Sticky

Een afteller op de perronborden. Wat vind jij?



Toon eerste bericht

123 reacties

Op de NS pagina staat:

Vertrekken volgens de regels

  • Als het vertreklicht brandt, begint de conducteur met de vertrekprocedure.

Er zijn ook situaties alwaar het vertreklicht al minuten of langer voor vertrek brand.
En er zijn volop situaties waar geen vertreklicht is.

Ik heb het uitgevraagd, Tochjo.

Reputatie 7
Badge +3

Het heeft vooral zin om dit te doen wanneer je lettercodes op de perrons aanbrengt zodat je kunt zien bij welk vak de gewenste ingang komt te staan. Denk inderdaad aan fietsen en rolstoelen. Dat systeem moet dan ook nog gekoppeld zijn aan de treinlengteborden voor de machinisten.

Zonder een integrale aanpak blijkt het behelpen.

×
 
 
 

Ze zijn nog wel te verwachten! Wanneer, dat weet ik helaas ook niet.

Reputatie 1

De conducteur eerder laten fluiten dan de vertrektijd is diefstal van tijd van de reiziger. Als het NS kennelijk niet lukt om een trein op tijd te laten aankomen is dat een problem van NS en dan zoeken ze daar ook zelf maar een oplossing voor. Hiervoor de reiziger laten bloeden is belachelijk.

Men blijft proberen en vooral de ontwikkeling van een aantal nieuwe/vervangende deelsystemen te verantwoorden op deze manier. Lood om oud ijzer in mijn ogen, al ga ik met die opmerking geen vrienden maken. Treinlengtes zal in de toekomst vast ook opnieuw de revue passeren. 

Reputatie 6

Ik kijk hooguit op de borden (CTA's) om te zien of ik op het juiste perron ben aangeland, voor het geval zich onverhoopt een spoorwisseling heeft voorgedaan. Verder kijk ik er dan niet meer op en dat zou ik ook niet doen als er een aftellende klok op zat ofzo. In mijn optiek kan je een trein gewoon betreden zo lang die nog stil staat c.q. de deuren open staan.

Update: Ook deze week heb ik nog geen nieuwe informatie en gezien de feestdagen verwacht ik ook geen verandering in de komende twee weken. Begin januari zal ik weer van me laten horen!

Update: Helaas toch deze week nog geen verder nieuws. Mijn contactpersoon gaf in de vorige mail aan voorlopig nog geen nieuws te kunnen geven, ik heb bij deze gevraagd over de termijn die we daarbij moeten aanhouden.

Badge +3

Lijkt me een goede vraag, Stijn. Ga zo door :muscle_tone2:

Reputatie 6

Het valt me op dat er een minuut verschil zit tussen verschil vertrektijd en huidige tijd en de live teller van de NS.

 

In ieder geval is de inconsistentie van de NS hierom nu duidelijk te zien, zodat te zien is dat het niet duidelijk is :)

 

Ben benieuwd hoe dit met andere vervoerders gaat zijn die niet de vertrektijd maar de fluittijd communiceren. 

Badge +3

Vooralsnog lees ik op Twitter de nodige lovende reacties over die ‘afteller’ (en treinlengte aanduiding). Moet ik rennen of niet? Het pijltje verdient nog wel wat uitleg :sweat_smile:

Als er 1 minuut staat kan je dus nog instappen, en daarna staat er 0 minuten want de vertrekprocedure kan dan zomaar gestart worden (dus fluiten en niet meer instappen).

Het valt me op dat er een minuut verschil zit tussen verschil vertrektijd en huidige tijd en de live teller van de NS.

Dat is onhandig! Is dit elke keer zo? Of heb je dit 1x gezien?

Het bord telt gewoon af tot de geplande vertrektijd, in hele minuten. Net als de rest van de informatieketen in dat gedeelte. 
 

Wil je dit laten werken, moet je de treinstatus deuren sluiten introduceren. Belgen doen dat o.a., maar dan door manuele bediening van een kastje. Deuren sluiten = bord op “niet meer instappen”. Maarja…………

Hoezo gaan die opeens de mist in? Ze waren altijd al 1 minuut i.v.m. de vertrekprocedure die er ook deel van uitmaakt. Een overstap van x minuten op papier is in de praktijk gewoon x-1. Daar verandert volgens mij niets aan.

