Eindelijk: het station wordt rookvrij!

Toon eerste bericht

112 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat soort overtredingen door reizigers (én personeel) zijn de normaalste zaak van de wereld, toch?

Vind je dat @Robert B ?  Juist personeel heeft een voorbeeldfunctie en behoort van onbesproken gedrag te zijn.

Maar @Robert B werk je zelf wel altijd 100 procent volgens de regeltjes, of ligt alleen het spoorwegpersoneel altijd maar onder een vergrootglas waarbij elk misstapje goed is voor een lang topic alhier.

Wat is het nou? Is het nou wel of niet normaal dat ook personeel wel 's een overtreding/misstapje maakt?

Hmm, heb ik me weer laten verleiden :frowning2:

Badge +3

Maar @Robert B werk je zelf wel altijd 100 procent volgens de regeltjes,

Dat is een goede vraag. Antwoord is nee, want er zijn met mijn werkgever allerlei afspraken gemaakt over van alles (waar ik me wel weer aan moet houden natuurlijk).

Stukje 'intranet’ dan maar? Nee laat maar dat is intern. Als IK een mondkapje wil dragen is dat optioneel zelfs bij sommige opdrachtgevers. Snap het zelf soms ook niet meer, wie wel en wie niet (verplicht).

Robert moet ik een mondkapje op? Naast mij liever wel, maar achterin zitten zonder is niet mijn probleem (net als in stads/streekbus en zo).

Bij taxi heb je dan wel nog de contactmomenten met helpen in- en uitstappen en rollators en zo. Daarbij wel kapje op en daarna handgel om je tengels te ontsmetten… en algen/schimmelreiniger spay voor de veiligheidsgordels en deurklinken en zo aan het eind van de dag.

2 minuten laten inwerken, en daarna met een wegwerp doekje met Glassex nog even die chemicaliën wissen. Protocol, heb het niet bedacht!

Het zal allemaal wel.. maar dit ging over iets anders. Dat een taxi bijna steriel schoon moet zijn lukt me dus bijna wel.

Bijna, dus… :joy:

Reputatie 3

Ervaringen in het buitenland leren juist dat dat niet het geval is.

Zouden Nederlandse rokers zoveel asocialer zijn dan bijvoorbeeld Engelse?

Dat gaan we dus komende weken zien. Ik verwacht helaas dat ik je vraag met JA moet gaan beantwoorden.

Zonder handhaving op het roken zelf? Dan wordt het een JA inderdaad (peuken overal).

Dat soort overtredingen door reizigers (én personeel) zijn de normaalste zaak van de wereld, toch? Je riskeert een boete, meer niet.

Zal er geen minister met zijn bruiloft bij halen.. strafblad aantekening herzien?

Spreek iemand er gerust op aan werkt in de UK prima, maar in NL krijg je een grote bek “waar bemoei jij je mee” dus.

De lol in Nederland is: je riskeert helemaal NIKS als je op het perron een sigaret rookt. Want op dat hele perron is geen enkel personeelslid van NS of ProRail aanwezig om desnoods te handhaven. Dus wat is de pakkans? 0,00000000000001%?

De lol in Nederland is: je riskeert helemaal NIKS als je op het perron een sigaret rookt. Want op dat hele perron is geen enkel personeelslid van NS of ProRail aanwezig om desnoods te handhaven. Dus wat is de pakkans? 0,00000000000001%?

Waarom is dit überhaupt relevant? Het houden aan regels of wetten is toch niet afhankelijk van de kans dat je gecontroleerd wordt? Rijdt je ook altijd door een rood stoplicht als er geen politie in de buurt is? Of rijdt je zonder snelheidsgrens met 180 over de snelweg als er geen flitspalen zijn?

De regel is niet roken. Je hoort je daar aan te houden. Punt.

Reputatie 3

Waarom is dit überhaupt relevant? Het houden aan regels of wetten is toch niet afhankelijk van de kans dat je gecontroleerd wordt? Rijdt je ook altijd door een rood stoplicht als er geen politie in de buurt is? Of rijdt je zonder snelheidsgrens met 180 over de snelweg als er geen flitspalen zijn?

De regel is niet roken. Je hoort je daar aan te houden. Punt.

Kan zijn. Maar ik voorspel je nu al dat dat niet gaat gebeuren. Net zo goed als dat er talloze voetgangers of fietsers het rode verkeerslicht negeren bij het oversteken, of dat nog steeds talloze fietsers met hun mobieltje zitten te spelen op de fiets. Kan je allemaal helemaal verwerpelijk vinden, want regel is regel, maar zeg het maar.

