Eindelijk: het station wordt rookvrij!


Reputatie 6

Het heeft even geduurd maar eindelijk eens goed nieuws: het station wordt rookvrij!

https://www.telegraaf.nl/nieuws/522371430/rookpalen-op-treinstation-gaan-weg-ns-stopt-verkoop-tabak


112 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat we de discussie wel als afgerond kunnen beschouwen. Het besluit om de rookgedoogzones op stations te ontmantelen is gevallen. Daar zal @PeterJKH het mee moeten doen. 

De rookpalen komen echt nooit meer terug en roken doe je maar thuis. Val anderen daar niet mee lastig.

Zo kennen we de manipulerende FNV weer ;) Een passend antwoord daarop is: een slecht functionerende medewerker wordt gewoon ontslagen. Next.

Reputatie 6

 Je kunt wachten op stakingen.

Zet de sensatie modus maar weer uit @TamzinHet rijdende personeel heeft ruim genoeg pauzes en overstapmomenten om even te roken buiten het station "als ze echt niet kunnen stoppen" en de cursus "stoppen met roken", gratis aangeboden door hun werkgever, ook niet willen volgen.

 

Als een personeelslid door een verslaving waarvoor hij weigert zich (gratis) te laten behandelen zijn werk niet goed kan doen, lijkt dat mij reden voor ontslag, niet voor een staking.

Reputatie 7
Badge +4

De tijd van het gedogen en reguleren van roken ligt bijna achter ons. Dat is nu eenmaal regeringsbeleid. Duidelijke signalen zijn daarbij noodzakelijk. 

De rookpalen worden weggehaald en komen nooit meer terug.

 

 

En zo hoort het ook. Het gaat met kleine stapjes, maar we winnen uiteindelijk allemaal.

Reputatie 7
Badge +3

Ik neem dat dat alleen geldt voor de stations waar NS rijdt want Arriva etc. is kennelijk niets gevraagd.

Verder vraag ik me af hoe ze dat bijv. op maandagavond in Rilland-Bath gaan controleren. Komen daar overal 24-uurs patrouilles?

 

Reputatie 7
Badge +3

We moeten ProRail een groot compliment geven voor het doorzetten. Ik kan me herinneren dat NS niet zo te porren was voor het afschaffen van de rookgedoogzones. Het was ProRail dat voor de grote doorbraak heeft gezorgd, ik vermoed op aandrang van staatssecretaris Blokhuis van VWS. 

Ik vind het wat ver gaan om zoals Thom te stellen dat roken en intelligentie niet samengaan. Roken is een ernstige verslaving en ook heel intelligente mensen kunnen vatbaar zijn voor verslavingen.

Misschien dat op de stations vanaf 1 oktober regelmatig omroepberichten kunnen worden afgespeeld om de reizigers te attenderen op het volledige rookverbod op Nederlandse stations.

Badge

@Danny NS

Dat NS als beheerder zonder overleg met de (andere) gebruikers van de stations eenzijdig de huisregels verandert lijkt me nogal arrogant en juridisch zeer dubieus aangezien het rookverbod niet berust op een wettelijke verplchting. 


Eigenaar en beheerder kunnen dat gewoon doen als ze de gebruiker daarvan maar op de hoogte brengen en dat doen ze ook netjes.  Of moet de NS elke reiziger om toestemming vragen als er iets veranderd ?

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin

Alle vervoerders rijden op het Nederlandse spoor op basis van de Netverklaring van ProRail. Van de vervoerders heeft NS een bijzondere positie omdat een gedeelte van het beheer van de stations wordt uitgevoerd door dochterbedrijf NS Stations. NS Stations doet dat voor alle 401 stations in Nederland.

De overige vervoerders hebben geen beheerstaken en zullen het moeten doen met de stationsinfrastructuur zoals die wordt aangeboden door ProRail en wordt beheerd door NS Stations. Wanneer ProRail als eigenaar van de infrastructuur besluit dat er niet meer gerookt mag worden op de stations dan zullen de vervoerders dat moeten accepteren.

Reputatie 7
Badge

Nog geen 24 procent van de NL bevolking is nog zo dom om te roken. Natuurlijk is het werken bij NS samen met het lidmaatschap van de FNV een nogal stressvolle combinatie, maar een meerderheid gaan ze nooit halen.

De lol in Nederland is: je riskeert helemaal NIKS als je op het perron een sigaret rookt. Want op dat hele perron is geen enkel personeelslid van NS of ProRail aanwezig om desnoods te handhaven. Dus wat is de pakkans? 0,00000000000001%?

Waarom is dit überhaupt relevant? Het houden aan regels of wetten is toch niet afhankelijk van de kans dat je gecontroleerd wordt? Rijdt je ook altijd door een rood stoplicht als er geen politie in de buurt is? Of rijdt je zonder snelheidsgrens met 180 over de snelweg als er geen flitspalen zijn?

