Sticky

Een afteller op de perronborden. Wat vind jij?



Toon eerste bericht

123 reacties

Reputatie 2
Misschien niet heel passend bij dit onderwerp, maar in België hebben ze op de overzichtsborden staan of de trein al is aangekomen of niet. Mij lijkt het ook wel handig om dat te laten zien op de borden. Je kan dan bijvoorbeeld nog even wachten in de stationshal, voor het geval dat het regent of erg koud is buiten.
Badge +3

Ik citeer uit het bericht van Stijn hier vlak boven:
 

Hoe verder?

De vertrekvertraging op spoor 18 was al laag en desondanks hebben we een daling kunnen bewerkstelligen. Het is interessant om te zien of we de instapinformatie op andere stations kunnen inzetten waar de vertrekvertraging groter is om te zien of we daar ook een daling kunnen krijgen.

We willen mogelijkheden onderzoeken of de instapinformatie ook bruikbaar kan zijn op stations waar een probleem is met ‘crowd control’.

De vier verschillende onderdelen van deze proef hebben allemaal een ander stadium van volwassenheid:

  1. De minuten-timer is het meest volwassen, deze hopen we vanaf Q2 2020 stapsgewijs te implementeren.
  2. Voor de seconden-timer hadden we tijdens de proef extra mensen op het perron die de bediening voor hun rekening namen. We zijn aan het verkennen hoe we dit het beste kunnen realiseren met bestaande eigen bemensing. Hierbij spelen zowel techniek als proces een rol.
  3. Voor het tonen van de stoppositie gebruiken we op dit moment letterborden. Naast mogelijkheden om deze informatie te tonen op locaties waar letterborden aanwezig zijn, willen dat deze letterborden breder beschikbaar maken. Hierbij zijn we in gesprek met ProRail, omdat zij eigenaar zijn van deze borden.
  4. Voor drukte-informatie uit deze proef willen we consistentie met het tonen van de drukte-informatie in de NS App.

Zojuist las ik over de invoering van een nieuw IT-systeem dat de reisinformatie moet verbeteren. Ik lees echter niets over bovenstaande in dat artikel. Worden de bovengenoemde punten, zoals minuten-timer en treinlengte, daarin meegenomen?

Helder, goede suggesties en goede reacties!!

Een hele andere, aanvullende suggestie, maar mogelijk ook erg effectief , is het invoeren van eenrichtingsverkeer bij het in-en uitstappen. In ieder geval tijdens de spits. In de trams en bussen werkt dit ook en zorgt er in elk geval voor dat er efficiënter kan worden "gelost en geladen".
Reputatie 4
Concept 3. Die is het meest opvallend, en je hebt geen gekke, maar eenvoudige deuren.
Overigens kan er (met enige aanpassing of extra software) ook worden 'samengewerkt' met de vertrektijd in de borden in de trein en met de smartwatch die de conducteurs (in de nabije toekoemst zullen) hebben. Dan vind ik wel dat die +/- 3 sec. voordat de conducteur fluit moet trillen. Het is namelijk ook zo zuur als de reiziger die anders de overstap zou halen, in de war zou raken doordat er staat 'Niet meer instappen' en dan fluit de conducteur pas.
Badge +3
Ter informatie: momenteel wordt op Utrecht Centraal op spoor 18 bij de intercity's richting 's-Hertogenbosch een proef gehouden met een nog eenvoudiger variant dan de eerste in dit topic. Tot tien seconden voor de tijd waarop niet meer kan worden ingestapt, alterneert de vertrektijd met de aanduiding "x minuten". Daarna wordt afgeteld van "10 seconden" tot "1 seconde". Het cijfer wordt in rood weergegeven, maar er is geen grijze leeglopende balk achter die aanduidingen. Na het aftellen verspringt het scherm op de mededeling dat niet meer mag worden ingestapt. Zie dit bericht op een ander forum voor wat foto's.

Tijdens de proef wordt het moment waarop met aftellen wordt begonnen nog handmatig bepaald door het treinpersoneel.
Reputatie 7
Badge +3
Die werkt dan alleen in de spits zeker? Steeds als ik er kom telt-ie alleen maar in minuten af naar één minuut voor de vertrektijd.
Ik vond 't al zo onzinnig. Maar als-ie in seconden aftelt tot het moment van fluiten, vind ik het een stuk beter 🙂
Badge +3
Die werkt dan alleen in de spits zeker?
Dat klopt.
Badge +3

Ik ga even met mijn hoofd tegen de muur staan bonken.

En wat zou het allemaal kosten (afgezien van 62 fte aan overbodig personeel)?

Maar op zich niet onlogisch toch om e.e.a. van ProRail naar NS over te hevelen, omdat NS toch al een tijdlang verantwoordelijk is voor de getoonde informatie (en dat nu blijkbaar grotendeels handmatig moet doen)?

Reputatie 4

Die werkt dan alleen in de spits zeker?Dat klopt.

Inderdaad

Update: Ook deze week heb ik nog geen nieuwe informatie gekregen. Ik heb wederom een nieuwe reminder verstuurd.

Badge +3

Ook deze week heb ik nog geen nieuwe informatie gekregen.

:frowning2:

Reputatie 7
Badge

Ik zie de toegevoegde waarde van die pijl niet zo.

Als er verder niet wordt aangegeven waar de 1e en 2e klas is en waar de rolstoel- en fietsplekken zijn weet je eigenlijk alleen maar de lengte van de trein en doet het er naar mijn mening niet zo toe in welke richting de trein vertrekt. Zolang de machinist dat maar weet. 😉

Verder begon het artikel met:

Waar stopt de trein precies en waar kan ik instappen?

