extra delen aan een intercity

• 13 September 2021
  • 17 reacties
  • 341 Bekeken

En toen reed de trein van 7.36 precies optijd station almere buiten voorbij omdat de NS 2 extra delen had aangeplakt.  Niet handig waardoor behoorlijk wat reizigers vertraging hebben opgelopen 

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Die ochtendtreinen zijn zo te zien de 2416 en 2418, die zie ik deze week en afgelopen week inderdaad meerdere keren met 2 x VIRM-6 rijden en gesplitst worden op Almere Centrum.

Maar op andere tijden wordt dat niet gedaan als de treinen te lang zijn. Daarvan vandaag toch ook 2 treinen niet gestopt op Almere Buiten omdat ze te lang waren, de 2444 en de 2462. En dan ook nog de 2449 en de 2471 richting Dordrecht. 

En dezelfde maandag dat de 2431 van TS Almere Buiten oversloeg deed de 2452 richting Lls dat ook, en dinsdag was het de beurt aan de 2454 en 2458

Is er soms een overschot aan VIRM-6jes of te kort aan 4-tjes? Vandaag kun je misschien nog als excuus aanvoeren dat na de stroomstoring van gister het één en ander aan materieel planning in de war is geschopt.

Maar zoiets is toch van tevoren bekend? Dan kan de stop toch bij voorbaat uit de dienstregeling worden gehaald? Al was het maar een uur van tevoren. Dan staan er veel minder mensen voor niets te wachten. 

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2021-09-13/almere-buiten

Reputatie 7
Badge +3

Het is een doodordinaire planningsfout bij de materieelinzet. Degene die het materieel gepland heeft is vergeten de perronlengtebeperkingen te controleren. Heel slordig. Maar het kan een keer gebeuren.

Reputatie 7
Badge +3

Als er met materieel gereden dat niet past dan kun je al voor vertrek de reisinformatie aanpassen. Slordig en slecht gecoördineerd.

Reputatie 6

Was de trein te lang voor het perron??? De trein zou gewoon moeten stoppen. Almere Buiten had in het verleden wel vaker last van niet stoppende treinen. Laatste tijd weinig meldingen hierover op dit forum.

Reputatie 7
Badge

Die trein (2431) bestond uit 12 bakken VIRM en dat is voor Almere Buiten inderdaad te lang om veilig te stoppen.

Wel heel vervelend om daar op deze manier achter te komen.

Badge

@Macklobell  In dit geval bestond de trein dan waarschijnlijk uit 2x Virm6 welke vanwege de lengte en veiligheid niet kan stoppen op Almere Buiten. Station Almere Buiten kan maximaal 10 bakken hebben qua lengte en met 2x Virm6 staan er dus 2 bakken buiten het perron waardoor er gevaarzetting is, om die reden mag er vanuit NS safety niet gestopt worden met deze lengte op Almere Buiten.

Alle mogelijkheden om eventueel wel te stoppen op Almere Buiten met 12 bakken zijn onderzocht en te onveilig bevonden en over het verlengen van het perron wordt gesteggeld tussen Prorail en Almere over wie de kosten moet betalen van het verlengen.

Dit is heel spijtig voor de reizigers op Almere Buiten, zeker als ze niet tijdig op de hoogte zijn hiervan zodat ze nog met een sprinter naar Almere Centrum kunnen.

Zelf hoor ik dit lengte probleem de laatste weken weer vaker dus er gaat ergens logistiek iets mis met de treinstellen die op het opstelterrein terecht komen.

Reputatie 2

Ik kom geregeld langs station Kampen Zuid en zie daar dan de Sprinter van Zwolle naar Amsterdam CS en v.v.. Deze bestaat geregeld uit 11 of 12 bakken. Slaat deze Sprinter dan ook station Almere Buiten over, of stopt die daar wel? Het lijkt me vreemd dat er wel 10+ bakken SPR kunnen stoppen en niet 10+ bakken IC. Of is de VIRM(m) langer dan de SNG?

Reputatie 7
Badge +3

Ja, VIRM is langer dan SNG.  2 x VIRM-6 is 324 meter en 3 x SNG-4 is 227 meter. En de perronlengte van Almere Buiten is 276 meter.

Reputatie 7
Badge

Maar zoiets is toch van tevoren bekend? Dan kan de stop toch bij voorbaat uit de dienstregeling worden gehaald? Al was het maar een uur van tevoren. Dan staan er veel minder mensen voor niets te wachten. 

