Eindelijk: het station wordt rookvrij!



Toon eerste bericht

112 reacties

Reputatie 6

@PeterJKH 

Het is een feit dat ongeveer slechts één vijfde tot een kwart van de bevolking rookt en dat is dus een aanzienlijke minderheid. En dat loopt langzaam maar zeker terug.

In de meest ideale situatie zouden de rookzone’s de overlast van het roken beperken dan wel uitsluiten maar helaas zijn op veel plaatsen de rookzone’s op een dusdanige plek gesitueerd, bijvoorbeeld bij de opgang van het perron of pal voor de ingang van het station, dat die juist overlast veroorzaken omdat iedereen de rookzone’s moet passeren. Verder waait de rook en stank over het perron, ook al was NS (tot voor kort) van mening dat de rook op magische wijze in de rookzone bleef hangen.

De huidige situatie met de gedoogzone’s is ook niet te handhaven en daar komen dan ook de meeste klachten over: dit forum staat er vol mee. Juist daarom is een algeheel rookverbod op het station goed: op het station is het verboden te roken. Duidelijk en niet de idiote situatie dat het een meter verderop wel mag en twee meter daarvan weer niet.

Niet roken wordt normaal of vind je dat het station tot in lengte van jaren een laatste toevluchtsoord voor rokers moet blijven?

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat we de discussie wel als afgerond kunnen beschouwen. Het besluit om de rookgedoogzones op stations te ontmantelen is gevallen. Daar zal @PeterJKH het mee moeten doen. 

De rookpalen komen echt nooit meer terug en roken doe je maar thuis. Val anderen daar niet mee lastig.

Reputatie 3

Ik denk dat we de discussie wel als afgerond kunnen beschouwen. Het besluit om de rookgedoogzones op stations te ontmantelen is gevallen. Daar zal @PeterJKH het mee moeten doen. 

De rookpalen komen echt nooit meer terug en roken doe je maar thuis. Val anderen daar niet mee lastig.


Maar daarom mag ik het nog steeds een dom besluit vinden. Om de redenen die ik al heb genoemd.

 

Maar daarom mag ik het nog steeds een dom besluit vinden.

Dat mag zeker @PeterJKH maar sta ook open voor mensen welke het wel een slim plan vinden om te zorgen dat de rokersoverlast op stations stopt en gaan voor de gezondheid van de reiziger.

Waarom iets verdedigen wat alleen maar voor viezigheid, stank, overlast en ongezond leven staat. ProRail en Vervoerders haddrn al jaren eerder dit besluit moeten nemen.

Reputatie 7
Badge +3

@PeterJKH Natuurlijk mag je het opheffen van de rookgedoogzones een dom besluit vinden. Maar het besluit gaat echt niet teruggedraaid worden.

De rookpalen komen nooit meer terug. Daar zul je het mee moeten doen.

Reputatie 3

 

Maar daarom mag ik het nog steeds een dom besluit vinden.

Dat mag zeker @PeterJKH maar sta ook open voor mensen welke het wel een slim plan vinden om te zorgen dat de rokersoverlast op stations stopt en gaan voor de gezondheid van de reiziger.

Waarom iets verdedigen wat alleen maar voor viezigheid, stank, overlast en ongezond leven staat. ProRail en Vervoerders haddrn al jaren eerder dit besluit moeten nemen.


Heel veel dingen staan voor viezigheid, stank, overlast en ongezond leven. En iedereen maakt zich daar op enig moment wel eens schuldig aan. Echter, in een dichtbevolkt land als Nederland is leefbaarheid alleen mogelijk als je dat van elkaar accepteert. En terwijl je met de vinger naar één persoon of één groep wijst, je realiseren dat dan nog altijd 3 vingers naar jezelf wijzen. Leven en laten leven. Jij kunt de gewoonte van een ander helemaal smerig vinden, wellicht heeft wéér een ander een opmerking over bepaalde gewoontes van jou. De één heeft in november graag gezellig de open haard aan, de ander klaagt dan over de rook die uit de schoorsteen komt. De één doet graag in de zomer de bbq aan, de ander heeft dan problemen met de rook en lucht die ervan afkomt. De één stapt graag voor elke 100 meter die afgelegd moet worden in zijn auto, de ander klaagt over de uitlaatgassen.

