zo'n station.

Reputatie 7
Voor mij hoeft al die poespas niet fluiten is niet meer instappen klaar uit.
Met zulke kastjes wordt het wel heel ingewikkeld en de boosheid bij sommigen blijft gewoon..
Op station Rotterdam Centraal moet ik altijd lachen in de tunnel en trappen naar de perrons men hoort een fluitje en iedereen begint te hollen maar dan is het al te laat en alle inspanning voor niets en dan boos op de HC.

Ach die integratie is al jaren bezig, men is al jaren eigen laagjes rondom de ProRail-omgeving aan het bouwen, et cetera. Dat loopt sinds 2012, als ik het goed zeg. Vind dit bericht gewoon komisch.

Reputatie 7
Badge +2

Op Amersfoort Centraal lijkt de animatie van het combineren van treinen op de schermen een beetje het spoor bijster, die toonde bij de IC naar Enschede van even voor 5 (de 1759) een ernstig ongeval…

Treinstel dat aangekoppeld werd stond rechts in beeld klaar, vervolgens kwamen de uit Den Haag arriverende stellen vanaf rechts in beeld dwars door het gereedstaande treinstel heen, waarna in de animatie weer naar rechts vertrokken werd (dat klopte dan wel weer) 😉

Het verneukeratieve aan het nieuwsbericht is dat InfoPlus als één systeem wordt neergezet. Dat klopt, maar dat wekt voor buitenstaanders de indruk dat het om één applicatie van één team mensen gaat. Dat is het niet.

Badge +3

Vanaf 59 seconden voor de vertrektijd staat er al “0 minuten", dus ik denk niet dat het helpt tegen te vroeg vertrekken.

Update: Ik heb helaas nog geen reactie gekregen op mijn navraag om de evaluatie van deze proef. Hopelijk snel meer informatie!

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is er niet nagedacht over de praktische consequenties bij geplande overstappen op hetzelfde perron van 2 minuten. Die gaan dus de mist in wanneer er een minuut van de overstappers wordt gestolen.

Update: Ik heb inmiddels een vrij beknopte terugkoppeling gekregen, namelijk dat de afteller in het tweede kwartaal van 2020 zou moeten worden geïmplementeerd.

Ik zou zelf liever een iets uitgebreidere terugkoppeling willen geven, bijvoorbeeld ook voor welk van de concepten is gekozen, en heb nog nagevraagd of we er iets dieper op in zouden kunnen gaan. Hopelijk kan ik er spoedig iets meer over zeggen!

Reputatie 7

Hij rondt niet correct af, hij rondt af naar beneden. Zodra er nog 5.59 minuten zijn, staat-ie op 5. Zodra er nog 59 seconden zijn, staat-ie op 0.

Was mij ook al opgevallen. Dit weekend in Eindhoven stond de afteller een volle minuut op 0. Gratis advies aan NS of zorg dat het goed werkt of stop hier mee 

Reactie kwam sneller dan verwacht. Bij deze!

Opzet

Tijdens een proef afgelopen jaar hebben we extra informatie beschikbaar gesteld aan reizigers om hen de mogelijkheid te geven zich beter te spreiden over het perron en de trein. Hiermee zouden reizigers makkelijker een zitplaats moeten kunnen vinden en verloopt het halteerproces soepeler.

De proef bestond uit de volgende 4 onderdelen:

  1. Een minuten-timer tot de vertrektijd tonen (afgewisseld met de vertrektijd)
  2. Een seconden-timer tot de uiterste instaptijd tonen
  3. De stoppositie langs het perron tonen op basis van letterborden
  4. Een drukte-indicatie per treindeel tonen

De uitvoering van de proef heeft plaatsgevonden van dinsdag 23 april tot en met 14 juni 2019 op het perron langs spoor 18 van Utrecht Centraal.

Onze bevindingen

  • De minuten-timer en stoppositie worden goed gezien door de reizigers die aan de evaluatie hebben meegedaan.
  • Reizigers vinden de drukte-informatie en stoppositie belangrijk, maar deze is zonder toelichting lastig te begrijpen.
  • Een groot deel van de geïnterviewde reizigers geeft aan hun gedrag aangepast te hebben aan de hand van de nieuwe informatie.
  • We hebben een kleine daling van de vertrekvertraging in de spits gezien tijdens de proefperiode. Daar zijn we enthousiast over omdat de vertrekvertraging van de treinen die van spoor 18 vertrekken al erg laag is

Hoe verder?

