beantwoord

Eenmalige passage zonder saldo

Badge +3
In Leiden kan je dus gewoon even iemand uitzwaaien, ophalen op het perron of even snacken of shoppen binnen de poortjes. Door een 'Passage' op je ov-chip te laden.

Is er een lijst van stations waar dat ook kan, dus (gratis) een eenmalige passage laden op welke ov-chipkaart dan ook?

Uiteraard is die passage maar 60 minuten geldig, bij later uitchecken ben je € 10,- armer, en dat schrijven ze dan gewoon af van je saldo zodra je naar buiten gaat, of poortje zegt NO

Geen idee hoe dat te verdedigen valt, maar na langer dan 60 minuten binnen de poortjes vindt NS het blijkbaar aannemelijk dat je ergens met een trein gereisd hebt, en rekent instaptarief (raar dat het zonder abonnement -zoals op een anonieme kaart- dan ook maar € 10,- is en niet de standaard € 20,-) 🤔
icon

Beste antwoord door Miriam NS 7 mei 2018, 09:49

Ik heb even voor je gekeken Robert en zie dat dit kan bij de volgende stations: Alkmaar, Amersfoort, Deventer, Dordrecht, Eindhoven, Gouda, Haarlem, Leiden, Rotterdam Zuid, Sittard, Weesp, Zoetermeer en Zwolle.
Bekijk origineel

28 reacties

Als je de eenmalige passage wilt laden heb je toch een OV pas nodig, je titel suggereert dat het zonder kan 😉
Reputatie 7
Pff ik weet dat het in Dordrecht ook kan, verder zou ik het niet weten
Badge +3
Als je de eenmalige passage wilt laden heb je toch een OV pas nodig, je titel suggereert dat het zonder kan ;)
Oei, dat is waar JBa

Misschien kan een moddertor nog van het woordje 'pas' even 'saldo' maken? Dan klopt de vraag wel. Bij voorbaat dank

Als je de eenmalige passage wilt laden heb je toch een OV pas nodig, je titel suggereert dat het zonder kan ;)Oei, dat is waar JBa

Misschien kan een moddertor nog van het woordje 'pas' even 'saldo' maken? Dan klopt de vraag wel. Bij voorbaat dank!

Een "moddertor" 😁
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat Robert wat te lang in het zonnetje heeft gezeten op zijn balkon 🌞
Badge +3
Welja.. en Momo is dol op kermisklleurtjes

Maar het zit al in de molen.. https://twitter.com/oldschoolrobert/status/993186879028760577

Grappig dat juist jullie (in tegenstelling tot elke andere IRC en BBforum gebruiker) zich verwonderen over de term 'moddertor'. Het is jullie vergeven en als er een smiley bij moet, dan voeg die maar toe want zo was het bedoeld.
Een moddertor? :P

Hmmm.... nou, het is omdat jij het bent, Robert 😛
Woerden en Haarlem hebben die optie ook. Tijdens controle tegengekomen en een nieuw vervoersbewijs overhandigd. Andere stations durf ik niet te zeggen.
Badge +3
Een moddertor? :P

Hmmm.... nou, het is omdat jij het bent, Robert :P

Zie je wel !? Thanks Denice NS.
Badge +3
Okee, dan hebben we Leiden Haarlem en Woerden (mijn viriendin woont daar) en Dordt in ieder geval.

Wél laden bij een automaat natuurlijk!
Reputatie 7
Badge +3
Ik zal een pak kleurkrijtjes voor je klaar leggen Robert, kun je je helemaal uitleven hier 🤣
Badge +3
Grinnik.. en geef vooral mij de schuld van allles.
Vind ik leuk (soms. meestal, nou ja best wel altijd eigenlijk) 😃
Reputatie 7
Badge +3
Uiteraard is die passage maar 60 minuten geldig, bij later uitchecken ben je € 10,- armer, en dat schrijven ze dan gewoon af van je saldo zodra je naar buiten gaat, of poortje zegt NO
En wanneer je er niet mee naar buiten gaat maar een trein instapt wordt er niets afgeschreven. Moet je alleen niet Loes tegenkomen in die trein 😂
Op Twitter lees ik wel eens dat het ook van Leiden naar Alphen ook soms raak is hiermee.
Badge +3
Op Twitter lees ik wel eens dat het ook van Leiden naar Alphen ook soms raak is hiermee.
Met een 'passage' mag je niet reizen natuurlijk.

Groot gelijk en terecht dat @Loes dan zegt "Mijn trein uit, en ongeveer NU!" (nou ja, zodra die stil staat natuurlijk, dus op het volgende station er uit en doe gewoon wat er in de voorwaarden staat voor je reisproduduct/abonnment. Daarmee ben je akkord gegaan immers. .

Hoe dan ook, je zit fout want geen geldige/toonbare incheck!
Reputatie 7
Mensen met passagerecht mogen bij mij gewoon blijven zitten hoor, hoeven de trein niet uit 😉
Reputatie 7
Badge +3
Mocht het nou in een zeer onwaarschijnlijk geval zo zijn dat ik met een passagerecht op Leiden de trein richting Den Haag ben ingestapt mag je mij er er bij het volgende station gewoon uitzetten hoor 🤣
Reputatie 7
Neejoh, je krijgt van mij dan een paar dagen later een mooie brief thuis Haha:)
Reputatie 7
Badge +3
Hou die brief maar en bewaar hem voor iemand die dit wel doet 😁
Een leuke kleurplaat en zo'n stickervelletje met treintjes voor kinderen die een collega laatst liet zien. Ik zeg doen 🙂
Ik heb even voor je gekeken Robert en zie dat dit kan bij de volgende stations: Alkmaar, Amersfoort, Deventer, Dordrecht, Eindhoven, Gouda, Haarlem, Leiden, Rotterdam Zuid, Sittard, Weesp, Zoetermeer en Zwolle.
Reputatie 5
Waarom kan dat maar op een aantal stations ? Wat maakt ze zo bijzonder/anders ?
Reputatie 7
Het kan zijn dat daar geen andere tunnel ligt, de gemeente het eist ivm doorgang en dergelijke. Een station zoals Breda bijvoorbeeld, heb je geen passagerecht nodig, de poortjes verhinderen alleen de doorgang naar de perrons, niet de hal
Reputatie 7
Badge +3
In Leiden heeft de gemeente het sluiten van de poortjes lang kunnen tegenhouden. Uiteindelijk ging men akkoord nadat NS met een zak met geld over de brug kwam voor de de exploitatie van de fietsenstallingen en de invoering van passagepassen voor omwonenden en passagerecht.

https://sleutelstad.nl/2015/06/11/poortjes-leiden-centraal-gaan-dicht-doorgang-blijft-gratis/
Reputatie 4
Dit zijn zogenaamde Interwijkstations. Deze stations liggen dwars op doorgaande routes tussen wijken en NS heeft bij het sluiten van de poortjes op deze stations afspraken gemaakt met de gemeenten waarin die stations liggen om de stationspassage door middel van passagepassen en passagerechten voor passanten mogelijk te maken.

Meer info hier: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/aanvragen-passagepas-station.html

Haarlem is overigens een bijzonder geval. Passagepassen zijn hier enkel verkrijgbaar voor leden van de bibliotheek op het station. Het passagerecht is wel voor iedereen beschikbaar op de automaat.
En op station Zoetermeer is het nodig voor de bushalte langs de A12. Deze is alleen te bereiken via het NS-perron.

Reageer