Eindelijk: het station wordt rookvrij!

Toon eerste bericht

112 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad uitstekend nieuws. Jammer dat het ruim 16 jaar heeft moeten duren sinds het rookvrij maken van de treinen.

Reputatie 2

Was gister nog op Utrecht Centraal Spoor 5-7

Stonden nog gezellig te roken…. En niet bij de rookzone,maar gewoon op het perron…..

Geloof niet dat het gaat lukken, rookvrij……

heb er een hard hoofd in….

Het zal enige weken nodig hebben totdat iedereen het door heeft. Het handhaven zal nu ook een stuk eenvoudiger zijn. Maar dat was bij de mondneuskapjes ook. Opvallend hoe goed dat nu gaat. En ook daar wordt steeds beter op gehandhaafd, in Tiel werden een jongen en meisje pardoes uit de trein gezet, er werd zelfs niet meer gewaarschuwd !

Dat zal met het complete rookverbod niet anders gaan, paar weken voor gewenning @Voordeelurenreiziger , en dan wordt er gewoon gehandhaafd.

Reputatie 7
Badge +4

Goede verscherping, het ontmoedigingsbeleid is een zaak van de lange adem, die kortademigheid nog helpt voorkomen ook, maar het werkt als mensen anderen niet meer zien roken. Weg met deze ziekmakende gewoonte en we krijgen allemaal een gezonde en betere lucht.

Wat meer handhaven en we zijn er helemaal. Non-verbale sociale afkeuring helpt ook. Roken en intelligentie gaat niet samen. Roken en gedrag ten koste van anderen helaas wel. Alle kleine stapjes helpen, het had voor mij wel eerder gemogen, maar dat is altijd de makkelijkste kritiek bij een goede maatregel. ;-)

Reputatie 7
Badge +3

We moeten ProRail een groot compliment geven voor het doorzetten. Ik kan me herinneren dat NS niet zo te porren was voor het afschaffen van de rookgedoogzones. Het was ProRail dat voor de grote doorbraak heeft gezorgd, ik vermoed op aandrang van staatssecretaris Blokhuis van VWS. 

Ik vind het wat ver gaan om zoals Thom te stellen dat roken en intelligentie niet samengaan. Roken is een ernstige verslaving en ook heel intelligente mensen kunnen vatbaar zijn voor verslavingen.

Misschien dat op de stations vanaf 1 oktober regelmatig omroepberichten kunnen worden afgespeeld om de reizigers te attenderen op het volledige rookverbod op Nederlandse stations.

Reputatie 7
Badge +3

NS kan zich op dit moment beter eerst bezighouden met het probleem van de lege treinen. Vooral de bezetting van de intercity's is nog steeds om te huilen. Iets met prioriteiten.

NS kan zich op dit moment beter eerst bezighouden met het probleem van de lege treinen. Vooral de bezetting van de intercity's is nog steeds om te huilen. 

Altijd maar weer die negatieve berichten. Vele zijn erg blij dat nu eindelijk eens voor rookvrij wordt gekozen. En je bijdrage is nog off topic ook @Tamzin 

Reputatie 7
Badge +3

NS kan zich op dit moment beter eerst bezighouden met het probleem van de lege treinen. Vooral de bezetting van de intercity's is nog steeds om te huilen. 

Altijd maar weer die negatieve berichten. Vele zijn erg blij dat nu eindelijk eens voor rookvrij wordt gekozen. En je bijdrage is nog off topic ook @Tamzin 

Wat is er off-topic als ik stel dat NS op dit moment andere prioriteiten zou moeten hebben dan een rookverbod?

Ik vind het wat ver gaan om zoals Thom te stellen dat roken en intelligentie niet samengaan. Roken is een ernstige verslaving en ook heel intelligente mensen kunnen vatbaar zijn voor verslavingen.

Ik heb wel eens een onderzoek gelezen waaruit bleek dat rokers een iets lager IQ hadden ( paar punten gemiddeld) maar om dan te stellen dat rokers en IQ niet samengaan is wel erg generaliserend.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin blaft in dit geval tegen de verkeerde boom. Het is ProRail geweest dat op 31 juli 2019 tamelijk onverwacht heeft aangekondigd de gehele stationsinfrastructuur rookvrij te gaan maken. ProRail doet dat om tegemoet te komen aan de wens van de overgrote meerderheid van de reizigers. 

Vervolgens is ProRail in overleg gegaan met de overige partijen binnen de spoorsector en daar is blijkbaar uitgekomen dat het ontmantelen van de rookgedoogzones per 1 oktober 2020 gereed moet zijn. 

Afgaande op eerdere uitingen van NS in deze community had het opheffen van de rookgedoogzones niet gehoeven. Er is in dit geval voor NS beslist. Klachten over de prioriteiten dan ook bij ProRail en niet bij NS. Misschien is het wel de juiste prioriteit om ten tijde van de coronapandemie de rookgedoogzones op te heffen.

Het zou zo maar kunnen dat meer mensen met de trein gaan reizen wanneer ze niet langer door rookwalmen hoeven op weg naar de trein. Tegelijkertijd kan het betekenen dat een aantal verstokte rokers niet meer met de trein gaat reizen. De toekomst zal het leren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik bedacht me net dat ik eerder een vraag had gesteld over het opheffen van de rookzones. Dat was op 26 februari 2018: https://community.ns.nl/op-het-station-17/wanneer-gaat-ns-de-rookzones-op-stations-afschaffen-45780 NS had toen nog totaal geen plannen om iets te gaan doen.

Ruim 2 jaar later is het zover. Een enorme vooruitgang.

Reputatie 7
Badge +4

Een hele opluchting.

