beantwoord

Excursie met kleutergroep

• 25 september 2019
  • 38 reacties
  • 1346 Bekeken

Reputatie 1
Ik ben werkzaam als kleuterleerkracht op een basisschool. Op dit moment werken wij met het thema 'vervoer'. Wij hebben hiervoor een treinhoek ingericht waar kinderen in een grote kartonnen trein van NS kunnen spelen. We kwamen erachter dat nog maar weinig kinderen in het echt met de trein hebben gereisd. Nu lijkt het ons erg leuk om met de kinderen op 'excursie' te gaan bij NS zodat ze bijvoorbeeld eens van binnen een trein kunnen zien, kunnen zien hoe het inchecken gaat, hoe een perron eruit ziet en misschien is er wel een conducteur die wat uitleg kan geven.

Via de chat werd mij geadviseerd om deze vraag hier te stellen. Is er iemand die ons hierbij kan helpen?

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Lieve 9 oktober 2019, 19:50

@Maxime NS Vandaag hebben we met de klas, dankzij de hulp via de community, een ontzettend leuke excursie gehad bij station Nijmegen! Wat een enthousiasme bij de kinderen. Hartelijk dank voor alle hulp!!

In de bijlage staan enkele foto's van de geslaagde ochtend!
Bekijk origineel

38 reacties

Badge
Om de vraag wat concreter te krijgen om welk station zou het eventueel gaan ?
Goedemorgen Lieve en welkom bij de NS Community!

Een treinreis maken met kinderen lijkt mij sowieso een leuk idee, maar om te kijken of iets van een rondleiding mogelijk is hebben we inderdaad iets meer informatie nodig. Naast het station waar het om zou gaan ben ik ook benieuwd wat je precies van ons vraagt. Gaat het enkel om een conducteur voor een praatje, of ben je meer op zoek naar algemene hulp om zo'n excursie op te zetten op een station, voor een volledige rondleiding zeg maar?

Ik weet trouwens niet of dit gerelateerd is aan de kinderboekenweek, maar misschien is dit ook interessant voor jullie!
Reputatie 1
Dankjewel voor jullie reactie!

Onze school is gevestigd in Rijkevoort (Noord-Brabant), dus station Nijmegen zou het dichtst in de buurt zijn. Erg leuke tip, de link naar het voorlezen in de kinderboekenweek! Hier gaan we zeker naartoe mailen, dankje.

Wat betreft de excursie lijkt het ons leuk om een rondleiding te krijgen van een conducteur of NS medewerker op het station en dat hij/zij de kinderen ondertussen het een en ander kan vertellen. Verder zou het leuk zijn als het daarbij bijvoorbeeld mogelijk is om een kijkje in de trein en de cabine van de machinist te nemen.
Bij de machinist kijken is niet mogelijk, maar ik zal even voor je rondvragen, Lieve. Gezien hier dan tijd voor vrijgemaakt moet worden weet ik niet wat er mogelijk is. Op het station zelf vragen of er iets kan is soms een goed idee, maar ik snap dat dat met een kleuterklas niet ideaal is.
Reputatie 4
Je zou het natuurlijk ook nog bij Arriva kunnen proberen, die rijden op de Maaslijn Nijmegen-Venlo.
Reputatie 1
@Maxime NS Hartelijk dank voor het rondvragen! Ik hoor het graag!
@dennistd Dankje, daar hadden we inderdaad ook al over nagedacht. Omdat we in de speelhoek een grote NS trein hebben staan, leek het ons in eerste instantie leuker om bij NS op bezoek te gaan. Mocht dat niet lukken dan kunnen we zeker Arriva nog eens proberen.
Reputatie 7
Badge
Om de vraag wat concreter te krijgen om welk station zou het eventueel gaan ?

Hup @Jeroen , op naar Nijmegen ๐Ÿ˜€
Badge

Om de vraag wat concreter te krijgen om welk station zou het eventueel gaan ?Hup @Jeroen , op naar Nijmegen ๐Ÿ˜€

Ze zochten een HC AbbeyRoad 😉

Maar in Nijmegen is wel een standplaats, misschien een keer even langs het station gaan en daar een servicemedewerker aanspreken en kijken wat er mogelijk is aldaar.
Reputatie 4
Met alle respect...kleuters hebben een aandachtsspanne van 5 seconden.......rond;eiding? Verhaal vertellen? Lijkt me heel erg jong om de aandacht vast te houden.
Reputatie 7
Badge
@Sim70 Dat gaat prima, ligt er maar net aan hoe je zoiets brengt bij deze leeftijdsgroep ๐Ÿ˜€
Reputatie 4
Ik houd me aanbevolen voor het bijbehorende filmpje 🙂 nee hoor, zonder gekheid ....maar ik zou er niet teveel van verwachten.
Ik houd me aanbevolen voor het bijbehorende filmpje 🙂 nee hoor, zonder gekheid ....maar ik zou er niet teveel van verwachten.

Dan zou ik je toch afraden om in het onderwijs te gaan werken 😉. Even zonder gekheid. Als er een dergelijke excursie zou worden aangeboden wordt dat mede georganiseerd in combinatie met de docent en zal het op zo'n manier worden gedaan dat het ook voor kinderen van die leeftijd leuk is.
Reputatie 7
Badge +3
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe groot de groep kinderen is en of het boeiend wordt uitgelegd.

Is het misschien een optie om een middag naar het Spoorwegmuseum te gaan? Is natuurlijk wel verder weg en dan zitten er kosten van vervoer en entree aan vast.
Reputatie 4
Nee het onderwijs is voor mij niet geschikt....joh kijk eens bij een gemiddelde dierentuin, kinderen van die leeftijd willen maar een ding en dat is naar de bijbehorende speeltuin. Zelfs de dieren kan ze vaak niet bekoren. Kleuterschool zijn 4 en 5 jarigen...in mijn ogen echt heel jong hiervoor.
Ik heb Lieve even een privรฉbericht gestuurd!
Ik zou graag met mijn kleutergroep op station Lelystad willen kijken, inchecken en op het perron kijken. Als het kan een trein in maar dat hoeft niet eens! Kan een hier iemand mij helpen?! Mvg Ineke
Badge
Inekehh je hebt een PB.
Reputatie 7
Badge
๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€
Reputatie 7
Badge +3
Vreemd, ondanks dat de laatste post van AbbeyRoad is, bleef het overzicht al een uur beweren dat de laatste post van Jeroen is.

Badge +3
Bij mij staat het zo (zie bijlage/schermafbeelding)
Reputatie 7
Badge +3
Voor mijn post bleef Jeroen als laatste staan in de lijst met Recent Actieve Topics terwijl er dus nog een post erna was. Kleine hiccup??
Reputatie 7
Badge
Vreemd, ondanks dat de laatste post van AbbeyRoad is, bleef het overzicht al een uur beweren dat de laatste post van Jeroen is.

Ik vond dat alle eer naar @Jeroen moest gaan ๐Ÿ˜€
Als je een rondleiding gaat geven verdient dit wel waardering ๐Ÿ˜€
Reputatie 7
Badge +3
Heb je zoveel invloed dat je de Community software kan sturen? 😁
Als het goed is is het gelukt! Ik hoop dat @Lieve na afloop wil laten weten hoe het was! (vanaf 11 oktober als ik me niet vergis),
Badge
Ook voor Inekehh haar groep is het bezoek aan het station geregeld (dankzij mijn collega op kantoor), hebben de kinderen een leuk uitje in het verschiet voor komende week.

Reageer