Volgens mij is die stop er ook van te voren uit gehaald, echter weet ik niet hoe ver van te voren.

Kijk maar op Treinposities, daar staat bij de 2431 geen stop op Almere Buiten. Ook bij de vertrektijden staat dat die trein vandaag niet rijdt.

Badge +3

Dat laatste, volgens mij gaat dat om ongeveer 1/3 qua lengte dus een sprinter van 6 delen is ongeveer net zo lang als een IC van 4 delen.

Bij 8 delen sprinter kom je dan op iets meer dan 5, maar als er geen bordje 5 is zet men de trein bij 6 neer.

Badge

Maar welke forens kijkt elke dag in de app of zijn/haar trein wel of niet rijdt ?   Want zoals Edwin al aangeeft wordt in de borden in Lelystad (startpunt van deze trein) wel vermeld dat de trein niet in Almere Buiten stopt, echter op station Almere Buiten verschijnt deze trein gewoon niet in de borden en dan kom je er pas achter als de sprinter die er voor zit vertrokken is en je trein niet in de borden staan.

Ik kan niet zeggen of en hoe ver van tevoren het omgeroepen wordt op station Almere Buiten zodat mensen nog met de sprinter mee kunnen als ze er vroeg staan.

Badge

Het is een doodordinaire planningsfout bij de materieelinzet. Degene die het materieel gepland heeft is vergeten de perronlengtebeperkingen te controleren. Heel slordig. Maar het kan een keer gebeuren.

De perronlengte is ook bij de planning bekend, echter is er dan geen Virm4 beschikbaar voor deze rit en moet er een keuze gemaakt worden tussen een station overslaan of korter rijden. Beide opties zijn niet ideaal.

Reputatie 7
Badge +3

Als er met materieel gereden dat niet past dan kun je al voor vertrek de reisinformatie aanpassen. 

Dat is toch ook gedaan?

De laatste aanpassing in dit verloop planning was om 6:39, dus bijna een uur voor de vertrektijd van Almere Buiten.

Maar welke forens kijkt elke dag in de app of zijn/haar trein wel of niet rijdt ?   

Ik had de gewoonte om tijdens het nuttigen van mijn ontbijtje de actuele vertrektijden te checken en die nogmaals te checken vlak voor ik mijn schoenen en jas aantrok om te vertekken naar het station. Soms kon ik dan wat later van huis gaan als de sprinter die ik normaal nam een keer niet ging.  Overigens checkte ik niet alleen de vertektijden van de sprinter vanaf mijn  thuisstation maar ook die van de IC waarop ik halvewege altijd overstapte op Laan van NOI. Als die IC niet reed of veel vertraging had, kon ik altijd nog kiezen om via Den Haag Centraal te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb mijn vraagtekens of de reisinformatie op het perron wel was aangepast. En of er omroepberichten zijn geweest.Dat bedoel ik met reisinformatie in dit geval.

“De IC van 7:36 naar kan vandaag helaas niet stoppen op dit station omdat de ingezette trein te lang is voor het perron. Uw eerstvolgende trein richting… is de … van … uur naar … Onze excuses voor het ongemak.”

Reputatie 7
Badge +3

Dan moet je dat duidelijker aangeven. 

Reisinformatie is ook de reisplanner op de website en app. Als je die voor vertrek van huis al checkt, of kijkt bij de actuele vertrektijden (gewoon omdat je bv ook wil weten of een trein vertraging heeft), dan zul je daar al kunnen zien dat de trein van 7:36 niet rijdt.

Blijft natuurlijk dat het buitengwoon onhandig en niet klantvriendelijk is dat hierdoor een trein niet stopt op een bepaald station. Eerder werden sommige treinen van de 2400 serie gepland met 2 x VIRM-6 gereden en werden dan op Almere Centrum gekoppeld of gesplitst. Geen idee of dat nog gebeurt. 

Badge

De 2400 heeft inderdaad 2 of 3 treinen welke vanuit Dordrecht in de ochtend te lang zijn voor Almere Buiten en dan op Almere Centrum worden gesplitst zodat de enkele Virm6 wel op Almere Buiten kan stoppen en de andere rijdt er leeg achteraan.

In de richting van Dordrecht gebeurt dit niet, als ik het me goed herinner komt dat doordat er geen ruimte op het spoor is om de 2e Virm voor of achter de 2400 aan te sturen en dan nog te combineren op Almere Centrum. Dit zal ook te maken hebben met de veiligheidsplannormen die gehanteerd worden door Prorail.

Reageer