Daarbij denk ik persoonlijk dat het weghalen van de rookpalen juist méér overlast zal gaan opleveren. Want rokers stoppen echt niet met roken omdat ProRail of NS heeft besloten dat het niet meer mag op het perron (in de open lucht nota bene). Dus alle rokers die tot op heden netjes de rookpaal opzochten en dus voor beperkte overlast (eigenlijk: geen overlast) zorgden, worden nu opeens overlastgevers als ze toch netjes buiten de overkapping roken, maar hun peuk niet meer kwijtkunnen.

Je kan natuurlijk helemaal anti-roken zijn, maar feit is dat er nou eenmaal nog aardig wat rokende mensen zijn in Nederland. Waaronder ook conducteurs en machinisten (want die kwam ik regelmatig tegen bij een rookpaal). Dan kan je de boel beter reguleren door middel van een rookzone (die meestal toch al aan het uiterste einde van het perron lag, zodat er vrijwel geen overlast was voor andere reizigers), of je gaat héél star vasthouden aan je eigen idee dat roken niet mag en dan creëer je een probleem dat er voordien niet was. Wat is wijsheid.

Reputatie 7
Badge +3

De tijd van het gedogen en reguleren van roken ligt bijna achter ons. Dat is nu eenmaal regeringsbeleid. Duidelijke signalen zijn daarbij noodzakelijk. 

De rookpalen worden weggehaald en komen nooit meer terug.

Reputatie 7
Badge +4

De tijd van het gedogen en reguleren van roken ligt bijna achter ons. Dat is nu eenmaal regeringsbeleid. Duidelijke signalen zijn daarbij noodzakelijk. 

En zo hoort het ook. Het gaat met kleine stapjes, maar we winnen uiteindelijk allemaal.

Reputatie 3

Dom beleid. Ofwel je pakt door als regering en verklaart tabaksmiddelen tot illegale waar die niet meer verkocht mag worden, ofwel je houdt het vrij verkrijgbaar, maar dan moet je ook niet zeuren dat er mensen zijn die het tot zich nemen. Maar niet aan de ene kant de vele miljarden aan accijns die het oplevert niet willen missen, en aan de andere kant de mensen die die accijns opbrengen, om de oren slaan.

En ik vind dit besluit gewoon oerdom van ProRail en NS. Zoals gezegd, tot nu toe rookten de meeste mensen netjes bij de rookpalen. Dus de overlast was minimaal. Wat je nu gaat krijgen is rotzooi op het perron, want mensen stoppen echt niet met een sigaret opsteken. Dus wat heb je ermee gewonnen dan?

Je reist zeker weinig of nooit per trein @PeterJKH Jou beeld dat rokers roken in de rookzones en bij de rookpaal is een compleet vertekende voorstelling. Juist nu rookt men overal, en zorgt voor reiziger en personeel voor flinke overlast.

Dus zeer slim en goed dat ProRail en NS besloten hebben dat aan het roken op perrons nu eindelijk een einde komt.

Veel eenvoudiger te handhaven, eerste weken waarschuwen en dan handhaven, net als bij de mondneuskapjes.

Reputatie 7
Badge +3

@Deventer

Ik blijf dit wel vinden getuigen van totaal verkeerde prioriteiten op dit moment. De cijfers van het aantal reizigers zijn op dit moment nog steeds heel erg slecht (afgelopen week was volgens de ov-monitor zelfs een echte rampweek) maar NS en ProRail doen nog steeds of alles "business as usual" is. 

Verder vraag ik me af waarom NS en ProRail nu wel jacht gaan maken op rokers maar niet op zwartrijders en mensen die ten onrechte in de eerste klas zitten. Nogmaals verkeerde prioriteiten.

Misschien had het CPB toch gelijk toen het recent adviseerde de coronasteun wat minder royaal te maken omdat het bedrijven lui maakt.

Reputatie 4

Ik blijf dit wel vinden getuigen van totaal verkeerde prioriteiten op dit moment. De cijfers van het aantal reizigers zijn op dit moment nog steeds heel erg slecht (afgelopen week was volgens de ov-monitor zelfs een echte rampweek) maar NS en ProRail doen nog steeds of alles "business as usual" is. 

Vreemd, ik heb afgelopen week twee maal met de trein gereisd en heb juist de indruk dat het een stuk drukker was.

Reputatie 3

Je reist zeker weinig of nooit per trein @PeterJKH Jou beeld dat rokers roken in de rookzones en bij de rookpaal is een compleet vertekende voorstelling. Juist nu rookt men overal, en zorgt voor reiziger en personeel voor flinke overlast.

Dus zeer slim en goed dat ProRail en NS besloten hebben dat aan het roken op perrons nu eindelijk een einde komt.

Veel eenvoudiger te handhaven, eerste weken waarschuwen en dan handhaven, net als bij de mondneuskapjes.