De vertrekvertraging op spoor 18 was al laag en desondanks hebben we een daling kunnen bewerkstelligen. Het is interessant om te zien of we de instapinformatie op andere stations kunnen inzetten waar de vertrekvertraging groter is om te zien of we daar ook een daling kunnen krijgen.

We willen mogelijkheden onderzoeken of de instapinformatie ook bruikbaar kan zijn op stations waar een probleem is met ‘crowd control’.

De vier verschillende onderdelen van deze proef hebben allemaal een ander stadium van volwassenheid:

  1. De minuten-timer is het meest volwassen, deze hopen we vanaf Q2 2020 stapsgewijs te implementeren.
  2. Voor de seconden-timer hadden we tijdens de proef extra mensen op het perron die de bediening voor hun rekening namen. We zijn aan het verkennen hoe we dit het beste kunnen realiseren met bestaande eigen bemensing. Hierbij spelen zowel techniek als proces een rol.
  3. Voor het tonen van de stoppositie gebruiken we op dit moment letterborden. Naast mogelijkheden om deze informatie te tonen op locaties waar letterborden aanwezig zijn, willen dat deze letterborden breder beschikbaar maken. Hierbij zijn we in gesprek met ProRail, omdat zij eigenaar zijn van deze borden.
  4. Voor drukte-informatie uit deze proef willen we consistentie met het tonen van de drukte-informatie in de NS App.
De lay-out opties zijn mij om het even, wel een voorkeur voor het in rode cijfers aftellen. Dat zorgt voor je focus.

Net als de reactie van Bemined denk ik dat dit valt of staat of er ook echt gefloten wordt op dat moment en de deuren dan ook echt dicht gaan.
Als de trein na het aftellen nog 10 seconden of langer met open deuren staat dan geeft dat meer onrust en onduidelijkheid dan nu.

Ik zou het aftellen bij 20 seconden laten beginnen en niet bij 10. Als je namelijk langs te trein loopt om een rustiger coupe te vinden dan is 20 seconden ruim genoeg om naar de volgende deur te lopen en 10 seconden net aan de krappe kant.

Ik moedig het zeker aan om dit aan te geven en ook de echte tijden weer te geven.

Vraag 1. Op dit moment tonen we vertraging afgerond op 5 minuten. Met het huidige systeem kan het zijn dat er lang 'nog 1 minuut' getoond wordt. Dit lijkt ons niet gewenst. Wat vind je van de optie “instappen” wanneer die 1 minuut eigenlijk al voorbij is? We geven dan geen tijd aan maar laten we wel weten dat de trein ieder moment kan vertrekken.
**Dit lijkt mij zeer slecht. Het hele systeem gaat erom dat je erop kan vertrouwen, zodra er een nieuwe tijd bekend is zou het systeem opnieuw moeten gaan aftellen. Maar sowieso de laatste 10 (liefst 20) seconden voor vertrek aftellen. Daar moet je bij dit systeem als reiziger vanuit kunnen gaan.

Vraag 2. We tonen bij de eerste twee concepten het aantal minuten tot de trein vertrekt. Hoe is dat voor jou wanneer de trein nog aan het perron staat? Is dit verwarrend?
**Het is wel een beetje verwarrend. Maar liever wel de tijd dan alleen de tijd instappen want dan weet je nog niets. Maar misschien kan je er van maken:
[geen trein aan het perron] Nog 3 minuten
[wel een trein aan het peroon] Instappen, vertrek nog 3 minuten.

Vraag 3. Bij het fluiten toont het bord 'Niet meer instappen'. De deuren zijn dan waarschijnlijk nog open. Weerhoudt dit je om in te stappen? Wat voor gevoel geeft dit? Je ziet dan namelijk niet meer waar de trein heengaat.
**Mij wel, ik vind dat duidelijk zeker in combinatie met (in het rood!) aftellen van de seconden.

Vraag 4. We geven nu de laatste tien seconden aan op het bord. Wat doe je dan? Wat voor gevoel geeft dit je?
**Dit zou mij opjutten, ik weet dat als ik binnen deze tijd in de trein ben ik nog mee kan.

Vraag 5. Op welke momenten kijk je zelf op het bord? Zouden deze concepten dit gedrag veranderen?
**Nu eigenlijk één keer als ik het perron op loop om te checken of het inderdaad de trein is die ik moet hebben. Veel zou niet veranderen, behalve als de trein druk is en ik een rustige coupe zoek, dan zal ik regelmatig kijken zodat ik weet hoe lang ik langs de trein kan lopen.

