Eindelijk: het station wordt rookvrij!

Reputatie 6

Het heeft even geduurd maar eindelijk eens goed nieuws: het station wordt rookvrij!

https://www.telegraaf.nl/nieuws/522371430/rookpalen-op-treinstation-gaan-weg-ns-stopt-verkoop-tabak

112 reacties

Inmiddels is het rookverbod actief. Op het station hangen echter nog steeds de huisregels dat er wel gerookt mag worden. Ook de folder Reizen met NS is (nog) niet aangepast.

Het wordt wel omgeroepen, dat dan weer wel :wink:

Vandaag en gisteren inderdaad een paar keer gehoord. Op Arnhem en Amsterdam Centraal niemand zien roken. Aantal mensen met mondkapjes op het perron schat ik op zo’n 25 à 30 procent. Bijna al het NS-personeel had overigens wel een mondkapje op op het station. 

Reputatie 7
Badge +3

Inmiddels is het rookverbod actief. Op het station hangen echter nog steeds de huisregels dat er wel gerookt mag worden. Ook de folder ‘Reizen met NS’ is (nog) niet aangepast.

Het wordt wel omgeroepen, dat dan weer wel :wink:

Badge +3

Amersfoort spoor 4a/5a. Rookpaal verdwenen, bordje vergeten… aantal peuken valt mee?

Reputatie 7
Badge +3

Haha dat kan goed kloppen, in de daluren zijn alle extra treinstellen opeens verdwenen :grin: De foto is van de trein van 16.02 uur vanmiddag.

Reputatie 3

De achterkant van de trein komt tegenwoordig hooguit ergens bij het stationsgebouw uit. Als dit een gestopte trein zou zijn in de hedendaagse situatie, zouden het minstens 3 aan elkaar gekoppelde treinstellen moeten zijn en die rijden er nooit op dit traject.

Ik heb de foto vanmiddag zelf genomen, dit was de achterkant van een gestopte VIRM-8.
De achterkant van een VIRM-4 is ongeveer bij de uitgang van het stationsgebouw.
Daarnaast stoppen er in de spits wel degelijk regelmatig VIRM-12's op Helmond, zowel VIRM-6+6 als VIRM-4+4+4. Die komen nog een stuk verder verder, de achterkant is dan voorbij de P+R-ingang.
Dat iedereen altijd maar helemaal vooraan gaat staan is een ander verhaal. Waarschijnlijk omdat ze er in Eindhoven weer uit moeten en geen zin hebben om ver te lopen. Vind ik helemaal prima, ik stap lekker achter in en heb een coupé voor mezelf :slight_smile:

Maar goed, het ging over roken ...

OK, ik reis zelden in de spits, dus vandaar dat ik al tijden niet zo'n lange trein op Helmond gezien heb waarschijnlijk.

Reputatie 7
Badge +3

De achterkant van de trein komt tegenwoordig hooguit ergens bij het stationsgebouw uit. Als dit een gestopte trein zou zijn in de hedendaagse situatie, zouden het minstens 3 aan elkaar gekoppelde treinstellen moeten zijn en die rijden er nooit op dit traject.

Ik heb de foto vanmiddag zelf genomen, dit was de achterkant van een gestopte VIRM-8.
De achterkant van een VIRM-4 is ongeveer bij de uitgang van het stationsgebouw.
Daarnaast stoppen er in de spits wel degelijk regelmatig VIRM-12's op Helmond, zowel VIRM-6+6 als VIRM-4+4+4. Die komen nog een stuk verder, de achterkant is dan voorbij de P+R-ingang.
Dat iedereen altijd maar helemaal vooraan gaat staan is een ander verhaal. Waarschijnlijk omdat ze er in Eindhoven weer uit moeten en geen zin hebben om ver te lopen. Vind ik helemaal prima, ik stap lekker achter in en heb een coupé voor mezelf :slight_smile:

Maar goed, het ging over roken ...

Reputatie 3

Ik snap je verhaal wel, maar de hele rokersdicussie is echt al lang geleden gevoerd en ja dit is één van de uitvloeisels. Je schrijft: 

Ik weet dat op vele stations de rookplekken op het verre uiteinde van het perron zijn en in principe is daarmee de overlast voor andere reizigers zeer beperkt tot niet aanwezig. Mochten er nog stations zijn waar de raakzone niet gelukkig ligt, dan kan je ernaar kijken of die verplaatst kan worden.