De regel is niet roken. Je hoort je daar aan te houden. Punt.

Reputatie 6

Nog geen 24 procent van de NL bevolking is nog zo dom om te roken. Natuurlijk is het werken bij NS samen met het lidmaatschap van de FNV een nogal stressvolle combinatie, maar een meerderheid gaan ze nooit halen.

Een meerderheid van de Nederlandse bevolking gaat ongetwijfeld niet lukken, maar een meerderheid van de FNV leden wellicht wel. Ik merk al vaker dat ik bijvoorbeeld lang niet de enige wat jongere werknemer ben die niet is aangesloten bij een vakbond en zich daar ook niet door vertegenwoordigd voelt. Ik zou me best voor kunnen stellen dat het gemiddelde FNV lid een rokende man van een jaar of vijftig is...

Reputatie 7
Badge +3

De tijd van het gedogen en reguleren van roken ligt bijna achter ons. Dat is nu eenmaal regeringsbeleid. Duidelijke signalen zijn daarbij noodzakelijk. 

De rookpalen worden weggehaald en komen nooit meer terug.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn overal in het land inmiddels plekken rookvrij verklaard zonder dat er de hele dag toezichthouders rondlopen. De stations worden vergelijkbaar met ziekenhuizen, sportclubs etc. Het volledige rookverbod op stations is de nieuwe norm. Je kunt je eerder afvragen waarom het zo lang heeft moeten duren.

Wen er maar aan.

Het toestaan van het gebruik van genotsmiddelen als alcohol en tabak en het heffen van accijns over die genotsmiddelen is zo gegroeid en het is een moeizaam proces om het opgetuigde gebouw weer te ontmantelen. We zijn met stapjes op weg naar de eerste rookvrije generatie.

Alle argumenten zijn al vele keren langsgekomen. Het heeft geen zin meer die te blijven herhalen. Aan het gedogen van het roken op stations in Nederland komt op 1 oktober 2020 een definitief einde. ProRail en NS zullen moeten ingrijpen wanneer er onvoorziene en onwelkome effecten zijn.

Reputatie 7
Badge

Inderdaad, eind 2020 wordt het eindelijk werkelijkheid.

Reputatie 6

@PeterJKH 

Het is een feit dat ongeveer slechts één vijfde tot een kwart van de bevolking rookt en dat is dus een aanzienlijke minderheid. En dat loopt langzaam maar zeker terug.

In de meest ideale situatie zouden de rookzone’s de overlast van het roken beperken dan wel uitsluiten maar helaas zijn op veel plaatsen de rookzone’s op een dusdanige plek gesitueerd, bijvoorbeeld bij de opgang van het perron of pal voor de ingang van het station, dat die juist overlast veroorzaken omdat iedereen de rookzone’s moet passeren. Verder waait de rook en stank over het perron, ook al was NS (tot voor kort) van mening dat de rook op magische wijze in de rookzone bleef hangen.

De huidige situatie met de gedoogzone’s is ook niet te handhaven en daar komen dan ook de meeste klachten over: dit forum staat er vol mee. Juist daarom is een algeheel rookverbod op het station goed: op het station is het verboden te roken. Duidelijk en niet de idiote situatie dat het een meter verderop wel mag en twee meter daarvan weer niet.

Niet roken wordt normaal of vind je dat het station tot in lengte van jaren een laatste toevluchtsoord voor rokers moet blijven?

 

Maar daarom mag ik het nog steeds een dom besluit vinden.

Dat mag zeker @PeterJKH maar sta ook open voor mensen welke het wel een slim plan vinden om te zorgen dat de rokersoverlast op stations stopt en gaan voor de gezondheid van de reiziger.

Waarom iets verdedigen wat alleen maar voor viezigheid, stank, overlast en ongezond leven staat. ProRail en Vervoerders haddrn al jaren eerder dit besluit moeten nemen.

Reputatie 7
Badge +3

@PeterJKH Natuurlijk mag je het opheffen van de rookgedoogzones een dom besluit vinden. Maar het besluit gaat echt niet teruggedraaid worden.

De rookpalen komen nooit meer terug. Daar zul je het mee moeten doen.

En voordat je het weet is het al weer september 2020, nog maar 4 weekjes te gaan en het complete  rookverbod op stations wordt een feit. Dit is natuurlijk bijzonder goed nieuws.

ProRail en NS zijn gestart met het volledig rookvrij maken van alle perrons op de Nederlandse treinstations. 

Sinds 2004 geldt al een rookverbod voor de grootste delen van de stations. Voor mensen die toch op het perron wilden roken, waren er speciale rookzones en rookpalen, maar ook die verdwijnen deze maand. 

Huisregels worden aangepast

In september verwijdert ProRail alle 390 rookpalen en 120 rookroosters op de perrons van honderd treinstations in Nederland. Op de overige driehonderd stations stonden al geen rookpalen. 

Ook de rookzoneborden worden weggehaald en op alle borden met de huisregels komt te staan dat de stations rookvrij zijn.

