beantwoord

Extra poortje in het hek en extra ov-paaltje Ede-Wageningen spoor 1B

• 22 november 2019
  • 7 reacties
  • 288 Bekeken

Ik heb twee verzoeken voor perron 1b in Ede-Wageningen, die ik zal illustreren met de volgende schematische afbeelding.

Dit is het aankomst- en vertrekspoor van de sprinter Arnhem - Ede-Wageningen (en voor zover ik weet is dat ook gelijk het enige treinverkeer op dat spoor). Wanneer de sprinter dus aankomt, is dit de eindbestemming en moet iedereen de trein uit. De sprinter stopt echter vrij ver op het spoor (zie blauwe blob). Vervolgens is er één chippaal op het perron (rode kruisje): iedereen loopt dus met een drafje op die paal af en staat daar te drommen. Mijn eerste verzoek zou dan ook zijn om een extra chip paal te plaatsen. En dan het liefst daar vlakbij die zwarte cirkel, mits mijn volgende (simpele) verzoek ook ingewilligd wordt.

Mijn tweede verzoek is dat veel mensen van of naar het Kazerneterrein komen (rechtsboven), vanwege wonen, werken of het parkeren. Fijn, want dat sluit aan op spoor 1b, dat zie je aan dat kleine paadje. Echter is er geen poortje in het hek (geen ov poort, gewoon een doorgang) bij dat zwarte bolletje, maar pas bij dat blauwe streepje: terwijl de stoep en het perron daar parallel aan elkaar liggen, zie afbeelding (deze is ongeveer genomen op de zwarte cirkel in bovenstaande plattegrond). Je ziet hier waar de enige doorgang nu is (rood; de ovpaal staat nóg verder, die is vanaf hier niet te zien), tot aan waar de trein ongeveer komt (zwart) en waar idealiter een doorgang en een chippoortje zou moeten komen.

Al met al misschien twee kleine moeites voor mij en mijn mede reisgenoten, maar als pendelaar wordt het toch al snel vervelend als je de sprinter moet halen, maar je eerst moet rennen naar het poortje, naar het chippaaltje en vervolgens weer moet rennen naar de trein, waar je net eigenlijk al was.

Ik hoop dan ook dat er iets mee gedaan kan worden en hoor het graag!

icon

Beste antwoord door Stijn NS 23 november 2019, 15:18

Goedemiddag selma2202 en welkom bij de NS Community!

Ik ben zelf weinig bekend met dit station, maar uit jouw beschrijving en de foto's lijkt het er inderdaad op dat er vaak een lichte omweg gelopen moet worden afhankelijk van waar je vandaan komt en waar je heen moet. Ik moet wel zeggen dat dit op meerdere stations het geval zal zijn, vaak omdat er een centrale ingang is van het stationsterrein en het niet altijd wenselijk is om het vanuit alle mogelijke richtingen open te stellen.

Dat gezegd hebbende snap ik je suggestie wel, deze aanpassing zou aardig wat kunnen schelen. Ik moet wel toevoegen dat ik de kans persoonlijk klein acht dat het werkelijk wordt aangepast, gezien ook zo’n ogenschijnlijk kleine wijziging aardig wat werk en geregel nodig heeft, maar ik zal je suggestie doorsturen!

Bekijk origineel

7 reacties

Goedemiddag selma2202 en welkom bij de NS Community!

Ik ben zelf weinig bekend met dit station, maar uit jouw beschrijving en de foto's lijkt het er inderdaad op dat er vaak een lichte omweg gelopen moet worden afhankelijk van waar je vandaan komt en waar je heen moet. Ik moet wel zeggen dat dit op meerdere stations het geval zal zijn, vaak omdat er een centrale ingang is van het stationsterrein en het niet altijd wenselijk is om het vanuit alle mogelijke richtingen open te stellen.

Dat gezegd hebbende snap ik je suggestie wel, deze aanpassing zou aardig wat kunnen schelen. Ik moet wel toevoegen dat ik de kans persoonlijk klein acht dat het werkelijk wordt aangepast, gezien ook zo’n ogenschijnlijk kleine wijziging aardig wat werk en geregel nodig heeft, maar ik zal je suggestie doorsturen!

@Stijn NS Bedankt! Ik acht de kans zelf ook erg klein, maar nu heb ik het in elk geval gemeld ;)

Badge +3

Ik kwam er een paar jaar geleden regelmatig (om vanuit Utrecht terug te steken naar De Klomp, als ik geen zin had om in Utrecht een kwartier te wachten in de kou), maar toen stond de sprinter eigenlijk altijd in zijn geheel langs het perron.

Vanaf het andere perron (rookzone buiten de overkapping) kon ik in ieder geval het hekje naar het kazerneterrein gewoon zien. Als dit (structureel) niet meer zo is dan is het inderdaad zinnig om een paaltje bij te plaatsen.

Of stopt hij daar bij aankomst en zetten ze hem tegen de tijd dat hij weer moet vertrekken pas langs het perron? Want anders is het ook nogal ver lopen vanaf de hoofdingang.

Reputatie 7
Badge

Dit perron heeft twee secties. Op het ene gedeelte staat Connexxion, op het andere deel de trein van NS @Robert B 

Natuurlijk staat de trein geheel langs het perron en wordt ook niet verzet, alleen inderdaad nogal ver van de in- uitgang.

Misschien voor @selma2202 een tip, schrijf de gemeente eens aan, het hek staat waarschijnlijk  tussen ProRail en gemeentegrond in.

Badge +3

Zojuist deze tweet nog, staat uiteraard gewoon langs het perron.

https://twitter.com/MalteSchuetz696/status/1206669051294076930

(foto was uit april, maar iemand was bezig met een adventskalender) :laughing:

Badge +3

Zij/hij (ene Malti) was hier begonnen 1 december https://www.instagram.com/p/B5hmVEQnBq7 maar da’s wel erg Duits en off-topic natuurlijk. Wel leuk om te zien verder.

Reputatie 5
Badge

Een andere mogelijke reden dat ze niks voelen voor investeren om enkele reizigers te gerieven is, dat al jaren wordt gedelibereerd om dat korte stoppertje gewoon ook door de CNX te laten verzorgen en dus doorgaand naar Barneveld e.d. Daar zou je denk ik nog blijer mee zijn. Maar ja-OV bedrijven zijn vooral goed in elkaar vliegen afvangen, of naar elkaar wijzen dat toch echt de ander de schuld is als het op het geld aankomt.

Reageer