Extra kosten door minder treinen | NS Community

Extra kosten door minder treinen

  • 5 January 2023
  • 19 reacties
  • 359 Bekeken

Reputatie 6

Doordat de NS minder treinen laat rijden kosten reizen mij veel meer geld.
Voor het uitdunnen van de dienstregeling kon ik zonder problemen de overstap bus - trein - bus maken. Van bus naar bus met de treinreis er tussen in binnen 35 minuten zodat ik maar 1x basistarief hoefde te betalen. Nu gaat dat bij de meeste reizen, zowel heen als terug, niet meer. De treinreis duurt niet langer maar de 14 of 20 minuten wachten op de trein zorgt ervoor dat ik voor de 2de busrit ook het basistarief moet betalen. Sommige reizigers zijn, door het verminderen van het aantal treinen, zomaar, naast de verhoging van de tarieven van de NS ruim € 2 per keer (dag) meer kwijt.


19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze Dat is nog steeds. Maar door uitdunning in de dienstregelingen werkt dat vaak niet meer. Dus langere reisduur en hogere reiskosten. Niet bepaald een verbetering.

Reputatie 7

Dat is dan wel alleen bij reizen op saldo, met Flex betaal je ook binnen 35 minuten opnieuw het basistarief bij GVB, zoals al uit meerdere reacties op deze community is gebleken.

Precies, en hoewel NS eerst beweerde dat dit was opgelost, geven ze nu het advies BTM op Flex uit te zetten en een extra OV-Chipkaart te kopen voor bus, tram en metro. Waarmee we weer worden teruggeworpen in de tijd.

Fijn product, dat Flex 😠. Getuigd echt van vooruitgang 😠

Gelukkig heb ik een auto 🥳

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze Mijn opmerking was een ondersteuning van jouw opmerking waarmee je @MoDe terechtwees.

Reputatie 7
Badge +3

@Philned schreef in het eerste bericht in deze draad: “Van bus naar bus met de treinreis er tussen in binnen 35 minuten zodat ik maar 1x basistarief hoefde te betalen.” Veel duidelijker gaat het niet worden.

Reputatie 7
Badge +3

Lees nog een keer goed: “van bus naar bus”. Dat er een treinreis tussen zit maakt al sinds jaar en dag niets uit als je op saldo reist (en binnen 35 minuten overstapt van bus op bus).

Je kunt altijd vragen om verduidelijking in plaats van te veronderstellen en verkeerde conclusies te trekken.

Reputatie 7
Badge +3

Heel vervelend maar ik denk dat er weinig aan te doen valt. Welke wijziging in de dienstregeling dan ook kan tot gevolg hebben dat je het voordeeltje van het niet voor een tweede keer hoeven te betalen van het basistarief bij bus/tram/metro misloopt.

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet anders. Mensen met saldo-kaarten hebben die luxe niet van 1x basistarief bij vervolgreizen met andere vervoerders. Daarbij zijn er ook plaatsen waar de busfrequentie verminderd is.

Reputatie 7
Badge +3

Mensen met saldo-kaarten hebben die luxe niet van 1x basistarief bij vervolgreizen met andere vervoerders.

Ook bij saldo-kaarten hoef je maar één keer basistarief te betalen voor de bus als er een treinreis tussen zit, maar je wel binnen 35 minuten in de volgende bus incheckt. Althans, een paar jaar geleden was dat in elk geval wel zo.

 

Reputatie 7
Badge +3

Mensen met saldo-kaarten hebben die luxe niet van 1x basistarief bij vervolgreizen met andere vervoerders.

Ook bij saldo-kaarten hoef je maar één keer basistarief te betalen voor de bus als er een treinreis tussen zit, maar je wel binnen 35 minuten in de volgende bus incheckt. Althans, een paar jaar geleden was dat in elk geval wel zo.

 

Is dat zo? En hoe werkt dat dan? Ik heb altijd en opstap tarief bij NS en bij Arriva en bij de bus moeten betalen bij overstappen binnen 35 minuten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal je een voorbeeld geven.

Ik ga met de bus van Transdev (Connexxion) naar station Hilversum. Ik check uit in de bus en in bij NS op het station. Vervolgens met NS naar station Duivendrecht. Daar check ik uit bij NS en in bij GVB. Als tussen de uitcheck bij Transdev en de incheck bij GVB minder dan 35 minuten zit krijg ik bij GVB de mededeling ‘overstap OK’ en betaal ik geen basistarief bij GVB.

Precies als in het voorbeeld van @Philned. Het gaat dus niet om het basistarief van NS maar om het basistarief BTM.