 

Leven en laten leven, lijkt mij het motto. En niet altijd maar overal over klagen.

Badge


Heel veel dingen staan voor viezigheid, stank, overlast en ongezond leven. En iedereen maakt zich daar op enig moment wel eens schuldig aan. Echter, in een dichtbevolkt land als Nederland is leefbaarheid alleen mogelijk als je dat van elkaar accepteert. En terwijl je met de vinger naar één persoon of één groep wijst, je realiseren dat dan nog altijd 3 vingers naar jezelf wijzen. Leven en laten leven. Jij kunt de gewoonte van een ander helemaal smerig vinden, wellicht heeft wéér een ander een opmerking over bepaalde gewoontes van jou. De één heeft in november graag gezellig de open haard aan, de ander klaagt dan over de rook die uit de schoorsteen komt. De één doet graag in de zomer de bbq aan, de ander heeft dan problemen met de rook en lucht die ervan afkomt. De één stapt graag voor elke 100 meter die afgelegd moet worden in zijn auto, de ander klaagt over de uitlaatgassen.

 

Leven en laten leven, lijkt mij het motto. En niet altijd maar overal over klagen.

Nee dat werkt alleen als je REKENING houdt met elkaar, we zien inmiddels op meerdere fronten hoe dingen uit de hand lopen als iedereen gewoon maar doet waar hij/zij zin in heeft en lak heeft aan anderen.

Die kant zouden we niet op moeten gaan als maatschappij.

Reputatie 7
Badge +3

Wat voor de een een gezellig open haardvuur is, is voor de buren met astma of een andere luchtwegaandoening een hel.

Reputatie 3

Wat voor de een een gezellig open haardvuur is, is voor de buren met astma of een andere luchtwegaandoening een hel.


Yep. En wat voor jou een gezellig muziekje tijdens een feestje is, is voor je buurman met tinnitus misschien een hel.

 

Waar het dan op uitkomt, is dat we niks meer mogen of zelfs verboden wordt, want alles wat we doen, zou zomaar heel misschien wellicht iemand anders overlast kunnen opleveren.

 

Kan zijn dat jij dat een goede oplossing vindt. Ik verschil daarin van mening. Ik denk dat de samenleving daar niet leuker van wordt. Dus ik kies liever voor het model van tolerantie, van anderen accepteren dat ze dingen doen waar jij niet voor zou hebben gekozen, maar hen dat tegelijkertijd ook gunnen.

Wat voor de een een gezellig open haardvuur is, is voor de buren met astma of een andere luchtwegaandoening een hel.


Yep. En wat voor jou een gezellig muziekje tijdens een feestje is, is voor je buurman met tinnitus misschien een hel.

 

Waar het dan op uitkomt, is dat we niks meer mogen of zelfs verboden wordt, want alles wat we doen, zou zomaar heel misschien wellicht iemand anders overlast kunnen opleveren.

 

Kan zijn dat jij dat een goede oplossing vindt. Ik verschil daarin van mening. Ik denk dat de samenleving daar niet leuker van wordt. Dus ik kies liever voor het model van tolerantie, van anderen accepteren dat ze dingen doen waar jij niet voor zou hebben gekozen, maar hen dat tegelijkertijd ook gunnen.

Valt mij alleen op dat je op geen één van je opmerkingen in dit topic ook maar 1 like hebt gehad. Dus niemand denkt blijkbaar zoals jou. Zou je ook natuurlijk conclusies aan kunnen verbinden.