Vraag 6. Welke concepten of specifiek onderdeel spreekt je het meest aan?
**De duidelijkheid om te zien over hoeveel minuten/seconden de trein vertrekt. Geen vrees meer dat als ik langs te trein loop dat ik een boete kan krijgen als ik bij het fluitje incheck.
Reputatie 7
Badge +3

Vandaag de afteller in werking gezien. Ik vind het heel handig. Als ik 8 minuten tot vertrek zie staan, dan weet ik dat ik nog tijd genoeg heb om buiten langs de trein te lopen naar een verder (wat leger) coupé. Je kunt ook op de klok kijken en zelf uitrekenen dat je nog 8 minuten hebt tot vertrek, maar dit is visueler en komt beter binnen.

De borden moeten beter gekoppeld worden dan de aftellers: zowel aan het sein, als aan de spoorbezetting langs het perron, als aan de vertrektijd. Anders gaat het mis.

En waarom het mij wel goed lijkt dat de bestemming nog wordt weergegeven is voor de uitzonderingssituaties. Stel dat een trein lang voor het inrijsein voor het perron heeft moeten wachten, dan is de vertraging nog niet doorgevoerd in de systemen. Zodra er dan spoorbezetting is en het uitrijsein veilig komt, zal ook de afteller op de borden gaan lopen. Dan krijg je dus de situatie dat de trein nog niet eens stilstaat langs het perron, maar de eindbestemming al niet eens meer zichtbaar is. Dat lijkt mij geen wenselijke situatie. Dan krijg je alleen maar meer vertraging, omdat reizigers terecht willen weten of het wel 'hun' trein is die binnen komt rijden.
Datzelfde geldt voor stations die langs de vrije baan liggen. Er zijn genoeg plekken in Nederland waar je voor langere tijd geen meetpunt voor de vertraging passeert of überhaupt er geen speciale detectie is voor treinen langs het perron, dus dan kan het dus zijn dat er al 'Niet meer instappen' staat, terwijl de trein nog niet eens in zicht is. Dat moet mijns inziens voorkomen worden.
Hoi Schraper. Ons personeel is opgeleid om de juiste vertrekprocedure te hanteren.

Heb je ook nog feedback over bovenstaand idee?
Reputatie 2
Vraag 1: ik vind het verwarrend als er komt te staan ‘nu instappen’ o.i.d. terwijl de trein nog niet vertrekt. In het ergste geval is een trein laat binnen en staat hij op een andere plek langs het perron dan reizigers verwachten, waardoor iedereen zich door een deur naar binnen moet proppen. Dat verlengt niet alleen de halteringstijd op het eerste station, maar ook op alle volgende stations

Vraag 2: als de trein nog niet langs het perron staat zou ik gewoon de werkelijke vertrektijd tonen, dus 16:56 of 16:56+2, met +2 in rood. Dan is duidelijk welke trein wanneer vertrekt.

Vraag 3/4: hangt er een beetje van af hoe onderscheidend de lay-out is van de huidige aanduiding ‘niet instappen / do not board’ voor treinen die langs het perron uitrusten of worden afgerangeerd, want dat kan wel verwarring opleveren. Ik zou in de display in elk geval wel laten staan welke trein het is (bijvoorbeeld IC Amsterdam – Enkhuizen) met daaronder een knipperende tekst “niet meer instappen / do not board”, dan laat je ook duidelijk zien welke trein nu vertrekt. Anderzijds kan dit waaghalzen natuurlijk wel het zetje geven om nog snel even in de trein te springen, wat bij het niet vermelden van de bestemming van de trein wellicht minder gebeurt.

Vraag 5: de vraag is echter in hoeverre de borden in de toekomst nog een prominente rol spelen. Ik kijk voor mijn treinen makkelijker op mijn telefoon, die ook nog eens betere informatie geeft dan de borden (namelijk vertraging in minuten en treinsamenstelling). De effectiviteit van de (aangepaste) borden hangt echter ook sterk af van de uitvoering van het treinverkeer. Een voorbeeldje dat op stations vaker voor komt: op spoor 1 staat de IC naar Verweggistan en het is 15 seconden voor de officiële vertrektijd. Op spoor 2 dendert met enige vertraging de stoptrein uit Weinighuizen binnen, waarin nog mensen zitten die de aansluiting op de IC willen halen. Als de stoptrein langs het perron de deuren opent en de eerste overstappers een sprint inzetten gaan in perfecte harmonie de deuren van de IC dicht, zodat deze keurig op tijd vertrekt. In zo’n geval maakt het niet uit wat er op borden staat, reizigers die de deur bereiken voor deze volledig gesloten is storten zich naar binnen en proberen deze voor mede-gedupeerden open te houden.
Kortom: zolang dit soort situaties nog frequent voor komt is het beter de energie te steken in verbeteringen die direct nut voor klanten hebben.

