Een afteller op de perronborden. Wat vind jij? | NS Community
Sticky

Een afteller op de perronborden. Wat vind jij?


Inmiddels kennen jullie onze campagne Fluiten = niet meer instappen, en hebben we jullie geïnformeerd over de tien minuten trein. Vooral op grote stations met veel reizigers en korte instaptijden is het belangrijk dat er op tijd wordt ingestapt. We willen onze reizigers daarom meer inzicht geven in de vertrekprocedure, en daarom denken we na over een nieuwe functie op de perronborden. Denk je met ons mee?

Het idee
Tijdens het binnenrijden van de trein wordt afwisselend (iedere 4 seconden) de vertrektijd en instaptijd in minuten getoond. Zo laten we de geplande vertrektijd nog steeds zien, met daaraan toegevoegd hoe lang het nog duurt voordat de trein vertrekt. Tien seconden voordat de conducteur de vertrekprocedure start, wordt er vervolgens afgeteld. Na deze tien seconden fluit de conducteur en toont het bord 'Niet meer instappen'.

We hebben nu drie concepten bedacht, waar we graag jullie mening over horen.

Concept 1. Eenvoud.

Het filmpje toont linksboven een donderblauwe tijd tot instappen. Bij de laatste 10 seconden staat er een lichtblauwe balk achter de seconden die leegloopt.

Concept 2. Deuren.

Het filmpje toont linksboven een donkerblauwe tekst op een lichtblauwe balk bij het aftellen in minuten. Bij de laatste 10 seconden verandert de balk en tekst van kleur. Er wordt nu ook een instapsymbool getoond.

Concept 3. Kleurseconden.

Het filmpje toont linksboven een donkerblauwe tekst op een lichtblauwe balk. De seconden worden in het rood getoond. Tevens zie je een simpel instapsymbool wanneer de trein het station binnenkomt.

Vragen bij specifieke situaties
Vraag 1. Op dit moment tonen we vertraging afgerond op 5 minuten. Met het huidige systeem kan het zijn dat er lang 'nog 1 minuut' getoond wordt. Dit lijkt ons niet gewenst. Wat vind je van de optie “instappen” wanneer die 1 minuut eigenlijk al voorbij is? We geven dan geen tijd aan maar laten we wel weten dat de trein ieder moment kan vertrekken.



Vraag 2. We tonen bij de eerste twee concepten het aantal minuten tot de trein vertrekt. Hoe is dat voor jou wanneer de trein nog niet aan het perron staat? Is dit verwarrend?


Bijvoorbeeld, er is nog geen trein bij “nog 2 minuten”.


Bijvoorbeeld, er is nog geen trein bij “nog 6 minuten”.

Vraag 3. Bij het fluiten toont het bord 'Niet meer instappen'. De deuren zijn dan waarschijnlijk nog open. Weerhoudt dit je om in te stappen? Wat voor gevoel geeft dit? Je ziet dan namelijk niet meer waar de trein heengaat.



Vraag 4. We geven nu de laatste tien seconden aan op het bord. Wat doe je dan? Wat voor gevoel geeft dit je?



Vraag 5. Op welke momenten kijk je zelf op het bord? Zouden deze concepten dit gedrag veranderen?

Vraag 6. Welke concepten of specifiek onderdeel spreekt je het meest aan?

Misschien heb je zelf wel suggesties voor verbeteringen. We horen het graag!

123 reacties

Ik vind het vooral triest, en als door en door onredelijk persoon ben ik ook altijd geneigd om ze er eens even op aan te spreken haha.
Reputatie 7
Badge +3
Ik hoop dan altijd dat ik met ze in dezelfde coupe zit, dat ze mij herkennen als degene die ze bijna omver hebben gelopen, zien dat ik op mijn dooie gemakkie aan ben komen lopen en dat ze zich dan een beetje dom voelen voor al dat geren en gevlieg 🤣
Hallo NS community! Wauw wat veel inhoudelijke reacties. Ik ben Sigrid, de UX designer van de borden op het station en perron.
Dit topic heb ik aangevraagd en wil graag een reactie geven op jullie feedback. Allereerst, echt heel fijn dat jullie zo meedenken.

Interpretatie van het concept
Wat ik merk tijdens het lezen van de reacties is dat het concept associaties oproept van een volledige geautomatiseerde afteller.
Dan zou de afteller gekoppeld moet worden met meerdere systemen, zoals seinen, verkeersleiding en de dienstregeling.
Dit is erg gecompliceerd. Het is dan ook logisch dat er twijfels zijn over de correctheid van de aftelfunctie bij afwijkende situaties, zoals vertraging.

