beantwoord

Extra kosten door werkzaamheden?

• 8 april 2014
  • 5 reacties
  • 372 Bekeken

Elke maandag reis ik 's morgens om 5.50 uur van Venlo naar Amsterdam Zuid. In verband met werkzaamheden bij Den Bosch moet ik nu omreizen via Nijmegen en al om 5.30 uur vertrekken (wil ik op tijd in Amsterdam zijn). Het eerste deel van het traject moet ik met Veolia reizen en dus extra in- en uitchecken. Tot mijn verbazing zie ik vandaag dat de totale reiskosten bijna 4 euro hoger zijn. Het kan toch niet zo zijn dat ik door deze werkzaamheden extra kosten moet maken? Klopt dit wel? Wat kan ik hier aan doen?
icon

Beste antwoord door Leny NS 9 april 2014, 14:30

Dag Hankhermans, welkom op het forum. In ons land zijn meerdere treinvervoerders met elk hun eigen tarief. Tot 2 april 2014 is de prijs die de klant voor zijn treinkaartje (enkele reis/retour, e-ticket) betaalt, gebaseerd op de tarieven van NS. Ook als de klant een deel of de totale reis aflegt met Arriva, Breng, Valleilijn (Connexxion), Syntus of Veolia. Naar aanleiding van landelijke regelgeving zijn de tarieven van andere treinvervoerders vanaf 2 april 2014 in de prijs van treinkaartjes verwerkt. Hierdoor kan de prijs van de reis van de klant wijzigen. Dus het kan kloppen dat je nu meer moet betalen. De werkzaamheden zijn vooraf aangekondigd en helaas kunnen we geen coulance of restitutie bieden. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'op het station'. Vriendelijke groet, Leny
Bekijk origineel

5 reacties

Tot vorige week kon je op de trajecten van de particuliere vervoerders (zoals Veolia) gewoon doorreizen met een NS kaartje, waarbij eigenlijk het NS tarief werd berekend.
Conform in opdracht van de regering gemaakte afspraken wordt sinds 2 april het tarief van elke afzonderlijke vervoer in rekening gebracht, waarmee het tarief van een papieren kaartje min of meer in overeenstemming is gebracht met de kosten die via de OV-chipkaart in rekening worden gebracht.
Dat u in uw geval meer betaalt dan voorheen komt dus door de afzonderlijke berekening van het Veolia traject.
Overigens staat het u natuurlijk ook vrij om volledig met NS te reizen, bij van Venlo via Eindhoven, Breda en Rotterdam naar Amsterdam. Al dan niet vanaf Breda of Rotterdam met de Intercity Direct.
Voor de ICd bent u tussen Rotterdam en Schiphol echter wel een toeslag verschuldigd van €2,30 (2e klas)
Een kleine toevoeging op Wiarda met betrekking tot the ICd, er zijn technische problemen met de locomotieven waardoor deze van het spoor gehaald zijn, mocht u willen reizen via Breda kunt u het beste uw reis plannen via ns.nl - de reisplanners zijn aangepast.
Een kleine correctie op de reactie van Mike.
De TRAXX locomotieven zijn inderdaad gisteren (08.04.2014) buiten dienst gesteld en aan een inspectie onderworpen.
De locomotieven waarbij geen gebreken zijn aangetroffen zijn inmiddels weer gewoon in dienst gesteld en sinds vanmorgen rijdt er elk uur een Intercity Direct tussen Amsterdam en Breda.

Voor de juiste vertrektijden raadpleeg de Reisplanner (wel het vakje "Toon hogesnelheidstreinen" aanvinken).
Badge
Dag Hankhermans, welkom op het forum. In ons land zijn meerdere treinvervoerders met elk hun eigen tarief. Tot 2 april 2014 is de prijs die de klant voor zijn treinkaartje (enkele reis/retour, e-ticket) betaalt, gebaseerd op de tarieven van NS. Ook als de klant een deel of de totale reis aflegt met Arriva, Breng, Valleilijn (Connexxion), Syntus of Veolia. Naar aanleiding van landelijke regelgeving zijn de tarieven van andere treinvervoerders vanaf 2 april 2014 in de prijs van treinkaartjes verwerkt. Hierdoor kan de prijs van de reis van de klant wijzigen. Dus het kan kloppen dat je nu meer moet betalen. De werkzaamheden zijn vooraf aangekondigd en helaas kunnen we geen coulance of restitutie bieden. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'op het station'. Vriendelijke groet, Leny
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom de opmerking wordt gemaakt dat de werkzaamheden vooraf zijn aangekondigd. De NS biedt zelf geen mogelijkheid om vóór 8.00 uur op de plaats van bestemming te zijn via de alternatieve NS routes (over Breda of Eindhoven). Daarnaast wordt via de reisplanner het advies afgegeven om via Nijmegen te reizen. Ik heb dan nog 'het geluk' dat ik deze route maar drie keer hoeft af te leggen gedurende de werkzaamheden. De extra kosten zijn dan inmiddels net zoveel als wat ik normaal voor een enkeltje betaal. Ik vind dat verschil wel aanzienlijk.

Reageer