beantwoord

Extra sporen Den Haag Centraal


Binnenkort vertrekt de metrolijn Den Haag CS - Rotterdam boven de grond. Dat betekent dat er twee extra sporen beschikbaar zijn op Den Haag CS (spoor 11 en 12). Is al bekend welke lijnen hier straks aankomen of vertrekken?
icon

Beste antwoord door Bemined 8 augustus 2016, 16:50

Deze sporen gaan de komende jaren ongebruikt wegroesten, het ontbreekt namelijk aan iets essentieels als wissels. De sporen 11 en 12 waren namelijk nooit bereikbaar vanaf de buitenste twee sporen die van Laan van NOI afkomstig zijn, alleen de twee binnenste sporen sloten op deze perrons aan, maar die zijn naar de RandstadRail gegaan. Als men deze sporen wil gebruiken zal men het hele circus van wissels en sporen moeten gaan herzien, en daar zijn nog geen uitgewerkte plannen voor.

Bekijk origineel

4 reacties

Deze sporen gaan de komende jaren ongebruikt wegroesten, het ontbreekt namelijk aan iets essentieels als wissels. De sporen 11 en 12 waren namelijk nooit bereikbaar vanaf de buitenste twee sporen die van Laan van NOI afkomstig zijn, alleen de twee binnenste sporen sloten op deze perrons aan, maar die zijn naar de RandstadRail gegaan. Als men deze sporen wil gebruiken zal men het hele circus van wissels en sporen moeten gaan herzien, en daar zijn nog geen uitgewerkte plannen voor.
Reputatie 4
Badge
@Bemined Dat lijkt me een vrij succesvol circus dan.....
Dat is zo ontstaan doordat men de sporen aan de westkant van Laan van NOI omgewisseld heeft met de komst van de RandstadRail. Vroeger reden de NS treinen vanuit Leiden via de binnenste twee sporen, en vanaf daar kon je probleemloos naar de sporen 7-8-9-10-11-12 toe. Maar met het verwisselen van de sporen heeft de NS de twee minst gunstigste sporen gekregen qua wissels, je kan nu alleen nog naar de sporen 7-8-9-10 toe vanaf het rechterspoor, vanaf het linkerspoor kan je nog extra naar spoor 6 maar dan moet je een stukje spookrijden wat op zo'n druk stuk spoor ongewenst is.
Vroeger reden de NS treinen vanuit Leiden via de binnenste twee sporen, (...)

Je bedoelt daarmee: de twee sporen aan de binnenkant van de bocht.

Er lagen vroeger ook gewoon wissels tussen Laan van NOI en de bocht in, waardoor treinen vanaf Laan van NOI spoor 3 en 4 (destijds in gebruik van en naar Zoetermeer) daar al door konden wisselen naar de binnenkant van de bocht om bij Den Haag Centraal spoor 11 of 12 uit te komen, als dat nodig was, en v.v. in de omgekeerde rijrichting.

Het was niet bepaald een betere optie geweest om spoor 9 en 10 voor de metro te gebruiken. Dan konden treinen vanaf spoor 11 en 12 er namelijk alleen nog maar in en uit via Den Haag Mariahoeve. Twee keer terugsteken om van en naar de Binckhorst te komen...

Reageer