Dat zal wel meevallen. Als de afteller hele minuten laat zien en correct afrondt, dan krijg je zelfs 10 seconden extra. Het wordt dus maximaal 30 seconden voor vertrek fluiten
Hij rondt niet correct af, hij rondt af naar beneden. Zodra er nog 5.59 minuten zijn, staat-ie op 5. Zodra er nog 59 seconden zijn, staat-ie op 0.
Hij rondt niet correct af, hij rondt af naar beneden. Zodra er nog 5.59 minuten zijn, staat-ie op 5. Zodra er nog 59 seconden zijn, staat-ie op 0.
Was mij ook al opgevallen. Dit weekend in Eindhoven stond de afteller een volle minuut op 0. Gratis advies aan NS of zorg dat het goed werkt of stop hier mee
Ik reis bijna dagelijks door het land en/of (vooral) Europa en ben zelf eigenlijk niets anders gewend van andere vervoerders/landen dan dat er naar beneden af wordt gerond.
Bij een vertrektijd van 1 minuut en 59 seconden tot en met 1 minuut staat er 1 minuut en vanaf 59 seconden of minder staat er 0 of (een) voertuig(en) of andere symbolen die erop wijzen dat er ieder moment, of in ieder geval binnen een minuut, aangekomen en/of vertrokken kan worden.
Bij de bushaltes hier (Eindhoven) met een bord met vertrektijden hetzelfde.
Die telt af tot 1 minuut en bij minder staat er dan het symbool van een bus (of de tekst ‘bus heeft oponthoud’ afgewisseld met een schatting over hoe lang het nog duurt voordat hij er is).
Voor een ‘busje komt (of gaat) zo’ indicatie is dat prima natuurlijk, want die laden gewoon iedereen in/uit en gaan op hun gemak verder.
Bij treinen zou je dan de laatste minuut voor vertrek inderdaad die 0 minuten of ‘niet meer instappen’ moeten tonen, óf (en zo was de proef toch ook?) het aantal seconden dat je nog mocht instappen.
Bij 0 minuten op het bord en pas 20 seconden voor vertrek fluiten en sluiten snoep je dan inderdaad nogal wat overstaptijd af van de reizigers, maar voorkom je wel dat ze gaan rennen om alsnog in te stappen. Precies zoals de tekst in dat artikel suggereert, maar zo werkt het dus niet, met name bij cross-platform overstappen waar de aankomende trein wat vertraging heeft (en er dus gewacht zou kunnen worden ook al denkt ProRail daar misschien anders over).
Dus krijg je daar weer discussies over “sta ik daar 40 seconden tegen dichte deuren te kijken en de trein rijdt weg” of “ja maar, 0 minuten kan ook nog 50 seconden zijn...”
Bij 0 minuten op het bord en pas 20 seconden voor vertrek fluiten en sluiten snoep je dan inderdaad nogal wat overstaptijd af van de reizigers, maar voorkom je wel dat ze gaan rennen om alsnog in te stappen.
Verschilt dat dan echt zoveel van een situatie waarin 19.59 als vertrektijd aan staat gegeven en een conducteur om 19.58 en 40 seconden fluit en de deuren sluit 20 seconden voordat de klok ook daadwerkelijk op 19.59 springt?
Verschilt dat dan echt zoveel van een situatie waarin 19.59 als vertrektijd aan staat gegeven en een conducteur om 19.58 en 40 seconden fluit en de deuren sluit 20 seconden voordat de klok ook daadwerkelijk op 19.59 springt?
Als een trein gepland staat om om 19.57 aan te komen en de aansluiting om 19.59 vertrekt is dat een geldige 2-minuten overstap volgens de reisplanner.
Komt de trein pas om 19.57.30 aan en sluit de andere trein om 19.58.20 de deuren (40 seconden voor vertrek, dat mag blijkbaar) dan blijven er van die 2 minuten nog 50 seconden over.
Zeg je 0 minuten (dus niet meer instappen, trein vertrekt binnen een minuut) dan heb je effectief nog maar 30 seconden om over te stappen.
Die afteller moet dan het effect hebben van “doe geen moeite om te rennen”, met name bij wat langere overstappen waar je nog een (rol)trap op of af moet, of als je net het station binnenkomt.
Bij 0 minuten ben je dan sowieso te laat.