Stel we laten het idee van een automatische afteller even voor wat het is.

In de huidige situatie kan de conducteur zelf inspelen op de afwijkende situaties. Deze vorm van vrijheid lijkt gezien jullie reactie en complexiteit van treinreizen van belang. Daarmee is het ook logischer als de laatste secondes en “niet meer instappen” door de conducteur gekozen worden. Zo kan het bord voor de conducteur tijdens het vertrekproces een ondersteuning worden in plaats van een belemmering.

De concepten
Als ontwerper ben ik vooral benieuwd naar wat jullie mening is over de verschillende concepten, eenvoud, deuren en kleurseconden.

Ik constateer dat de voorkeur uitgaat naar eenvoud in de functie.
Tevens lees ik dat de meningen verdeeld zijn over of roodgekleurde secondes juist helpen om de urgentie te tonen of dat het teveel geassocieerd wordt met vertraging.
Verder is er twijfel dat symbolen niet goed te lezen zullen zijn. Mogelijk is het symbool wel te herkennen op afstand als deze beter bekend is door het eens dichtbij te hebben gezien? Zoals in het concept bedoeld betekent het symbool de totale tijd totdat er gefloten wordt, dus hoe lang je nog in kunt stappen. Het idee is om dit met een symbool duidelijk te maken omdat er weinig ruimte is voor de tekst.
Tot slot: algemeen beeld is dat, als een instapsymbool gebruikt wordt, dit pas getoond moet worden als de trein aan het perron staat, en niet daarvoor.

Nogmaals wil ik zeggen dat ik erg blij ben met alle reacties en dat ik die mee ga nemen in het verdere denkproces. Mochten jullie aan de hand van deze informatie nog andere feedback hebben omtrent deze concepten, ik check het topic regelmatig.
Reputatie 1
Het zou nooit mogen gebeuren dat de perronborden gaan aftellen terwijl de conducteur en de betrokken trein daar nog niet "klaar" voor zijn. Het aftellen zou door een handeling van de HC moeten beginnen (zo'n bedieningskastje langs het perron waarmee een overweginstallatie wordt geactiveerd kan (ook) het aftellen op de perronborden starten, maar zou nooit eerder dan 30 (?) seconden voor het geplande vertrekmoment mogen werken. Een foto van het soort bedieningskastje dat ik bedoel staat hieronder (eerlijk gestolen van de fantastische web site van Nico Spilt)

Het gebeurt nog steeds veel te vaak dat treinen (tot wel 1 minuut) te vroeg vertrekken. Zoveel te vroeg vertrekken heeft geen enkel nut en is zeer nadelig voor de wacht- en overstaptijden op zo'n station.

Oef dat zou verschrikkelijk zijn op elk station zo'n kastje. Dat is terug in de tijd...
Reputatie 7
Voor mij hoeft al die poespas niet fluiten is niet meer instappen klaar uit.
Met zulke kastjes wordt het wel heel ingewikkeld en de boosheid bij sommigen blijft gewoon..
Op station Rotterdam Centraal moet ik altijd lachen in de tunnel en trappen naar de perrons men hoort een fluitje en iedereen begint te hollen maar dan is het al te laat en alle inspanning voor niets en dan boos op de HC.
Reputatie 4
Inmiddels kennen jullie onze campagne Fluiten = niet meer instappen, en hebben we jullie geïnformeerd over de tien minuten trein. Vooral op grote stations met veel reizigers en korte instaptijden is het belangrijk dat er op tijd wordt ingestapt. We willen onze reizigers daarom meer inzicht geven in de vertrekprocedure, en daarom denken we na over een nieuwe functie op de perronborden. Denk je met ons mee?

Meestal is het fluiten van de conducteur ook een aansporing van hem voor de laatsten om in te stappen. Ik heb het eens letterlijk genomen en terwijl ik naar de deur van de conducteur liep (het was de dichtsbijzijnde, alle deuren waren nog open), conducteur stond nog buiten floot hij voor vertrek. Ik stop mijn pas vlak voor de tree en vraag "Mag ik nog instappen?". Nou werd daar eens raar van opgekeken! Het antwoord is formeel "nee", maar je verwacht het al, natuurlijk is het gegeven antwoord "ja".