Reputatie 7
Badge +3

Valt mij alleen op dat je op geen één van je opmerkingen in dit topic ook maar 1 like hebt gehad. Dus niemand denkt blijkbaar zoals jou. Zou je ook natuurlijk conclusies aan kunnen verbinden.

Ik kan hier niet 24/7 aanwezig zijn :wink:

Dat de stations rookvrij worden, vind ik - als roker - prima. Maar zijn laatste twee reacties snijden wat mij betreft hout. Tuurlijk moet je rekening met elkaar houden, maar je kunt niet elk ongemak voor iedereen altijd maar voorkomen. We leven samen, iedereen doet wel 's iets waar iemand anders last van heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Allemaal leuk en aardig maar inzichten veranderen nu eenmaal in de tijd. Sommige dingen die vroeger mochten mogen niet meer en sommige dingen die vroeger niet mochten mogen nu wel.

Ooit vond iemand het een heel goed idee.om tetra-ethyllood aan benzine toe te voegen omdat de motoren dan beter liepen. We weten inmiddels wat een slecht idee dat was. Net zo goed als in Nederland tot 1963 de hond als trekdier (trekhond) mocht worden gebruikt voor hondenkarren. 

Ik moet eerlijk gezegd een beetje lachen om dit soort topics. De hele rokersdiscussie is al zo’n 10 jaar geleden gevoerd. Het ging dan wel om binnen roken maar onder de overkappingen bij NS blijft de rook echt wel hangen zoals ik tot voor kort dagelijks merkte op Haarlem en Sloterdijk. Heb zelf een lichte longziekte en ja je merkt gelijk dat er een rooklucht hangt. Moet daarbij wel zeggen dat ik voorheen, toen er nog wel veel gerookt werd, naar mijn gevoel er minder last van had. Blijkbaar went er toch iets in je lichaam aan de rooklucht. Nu er bijna nergens meer wordt gerookt merk ik het eigenlijk meteen als iemand een sigaret opsteekt. Valt mij ook altijd op dat de rokers zelfs als ze maar 5 minuten hoeven te wachten op de aansluitende trein, toch nog even snel een sigaret moeten opsteken. Vaak wordt dan als de trein eraan komt vlak voor de deuren de halve peuk alsnog weggegooid.     

Reputatie 3

Ik moet eerlijk gezegd een beetje lachen om dit soort topics. De hele rokersdiscussie is al zo’n 10 jaar geleden gevoerd. Het ging dan wel om binnen roken maar onder de overkappingen bij NS blijft de rook echt wel hangen zoals ik tot voor kort dagelijks merkte op Haarlem en Sloterdijk. Heb zelf een lichte longziekte en ja je merkt gelijk dat er een rooklucht hangt. Moet daarbij wel zeggen dat ik voorheen, toen er nog wel veel gerookt werd, naar mijn gevoel er minder last van had. Blijkbaar went er toch iets in je lichaam aan de rooklucht. Nu er bijna nergens meer wordt gerookt merk ik het eigenlijk meteen als iemand een sigaret opsteekt. Valt mij ook altijd op dat de rokers zelfs als ze maar 5 minuten hoeven te wachten op de aansluitende trein, toch nog even snel een sigaret moeten opsteken. Vaak wordt dan als de trein eraan komt vlak voor de deuren de halve peuk alsnog weggegooid.     


Ben het met je eens dat ik ook wel eens met verbazing kijk naar mensen die nog een sigaret opsteken terwijl de trein bij wijze van spreken al binnenloopt. Maar goed, zo veel zielen op de wereld, zo veel zinnen. Je kunt het waarnemen, je kunt je erover verbazen, en vervolgens gewoon weer je eigen gang gaan.

En vieze luchten maak ik dagelijks mee. Ik ga elke dag op de fiets naar mijn werk en regelmatig staan er bij een verkeerslicht wat scooters voor me, die hun blauwe walmen recht mijn neus in blazen gedurende de 3 minuten dat we moeten wachten. Is dat fijn? Nee. Maar ik voel geen enkele aandrang om het gebruik van scooters op de openbare weg daarom te gaan verbieden.

