Eindelijk: het station wordt rookvrij!



Toon eerste bericht

112 reacties

Reputatie 3

Zou je wat voorbeelden kunnen noemen misschien heb je foto’s?

 

station Helmond

 


Dit is station Helmond, maar niet het perron waar de trein daadwerkelijk stopt. Die stopt tientallen meters verderop, op het nieuwe perrongedeelte boven het viaduct. Dus vanaf dit punt rijdt de trein eerst nog het hele stationsgebouw voorbij. Links zie je het oude belastingkantoor, daarna passeert de trein het hele busstation, daarna het hele stationsgebouw, en stopt dán op het nieuwe perron boven het viaduct. Dus dat is waarschijnlijk ook de reden dat er op dit perrongedeelte geen mens te zien is, want daar stopt al jaren en jaren geen trein meer.

Reputatie 7
Badge +3

Dit was de achterkant van een gestopte VIRM-8. Maar goed, het ging erom dat Pingpong vroeg om foto's van rokersplaatsen buiten de overkapping. Bij deze :slight_smile:

Bedankt @mrfreeze : wat mij dan ook weer opvalt is dat het bankje voor de reizigers zo te zien vrij dicht bij de rokerspaal staat. Is natuurlijk iets van perspectief zo’n foto, maar het lijkt erg dichtbij elkaar. Dan is dus of de rokerspaal of de bank niet handig geplaatst.  

Ik snap je verhaal wel, maar de hele rokersdicussie is echt al lang geleden gevoerd en ja dit is één van de uitvloeisels. Je schrijft: 

Ik weet dat op vele stations de rookplekken op het verre uiteinde van het perron zijn en in principe is daarmee de overlast voor andere reizigers zeer beperkt tot niet aanwezig. Mochten er nog stations zijn waar de raakzone niet gelukkig ligt, dan kan je ernaar kijken of die verplaatst kan worden.

 

Ik kom juist bijna alleen maar stations tegen waar de rokersplekken op het midden van het perron geplaatst zijn. Vaak ook nog met bankjes voor reizigers daarbij. Zeer onhandig dus. De rokersplekken zijn ook allemaal onder de overkappingen omdat de regel was dat buiten de overkappingen wel gerookt mag worden. (Tot 1 oktober in ieder geval). Buiten de overkappingen zijn derhalve in het verleden geen rokersplekken gecreëerd.

De kruistocht die je hier voert lijkt mij een beetje verspilde energie. De feiten zijn nu eenmaal zo en je gaat hier echt niets meer aan veranderen. 

 


Ik hoef er ook niks aan te veranderen, wat mij betreft. Maar soms is het goed even stil te staan bij en na te denken over beslissingen die we nemen, en in hoeverre die redelijk zijn. En gewoon even oprecht bij jezelf te rade te gaan: hadden we dit nu écht niet op een andere manier kunnen regelen, zodanig dat alle partijen recht wordt gedaan?

Bovendien denk ik dat er écht niets mee opgelost is. Mensen zullen blijven roken op het perron. Een aantal zal de moeite nemen naar het uiteinde van het perron te lopen, onder de overkapping uit, een ander aantal niet. En er is heus geen politiemacht aanwezig op alle perrons in Nederland om te handhaven en mensen in de kraag te grijpen. En ook geen ander personeel. Dat is gewoon de realiteit. Dus een situatie die gereguleerd was, ga je weggooien en inwisselen voor een situatie van wildgroei. Wie daarbij gebaat is, weet ik niet.

 

Ik denk dat na een eerste periode van gewenning ergens in december of zo echt wel een bekeuringsrondje op diverse stations gemaakt gaat worden. (de coronafinanciering moet toch ergens van betaald gaan worden….). Boete zal toch snel zo’n 100 euro bedragen wordt dan wel dus een erg duur sigaretje.

Reputatie 3

Dit was de achterkant van een gestopte VIRM-8. Maar goed, het ging erom dat Pingpong vroeg om foto's van rokersplaatsen buiten de overkapping. Bij deze :slight_smile:


De achterkant van de trein komt tegenwoordig hooguit ergens bij het stationsgebouw uit. Als dit een gestopte trein zou zijn in de hedendaagse situatie, zouden het minstens 3 aan elkaar gekoppelde treinstellen moeten zijn en die rijden er nooit op dit traject.

Reputatie 3

Ik snap je verhaal wel, maar de hele rokersdicussie is echt al lang geleden gevoerd en ja dit is één van de uitvloeisels. Je schrijft: 

Ik weet dat op vele stations de rookplekken op het verre uiteinde van het perron zijn en in principe is daarmee de overlast voor andere reizigers zeer beperkt tot niet aanwezig. Mochten er nog stations zijn waar de raakzone niet gelukkig ligt, dan kan je ernaar kijken of die verplaatst kan worden.

 

Ik kom juist bijna alleen maar stations tegen waar de rokersplekken op het midden van het perron geplaatst zijn. Vaak ook nog met bankjes voor reizigers daarbij. Zeer onhandig dus. De rokersplekken zijn ook allemaal onder de overkappingen omdat de regel was dat buiten de overkappingen wel gerookt mag worden. (Tot 1 oktober in ieder geval). Buiten de overkappingen zijn derhalve in het verleden geen rokersplekken gecreëerd.

