Een afteller op de perronborden. Wat vind jij? | NS Community
Sticky

Een afteller op de perronborden. Wat vind jij?



Toon eerste bericht

123 reacties

Update: Ik heb inmiddels een reactie gekregen, maar heb vooralsnog niets wat ik kan communiceren. Zodra ik dat wel heb, zal ik dat plaatsen.

Reputatie 2

Twee andere suggesties:

Het liefst gewoon vertraging aangeven per minuut ipv per 5 minuten. Als de NS App het kan, waarom de borden dan niet? 

Displays met de rijtuigvolgorde op elk (groot) station, of meer informatie over de trein en stoplocatie op de informatieborden. In Zwolle staat bijvoorbeeld netjes aangegeven: achterste treinstel blijft achter, maar waar komt die te staan? Het zou enorm veel heen en weer geren schelen en sneller vertrek als het duidelijk is waar het goede treinstel komt te staan. Bovendien heb ik zelf altijd de pech dat er een 1e klas treinstel voor mijn neus stopt en tegen de tijd dat ik over het perron of door de trein de tweede klas heb gevonden, is er geen zitplek meer. En dan rennen er nog steeds mensen hopeloos over het perron met een fiets. In Berlijn wordt de stopplaats van trein aangegeven met letters op het perron. Die letters zie ik ook in Nederland, maar die zullen wel voor de sier zijn. In het VK (Greater London/Surrey in ieder geval) wordt keurig omgeroepen en getoond op de informatieborden hoeveel rijtuigen de trein heeft, dus de enigszins ervaren reiziger kan makkelijk zijn plek op het perron vinden. Iets dergelijks zou in Nederland ook zeker niet overbodig zijn. 

Terug naar de informatieborden. 

Verschillende kleuren lijken mij een goede optie, al zou ik het liefst zien dat rood verschijnt bij een minuut. Dan kan de reiziger vast klaar gaan staan en is het ook duidelijk voor reizigers die te ver van een informatiebord af staan om tekst te kunnen lezen, dat de trein er bijna is. Informatieborden zijn schaars op sommige stations. 

 

Dus de afteller laat alleen maar de gang van zaken duidelijker zien; vanaf 1 minuut voor vertrek niet meer instappen. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn. De cross-platform overstappen van 2 minuten waren altijd al iets van 1 minuut. Soms is dat inderdaad te kort en dan heb je bij voldoende vertraging recht op GTBV.

Bedankt voor de suggestie, Henk! We hebben inderdaad aandacht aan de treinlengtes besteed. Het gehele artikel kan je hier vinden. 

 

 

Perronbord toont nu ook lengte van trein

Waar stopt de trein precies en waar kan ik instappen? Reizigers vragen zich dit dagelijks af. NS start daarom met een proef waarmee reizigers naast de vertrektijd en bestemming, ook de lengte en de richting van de trein kunnen zien. Zo wordt een strategisch plekje zoeken om in te stappen gemakkelijker. Als onderdeel van de proef, gaat NS ook zogenaamde “herkenbare bestemmingen” tonen. De proef vindt plaats van 24 november tot en met 8 december bij de tienminutentreinen, die op de woensdagen rijden tussen Arnhem en Rotterdam, via Schiphol.

Perronbord

Op de woensdag zien reizigers op het traject van de nieuwe tienminutentrein (Rotterdam – Schiphol – Arnhem) een icoon van de trein met daarin een pijl die de vertrekrichting weergeeft. Het icoon laat precies de lengte en de samenstelling van de trein zien.

Herkenbare bestemmingen
Op station Rotterdam vertrekt de tienminutentrein naar Schiphol Airport die vervolgens doorrijdt als tienminutentrein met eindbestemming Arnhem. Deze trein toont nu alleen nog Arnhem als eindbestemming. Verwarrend voor reizigers die in de richting van Schiphol Airport willen, omdat zij niet verwachten dat de trein met eindbestemming Arnhem, via Schiphol Airport rijdt. Om die verwarring tegen te gaan, toont het perronbord straks prominent station Schiphol Airport als meest herkenbare bestemming. Op Schiphol Airport staat vervolgens Arnhem aangegeven. Ook voor andere verbindingen die via een andere stad lopen, kan dit voor reizigers een goede oplossing zijn. Zo herkennen reizigers beter de trein die ze moeten hebben naar hun bestemming.

Minutenafteller
Naast de lengte en richting van de trein, zien reizigers ook een minutenafteller op de perronborden. Afwisselend worden de vertrektijd en het resterende aantal minuten tot aan het vertrek van de trein weergegeven. Op het traject Rotterdam –Schiphol – Arnhem vertrekt om de tien minuten een trein, en daarom laten we de afteller steeds vanaf tien minuten terugtellen. Eerder startte NS al de test met de minutenafteller op de stations ’s-Hertogenbosch en Eindhoven Centraal.

