Ervaringen gezocht met boeken ruilen en/of delen!

• 17 april 2020
  • 8 reacties
  • 341 Bekeken

Hoi! Ik doe met een paar medestudenten een onderzoeksopdracht over het hergebruiken van boeken. Specifiek kijken we naar boeken die worden gedeeld via openbare boekenkasten zoals je die ook vaak op het treinstation vindt. De NS is natuurlijk erg betrokken met het promoten van boekenlezen, bijvoorbeeld met de NS Leesclub op Facebook en de NS Publieksprijs.

Onze vraag is, maken jullie gebruik van openbare boekenkasten? Zo ja, wat is volgens jullie de meerwaarde van het delen van boeken op deze manier (ten opzichte van nieuw kopen of lenen van een bibliotheek)?

Alvast bedankt!

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

NS heeft geen openbare boekenkasten. Er is wel een initiatief met een speciaal leesgedeelte in een aantal treinen, waar je boeken kunt laten liggen en die een ander dan weer mag lezen.

Het is of was een experiment, ik zag nog wel treinen met het opschrift. Het is wat stil rond dit onderwerp, ik vraag me af of het nog loopt, dan wel dat het een stille dood is gestorven.

NS kent natuurlijk wel heel veel leespubliek, in de eerste klas maak ik het in ieder geval zelden mee dat er niet iemand een boek of een e-book zit te lezen. Dit is ook vaak een lees- en werkpubliek en men maakt doorgaans wat langere afstanden. Het is natuurlijk een persoonlijke indruk, maar in de trein wordt veel gelezen.

Reputatie 3

Ik meen mij te herinneren dat er in het verleden op Utrecht CS een openbare boekenkast was. Na even zoeken op internet lijkt het erop dat deze nog steeds bestaat. https://mijnstation.nl/nl/utrecht/activiteiten/stationsboekwissel/

Prima initiatief natuurlijk om boeken te delen, maar het aanbod bij openbare boekenkasten valt over het algemeen vies tegen in vergelijking met wat er bij de kringloop voor enkele 'duppies' te halen is. Een openbare bibliotheek heeft sowieso meer te bieden en er is meer contole over het aanbod. Dat laatste is bij de openbare boekenkasten een stuk minder.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar nieuw.

Badge +3

Dolf Jansen heeft een trein nagebouwd thuis.. (In de buik van de Dolf?)

https://twitter.com/Dolfjansen/status/1250792242836410369

Leuk kleedje en brede vensterbank ook voor al die boeken!

Hi Mikakraft en welkom bij de NS Community. 

Klinkt als een interessante opdracht! Hopelijk kan je iets met de reacties die je krijgt op dit topic. Veel succes!

Kijk ook eens op https://www.bookcrossing.com/  dat is een wereldwijd initiatief om boeken te delen.

@bahnrider is dit topic ooit begonnen. Sluit mooi aan op het onderwerp en wie weet kan je hier nog iets mee.

Reputatie 7
Badge +4

@Rizana NS Weet jij of het experiment met die ‘leesafdeling’ nog loopt? Ik zag maanden geleden eens een trein me die aangepaste opdrachten rijden in de buurt van Amsterdam.

Klopt het dat je daarmee naar de leescoupé refereert, Thom? Het lijkt erop dat dit specifieke experiment is afgerond, gezien alle verwijzingen uit het betreffende topic van drie jaar geleden niet meer bestaan.

In plaats daarvan, of misschien zelfs als opvolging, hebben we tegenwoordig de Treinlezer pagina. Reizigers kunnen zich aanmelden als treinlezer zijnde, wat leuke acties en kortingen met zich meebrengt. Tevens is er een specifieke Facebookgroep opgericht, de NS Leesclub, om treinlezers met elkaar in contact te brengen.

@MikaKraft Misschien heb jij ook iets aan het Treinlezer initiatief voor jullie onderzoek!

Reageer