beantwoord

Extra treinlengtebord nodig in Haarlem

• 25 januari 2017
  • 37 reacties
  • 1025 Bekeken

Reputatie 4
Sinds de nieuwe dienstregeling is ingegaan bestaan de sprinters doordeweeks richting Zandvoort en Alkmaar voornamelijk uit 5 of 6 delen. Op spoor 8 in Haarlem waar die treinen altijd vanaf vertrekken staan voor de machinist alleen maar de treinlengtebordjes 2, 4 en 8. De 2 en 4 staan praktisch tegen elkaar aan en de 8 staat een enorm eind verderop.
Nu kan je het al raden, de machinisten weten in deze situatie totaal niet meer waar ze hun trein moeten neerzetten als die 5 of 6 delen lang is. De ene keer komt die bij 2 de andere keer bij 4, en weer een andere keer bij 8. Totale willekeur.
Is het misschien mogelijk een extra treinlengtebord met het nummer 6 te plaatsen tussen 4 en 8? Dat zal misschien de machinisten kunnen helpen beter te bepalen waar ze de trein met 5 of 6 delen moeten neerzetten.
icon

Beste antwoord door Chiel NS 26 januari 2017, 21:01

Goedenavond ravitsec,

ik heb een bericht gekregen van de stationsmanager. Ze waren van de situatie op de hoogte, en zijn ook bezig met een oplossing. Hoe en wat kan ik je nog niet vertellen, maar ik hoop dat je het snel zelf kan zien op het station!
Bekijk origineel

37 reacties

Hoi ravitsec, goed punt!

Ik ga je suggestie doorgeven. Als ik terugkoppeling krijg zal ik het met je delen.
Goedenavond ravitsec,

ik heb een bericht gekregen van de stationsmanager. Ze waren van de situatie op de hoogte, en zijn ook bezig met een oplossing. Hoe en wat kan ik je nog niet vertellen, maar ik hoop dat je het snel zelf kan zien op het station!
Reputatie 4
Tot op heden zie ik nog helemaal niets gebeurd zijn. En dus vanmorgen maar weer eens het vijfje ver weg bij bord 8 geparkeerd zien worden.
Reputatie 2
Hoi ravitsec, goed punt!

Ik ga je suggestie doorgeven. Als ik terugkoppeling krijg zal ik het met je delen.

Beste Chiel; wellicht een idee om dit landelijk te doen daar er veel meer stations zijn waar alleen de 2,4,6,8,10 en 12 bakborden staan? Ook ivm het nieuwe materieel waarvan de bakken ook nog eens korter zijn zou het mooi zijn dat dit meteen meegenomen kan worden.
Reputatie 7
Badge +3
Wat ik overigens sowieso niet snap is dat machinisten niet halverwege twee borden mogen stoppen. Waarom zou een machinist met 5 bakken niet halverwege 4 en 6 kunnen stoppen?
Reputatie 6
Badge
Volgens mij wordt dat standaard omhoog afgerond om zo ver mogelijk door te kunnen rijden met de logica van de borden in traditie houdend.
Reputatie 4
Alleen hebben de machinisten daar andere gedachten over en bepalen dus min of meer zelf waar tussen bord 4 en bord 8 (bord 6 is er niet) het vijfje maar tot stilstand gebracht wordt.
Reputatie 7
Badge
Wat ik overigens sowieso niet snap is dat machinisten niet halverwege twee borden mogen stoppen. Waarom zou een machinist met 5 bakken niet halverwege 4 en 6 kunnen stoppen?
Omdat wij niet geacht worden zelf na te denken. Heb je 8 bakken SLT bij je (=6 bakken normale lengte) en je hebt zo'n situatie als in Haarlem, dan moeten we de trein bij het eerstvolgende treinlengtebord neerzetten, dat is dus een eind weg. Gelukkig zijn er nog wel machinisten die zich daar niet heel veel van aantrekken 😉
Reputatie 6
Badge +1
Tot op heden zie ik nog helemaal niets gebeurd zijn. En dus vanmorgen maar weer eens het vijfje ver weg bij bord 8 geparkeerd zien worden.