Overstappen op de metro heeft als voordeel dat je niet hoeft te wachten op het voertuig om binnen 35 minuten te kunnen inchecken voor je overstap, zoals bij bus of tram.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dan wel alleen bij reizen op saldo, met Flex betaal je ook binnen 35 minuten opnieuw het basistarief bij GVB, zoals al uit meerdere reacties op deze community is gebleken.

Reputatie 7
Badge +3

Dit gedoe is voor mij een reden om met een heel grote boog om Flex heen te lopen Zolang het nog kan blijf ik gebruik maken van Dal Voordeel (voorheen Voordeelurenabonnement) op saldo met automatisch opladen.
Ik vraag me af of het wel goed werkt (of gaat werken) bij OVPay.
Opvallend is overigens dat het voordeeltje van het maar 1 keer betalen van het instaptarief BTM bij een overstap binnen de 35 minuten niet wordt meegerekend in de reisadviezen van 9292.nl als er een reis met NS zit tussen de uitcheck BTM en incheck BTM.
 

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze Dat is nog steeds. Maar door uitdunning in de dienstregelingen werkt dat vaak niet meer. Dus langere reisduur en hogere reiskosten. Niet bepaald een verbetering.

Nee, dat snap ik. Mijn reactie was op MoDe die zei dat dat op saldo niet werkte. Ik heb het zelf ook vaak gedaan. In Amersfoort met bus naar station, vervolgens trein naar Utrecht, en daar de sneltram naar Nieuwegein. Het inchecken bij de sneltram werd dan als overstap gezien.

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze Mijn opmerking was een ondersteuning van jouw opmerking waarmee je @MoDe terechtwees.

En bedankt voor deze terechtwijzing ☹️

Mij was niet duidelijk in het 1e bericht dat het ging om bus voorafgaand aan een treinreis van minder dan 35 minuten met aansluitend bus en dat het om instaptarief van 2x bus ging. Was duidelijker geweest als er basistarief bus stond.

Reputatie 7
Badge +3

@Philned schreef in het eerste bericht in deze draad: “Van bus naar bus met de treinreis er tussen in binnen 35 minuten zodat ik maar 1x basistarief hoefde te betalen.” Veel duidelijker gaat het niet worden.

Is dat zo? Bij bus-trein-bus en 1x basistarief denk ik aan 1x basistarief voor bus+trein+bus en niet aan 1x basistarief voor 2x bus + 1x basistarief voor trein. Voor een leek is dit niet duidelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Lees nog een keer goed: “van bus naar bus”. Dat er een treinreis tussen zit maakt al sinds jaar en dag niets uit als je op saldo reist (en binnen 35 minuten overstapt van bus op bus).

Je kunt altijd vragen om verduidelijking in plaats van te veronderstellen en verkeerde conclusies te trekken.

Dat kun jij ook op moment dat ik een verkeerde conclusie trek omdat mij iets niet duidelijk is ipv terechtwijzen.

Er staat van bus naar bus met de treinreis er tussen. En dan moet ik weten dat niet het basistarief van de trein bedoeld wordt, maar alleen van de bussen, als er over 1 basistarief gesproken wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Er staat ook “de 14 of 20 minuten wachten op de trein zorgt ervoor dat ik voor de 2de busrit ook het basistarief moet betalen” waar uit blijkt dat het gaat om het basistarief van de 2e busrit en niet om het basistarief van de trein. Voor mij en de anderen in dit topic was wel duidelijk wat er bedoeld werd. 

Reputatie 7
Badge +3

Mij maakt het verder niet uit. Zolang foutieve informatie maar gecorrigeerd wordt. 

Badge +3

Dat is dan wel alleen bij reizen op saldo, met Flex betaal je ook binnen 35 minuten opnieuw het basistarief bij GVB, zoals al uit meerdere reacties op deze community is gebleken.

Bij GVB gaat het meestal juist goed, toch? Als het daar mis gaat komt dat in ieder geval niet door dubbel basistarief, maar bijv. € 2,18 voor een tramrit die eigenlijk maar 20 cent zou kosten.

Een btm overstap naar Connexxion is daar de boosdoener, en dan specifiek bij NS Flex.

NS kent in principe geen basistarief (daar worden gereisde tariefeenheden afgetrokken van de totale afstand). Arriva heeft wel dat basistarief wél, dus daar (Arriva/Blauwnet) kan je gewoon overstappen van bus naar trein (of andersom) zonder dat twee keer te betalen.

Reageer