Thanks Erryt, ik weet gelukkig nog wel een beetje wat er speelt dus 😎😂

Reputatie 6

Het zijn allemaal aardige oplossingen maar de eenvoud ontbreekt. Het is vrijwel ondoenlijk om de treinen zodanig op tijd te laten rijden dat zo een systeem zou kunnen werken. Op het moment dat voor een sprinter aankomst en vertrektijd gelijk zijn (volgens de reisplanner) gaat dit nooit lukken. Er zal eerst een dienstregeling moeten komen waarbij treinen misschien een beetje minder snel rijden en iets langere halteringstijden hebben waardoor overstappen, bij kleinere vertragingen, mogelijk blijft. Niemand die nu regelmatig een aansluiting mist zal bezwaar maken tegen een 3 minuten langere reistijd, het bespaart ze tijd en de moeite om voor de zoveelste keer weer GTBV te moeten vragen. 

Door een iets lager plan snelheid en een iets langere geplande haltering is het mogelijk dat, als de afteller vanuit de trein aangetuurd kan worden, de HC samen met de machinist iets meer elastiek heeft om overstappers iets meer tijd te geven en toch 2 stations verder weer op tijd te zijn.

Een van groen naar rood verlopende balk als afteller is beter dan getallen, Als ik 5 x naar zo een filmpje kijk zie ik minstens 4 x de tijd en maar 1 x de afteller. Op een perron loop je niet aldoor omhoog naar een bord te kijken dus moet de informatie in 1 oogopslag duidelijk zijn. Het aftel systeem zou  vanuit de trein aangestuurd kunnen worden. Het vertrek zou dan op een x minuten na het openen van de deuren horen plaats te vinden. (om het technisch nog een beetje simpel te houden) Maar de HC zou voor het binnenrijden van een station + 30 of + 60 seconden kunnen ingeven om overstappen mogelijk te maken. Samen met de machinist heeft de HC dan bijvoorbeeld 3 minuten ruimte op een traject. Ze zijn dan weer baas op de trein… Niets ten nadele van de man van ProRail achter de computer, maar die ziet die 100 mensen niet rennen om over te stappen….  

 Het “niet meer instappen” op een bord zal niets uitmaken, behalve mogelijk voor mensen die nog 20 meter of meer naar de trein moeten lopen. Wie 1 stap van instappen is stapt toch wel in fluit of niet. Het is jammer dat de afstand tussen de deuren door de verschillende treinstellen nooit gelijk is, Misschien iets met een kleurcode op het perron en de informatie schermen waardoor mensen zich daar opstellen waar de deuren komen…. Kan er weer een seconde of wat van de haltering af….

Goed, ik weet niets van hoe mensen reageren en wat mogelijk is, ik probeer logisch na te denken… 

Badge +3

Zie https://twitter.com/CoreIce/status/1546905337298669568

Weer een nieuwe UX/UI update op de CTA’s bij @NS_online. Er wordt nu een animatie getoond om uit te beelden dat je moet instappen in het achterste treinstel.

Dus de afteller laat alleen maar de gang van zaken duidelijker zien; vanaf 1 minuut voor vertrek niet meer instappen. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn.

Dat is het echter wel, aangezien voor de reiziger geldt dat de trein vertrokken is als die niet meer kan instappen. NS publiceert echter nergens wat de uiterste instaptijd is. Maar zoals we weten gaat NS dit niet wijzigen zonder dat ze daartoe gedwongen worden.

Dat is zonder afteller juist een groter probleem. In de huisregels staat:

Vanaf het moment dat het fluitsignaal voor jouw trein klinkt, mag je niet meer instappen. Dit is voor je eigen veiligheid en die van jouw medereizigers. Je begrijpt dat de deuren van de trein eerder kunnen sluiten dan de geplande vertrektijd.

In die zin is de afteller best handig; als hij nog niet op 0 staat en de conducteur heeft toch al gefloten, dan heb je een veel sterker argument als reiziger.

Dat het publiceren van de uiterste instaptijd veel klantvriendelijker is, is hier eigenlijk off-topic.

Ook deze week heb ik nog niets gehoord helaas, 

De afteller maakt het probleem niet groter maar juist iets kleiner. Als je niet kijkt naar de afteller, dan ervaar je exact dezelfde dienstregeling als voorheen. En als je de trein gemist hebt terwijl je ‘ruim van tevoren’ bij de trein was, dan maak je snel een foto van de afteller met leeg spoor / dichte deuren en ga je verhaal halen bij de NS.

Dankzij de afteller weten reizigers gewoon iets beter dat ze niet tot de laatste seconde voor vertrek kunnen wachten met instappen.