Ik kom juist bijna alleen maar stations tegen waar de rokersplekken op het midden van het perron geplaatst zijn. Vaak ook nog met bankjes voor reizigers daarbij. Zeer onhandig dus. De rokersplekken zijn ook allemaal onder de overkappingen omdat de regel was dat buiten de overkappingen wel gerookt mag worden. (Tot 1 oktober in ieder geval). Buiten de overkappingen zijn derhalve in het verleden geen rokersplekken gecreëerd.

De kruistocht die je hier voert lijkt mij een beetje verspilde energie. De feiten zijn nu eenmaal zo en je gaat hier echt niets meer aan veranderen. 

Ik hoef er ook niks aan te veranderen, wat mij betreft. Maar soms is het goed even stil te staan bij en na te denken over beslissingen die we nemen, en in hoeverre die redelijk zijn. En gewoon even oprecht bij jezelf te rade te gaan: hadden we dit nu écht niet op een andere manier kunnen regelen, zodanig dat alle partijen recht wordt gedaan?

Bovendien denk ik dat er écht niets mee opgelost is. Mensen zullen blijven roken op het perron. Een aantal zal de moeite nemen naar het uiteinde van het perron te lopen, onder de overkapping uit, een ander aantal niet. En er is heus geen politiemacht aanwezig op alle perrons in Nederland om te handhaven en mensen in de kraag te grijpen. En ook geen ander personeel. Dat is gewoon de realiteit. Dus een situatie die gereguleerd was, ga je weggooien en inwisselen voor een situatie van wildgroei. Wie daarbij gebaat is, weet ik niet.

Ik denk dat na een eerste periode van gewenning ergens in december of zo echt wel een bekeuringsrondje op diverse stations gemaakt gaat worden. (de coronafinanciering moet toch ergens van betaald gaan worden….). Boete zal toch snel zo’n 100 euro bedragen wordt dan wel dus een erg duur sigaretje.

Oh, in incidentele gevallen zal er heus wel eens een keer een persoon beboet worden. Maar ik denk ook zomaar dat dat in 99% van de gevallen niet gaat gebeuren, domweg omdat er geen personeel op de perrons te zien is of omdat ze met andere dingen bezig zijn. En zeker op kleinere stations, waar je al helemáál nooit een NS-medewerker ziet, wie gaat daar handhaven?

Reputatie 3

Dit was de achterkant van een gestopte VIRM-8. Maar goed, het ging erom dat Pingpong vroeg om foto's van rokersplaatsen buiten de overkapping. Bij deze :slight_smile:

Ik snap je verhaal wel, maar de hele rokersdicussie is echt al lang geleden gevoerd en ja dit is één van de uitvloeisels. Je schrijft: 

Ik weet dat op vele stations de rookplekken op het verre uiteinde van het perron zijn en in principe is daarmee de overlast voor andere reizigers zeer beperkt tot niet aanwezig. Mochten er nog stations zijn waar de raakzone niet gelukkig ligt, dan kan je ernaar kijken of die verplaatst kan worden.

Ik kom juist bijna alleen maar stations tegen waar de rokersplekken op het midden van het perron geplaatst zijn. Vaak ook nog met bankjes voor reizigers daarbij. Zeer onhandig dus. De rokersplekken zijn ook allemaal onder de overkappingen omdat de regel was dat buiten de overkappingen wel gerookt mag worden. (Tot 1 oktober in ieder geval). Buiten de overkappingen zijn derhalve in het verleden geen rokersplekken gecreëerd.

De kruistocht die je hier voert lijkt mij een beetje verspilde energie. De feiten zijn nu eenmaal zo en je gaat hier echt niets meer aan veranderen. 

Ik hoef er ook niks aan te veranderen, wat mij betreft. Maar soms is het goed even stil te staan bij en na te denken over beslissingen die we nemen, en in hoeverre die redelijk zijn. En gewoon even oprecht bij jezelf te rade te gaan: hadden we dit nu écht niet op een andere manier kunnen regelen, zodanig dat alle partijen recht wordt gedaan?

Bovendien denk ik dat er écht niets mee opgelost is. Mensen zullen blijven roken op het perron. Een aantal zal de moeite nemen naar het uiteinde van het perron te lopen, onder de overkapping uit, een ander aantal niet. En er is heus geen politiemacht aanwezig op alle perrons in Nederland om te handhaven en mensen in de kraag te grijpen. En ook geen ander personeel. Dat is gewoon de realiteit. Dus een situatie die gereguleerd was, ga je weggooien en inwisselen voor een situatie van wildgroei. Wie daarbij gebaat is, weet ik niet.