En wie gaat dat handhaven dan? Perronwachters? Allang wegbezuinigd. De stationschef? Die zit tegenwoordig achter een bureau ver weg van de stations waarover hij “chef” is. De schoonmakers die de prullenbakken moeten legen? Yeah right, die zullen gezag hebben. Dus WIE gaat dan handhaven?

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn overal in het land inmiddels plekken rookvrij verklaard zonder dat er de hele dag toezichthouders rondlopen. De stations worden vergelijkbaar met ziekenhuizen, sportclubs etc. Het volledige rookverbod op stations is de nieuwe norm. Je kunt je eerder afvragen waarom het zo lang heeft moeten duren.

Wen er maar aan.

Het toestaan van het gebruik van genotsmiddelen als alcohol en tabak en het heffen van accijns over die genotsmiddelen is zo gegroeid en het is een moeizaam proces om het opgetuigde gebouw weer te ontmantelen. We zijn met stapjes op weg naar de eerste rookvrije generatie.

Alle argumenten zijn al vele keren langsgekomen. Het heeft geen zin meer die te blijven herhalen. Aan het gedogen van het roken op stations in Nederland komt op 1 oktober 2020 een definitief einde. ProRail en NS zullen moeten ingrijpen wanneer er onvoorziene en onwelkome effecten zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Vreemd, ik heb afgelopen week twee maal met de trein gereisd en heb juist de indruk dat het een stuk drukker was.

Afgelopen week was het aantal in/uitchecks weer 50% minder dan een jaar geleden. Omdat de sprinters het nu opvallend veel beter doen dan de intercity's lijkt het er op dat de reizigers die er wel zijn vooral over korte afstanden reizen en dat maakt de daling in reizigerskilometers nog groter. Op zich ook verklaarbaar omdat sprinters meer voor noodzakelijk vervoer worden gebruikt door mensen die geen ander alternatief hebben en intercity's vooral ook veel voor pretvervoer vanwege allerlei goedkope dagkaarten. 

Reputatie 7
Badge +3

Heb je een bron voor die cijfers?

En wie gaat dat handhaven dan? Perronwachters? Allang wegbezuinigd. De stationschef? Die zit tegenwoordig achter een bureau ver weg van de stations waarover hij “chef” is. De schoonmakers die de prullenbakken moeten legen? Yeah right, die zullen gezag hebben. Dus WIE gaat dan handhaven?

Je schrijft maar wat @PeterJKH en dat bij herhaling. Ga eens naar een wat groter station en kijk wat daar rondloopt aan personeel. Schoonmakers, machinisten, conducteurs, procesleiders perron, informatie personeel, medewerkers VenS, medewerker CW en vaak nog een aantal gewone agenten. Genoeg personeel dus, maar vaak met andere functie namen dan in jou tijd. En allemaal om de reiziger van dienst te zijn en evt handhavend op te treden.

Reputatie 7
Badge +3

Heb je een bron voor die cijfers?

Ja, ik refereerde toch aan de ov-monitor. 

Badge

Ik zie als machinist ook dat het drukker wordt in de treinen, ook weer treinen waar mensen door de trein op lopen en op zoek zijn naar een zitplaats en balkons waar mensen weer zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Die referentie heb ik niet gezien.

Reputatie 7
Badge +3

Maar die OV-monitor vergelijkt het aantal check-ins met die van vorig jaar op dezelfde dag. September is al jaren de drukste maand. Als je alleen kijkt naar het aantal check-ins dan waren er afgelopen juist iets meer check-ins dan de weken ervoor, terwijl normaal het verschil tussen augustus en begin september veel en veel groter is. Dus als mensen het gevoel hebben dat het langzaamaan, tov de afgelopen maanden, weer iets drukker wordt in de trein dan kan dat wel kloppen. Het blijft alleen veel minder tov vorig jaar.

Badge +3

Zag vorige week deze voorbij komen, waarbij het vermoeden van de poster was dat als het HBO/WO weer begon je al snel op minder dan 20% verschil aan inchecks zou zitten (t.o.v. zelfde dag vorig jaar).

Lijkt me vreemd dat afgelopen week ineens weer een daling van 50% laat zien in dat geval. Alhoewel, als de helft van de reizigers (begin september) student is en zeg tweederde onderwijs op afstand volgt kom je een boel inchecks tekort die je normaal wel zou verwachten.

Eigen ervaring: Op de beruchte studenten-fietskruispunten in Eindhoven en de looproute van station naar TU en hogeschool (Fontys) was het opvallend rustig. Niet dat dat zoveel zegt want de lestijden zullen inmiddels wel flink gespreid zijn.