Ik neem dat dat alleen geldt voor de stations waar NS rijdt want Arriva etc. is kennelijk niets gevraagd.

Verder vraag ik me af hoe ze dat bijv. op maandagavond in Rilland-Bath gaan controleren. Komen daar overal 24-uurs patrouilles?

 

Gezien alle Nederlandse Stations onder beheer van ProRail en NS Stations vallen zullen ze ook worden verwijderd op stations waar bijvoorbeeld alleen Arriva rijdt. Steekproefgewijs vindt er controle plaats, net zoals je dat ziet bij het rijden door rood licht.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad uitstekend nieuws. Jammer dat het ruim 16 jaar heeft moeten duren sinds het rookvrij maken van de treinen.

Reputatie 3

 

Maar daarom mag ik het nog steeds een dom besluit vinden.

Dat mag zeker @PeterJKH maar sta ook open voor mensen welke het wel een slim plan vinden om te zorgen dat de rokersoverlast op stations stopt en gaan voor de gezondheid van de reiziger.

Waarom iets verdedigen wat alleen maar voor viezigheid, stank, overlast en ongezond leven staat. ProRail en Vervoerders haddrn al jaren eerder dit besluit moeten nemen.


Heel veel dingen staan voor viezigheid, stank, overlast en ongezond leven. En iedereen maakt zich daar op enig moment wel eens schuldig aan. Echter, in een dichtbevolkt land als Nederland is leefbaarheid alleen mogelijk als je dat van elkaar accepteert. En terwijl je met de vinger naar één persoon of één groep wijst, je realiseren dat dan nog altijd 3 vingers naar jezelf wijzen. Leven en laten leven. Jij kunt de gewoonte van een ander helemaal smerig vinden, wellicht heeft wéér een ander een opmerking over bepaalde gewoontes van jou. De één heeft in november graag gezellig de open haard aan, de ander klaagt dan over de rook die uit de schoorsteen komt. De één doet graag in de zomer de bbq aan, de ander heeft dan problemen met de rook en lucht die ervan afkomt. De één stapt graag voor elke 100 meter die afgelegd moet worden in zijn auto, de ander klaagt over de uitlaatgassen.

 

Leven en laten leven, lijkt mij het motto. En niet altijd maar overal over klagen.

Badge


Heel veel dingen staan voor viezigheid, stank, overlast en ongezond leven. En iedereen maakt zich daar op enig moment wel eens schuldig aan. Echter, in een dichtbevolkt land als Nederland is leefbaarheid alleen mogelijk als je dat van elkaar accepteert. En terwijl je met de vinger naar één persoon of één groep wijst, je realiseren dat dan nog altijd 3 vingers naar jezelf wijzen. Leven en laten leven. Jij kunt de gewoonte van een ander helemaal smerig vinden, wellicht heeft wéér een ander een opmerking over bepaalde gewoontes van jou. De één heeft in november graag gezellig de open haard aan, de ander klaagt dan over de rook die uit de schoorsteen komt. De één doet graag in de zomer de bbq aan, de ander heeft dan problemen met de rook en lucht die ervan afkomt. De één stapt graag voor elke 100 meter die afgelegd moet worden in zijn auto, de ander klaagt over de uitlaatgassen.

 

Leven en laten leven, lijkt mij het motto. En niet altijd maar overal over klagen.

Nee dat werkt alleen als je REKENING houdt met elkaar, we zien inmiddels op meerdere fronten hoe dingen uit de hand lopen als iedereen gewoon maar doet waar hij/zij zin in heeft en lak heeft aan anderen.

Die kant zouden we niet op moeten gaan als maatschappij.

Reputatie 7
Badge +4

Goede verscherping, het ontmoedigingsbeleid is een zaak van de lange adem, die kortademigheid nog helpt voorkomen ook, maar het werkt als mensen anderen niet meer zien roken. Weg met deze ziekmakende gewoonte en we krijgen allemaal een gezonde en betere lucht.

Wat meer handhaven en we zijn er helemaal. Non-verbale sociale afkeuring helpt ook. Roken en intelligentie gaat niet samen. Roken en gedrag ten koste van anderen helaas wel. Alle kleine stapjes helpen, het had voor mij wel eerder gemogen, maar dat is altijd de makkelijkste kritiek bij een goede maatregel. ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Op de website van ProRail staan sinds vandaag alle maatregelen die dit jaar genomen gaan worden: https://www.prorail.nl/reizigers/nieuws/prorail-en-ns-samen-naar-een-rookvrij-station

 

@Danny NS

Dat NS als beheerder zonder enig overleg met de (andere) gebruikers van de stations eenzijdig de huisregels verandert lijkt me nogal arrogant en juridisch zeer dubieus. 


NS en ProRail. Hoe dit in elkaar zit betreft overleg durf ik jou niet te vertellen, daar is ons niks over bekend.

Reageer