Ik denk dat na een eerste periode van gewenning ergens in december of zo echt wel een bekeuringsrondje op diverse stations gemaakt gaat worden. (de coronafinanciering moet toch ergens van betaald gaan worden….). Boete zal toch snel zo’n 100 euro bedragen wordt dan wel dus een erg duur sigaretje.

Bedankt @mrfreeze : wat mij dan ook weer opvalt is dat het bankje voor de reizigers zo te zien vrij dicht bij de rokerspaal staat. Is natuurlijk iets van perspectief zo’n foto, maar het lijkt erg dichtbij elkaar. Dan is dus of de rokerspaal of de bank niet handig geplaatst.  

Reputatie 7
Badge +3

Dit was de achterkant van een gestopte VIRM-8. Maar goed, het ging erom dat Pingpong vroeg om foto's van rokersplaatsen buiten de overkapping. Bij deze :slight_smile:

Reputatie 3

Zou je wat voorbeelden kunnen noemen misschien heb je foto’s?

station Helmond

Dit is station Helmond, maar niet het perron waar de trein daadwerkelijk stopt. Die stopt tientallen meters verderop, op het nieuwe perrongedeelte boven het viaduct. Dus vanaf dit punt rijdt de trein eerst nog het hele stationsgebouw voorbij. Links zie je het oude belastingkantoor, daarna passeert de trein het hele busstation, daarna het hele stationsgebouw, en stopt dán op het nieuwe perron boven het viaduct. Dus dat is waarschijnlijk ook de reden dat er op dit perrongedeelte geen mens te zien is, want daar stopt al jaren en jaren geen trein meer.

Reputatie 7
Badge +3

Zou je wat voorbeelden kunnen noemen misschien heb je foto’s?

station Helmond

Reputatie 7
Badge +3

Waarom zou aan overlastgevers recht moeten worden gedaan?

Reputatie 3

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat zijn allemaal gepasseerde stations.

Pun intended :wink:

Zou niet goed zijn als Den Haag Centraal gepasseerd wordt ...

Reputatie 7
Badge +3

Als NS indertijd beter had nagedacht over aanwijzen van de rookgedoogzones (consequent ver buiten de overkapping) dan was het misschien een ander verhaal geworden. De plaatsing midden op de perrons onder de overkapping is velen al jaren een doorn in het oog.

Ik heb het idee dat het indertijd “zielig” gevonden werd om de rokers in weer en wind naar gebieden ver buiten de overkapping te verbannen. Dat zou op bijvoorbeeld Den Haag Centraal interessant geweest zijn. Wel een gezonde wandeling natuurlijk.

Maar dat zijn allemaal gepasseerde stations. De rookgedoogzones komen nooit meer terug.

Reputatie 7
Badge +3

Ligt eraan waar je de (rol)trap af bent gegaan en waar de trein vertrekt. De afstand tussen de rokersplaatsen aan de west- en oostkant is zo groot dat je daar echt niet even heen wandelt voor een sigaretje :wink:

Foto's niet direct, maar bv. op Helmond is de rokerspaal ver buiten de overkapping. Ook op Utrecht Centraal zijn de rokersplaatsen aan de oostkant buiten de overkapping, in elk geval op een aantal perrons.

Maar op Utrecht zijn er dus ook rookplaatsen onder de overkapping en waar gaan de mensen dan staan.

Reputatie 7
Badge +3

Foto's niet direct, maar bv. op Helmond is de rokerspaal ver buiten de overkapping. Ook op Utrecht Centraal zijn de rokersplaatsen aan de westkant buiten de overkapping, in elk geval op een aantal perrons.

Buiten de overkappingen zijn derhalve in het verleden geen rokersplekken gecreëerd.

Euhm, da's niet waar. Er zijn genoeg stations waar de rokersplek (ver) buiten de overkapping is.

Zou je wat voorbeelden kunnen noemen misschien heb je foto’s? Ik ben echt benieuwd.

Ik weet sowieso Beverwijk, Haarlem, Castricum, Sloterdijk, Amsterdam Centraal allemaal onder de overkapping. 

Reputatie 7
Badge +3

Buiten de overkappingen zijn derhalve in het verleden geen rokersplekken gecreëerd.