Update: Helaas heb ik nog steeds geen verdere informatie, ik vermoed dat mijn vorige reminder verloren is gegaan in de vakantieperiode. Ik heb zojuist opnieuw een mail verstuurd met vraag om terugkoppeling over deze pilot.

Dat zal wel meevallen. Als de afteller hele minuten laat zien en correct afrondt, dan krijg je zelfs 10 seconden extra. Het wordt dus maximaal 30 seconden voor vertrek fluiten :grinning:

Update: Ik heb gisteren een reactie gekregen met een veel uitgebreidere evaluatie! Ik ben nog even aan het dubbelchecken wat ik hiervan openbaar mag communiceren, maar verwacht dit later deze week te kunnen plaatsen.

Badge +3

Ik was vooral benieuwd naar de ervaringen met het tonen van de treinlengte op de borden. Misschien kun je daar nog expliciet naar vragen? Al vrees ik dat we eerder op de borden zien wat het geworden is dan dat we nog een terugkoppeling krijgen :rolling_eyes:

Badge +3

Kan iemand aangeven hoe de evaluatie van deze proef verloopt? Ik ben met name benieuwd of het tonen van de treinlengte als succesvol beoordeeld is.

Reputatie 3

Ik reis bijna dagelijks door het land en/of (vooral) Europa en ben zelf eigenlijk niets anders gewend van andere vervoerders/landen dan dat er naar beneden af wordt gerond.

Bij een vertrektijd van 1 minuut en 59 seconden tot en met 1 minuut staat er 1 minuut en vanaf 59 seconden of minder staat er 0 of (een) voertuig(en) of andere symbolen die erop wijzen dat er ieder moment, of in ieder geval binnen een minuut, aangekomen en/of vertrokken kan worden.

Badge +3

Bij de bushaltes hier (Eindhoven) met een bord met vertrektijden hetzelfde.

Die telt af tot 1 minuut en bij minder staat er dan het symbool van een bus (of de tekst ‘bus heeft oponthoud’ afgewisseld met een schatting over hoe lang het nog duurt voordat hij er is).

Voor een ‘busje komt (of gaat) zo’ indicatie is dat prima natuurlijk, want die laden gewoon iedereen in/uit en gaan op hun gemak verder.

Bij treinen zou je dan de laatste minuut voor vertrek inderdaad die 0 minuten of ‘niet meer instappen’ moeten tonen, óf (en zo was de proef toch ook?) het aantal seconden dat je nog mocht instappen.

Bij 0 minuten op het bord en pas 20 seconden voor vertrek fluiten en sluiten snoep je dan inderdaad nogal wat overstaptijd af van de reizigers, maar voorkom je wel dat ze gaan rennen om alsnog in te stappen. Precies zoals de tekst in dat artikel suggereert, maar zo werkt het dus niet, met name bij cross-platform overstappen waar de aankomende trein wat vertraging heeft (en er dus gewacht zou kunnen worden ook al denkt ProRail daar misschien anders over).

Dus krijg je daar weer discussies over “sta ik daar 40 seconden tegen dichte deuren te kijken en de trein rijdt weg” of “ja maar, 0 minuten kan ook nog 50 seconden zijn...”

Reputatie 3

Bij 0 minuten op het bord en pas 20 seconden voor vertrek fluiten en sluiten snoep je dan inderdaad nogal wat overstaptijd af van de reizigers, maar voorkom je wel dat ze gaan rennen om alsnog in te stappen.

Verschilt dat dan echt zoveel van een situatie waarin 19.59 als vertrektijd aan staat gegeven en een conducteur om 19.58 en 40 seconden fluit en de deuren sluit 20 seconden voordat de klok ook daadwerkelijk op 19.59 springt?

Grappig idee!

opmerking:

Reizigers die het perron oprennen om de trein nog te kunnen halen, kijken vaak niet (buiten adem) op de borden (die vaak ver weg staan).

 

idee:

Wat vind je van een rij lichtjes op het perron die langzaam van kleur veranderen, van groen naar rood?

 

Of, net zoals in Japan en China, NS-medewerkers die klanten de trein induwen?

 

Aangepast door Moderator: off-topic

Dat doen conducteurs al; ze houden de deuren open tot minimaal een halve minuut voor vertrek. Wij reizigers moeten “ruim op tijd” instappen; wat dat inhoudt is een beetje vaag, maar een paar seconden voor de officiële vertrektijd heb je geen instapgarantie meer, laat staan na vertrektijd.

Reageer