Dus vandaar het motto: "zijn er nog instappers, nog niet fluiten! (omdenken)
Reputatie 7
En dan wil iedereen nog instappen en dan krijgt de trein op ieder station vertraging en gaat iedereen claimen.
Als je het over omdenken hebt zal je toch echt naar fluiten is niet meer instappen moeten ook mentaal, niet denken het kan nog even of ze wachten nog wel even op mij.
Een trein is heel wat anders dan bus of tram hoewel ook daar steeds meer op tijd gereden zal worden.
Reputatie 4
En dan wil iedereen nog instappen en dan krijgt de trein op ieder station vertraging en gaat iedereen claimen.
Als je het over omdenken hebt zal je toch echt naar fluiten is niet meer instappen moeten ook mentaal, niet denken het kan nog even of ze wachten nog wel even op mij.
Een trein is heel wat anders dan bus of tram hoewel ook daar steeds meer op tijd gereden zal worden.


Op de NS pagina staat:

Vertrekken volgens de regels

  • Als het vertreklicht brandt, begint de conducteur met de vertrekprocedure.
  • Stapt er niemand meer in of uit? Kort voor de aangegeven vertrektijd op het bord geeft de conducteur het fluitsignaal. Zo kan de trein op tijd vertrekken.
Ja er stappen mensen nog in, dus die voorwarde had de conducteur in kwestie mij nog wel die extra stap mogen laten maken...

Bron: https://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen
Reputatie 4

En dan wil iedereen nog instappen en dan krijgt de trein op ieder station vertraging en gaat iedereen claimen.
Als je het over omdenken hebt zal je toch echt naar fluiten is niet meer instappen moeten ook mentaal, niet denken het kan nog even of ze wachten nog wel even op mij.
Een trein is heel wat anders dan bus of tram hoewel ook daar steeds meer op tijd gereden zal worden.
Op de NS pagina staat:

Vertrekken volgens de regels

  • Als het vertreklicht brandt, begint de conducteur met de vertrekprocedure.
  • Stapt er niemand meer in of uit? Kort voor de aangegeven vertrektijd op het bord geeft de conducteur het fluitsignaal. Zo kan de trein op tijd vertrekken.
Ja er stappen mensen nog in, dus die voorwarde had de conducteur in kwestie mij nog wel die extra stap mogen laten maken...

Bron: https://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen



EN op dezelfde pagina is er ook alweer een verschil tussen de conducteursfluit en de treinfluit:

In veel van onze treinen, zoals de nieuwe Sprinters en de vernieuwde dubbeldekkers type DDZ zijn er rode lampen op de balkons midden boven de deuren. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat u niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: Knipperende rode lamp is niet meer instappen!

Dus welke fluit is het nu?
Reputatie 4
EN op dezelfde pagina is er ook alweer een verschil tussen de conducteursfluit en de treinfluit:

In veel van onze treinen, zoals de nieuwe Sprinters en de vernieuwde dubbeldekkers type DDZ zijn er rode lampen op de balkons midden boven de deuren. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat u niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: Knipperende rode lamp is niet meer instappen!

Dus welke fluit is het nu?


Oh, en zonder te fluiten , maar wel de fluit in de hand, mag je ook al niet meer instappen (WTF):

Reist u met een trein van een ouder bouwjaar zonder lampen boven de deuren, kijk dan goed naar de conducteur. Staat hij of zij op het tijdstip van vertrek in de deuropening met de fluit in de aanslag? Dan kunt u niet meer instappen.

Niet erg consistent...
Reputatie 7
De procedure fluiten sluiten deuren en niet meer instappen zal alleen maar scherper worden en niet soepeler.
Buiten dat het levert nog gevaar op ook met de zelfsluitende deuren.

De tijd dat men nog achter de trein kon aanrennen en een geopende deur binnenspringen is met de tegenwoordig snel optrekkende treinen voorbij al was het ook toen al een waagstuk dat wel eens mis ging.
Dezelfde gedachten gang zie je ook bij overwegen het kan nog wel even, nee het kan niet.

Dat is wat ik bedoel met mentaal omdenken.
Auw, das gaat tegen ons handboek in wat betreft vertrekprocedure, niet dat deze even handig is.

In mijn handboek staat als er maar 1 HC is en de trein een sluitfluit, ik deze moet gebruiken als fluit en officieel geen mondfluit meer.