Vraag 6: ondanks het bovenstaande heeft het concept wel goede aanknopingspunten in de verbetering van de informatie aan de reiziger. Het in minuten weergeven van de vertraging (en bij voorkeur in een andere kleur, waarom hangen er anders kleurenschermen op alle stations) is een wezenlijke verbetering ten opzichte van de huidige globale praktijk, al is die informatie natuurlijk ook makkelijk in je app te krijgen.
Het zou ook een goed idee zijn om de treinlengte- en samenstelling van de trein op de borden weer te geven, zodat de reizigers zich over het perron verspreiden en direct op de goede plek gaan staan (waarbij ik er van uit ga dat, net als in andere landen, ook de aanduidingen 1e en 2e klas worden getoond). Tevens moet je dan het perron in duidelijke vakken verdelen (kleuren zouden daarbij handiger zijn dan letterbakken, want die snapt niet iedereen), zodat de instapplek makkelijk te vinden is. De grootste uitdaging zal zijn om machinisten dan ook zover te krijgen dat ze op de juiste plek stoppen, wat in de praktijk vooral bij SLT vaker niet dan wel goed gaat.
Badge +3
Mijns inziens is de beste oplossing de vertrekprocedure pas te starten als de secondewijzer bovenaan staat en de vertrekminuut begint. Nu dat er niet in lijkt te zitten, vind ik het wel een goede zaak dat NS nadenkt hoe de huidige procedure zo goed mogelijk kan verlopen qua communicatie naar klanten.

Ik ben een groot voorstander van eenvoud. Het plaatje van de deuren vind ik niet duidelijk genoeg en ik denk dat het van afstand ook niet zichtbaar genoeg is. Afwijkende kleuren kunnen wat mij betreft alleen als er echt een belangrijke afwijking is, zoals een trein die niet verder rijdt dan een bepaald station. Moeten instappen vind ik niet belangrijk genoeg daarvoor.

Dat leidt tot de volgende antwoorden op de vragen:

1. Ik vind "Instappen" in plaats van "Nog 1 minuut" goed. Maar alleen als de trein zeker al aan het perron staat.

2. Als de trein er nog niet is, zou ik de vertrektijd willen zien.

3. Ik zou aarzelen in te stappen, omdat het moeilijker te zien is om welke trein het gaat. Als het mij duidelijk is dat het om mijn trein gaat, dan zou ik kijken waar de conducteur is en welke signalen hij afgeeft. Vergelijkbaar met de huidige procedure om niet meer in te stappen na het fluiten: er zijn conducteurs die op het laatst aankomende reizigers alsnog laten instappen. Als het meerdere keren is gebeurd dat het scherm "Niet meer instappen" toont terwijl de trein toch nog niet vertrekt en instappen nog kan, dan zal ik een volgende keer minder waarde aan de tekst op het scherm hechten.

4. Dan stap ik in, in plaats van nog langs de trein te lopen op zoek naar een goede plek. Het geeft me duidelijkheid. Nu weet ik niet wanneer de conducteur aan de vertrekprocedure begint. In de nieuwe situatie weet ik dat wel.

5. Ik kijk op het bord als ik op het perron kom, om te zien of het mijn trein is die aan het perron staat, of van welk perron mijn trein gaat vertrekken als hij er nog niet is. Ik zou het scherm in de gaten houden om te weten wanneer ik moet instappen als ik langs de trein loop op zoek naar een plek.

6. Dat reizigers beter worden geïnformeerd over iets wat nu onduidelijk is (wanneer de vertrekprocedure begint), spreekt me het meest aan.

Elke aanpassing kan overigens alleen bij een zeer goede koppeling tussen de informatie op het scherm en het werkelijke vertrek van de trein. Het mag nooit zo zijn dat het scherm "Niet meer instappen" toont terwijl de trein nog niet gaat vertrekken, of dat reizigers via het scherm worden verzocht in te stappen in een trein die er nog niet is. Op basis van mijn ervaring als reiziger denk ik dat in het huidige systeem deze koppeling nog onvoldoende betrouwbaar is en dat invoering op korte termijn daarom geen verstandige zaak is.
Reputatie 2
Ik zie dat hierboven al veel goede punten zijn genoemd. Persoonlijk ben ik geen voorstander van het aftellen zolang de deuren dan niet ook echt op de seconde nauwkeurig bediend worden.
En wanneer dat wel gebeurd (op de aangegeven tijd! En dus niet ergens in de minuut daarvoor...), is een afteller ook niet nodig (je hebt immers de vertrektijd, en de gewone klok met de karakteristieke rode secondewijzer ernaast).