Dat is vrij asociaal ja, en ook moeilijk te begrijpen, maar als de schermen op het perron duidelijker zijn over de exacte vertrektijd kan dit misschien voorkomen worden.
Reputatie 7
Badge

Ligt het aan mij dat ik die pijl in het trein icoontje niet meteen snap? De beschrijving stelt de pijl de vertrekrichting aangeeft en dat zou ik er ook wel in zien, maar CTA's hangen toch loodrecht op het perron en een pijl op het scherm kan dan toch nooit in de richting wijzen waarin de trein moet vertrekken? Of geeft die pijl alleen aan dat de voorkant van de trein links staat getekend en moet je de daadwerkelijke vertrekrichting van de trein zelf weten?

Reputatie 7

De afteller maakt het probleem niet groter maar juist iets kleiner. Als je niet kijkt naar de afteller, dan ervaar je exact dezelfde dienstregeling als voorheen. En als je de trein gemist hebt terwijl je ‘ruim van tevoren’ bij de trein was, dan maak je snel een foto van de afteller met leeg spoor / dichte deuren en ga je verhaal halen bij de NS.

Dankzij de afteller weten reizigers gewoon iets beter dat ze niet tot de laatste seconde voor vertrek kunnen wachten met instappen.

 

Dat vraag ik mij toch echt af. Als er nog 59 seconden tot aan het vertrek zijn, springt de teller al naar 0, als de trein op dat moment vertrekt is hij bijna 1 minuut te vroeg vertrokken. Als jij dan vervolgens een foto neemt met daarop die 0 kan je geen verhaal halen bij NS.

Reputatie 7
Badge +3
In bovengenoemd geval was het meer een kwestie van een reisadvies opvragen en zien wat de vertrektijd is. Wanneer je om 17.32 aankomt op spoor 1 (kan ook 2 geweest zijn) kun je op het scherm bij spoor 7 helemaal niet zien dat die trein om 17.47 vertrekt. Maar als je gewoon je reis hebt gepland weet je dat je 15 minuten hebt en dus rustig aan kunt doen.
Overigens hangen er op Den Haag Centraal wanneer je van het perron richting de stationshal loopt van die TB7 schermen met de eerste 7 vertrekkende treinen, daar kun je ook even snel een blik op werpen.

Maar sommige zien een trein al staan en denken dat die elk moment kan vertrekken en raken dan een soort van in paniek dat ze hem gaan missen.
Ik herken me er overigens wel in; Den Haag Centraal is wat mij betreft altijd onprettig om op over te stappen. Om van het ene perron naar het andere te gaan moet je vaak twee keer door de poortjes (die gelukkig wel open staan) en treinen staan er vaak erg lang. Het is inderdaad ook niet altijd even duidelijk wanneer welke trein vertekt; ik zie dat zelf altijd pas op de vertrekborden op het perron zelf.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer je van/naar spoor 8/9/10 gaat moet je inderdaad 2 keer door nu nog open poortjes (die stonden er die ene keer overigens nog niet).
Maar ik merk ook dat niet iedereen naar de schermen kijkt en gewoon als een blind paard een trein uit stormt en naar een andere trein rent, want hé die trein staat er al dus kan zo vertrekken. Dan komen ze meerdere mensen zo goed mogelijk ontwijkend en hijgend bij die trein enkele perrons verder aan en springen dan met een triomfantelijke blik de trein in, zo van "die heb ik toch maar mooi gehaald" en vervolgens blijft die trein nog misschien 10 minuten staan.
Ik vind dat altijd wel een vermakelijk schouwspel om te zien 😂
Ik vind het vooral triest, en als door en door onredelijk persoon ben ik ook altijd geneigd om ze er eens even op aan te spreken haha.

Ligt het aan mij dat ik die pijl in het trein icoontje niet meteen snap? De beschrijving stelt de pijl de vertrekrichting aangeeft en dat zou ik er ook wel in zien, maar CTA's hangen toch loodrecht op het perron en een pijl op het scherm kan dan toch nooit in de richting wijzen waarin de trein moet vertrekken? Of geeft die pijl alleen aan dat de voorkant van de trein links staat getekend en moet je de daadwerkelijke vertrekrichting van de trein zelf weten?

Dat was wat mij ook al opviel, die pijl geeft op het eerste gezicht geen duidelijkheid voor de rijrichting.

Reputatie 7
Badge +3
Ik hoop dan altijd dat ik met ze in dezelfde coupe zit, dat ze mij herkennen als degene die ze bijna omver hebben gelopen, zien dat ik op mijn dooie gemakkie aan ben komen lopen en dat ze zich dan een beetje dom voelen voor al dat geren en gevlieg 🤣
Reputatie 7
Badge +3

Ik zat daar ook al naar te kijken. Het beste wat ik kan verzinnen is dat als jijzelf recht voor het scherm staat, dus gezicht richting het scherm, en de pijl is naar links, de rijrichting van de trein naar links is als je een kwarslag draait en met je gezicht richting het spoor gaat staan. Of zo.