De kruistocht die je hier voert lijkt mij een beetje verspilde energie. De feiten zijn nu eenmaal zo en je gaat hier echt niets meer aan veranderen. 

 


Ik hoef er ook niks aan te veranderen, wat mij betreft. Maar soms is het goed even stil te staan bij en na te denken over beslissingen die we nemen, en in hoeverre die redelijk zijn. En gewoon even oprecht bij jezelf te rade te gaan: hadden we dit nu écht niet op een andere manier kunnen regelen, zodanig dat alle partijen recht wordt gedaan?

Bovendien denk ik dat er écht niets mee opgelost is. Mensen zullen blijven roken op het perron. Een aantal zal de moeite nemen naar het uiteinde van het perron te lopen, onder de overkapping uit, een ander aantal niet. En er is heus geen politiemacht aanwezig op alle perrons in Nederland om te handhaven en mensen in de kraag te grijpen. En ook geen ander personeel. Dat is gewoon de realiteit. Dus een situatie die gereguleerd was, ga je weggooien en inwisselen voor een situatie van wildgroei. Wie daarbij gebaat is, weet ik niet.

 

Ik denk dat na een eerste periode van gewenning ergens in december of zo echt wel een bekeuringsrondje op diverse stations gemaakt gaat worden. (de coronafinanciering moet toch ergens van betaald gaan worden….). Boete zal toch snel zo’n 100 euro bedragen wordt dan wel dus een erg duur sigaretje.


Oh, in incidentele gevallen zal er heus wel eens een keer een persoon beboet worden. Maar ik denk ook zomaar dat dat in 99% van de gevallen niet gaat gebeuren, domweg omdat er geen personeel op de perrons te zien is of omdat ze met andere dingen bezig zijn. En zeker op kleinere stations, waar je al helemáál nooit een NS-medewerker ziet, wie gaat daar handhaven?

Reputatie 7
Badge +3

De achterkant van de trein komt tegenwoordig hooguit ergens bij het stationsgebouw uit. Als dit een gestopte trein zou zijn in de hedendaagse situatie, zouden het minstens 3 aan elkaar gekoppelde treinstellen moeten zijn en die rijden er nooit op dit traject.

Ik heb de foto vanmiddag zelf genomen, dit was de achterkant van een gestopte VIRM-8.
De achterkant van een VIRM-4 is ongeveer bij de uitgang van het stationsgebouw.
Daarnaast stoppen er in de spits wel degelijk regelmatig VIRM-12's op Helmond, zowel VIRM-6+6 als VIRM-4+4+4. Die komen nog een stuk verder, de achterkant is dan voorbij de P+R-ingang.
Dat iedereen altijd maar helemaal vooraan gaat staan is een ander verhaal. Waarschijnlijk omdat ze er in Eindhoven weer uit moeten en geen zin hebben om ver te lopen. Vind ik helemaal prima, ik stap lekker achter in en heb een coupé voor mezelf :slight_smile:

Maar goed, het ging over roken ...

Reputatie 3

De achterkant van de trein komt tegenwoordig hooguit ergens bij het stationsgebouw uit. Als dit een gestopte trein zou zijn in de hedendaagse situatie, zouden het minstens 3 aan elkaar gekoppelde treinstellen moeten zijn en die rijden er nooit op dit traject.

Ik heb de foto vanmiddag zelf genomen, dit was de achterkant van een gestopte VIRM-8.
De achterkant van een VIRM-4 is ongeveer bij de uitgang van het stationsgebouw.
Daarnaast stoppen er in de spits wel degelijk regelmatig VIRM-12's op Helmond, zowel VIRM-6+6 als VIRM-4+4+4. Die komen nog een stuk verder verder, de achterkant is dan voorbij de P+R-ingang.
Dat iedereen altijd maar helemaal vooraan gaat staan is een ander verhaal. Waarschijnlijk omdat ze er in Eindhoven weer uit moeten en geen zin hebben om ver te lopen. Vind ik helemaal prima, ik stap lekker achter in en heb een coupé voor mezelf :slight_smile:

Maar goed, het ging over roken ...


OK, ik reis zelden in de spits, dus vandaar dat ik al tijden niet zo'n lange trein op Helmond gezien heb waarschijnlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Haha dat kan goed kloppen, in de daluren zijn alle extra treinstellen opeens verdwenen :grin: De foto is van de trein van 16.02 uur vanmiddag.

Badge +3

Amersfoort spoor 4a/5a. Rookpaal verdwenen, bordje vergeten… aantal peuken valt mee?

 

Reputatie 7
Badge +3

Inmiddels is het rookverbod actief. Op het station hangen echter nog steeds de huisregels dat er wel gerookt mag worden. Ook de folder ‘Reizen met NS’ is (nog) niet aangepast.

Het wordt wel omgeroepen, dat dan weer wel :wink:

Inmiddels is het rookverbod actief. Op het station hangen echter nog steeds de huisregels dat er wel gerookt mag worden. Ook de folder Reizen met NS is (nog) niet aangepast.

Het wordt wel omgeroepen, dat dan weer wel :wink:

Vandaag en gisteren inderdaad een paar keer gehoord. Op Arnhem en Amsterdam Centraal niemand zien roken. Aantal mensen met mondkapjes op het perron schat ik op zo’n 25 à 30 procent. Bijna al het NS-personeel had overigens wel een mondkapje op op het station. 

Reageer