NS kan zich op dit moment beter eerst bezighouden met het probleem van de lege treinen. Vooral de bezetting van de intercity's is nog steeds om te huilen. Iets met prioriteiten.

Er zijn altijd kwalijke dingen maar verwijzen naar een ander kwaad is al te makkelijk. Moet je stoppen met ontmoedigen als er teveel halflege treinen zijn? Er is geen samenhang. Het bestrijden van roken is een zaak van de lange adem, maar is succesvol. Het is goed voor het levensgeluk en ook voor de kosten van de gezondheidszorg.

Het is de bijdrage die Prorail kan leveren en dat doen ze.

Reputatie 3

Een hele opluchting.

Er zijn altijd kwalijke dingen maar verwijzen naar een ander kwaad is alt te makkelijk. Moet je stoppen met ontmoedigen als er teveel halflege treinen zijn? Er is geen samenhang. Het bestrijden van roken is een zaak van de lange adem, maar is succesvol. Het is goed voor het levensgeluk en ook voor de kosten van de gezondheidszorg.

Het is de bijdrage die Prorail kan leveren en dat doen ze.

Het is een wassen neus. Perronopzichters en perronwachters zijn al lang geleden wegbezuinigd. Dus wie gaat handhaven? Bovendien zullen er genoeg conducteurs en machinisten zijn die zich ook bezondigen aan een stiekem sigaretje op het perron. Dit verbod is net zoiets als het verbod van rijden op de fiets zonder licht. Het mág niet, maar niemand handhaaft.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat NS-ers wel uitkijken om nog op stations te roken. Met al die camera’s in telefoons tegenwoordig…..

Reputatie 3

Ik denk dat NS-ers wel uitkijken om nog op stations te roken. Met al die camera’s in telefoons tegenwoordig…..

Die roken ook gewoon nog een sigaretje buiten de overkapping, maak je geen zorgen. En de reizigers idem dito. Wie gaat hen oppakken/beboeten/terechtwijzen? De niet meer bestaande perronopzichters? Of denk jij echt dat er nu opeens hordes orde-handhavers gaan worden ingezet om stiekeme rokers op de bon te slingeren? Nee joh, die hebben het veel te druk met corona-maatregelen en boetes.

Reputatie 7
Badge +3

We zullen het zien. In de treinen wordt al meer dan 16 jaarbijna niet meer gerookt terwijl er ook nauwelijks controle is.

Reputatie 3

We zullen het zien. In de treinen wordt al meer dan 16 jaarbijna niet meer gerookt terwijl er ook nauwelijks controle is.

We zullen het inderdaad zien. IN de treinen is één verhaal, in de buitenlucht op het perron een ander. En als er niemand op het perron is om overtreders op de vingers te tikken, is het dus een luchtkasteel.

Reputatie 7
Badge +3

Eerder een rookkasteel dan een luchtkasteel.

Reputatie 3

Eerder een rookkasteel dan een luchtkasteel.

Het enige wat ermee bereikt gaat worden, is dat de vervuiling op het perron toeneemt. Tot op heden zag ik veel mensen die braaf op de aangegeven rookplek hun sigaret rookten en hun peuk ook netjes in de paal of tegel deponeerden. Haal je die weg, dan liggen die peuken op het perron. Dus wat bereik je er nou eigenlijk mee? Helemaal nada-niks-noppes.

Reputatie 7
Badge +3

Ervaringen in het buitenland leren juist dat dat niet het geval is.

Zouden Nederlandse rokers zoveel asocialer zijn dan bijvoorbeeld Engelse?

Badge

Dat gaan we dus komende weken zien. Ik verwacht helaas dat ik je vraag met JA moet gaan beantwoorden.

Badge +3

Dat gaan we dus komende weken zien. Ik verwacht helaas dat ik je vraag met JA moet gaan beantwoorden.

Zonder handhaving op het roken zelf? Dan wordt het een JA inderdaad (peuken overal).

Dat soort overtredingen door reizigers (én personeel) zijn de normaalste zaak van de wereld, toch? Je riskeert een boete, meer niet.

Zal er geen minister met zijn bruiloft bij halen.. strafblad aantekening herzien?

Spreek iemand er gerust op aan werkt in de UK prima, maar in NL krijg je een grote bek “waar bemoei jij je mee” dus.

Overtredingen door reizigers (én personeel) zijn de normaalste zaak van de wereld, toch?

Vind je dat @Robert B ?  Juist personeel heeft een voorbeeldfunctie en behoort van onbesproken gedrag te zijn.

Badge +3

Vind je dat @Robert B ?  Juist personeel heeft een voorbeeldfunctie en behoort van onbesproken gedrag te zijn.

Die dag zie ik tegemoet, het voorbeeldige personeel… En afwijkingen melden (met foto) is verklikkerij blijkbaar, zie ander topic over mondkapjes en zo.

Blijkbaar is het magische woord ‘eigen verantwoordelijkheid’ hier en daar… Zelfs bij de meldcentrale…

Leukste vraag van de dag “kan er niet een (liefst 1e klas) coupé komen voor risicogroepen en zorgpersoneel die verplicht 1,5 meter moeten houden, en anders niet eens mogen of durven reizen?

Maar @Robert B werk je zelf wel altijd 100 procent volgens de regeltjes, of ligt alleen het spoorwegpersoneel altijd maar onder een vergrootglas waarbij elk misstapje goed is voor een lang topic alhier. En niet zelden wordt het personeel al bij voorbaat op de korrel genomen, nog voordat er ook maar iets gebeurd is.

Opvallend wel, complimenten kom je hier zelden tegen terwijl duizenden OV medewerkers dagelijks hun uiterste best doen onder vaak moeilijke omstandigheden 

Reageer