Dus de afteller laat alleen maar de gang van zaken duidelijker zien; vanaf 1 minuut voor vertrek niet meer instappen. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn. De cross-platform overstappen van 2 minuten waren altijd al iets van 1 minuut. Soms is dat inderdaad te kort en dan heb je bij voldoende vertraging recht op GTBV.
Dus de afteller laat alleen maar de gang van zaken duidelijker zien; vanaf 1 minuut voor vertrek niet meer instappen. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn.
Dat is het echter wel, aangezien voor de reiziger geldt dat de trein vertrokken is als die niet meer kan instappen. NS publiceert echter nergens wat de uiterste instaptijd is. Maar zoals we weten gaat NS dit niet wijzigen zonder dat ze daartoe gedwongen worden.
Vandaag de afteller in werking gezien. Ik vind het heel handig. Als ik 8 minuten tot vertrek zie staan, dan weet ik dat ik nog tijd genoeg heb om buiten langs de trein te lopen naar een verder (wat leger) coupé. Je kunt ook op de klok kijken en zelf uitrekenen dat je nog 8 minuten hebt tot vertrek, maar dit is visueler en komt beter binnen.
NS heeft overigens zelf die wijziging doorgevoerd dat er al voor vertrektijd gefloten wordt. Sindsdien hebben we te maken met loterijtijden. Iedere Hc doet het anders. Soms fluit die 40 seconden voor vertrek, soms 30 seconden etc. Je kunt er als reiziger niet van op aan.
Met aftellers naar 0 gaat het wel voorspelbaarder worden. Maar met het grote nadeel dat dan consequent een minuut overstaptijd wordt gestolen door NS.
In het verleden was het nooit een probleem. Je wist dat er niet gefloten werd voordat de minuut versprongen was.
Dus de afteller laat alleen maar de gang van zaken duidelijker zien; vanaf 1 minuut voor vertrek niet meer instappen. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn.
Dat is het echter wel, aangezien voor de reiziger geldt dat de trein vertrokken is als die niet meer kan instappen. NS publiceert echter nergens wat de uiterste instaptijd is. Maar zoals we weten gaat NS dit niet wijzigen zonder dat ze daartoe gedwongen worden.
Dat is zonder afteller juist een groter probleem. In de huisregels staat:
Vanaf het moment dat het fluitsignaal voor jouw trein klinkt, mag je niet meer instappen. Dit is voor je eigen veiligheid en die van jouw medereizigers. Je begrijpt dat de deuren van de trein eerder kunnen sluiten dan de geplande vertrektijd.
In die zin is de afteller best handig; als hij nog niet op 0 staat en de conducteur heeft toch al gefloten, dan heb je een veel sterker argument als reiziger.
Dat het publiceren van de uiterste instaptijd veel klantvriendelijker is, is hier eigenlijk off-topic.
Beslist niet off-topic. Het heeft allemaal direct met elkaar te maken.
Wat duidelijk is dat NS en een aantal mensen op dit forum niet wensen in te zien dat eerst het ruim voor vertrektijd fluiten voor vertrek gevolgen heeft (korte) overstappen. Als daar de afteller bijkomt wordt dat effect alleen maar groter.
Het fundamentele probleem voor NS is dat het publiceren van uiterste vertrektijden leidt tot een dienstregeling die niet meer past. De overstappen van 2 minuten op hetzelfde perron zijn een overblijfsel uit de dienstregeling van 1970. In die tijd werd er gefloten wanneer de minuut versprong.
Die minuut die verloren gaat zal ergens moeten terugkomen omdat anders de basisdienstregeling niet meer past. Je kunt dan bijvoorbeeld geen overstappen op hetzelfde perron in Amersfoort kunnen tonen omdat er nog maar 1 minuut overstaptijd is. Dat zou het directe gevolg zijn van het publiceren van uiterste instaptijden.
Voor dit effect is overigens al jaren geleden gewaarschuwd toen het fluiten ruim voor de vertrektijd is ingevoerd.
Ik heb overigens niets tegen de teller als je tot de vertrektijd kunt instappen. Vertrektijd = uiterste instaptijd lost het probleem netjes op.