Bron: TLS

Reputatie 7
Badge +3

De vervoerders zullen totaal niet zitten met het feit dat de studenten minder reizen. Het geld van DUO komt toch wel binnen. Het is een methode om van regeringswege het OV te subsidiëren.

Reputatie 3

Je schrijft maar wat @PeterJKH en dat bij herhaling. Ga eens naar een wat groter station en kijk wat daar rondloopt aan personeel. Schoonmakers, machinisten, conducteurs, procesleiders perron, informatie personeel, medewerkers VenS, medewerker CW en vaak nog een aantal gewone agenten. Genoeg personeel dus, maar vaak met andere functie namen dan in jou tijd. En allemaal om de reiziger van dienst te zijn en evt handhavend op te treden.

Nou, dan weten ze zich verdomd goed te vermommen, want als ik een NS-medewerker zoek omdat ik even informatie nodig heb over een aansluiting bij vertragingen, of gewoon om te weten vanaf welk spoor mijn aansluitende trein vertrekt op een station waar ik onbekend ben, zie ik nóóit iemand op het perron.

Bovendien, ál die medewerkers zullen vast (af en toe) aanwezig zijn op de grote hoofdstations in Nederland, maar ik kan me zomaar voorstellen dat op het perron van Helmond Brouwhuis of Dordrecht Zuid niet én schoonmakers, én procesleiders perron, én informatiepersoneel, én medewerkers V&S, én medewerkers CW én ook nog eens een koppeltje gewone agenten rondloopt. Mens, als dié er allemaal zouden rondlopen, zou er geen plek meer zijn voor de reizigers op dat perron!

Reputatie 6

@Deventer

Verder vraag ik me af waarom NS en ProRail nu wel jacht gaan maken op rokers maar niet op zwartrijders en mensen die ten onrechte in de eerste klas zitten. Nogmaals verkeerde prioriteiten.

Misschien had het CPB toch gelijk toen het recent adviseerde de coronasteun wat minder royaal te maken omdat het bedrijven lui maakt.

Even voor de beeldvorming:

NS en ProRail gaan geen jacht maken op rokers. ProRail gaat de rookpalen weghalen met als doel het rookvrij maken van het station en dat heeft geen enkele relatie met (het gebrek aan) controle in de treinen of fietsers en voetgangers die verkeerslichten negeren.

Verder levert het weghalen van de rookpalen juist besparingen op.

Reputatie 3

@Deventer

Even voor de beeldvorming:

NS en ProRail gaan geen jacht maken op rokers. ProRail gaat de rookpalen weghalen met als doel het rookvrij maken van het station en dat heeft geen enkele relatie met (het gebrek aan) controle in de treinen of fietsers en voetgangers die verkeerslichten negeren.

Verder levert het weghalen van de rookpalen juist besparingen op.

Het is een slechte maatregel. Je kan pro of anti roken zijn, maar feit is nou eenmaal dat een aanzienlijk aantal mensen in onze samenleving rookt. Het gebruik van tabak is ook gewoon legaal en levert de staatskas zelfs een behoorlijk centje op. En die mensen houden echt niet op met roken omdat jij een rookpaal weghaalt.

Door het aanwijzen van rookzones beperk je de mogelijke overlast die andere, niet-rokende reizigers eventueel ervaren. Toegegeven, niet iedereen houdt zich daar netjes aan, maar ik zag en zie toch altijd vele mensen die dat wél doen. En die netjes hun sigaret in het rokersgebied opsteken. Die rokersgebieden liggen vrijwel altijd ver van het drukke gedeelte van het perron, meestal ergens aan het verre uiteinde. Dus de overlast voor anderen is miniem tot niet-bestaand.

Wat je NU gaat krijgen, is heus niet dat mensen afzien van roken, maar juist een ongecontroleerde situatie. En heus, er is geen mens op de perrons, geen enkele functionaris, geen enkel handhavingsteam. Want als het periodiek legen van een rookpaal al te duur is, dan zal het constant laten patrouilleren van handhavers op perrons nóg duurder zijn. De pakkans voor het “illegaal roken” zal net zo groot zijn als de pakkans voor door rood gaan als voetganger of fietser. Nihil.

Wat je ook gaat krijgen, is dat talloze mensen rond de voordeur van het station nog even gaan staan roken alvorens in te checken. Volgens mij is dat méér overlast gevend voor niet-rokende reizigers (en méér vervuilend, als daar geen asbakken staan), dan het nuttigen van een sigaret op het uiterste uiteinde van het perron bij de rookpaal.

Het is dus in alle opzichten een dom besluit. Een situatie die goed gereguleerd was, ga je inwisselen voor een situatie die véél meer overlast oplevert.

Reageer