Ik denk dat ik gewoon een beetje moe word van die enorme onberedeneerde kruistocht tegen rokende mensen. Er is al lang geregeld dat er in horeca, in openbare gebouwen, in OV, en op alle andere plaatsen waar mensen gedwongen in elkaars buurt moeten verkeren, niet gerookt mag worden. En dat vind ik helemaal prima. Maar het lijkt nooit genoeg.

Ik weet dat op vele stations de rookplekken op het verre uiteinde van het perron zijn en in principe is daarmee de overlast voor andere reizigers zeer beperkt tot niet aanwezig. Mochten er nog stations zijn waar de raakzone niet gelukkig ligt, dan kan je ernaar kijken of die verplaatst kan worden.

Echter, in een dichtbevolkt land als Nederland (het dichtstbevolkte land van Europa) is het onmogelijk alles in verboden te vangen wat anderen wellicht als overlast ervaren. Want het resultaat zal dan onvermijdelijk zijn dat álles verboden gaat worden, omdat er altijd wel iémand, een groep, een aantal mensen met een bepaalde opvatting, lást zegt te hebben van iemand anders, puur omdat die een gewoonte of consumptiegedrag heeft dat het zijne niet is. Leven en laten leven, met respect voor iedereen, maar dus óók voor degenen die een in jouw ogen wellicht niet wenselijke gewoonte hebben, maar die in feite geen mens kwaad doen. Want net zoals ik niet onmiddellijk ziek wordt van al die walmen van die scooters die dagelijks hun uitlaatgassen in mijn gezicht staan te blazen, wordt een wachtende reiziger die op tientallen meters van een rookzone staat, ook niet ziek van de sigaret van de rokende medereiziger.

 

 

Ik snap je verhaal wel, maar de hele rokersdicussie is echt al lang geleden gevoerd en ja dit is één van de uitvloeisels. Je schrijft: 

Ik weet dat op vele stations de rookplekken op het verre uiteinde van het perron zijn en in principe is daarmee de overlast voor andere reizigers zeer beperkt tot niet aanwezig. Mochten er nog stations zijn waar de raakzone niet gelukkig ligt, dan kan je ernaar kijken of die verplaatst kan worden.

 

Ik kom juist bijna alleen maar stations tegen waar de rokersplekken op het midden van het perron geplaatst zijn. Vaak ook nog met bankjes voor reizigers daarbij. Zeer onhandig dus. De rokersplekken zijn ook allemaal onder de overkappingen omdat de regel was dat buiten de overkappingen wel gerookt mag worden. (Tot 1 oktober in ieder geval). Buiten de overkappingen zijn derhalve in het verleden geen rokersplekken gecreëerd.

De kruistocht die je hier voert lijkt mij een beetje verspilde energie. De feiten zijn nu eenmaal zo en je gaat hier echt niets meer aan veranderen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Buiten de overkappingen zijn derhalve in het verleden geen rokersplekken gecreëerd.

Euhm, da's niet waar. Er zijn genoeg stations waar de rokersplek (ver) buiten de overkapping is.

Buiten de overkappingen zijn derhalve in het verleden geen rokersplekken gecreëerd.

Euhm, da's niet waar. Er zijn genoeg stations waar de rokersplek (ver) buiten de overkapping is.

Zou je wat voorbeelden kunnen noemen misschien heb je foto’s? Ik ben echt benieuwd.

Ik weet sowieso Beverwijk, Haarlem, Castricum, Sloterdijk, Amsterdam Centraal allemaal onder de overkapping. 

Reputatie 7
Badge +3

Foto's niet direct, maar bv. op Helmond is de rokerspaal ver buiten de overkapping. Ook op Utrecht Centraal zijn de rokersplaatsen aan de westkant buiten de overkapping, in elk geval op een aantal perrons.