Nu komt het onduidelijke, zijn er meerdere HC verspreidt, neemt de chef van de trein het initiatief tot het starten van de vertrekprocedure door zijn mondfluit te gebruiken, de andere HC nemen dit fluitsignaal over, seinen elkaar en dan wordt de sluitfluit pas weer gebruikt.

Ik heb het niet verzonnen he.
Reputatie 2
Misschien niet heel passend bij dit onderwerp, maar in België hebben ze op de overzichtsborden staan of de trein al is aangekomen of niet. Mij lijkt het ook wel handig om dat te laten zien op de borden. Je kan dan bijvoorbeeld nog even wachten in de stationshal, voor het geval dat het regent of erg koud is buiten.
Op de NS pagina staat:

Vertrekken volgens de regels

  • Als het vertreklicht brandt, begint de conducteur met de vertrekprocedure.

Er zijn ook situaties alwaar het vertreklicht al minuten of langer voor vertrek brand.
En er zijn volop situaties waar geen vertreklicht is.
Helder, goede suggesties en goede reacties!!

Een hele andere, aanvullende suggestie, maar mogelijk ook erg effectief , is het invoeren van eenrichtingsverkeer bij het in-en uitstappen. In ieder geval tijdens de spits. In de trams en bussen werkt dit ook en zorgt er in elk geval voor dat er efficiënter kan worden "gelost en geladen".
Reputatie 4
Concept 3. Die is het meest opvallend, en je hebt geen gekke, maar eenvoudige deuren.
Overigens kan er (met enige aanpassing of extra software) ook worden 'samengewerkt' met de vertrektijd in de borden in de trein en met de smartwatch die de conducteurs (in de nabije toekoemst zullen) hebben. Dan vind ik wel dat die +/- 3 sec. voordat de conducteur fluit moet trillen. Het is namelijk ook zo zuur als de reiziger die anders de overstap zou halen, in de war zou raken doordat er staat 'Niet meer instappen' en dan fluit de conducteur pas.
Badge +3
Ter informatie: momenteel wordt op Utrecht Centraal op spoor 18 bij de intercity's richting 's-Hertogenbosch een proef gehouden met een nog eenvoudiger variant dan de eerste in dit topic. Tot tien seconden voor de tijd waarop niet meer kan worden ingestapt, alterneert de vertrektijd met de aanduiding "x minuten". Daarna wordt afgeteld van "10 seconden" tot "1 seconde". Het cijfer wordt in rood weergegeven, maar er is geen grijze leeglopende balk achter die aanduidingen. Na het aftellen verspringt het scherm op de mededeling dat niet meer mag worden ingestapt. Zie dit bericht op een ander forum voor wat foto's.

Tijdens de proef wordt het moment waarop met aftellen wordt begonnen nog handmatig bepaald door het treinpersoneel.
Reputatie 7
Badge +3
Die werkt dan alleen in de spits zeker? Steeds als ik er kom telt-ie alleen maar in minuten af naar één minuut voor de vertrektijd.
Ik vond 't al zo onzinnig. Maar als-ie in seconden aftelt tot het moment van fluiten, vind ik het een stuk beter 🙂
Badge +3
Die werkt dan alleen in de spits zeker?
Dat klopt.
Reputatie 4

Die werkt dan alleen in de spits zeker?Dat klopt.

Inderdaad
Badge +3

Kan iemand aangeven hoe de evaluatie van deze proef verloopt? Ik ben met name benieuwd of het tonen van de treinlengte als succesvol beoordeeld is.

Grappig idee!

opmerking:

Reizigers die het perron oprennen om de trein nog te kunnen halen, kijken vaak niet (buiten adem) op de borden (die vaak ver weg staan).

 

idee:

Wat vind je van een rij lichtjes op het perron die langzaam van kleur veranderen, van groen naar rood?

 

Of, net zoals in Japan en China, NS-medewerkers die klanten de trein induwen?

 

Aangepast door Moderator: off-topic

Dat doen conducteurs al; ze houden de deuren open tot minimaal een halve minuut voor vertrek. Wij reizigers moeten “ruim op tijd” instappen; wat dat inhoudt is een beetje vaag, maar een paar seconden voor de officiële vertrektijd heb je geen instapgarantie meer, laat staan na vertrektijd.

Kan iemand aangeven hoe de evaluatie van deze proef verloopt? Ik ben met name benieuwd of het tonen van de treinlengte als succesvol beoordeeld is.

Gokje, de nieuwe proef deed je ineens hieraan herinneren? 😅

Ik ga het navragen! :blush:

Reageer