De afteller maakt het probleem niet groter maar juist iets kleiner. Als je niet kijkt naar de afteller, dan ervaar je exact dezelfde dienstregeling als voorheen. En als je de trein gemist hebt terwijl je ‘ruim van tevoren’ bij de trein was, dan maak je snel een foto van de afteller met leeg spoor / dichte deuren en ga je verhaal halen bij de NS.
Dankzij de afteller weten reizigers gewoon iets beter dat ze niet tot de laatste seconde voor vertrek kunnen wachten met instappen.
De afteller maakt het probleem niet groter maar juist iets kleiner. Als je niet kijkt naar de afteller, dan ervaar je exact dezelfde dienstregeling als voorheen. En als je de trein gemist hebt terwijl je ‘ruim van tevoren’ bij de trein was, dan maak je snel een foto van de afteller met leeg spoor / dichte deuren en ga je verhaal halen bij de NS.
Dankzij de afteller weten reizigers gewoon iets beter dat ze niet tot de laatste seconde voor vertrek kunnen wachten met instappen.
Dat vraag ik mij toch echt af. Als er nog 59 seconden tot aan het vertrek zijn, springt de teller al naar 0, als de trein op dat moment vertrekt is hij bijna 1 minuut te vroeg vertrokken. Als jij dan vervolgens een foto neemt met daarop die 0 kan je geen verhaal halen bij NS.
Precies. Die aftellers gaan het probleem alleen maar erger maken.
Een ding moet ik wel toegeven. Het is afgelopen met de loterijtijden van het sluiten van de deuren. Dat zal dan consequent een minuut voor vertrek zijn. Wat een vooruitgang.
Zie https://twitter.com/CoreIce/status/1546905337298669568
Weer een nieuwe UX/UI update op de CTA’s bij @NS_online. Er wordt nu een animatie getoond om uit te beelden dat je moet instappen in het achterste treinstel.
Verdwijnt in het echt het voorste treinstel ook zoals in de animatie? Lijkt wel Star Trek, beam me up NS
De conducteur eerder laten fluiten dan de vertrektijd is diefstal van tijd van de reiziger. Als het NS kennelijk niet lukt om een trein op tijd te laten aankomen is dat een problem van NS en dan zoeken ze daar ook zelf maar een oplossing voor. Hiervoor de reiziger laten bloeden is belachelijk.
Ik heb sinds de invoering van de afteller nog niet meegemaakt dat een trein te vroeg vertrok, afgezien van die ca. 20 seconden dat de deuren te vroeg sluiten, die je van de in de reisplanner aangegeven overstaptijd moet aftrekken. Het probleem van te vroeg vertrekken was dus kennelijk te wijten aan conducteurs die niet kunnen klokkijken.
De conducteur eerder laten fluiten dan de vertrektijd is diefstal van tijd van de reiziger. Als het NS kennelijk niet lukt om een trein op tijd te laten aankomen is dat een problem van NS en dan zoeken ze daar ook zelf maar een oplossing voor. Hiervoor de reiziger laten bloeden is belachelijk.
Er moet wel.eerder gefloten worden want anders kan de trein niet op de vertrektijd vertrekken. Fluit je op vertrektijd dan vertrekt de trein te laat.
De conducteur eerder laten fluiten dan de vertrektijd is diefstal van tijd van de reiziger. Als het NS kennelijk niet lukt om een trein op tijd te laten aankomen is dat een problem van NS en dan zoeken ze daar ook zelf maar een oplossing voor. Hiervoor de reiziger laten bloeden is belachelijk.
Er moet wel.eerder gefloten worden want anders kan de trein niet op de vertrektijd vertrekken. Fluit je op vertrektijd dan vertrekt de trein te laat.
Voor de reiziger is een trein vertrokken als hij niet meer kan instappen. Dus fluiten = trein is vertrokken = vertrektijd. De rest is interne keuken en voor de reiziger niet interessant.
Op Amersfoort Centraal lijkt de animatie van het combineren van treinen op de schermen een beetje het spoor bijster, die toonde bij de IC naar Enschede van even voor 5 (de 1759) een ernstig ongeval…
Treinstel dat aangekoppeld werd stond rechts in beeld klaar, vervolgens kwamen de uit Den Haag arriverende stellen vanaf rechts in beeld dwars door het gereedstaande treinstel heen, waarna in de animatie weer naar rechts vertrokken werd (dat klopte dan wel weer)