Eeuhh, goeie vraag. Aan het plaatje kan ik in ieder geval niet duidelijk zien waar de trein nu precies zal gaan stoppen. Misschien in het midden van het perron, nu de trein precies in het midden van het bord staat? 

Dat ben ik als ervaren reiziger dan weer niet helemaal met je eens. Het kan zeker beter, maar puur o.b.v. de treinsamenstelling kun je zelf i.i.g. al op de stopplaats borden kijken om te bepalen waar de trein stopt.

Het mooiste vind ik overigens de weergave langs het hele perron zoals op Schiphol. Die is volgens mij voor iedereen helder en volledig. Maar ja, dat zal wel wat gekost hebben... En het hangt daar veilig in een tunnel. Zou dat met guur weer buiten ook heel blijven?

Ik citeer uit het bericht van Stijn hier vlak boven:
 

Hoe verder?

De vertrekvertraging op spoor 18 was al laag en desondanks hebben we een daling kunnen bewerkstelligen. Het is interessant om te zien of we de instapinformatie op andere stations kunnen inzetten waar de vertrekvertraging groter is om te zien of we daar ook een daling kunnen krijgen.

We willen mogelijkheden onderzoeken of de instapinformatie ook bruikbaar kan zijn op stations waar een probleem is met ‘crowd control’.

De vier verschillende onderdelen van deze proef hebben allemaal een ander stadium van volwassenheid:

  1. De minuten-timer is het meest volwassen, deze hopen we vanaf Q2 2020 stapsgewijs te implementeren.
  2. Voor de seconden-timer hadden we tijdens de proef extra mensen op het perron die de bediening voor hun rekening namen. We zijn aan het verkennen hoe we dit het beste kunnen realiseren met bestaande eigen bemensing. Hierbij spelen zowel techniek als proces een rol.
  3. Voor het tonen van de stoppositie gebruiken we op dit moment letterborden. Naast mogelijkheden om deze informatie te tonen op locaties waar letterborden aanwezig zijn, willen dat deze letterborden breder beschikbaar maken. Hierbij zijn we in gesprek met ProRail, omdat zij eigenaar zijn van deze borden.
  4. Voor drukte-informatie uit deze proef willen we consistentie met het tonen van de drukte-informatie in de NS App.

Zojuist las ik over de invoering van een nieuw IT-systeem dat de reisinformatie moet verbeteren. Ik lees echter niets over bovenstaande in dat artikel. Worden de bovengenoemde punten, zoals minuten-timer en treinlengte, daarin meegenomen?

De minuten-timer en treinlengte zijn hier geen onderdeel van, helaas.

Badge +3

Zijn die inmiddels afgevoerd van de takenlijst of kunnen we ze nog wel verwachten?

Badge +3

Men probeert weer iets nieuws: minuten tellen af, maar in de laatste minuut voor vertrek staat er “0 minuten". Over het tonen van treinlengtes geen woord meer. Iemand daar nog enige informatie over?

Update: Ik heb helaas nog geen reactie gekregen op mijn verzoek tot een uitgebreidere terugkoppeling. Hopelijk snel meer!

Reputatie 7
Badge +3

Men probeert weer iets nieuws: minuten tellen af, maar in de laatste minuut voor vertrek staat er “0 minuten". Over het tonen van treinlengtes geen woord meer. Iemand daar nog enige informatie over?

Gezien dit antwoord van de webcare op Twitter nu geen treinlengtes.

https://twitter.com/NS_online/status/1450032324054237188

 

In het nieuwsbericht over deze afteller staat ook nog “Recent is NS gestart met het maken van een nieuw IT-systeem. NS hoopt snel nog meer verbeteringen te beproeven.” 

Reputatie 3

Ik zag het vandaag op het station. Ik ben er geen liefhebber van, net zo min als in sommige forums wordt aangegeven hoe lang geleden iets gepost is in plaats van de datum en tijd, maar misschien helpt het tegen te vroeg vertrekken.

Update: Ik heb in ieder geval wat meer informatie gekregen, maar nog geen echt inhoudelijke terugkoppeling. Naar ik begreep wordt er momenteel overlegd over wat we hierover mogen communiceren. Hopelijk volgende week meer!

Badge +3

Naar ik begreep wordt er momenteel overlegd over wat we hierover mogen communiceren.

Spannend.

Reputatie 3

Ik heb sinds de invoering van de afteller nog niet meegemaakt dat een trein te vroeg vertrok, afgezien van die ca. 20 seconden dat de deuren te vroeg sluiten, die je van de in de reisplanner aangegeven overstaptijd moet aftrekken. Het probleem van te vroeg vertrekken was dus kennelijk te wijten aan conducteurs die niet kunnen klokkijken.

Reputatie 6
Badge +2

Ik zat daar ook al naar te kijken. Het beste wat ik kan verzinnen is dat als jijzelf recht voor het scherm staat, dus gezicht richting het scherm, en de pijl is naar links, de rijrichting van de trein naar links is als je een kwarslag draait en met je gezicht richting het spoor gaat staan. Of zo.

Voorbeeld: als je op station Leiden een trein richting Den Haag neemt, sta je op spoor 9 (a of b) met je gezicht naar het spoor is de rijrichting links, sta je op spoor 8 ook gezicht richting spoor is de rijrichting rechts.

Dat klopt.

Reputatie 7
Badge +3

De conducteur eerder laten fluiten dan de vertrektijd is diefstal van tijd van de reiziger. Als het NS kennelijk niet lukt om een trein op tijd te laten aankomen is dat een problem van NS en dan zoeken ze daar ook zelf maar een oplossing voor. Hiervoor de reiziger laten bloeden is belachelijk.

Er moet wel.eerder gefloten worden want anders kan de trein niet op de vertrektijd vertrekken. Fluit je op vertrektijd dan vertrekt de trein te laat.

Reageer