Euhm, da's niet waar. Er zijn genoeg stations waar de rokersplek (ver) buiten de overkapping is.

Reputatie 3

Ik moet eerlijk gezegd een beetje lachen om dit soort topics. De hele rokersdiscussie is al zo’n 10 jaar geleden gevoerd. Het ging dan wel om binnen roken maar onder de overkappingen bij NS blijft de rook echt wel hangen zoals ik tot voor kort dagelijks merkte op Haarlem en Sloterdijk. Heb zelf een lichte longziekte en ja je merkt gelijk dat er een rooklucht hangt. Moet daarbij wel zeggen dat ik voorheen, toen er nog wel veel gerookt werd, naar mijn gevoel er minder last van had. Blijkbaar went er toch iets in je lichaam aan de rooklucht. Nu er bijna nergens meer wordt gerookt merk ik het eigenlijk meteen als iemand een sigaret opsteekt. Valt mij ook altijd op dat de rokers zelfs als ze maar 5 minuten hoeven te wachten op de aansluitende trein, toch nog even snel een sigaret moeten opsteken. Vaak wordt dan als de trein eraan komt vlak voor de deuren de halve peuk alsnog weggegooid.     

Ben het met je eens dat ik ook wel eens met verbazing kijk naar mensen die nog een sigaret opsteken terwijl de trein bij wijze van spreken al binnenloopt. Maar goed, zo veel zielen op de wereld, zo veel zinnen. Je kunt het waarnemen, je kunt je erover verbazen, en vervolgens gewoon weer je eigen gang gaan.

En vieze luchten maak ik dagelijks mee. Ik ga elke dag op de fiets naar mijn werk en regelmatig staan er bij een verkeerslicht wat scooters voor me, die hun blauwe walmen recht mijn neus in blazen gedurende de 3 minuten dat we moeten wachten. Is dat fijn? Nee. Maar ik voel geen enkele aandrang om het gebruik van scooters op de openbare weg daarom te gaan verbieden.

Ik denk dat ik gewoon een beetje moe word van die enorme onberedeneerde kruistocht tegen rokende mensen. Er is al lang geregeld dat er in horeca, in openbare gebouwen, in OV, en op alle andere plaatsen waar mensen gedwongen in elkaars buurt moeten verkeren, niet gerookt mag worden. En dat vind ik helemaal prima. Maar het lijkt nooit genoeg.

Echter, in een dichtbevolkt land als Nederland (het dichtstbevolkte land van Europa) is het onmogelijk alles in verboden te vangen wat anderen wellicht als overlast ervaren. Want het resultaat zal dan onvermijdelijk zijn dat álles verboden gaat worden, omdat er altijd wel iémand, een groep, een aantal mensen met een bepaalde opvatting, lást zegt te hebben van iemand anders, puur omdat die een gewoonte of consumptiegedrag heeft dat het zijne niet is. Leven en laten leven, met respect voor iedereen, maar dus óók voor degenen die een in jouw ogen wellicht niet wenselijke gewoonte hebben, maar die in feite geen mens kwaad doen. Want net zoals ik niet onmiddellijk ziek wordt van al die walmen van die scooters die dagelijks hun uitlaatgassen in mijn gezicht staan te blazen, wordt een wachtende reiziger die op tientallen meters van een rookzone staat, ook niet ziek van de sigaret van de rokende medereiziger.

Ik moet eerlijk gezegd een beetje lachen om dit soort topics. De hele rokersdiscussie is al zo’n 10 jaar geleden gevoerd. Het ging dan wel om binnen roken maar onder de overkappingen bij NS blijft de rook echt wel hangen zoals ik tot voor kort dagelijks merkte op Haarlem en Sloterdijk. Heb zelf een lichte longziekte en ja je merkt gelijk dat er een rooklucht hangt. Moet daarbij wel zeggen dat ik voorheen, toen er nog wel veel gerookt werd, naar mijn gevoel er minder last van had. Blijkbaar went er toch iets in je lichaam aan de rooklucht. Nu er bijna nergens meer wordt gerookt merk ik het eigenlijk meteen als iemand een sigaret opsteekt. Valt mij ook altijd op dat de rokers zelfs als ze maar 5 minuten hoeven te wachten op de aansluitende trein, toch nog even snel een sigaret moeten opsteken. Vaak wordt dan als de trein eraan komt vlak voor de deuren de halve peuk alsnog weggegooid.     

Reageer