Wel een puntje van aandacht; als je dit systeem toch invoert, en je geeft "Niet meer instappen" weer op de schermen ipv de bestemming, dan ga je een nieuw problem creëren; Aangezien mensen nu eenmaal niet een half uur (of als je geluk hebt 'slechts' een kwartier) willen wachten op de volgende trein, zullen ze toch gewoon instappen.
Vooral omdat mensen gewoontedieren zijn, die een trein zien op het gebruikelijke perron op de gebruikelijke tijd, ook als de bestemming niet meer wordt weergegeven.
Dan stappen ze dus toch in.... En wat nu als het de voorgaande trein voor dat perron is die vertraagd is, of er een spoorwijziging is? Dan is die reiziger die op het laatste moment het perron op kwam lopen en is ingestapt, mogelijk zonder het te weten in een trein gestapt met een andere bestemming dan waar ze heen willen. En dan krijg je ergernissen, mensen die veel tijd verliezen, terug moeten reizen, enzovoorts.
Dit systeem zou dus alleen kunnen werken bij incidentele reizigers, die niet elke dag op dezelfde tijd de trein nemen, en dus meer zoekende zijn naar hun trein.

De situatie zou wat mij betreft als volgt moeten zijn;

-> Géén wisselende teksten op het scherm; je moet alle informatie in één oogopslag kunnen zien, zonder er een aantal seconden naar te moeten kijken om alle informatie af te wachten.
-> Géén aftellers toepassen; dit zorgt voor paniekreacties in de laatste seconden, en onduidelijkheid als er niet ook daadwerkelijk op de seconde gefloten wordt.
-> De bestemming verdwijnt níet van het bord tot de deuren daadwerkelijk zijn gesloten.
-> Conducteurs fluiten níet voorafgaand aan de vertrekminuut op de stationsklok. Als de NS zo graag 30 seconden van tevoren willen beginnen met de vertrekprocedure.... verzet dan gewoon alle stationsklokken -30 seconden, zodat de reiziger er van op aan kan dat een trein die om 15:00 moet vertrekken, tot ten minste 14:59:59 op de klok beschikbaar blijft om in te stappen.
Concept 2, maar met de rood gekleurde aftel. Ik vind het vaak erg onduidelijk wanneer een trein precies vertrekt; ik ga zelf op een horloge af terwijl het personeel op de trein op andere klokken afgaat. In mijn ervaring vertrekken treinen soms dus ruim 40 seconden te vroeg. Dat kan erg onhandig zijn; als de stationsborden specifieker worden in het aangeven van een vertrektijd kan dit extra duidelijkheid bieden.

Wat mij ook erg opvalt is dat men vaak snel geneigd is om te rennen. Als ze weten dat hun trein in de komende 2-3 minuten vertrekt, rent men vaak de benen onder het lijf uit. En als ze dan eenmaal de trein in stappen, staat deze nog doodleuk 2 minuten met de deuren open stil. Het is dus duidelijk dat men niet goed weet wanneer een trein precies vertrekt.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn mensen die zelfs nog rennen of hun leven er vanaf hangt bij treinen die nog meer dan 10 minuten aan het perron staan. Ik ben eens bijna omver gelopen op Den Haag Centraal door iemand die net als ik uit de sprinter vanaf Rotterdam/Delft kwam en het op een rennen zette en uiteindelijk (net als ik) de sprinter richting Leiden moest hebben die daar altijd een kwartier stond voor die weer vertrok.
Trein stond al op spoor 7, was daar 17.32 aangekomen (zelfde tijd als de sprinter vanuit Rotterdam/Delft) en zou pas 17.47 vertrekken.
Reputatie 7
Badge +3

Precies. Die aftellers gaan het probleem alleen maar erger maken.

Een ding moet ik wel toegeven. Het is afgelopen met de loterijtijden van het sluiten van de deuren. Dat zal dan consequent een minuut voor vertrek zijn. Wat een vooruitgang.

 
 
×
 
 
 
Oef dat zou verschrikkelijk zijn op elk station zo'n kastje. Dat is terug in de tijd...
Reputatie 7
En dan wil iedereen nog instappen en dan krijgt de trein op ieder station vertraging en gaat iedereen claimen.
Als je het over omdenken hebt zal je toch echt naar fluiten is niet meer instappen moeten ook mentaal, niet denken het kan nog even of ze wachten nog wel even op mij.
Een trein is heel wat anders dan bus of tram hoewel ook daar steeds meer op tijd gereden zal worden.

Reageer