beantwoord

"enkele ogenblikken" omgeroepen op het station

• 5 januari 2015
  • 8 reacties
  • 347 Bekeken

Waar om heeft een omroeper het over enige ogenblikken als 15 minuten wordt bedoeld
icon

Beste antwoord door Thijs2 5 januari 2015, 18:58

Waarschijnlijk was op het moment van omroepen niet geheel duidelijk wat de vertraging exact was. Dan is een omroep zonder exacte tijdsaanduiding soms beter dan geen omroep.
Bekijk origineel

8 reacties

Omdat een omroeper het ook maar moet doen met de gegevens die hij/ zij op dat moment heeft.
Waarschijnlijk was op het moment van omroepen niet geheel duidelijk wat de vertraging exact was. Dan is een omroep zonder exacte tijdsaanduiding soms beter dan geen omroep.
"Over enkele ogenblikken" impliceert dat de trein elk moment kan binnenkomen, als de reiziger vervolgens alsnog een kwartier moet wachten is het zinvoller (en eerlijker) om om te roepen dat de trein een nog onbekende vertraging heeft.
"Over enkele ogenblikken" impliceert dat de trein elk moment kan binnenkomen, als de reiziger vervolgens alsnog een kwartier moet wachten is het zinvoller (en eerlijker) om om te roepen dat de trein een nog onbekende vertraging heeft.

Vreemd genoeg schijnen NS en ProRail intern nog geen systeem te gebruiken dat voorspelt hoe laat een vertraagde trein gaat aankomen op een bepaald station. Er is wel zo'n systeem voor de OBIS-schermen e.d., maar daar zit een erg simpel algoritme achter dat er kort gezegd vanuit gaat dat een vertraagde trein ongehinderd die vertraging kan inlopen volgens de speling die daartoe in de dienstregeling is ingebouwd. De omroepers beschikken zelfs daar niet over en moeten met de natte vinger inschatten hoe de vertraging zich zal ontwikkelen.

Ik ben niet voor het omroepen van "een nog onbekende vertraging". Dat duidt doorgaans op een aanrijding, een defecte trein of iets anders dat waarschijnlijk heel lang gaat duren.
Ik begrijp absoluut jullie mening theofiel en Pe_pe, maar een andere groep reizigers hoort juist liever dat we ons er in ieder geval wel bewust van zijn dat er sprake is van vertraging. Wat de oorzaak is en hoe lang het nog gaat duren, is dan misschien nog onduidelijk, maar dan weten de reizigers in ieder geval dat we ermee bezig zijn. Of we een dergelijke melding wordt omgeroepen of niet, er zullen altijd wel positieve en negatieve puntjes van kritiek zijn van beide kanten 😉 Natuurlijk zijn we wel continu bezig de reisinformatiesystemen te verbeteren, want ons doel blijft ook dat jullie als reizigers zo goed mogelijk op de hoogte blijven.
Ik begrijp absoluut jullie mening theofiel en Pe_pe, maar een andere groep reizigers hoort juist liever dat we ons er in ieder geval wel bewust van zijn dat er sprake is van vertraging. Wat de oorzaak is en hoe lang het nog gaat duren, is dan misschien nog onduidelijk, maar dan weten de reizigers in ieder geval dat we ermee bezig zijn.

Dan heb je niet goed gelezen wat ik schreef. Ik ben wel degelijk voorstander van het geven van informatie aan de reizigers, dat moet dan alleen natuurlijk niet bewust onjuiste (want veel te positieve) informatie zijn. Aangezien de vertraging in de omroepberichten wordt afgerond op 5 minuten impliceert "enkele ogenblikken" dat de trein er in minder dan (afgerond) vijf minuten zal zijn. Als de omroep(st)er in werkelijkheid geen enkel benul heeft van de omvang van de vertraging dan moet ze hier dus niet over gaan jokken.
Reputatie 1
Badge

Ik ben niet voor het omroepen van "een nog onbekende vertraging". Dat duidt doorgaans op een aanrijding, een defecte trein of iets anders dat waarschijnlijk heel lang gaat duren.

Dan zou ik er juist in zo'n situatie heel erg voor zijn-dan weet je zeker dat het in de praktijk nog heel lang gaat duren en je beter huiswaarts dan wel ri. bushalte kan gaan.
Oh ja-en wel tenminste binnen 59 min die sjipkaart weer Uit-en zonodig weer insjekken-opstraffe van weer wat tientjesverlies.

Dan zou ik er juist in zo'n situatie heel erg voor zijn-dan weet je zeker dat het in de praktijk nog heel lang gaat duren en je beter huiswaarts dan wel ri. bushalte kan gaan.
Oh ja-en wel tenminste binnen 59 min die sjipkaart weer Uit-en zonodig weer insjekken-opstraffe van weer wat tientjesverlies.

Ik doelde op het aanduiden van een vertraging van om en nabij 15 minuten als "een nog onbekende vertraging", dus de gevallen waarin het meestal nog niet lonend is om een lijnbus te nemen.

Reageer