Voorbeeld: als je op station Leiden een trein richting Den Haag neemt, sta je op spoor 9 (a of b) met je gezicht naar het spoor is de rijrichting links, sta je op spoor 8 ook gezicht richting spoor is de rijrichting rechts.

Reputatie 4
En dan wil iedereen nog instappen en dan krijgt de trein op ieder station vertraging en gaat iedereen claimen.
Als je het over omdenken hebt zal je toch echt naar fluiten is niet meer instappen moeten ook mentaal, niet denken het kan nog even of ze wachten nog wel even op mij.
Een trein is heel wat anders dan bus of tram hoewel ook daar steeds meer op tijd gereden zal worden.


Op de NS pagina staat:

Vertrekken volgens de regels

  • Als het vertreklicht brandt, begint de conducteur met de vertrekprocedure.
  • Stapt er niemand meer in of uit? Kort voor de aangegeven vertrektijd op het bord geeft de conducteur het fluitsignaal. Zo kan de trein op tijd vertrekken.
Ja er stappen mensen nog in, dus die voorwarde had de conducteur in kwestie mij nog wel die extra stap mogen laten maken...

Bron: https://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen
Reputatie 4

En dan wil iedereen nog instappen en dan krijgt de trein op ieder station vertraging en gaat iedereen claimen.
Als je het over omdenken hebt zal je toch echt naar fluiten is niet meer instappen moeten ook mentaal, niet denken het kan nog even of ze wachten nog wel even op mij.
Een trein is heel wat anders dan bus of tram hoewel ook daar steeds meer op tijd gereden zal worden.
Op de NS pagina staat:

Vertrekken volgens de regels

  • Als het vertreklicht brandt, begint de conducteur met de vertrekprocedure.
  • Stapt er niemand meer in of uit? Kort voor de aangegeven vertrektijd op het bord geeft de conducteur het fluitsignaal. Zo kan de trein op tijd vertrekken.
Ja er stappen mensen nog in, dus die voorwarde had de conducteur in kwestie mij nog wel die extra stap mogen laten maken...

Bron: https://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen



EN op dezelfde pagina is er ook alweer een verschil tussen de conducteursfluit en de treinfluit:

In veel van onze treinen, zoals de nieuwe Sprinters en de vernieuwde dubbeldekkers type DDZ zijn er rode lampen op de balkons midden boven de deuren. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat u niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: Knipperende rode lamp is niet meer instappen!

Dus welke fluit is het nu?
Reputatie 7
Badge +1

Ik zie de toegevoegde waarde van die pijl niet zo.

Als er verder niet wordt aangegeven waar de 1e en 2e klas is en waar de rolstoel- en fietsplekken zijn weet je eigenlijk alleen maar de lengte van de trein en doet het er naar mijn mening niet zo toe in welke richting de trein vertrekt. Zolang de machinist dat maar weet. 😉

Verder begon het artikel met:

Waar stopt de trein precies en waar kan ik instappen?

Eeuhh, goeie vraag. Aan het plaatje kan ik in ieder geval niet duidelijk zien waar de trein nu precies zal gaan stoppen. Misschien in het midden van het perron, nu de trein precies in het midden van het bord staat? 

Reputatie 4
EN op dezelfde pagina is er ook alweer een verschil tussen de conducteursfluit en de treinfluit:

In veel van onze treinen, zoals de nieuwe Sprinters en de vernieuwde dubbeldekkers type DDZ zijn er rode lampen op de balkons midden boven de deuren. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat u niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: Knipperende rode lamp is niet meer instappen!

Dus welke fluit is het nu?


Oh, en zonder te fluiten , maar wel de fluit in de hand, mag je ook al niet meer instappen (WTF):

Reist u met een trein van een ouder bouwjaar zonder lampen boven de deuren, kijk dan goed naar de conducteur. Staat hij of zij op het tijdstip van vertrek in de deuropening met de fluit in de aanslag? Dan kunt u niet meer instappen.

Niet erg consistent...
Reputatie 7
De procedure fluiten sluiten deuren en niet meer instappen zal alleen maar scherper worden en niet soepeler.
Buiten dat het levert nog gevaar op ook met de zelfsluitende deuren.

De tijd dat men nog achter de trein kon aanrennen en een geopende deur binnenspringen is met de tegenwoordig snel optrekkende treinen voorbij al was het ook toen al een waagstuk dat wel eens mis ging.
Dezelfde gedachten gang zie je ook bij overwegen het kan nog wel even, nee het kan niet.

Dat is wat ik bedoel met mentaal omdenken.

Reageer