Foto's niet direct, maar bv. op Helmond is de rokerspaal ver buiten de overkapping. Ook op Utrecht Centraal zijn de rokersplaatsen aan de oostkant buiten de overkapping, in elk geval op een aantal perrons.

Maar op Utrecht zijn er dus ook rookplaatsen onder de overkapping en waar gaan de mensen dan staan.

Reputatie 7
Badge +3

Ligt eraan waar je de (rol)trap af bent gegaan en waar de trein vertrekt. De afstand tussen de rokersplaatsen aan de west- en oostkant is zo groot dat je daar echt niet even heen wandelt voor een sigaretje :wink:

Reputatie 7
Badge +3

Als NS indertijd beter had nagedacht over aanwijzen van de rookgedoogzones (consequent ver buiten de overkapping) dan was het misschien een ander verhaal geworden. De plaatsing midden op de perrons onder de overkapping is velen al jaren een doorn in het oog.

Ik heb het idee dat het indertijd “zielig” gevonden werd om de rokers in weer en wind naar gebieden ver buiten de overkapping te verbannen. Dat zou op bijvoorbeeld Den Haag Centraal interessant geweest zijn. Wel een gezonde wandeling natuurlijk.

Maar dat zijn allemaal gepasseerde stations. De rookgedoogzones komen nooit meer terug.

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat zijn allemaal gepasseerde stations.

Pun intended :wink:

Zou niet goed zijn als Den Haag Centraal gepasseerd wordt ...

Reputatie 3

Ik snap je verhaal wel, maar de hele rokersdicussie is echt al lang geleden gevoerd en ja dit is één van de uitvloeisels. Je schrijft: 

Ik weet dat op vele stations de rookplekken op het verre uiteinde van het perron zijn en in principe is daarmee de overlast voor andere reizigers zeer beperkt tot niet aanwezig. Mochten er nog stations zijn waar de raakzone niet gelukkig ligt, dan kan je ernaar kijken of die verplaatst kan worden.

 

Ik kom juist bijna alleen maar stations tegen waar de rokersplekken op het midden van het perron geplaatst zijn. Vaak ook nog met bankjes voor reizigers daarbij. Zeer onhandig dus. De rokersplekken zijn ook allemaal onder de overkappingen omdat de regel was dat buiten de overkappingen wel gerookt mag worden. (Tot 1 oktober in ieder geval). Buiten de overkappingen zijn derhalve in het verleden geen rokersplekken gecreëerd.

De kruistocht die je hier voert lijkt mij een beetje verspilde energie. De feiten zijn nu eenmaal zo en je gaat hier echt niets meer aan veranderen. 

 


Ik hoef er ook niks aan te veranderen, wat mij betreft. Maar soms is het goed even stil te staan bij en na te denken over beslissingen die we nemen, en in hoeverre die redelijk zijn. En gewoon even oprecht bij jezelf te rade te gaan: hadden we dit nu écht niet op een andere manier kunnen regelen, zodanig dat alle partijen recht wordt gedaan?

Bovendien denk ik dat er écht niets mee opgelost is. Mensen zullen blijven roken op het perron. Een aantal zal de moeite nemen naar het uiteinde van het perron te lopen, onder de overkapping uit, een ander aantal niet. En er is heus geen politiemacht aanwezig op alle perrons in Nederland om te handhaven en mensen in de kraag te grijpen. En ook geen ander personeel. Dat is gewoon de realiteit. Dus een situatie die gereguleerd was, ga je weggooien en inwisselen voor een situatie van wildgroei. Wie daarbij gebaat is, weet ik niet.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom zou aan overlastgevers recht moeten worden gedaan?

Reputatie 7
Badge +3

Zou je wat voorbeelden kunnen noemen misschien heb je foto’s?

 

station Helmond

 

Reageer