Het hele punt bij dit soort borden is altijd dat niemand zich er verantwoordelijk voor voelt. Ze zijn eigendom van Prorail (want infra), maar hebben geen invloed op veiligheid. Dus Prorail is niet snel bereid er geld aan uit te geven.
Reputatie 2
Sowieso heb ik het idee dat er niet al te precies wordt omgegaan met stopplaatsen. Ik durf wel te stellen dat 50% van de keren er minstens een halve bak te ver wordt doorgereden.
Reputatie 7
Badge +3
Zolang het bij een halve bak blijft zie ik het probleem niet want dan praat je over 12 meter. Er zijn echter gevallen waarbij de afwijking veel en veel groter is zeker met SLT ens Flirt.
Reputatie 4
Goedenavond ravitsec,

Misschien kan je ze nog een keer gaan aansporen, er is namelijk in de afgelopen 3 maanden nog helemaal niets gebeurd en de sprinters blijven maar op de meest uiteenlopende plaatsen die niet passen bij de lengte van de trein geparkeerd worden langs spoor 8.
Reputatie 4
Een ietwat vreemde actie is er ondernomen. In plaats van een bord bij te plaasten hebben ze maar het bord 8 weggehaald.

Er staan dus op spoor 8 nu alleen een bord 2 en 4 direct bij elkaar, en heel ver weg een bord 10. En dat terwijl de treinen op spoor 8 voornamelijk 5 of 6 lang zijn.
Dat is gewoon vragen om problemen.
Ik zal het signaal nogmaals doorspelen!
De situatie zal binnenkort onder de loep genomen worden door de spoorbeheerder.
Reputatie 2
Sprinter richting Alkmaar van 18:31 stopte vandaag door dit probleem ook veels te ver vooraan het perron. Hierdoor ontstaat onnodig druk in achterste deel van de trein en een enorme opstopping op de voorste trap.
Reputatie 4
En nog een bizar fenomeen wat ik regelmatig zie. Er wordt geregeld op spoor 8 een machinistenwissel uitgevoerd bij die sprinters naar Zandvoort en Alkmaar. Het heeft er echter grote schijn van dat de machinist die binnenkomt rijden met de trein, zodra die zijn collega ergens op het perron ziet staan, daar dan ook de trein neerzet ongeacht hoe lang die trein ook is.
Gisteren om 18:45 ook weer. Trein komt binnen met een flinke vaart en gaat vol in de ankers om maar bij de collega te kunnen stoppen, terwijl de trein officieel nog 1-2 bakken verder had moeten staan.
Dat is inderdaad bijzonder. Nou geeft Klaas-Jan hierboven al aan dat de situatie nog goed wordt bekeken, ik hoop ook dat dat ook dit probleem op zal lossen. Het lijkt me inderdaad niet de bedoeling dat de machinist op het perron bepaalt waar een trein stopt.
Reputatie 4
De situatie is er alleen maar slechter op geworden sinds mijn laatste melding.

Het bord 8 dat was weggehaald is weer teruggeplaatst, maar niet op zijn normale plek, maar is in plaats van bord 10 neergezet. Er staat nog steeds geen bord 6, dus geregeld rijden sommige 5/6-delige sprinters rustig naar zo goed als het eind van perron 8, terwijl andere weer bij het bordje 2/4 halverwege gaan staan.

Dat ze volgens de regels helemaal bij dat bord 8 aan het eind van het perron moeten gaan staan lijkt me nou ook niet helemaal handig, omdat de trein dan alleen maar het heel smalle deel aan het eind van dat perron gebruikt, terwijl de rest van het perron lekker breed is.
Inmiddels ligt dit verhaal bij ProRail. Zij gaan hierover en hebben ook de vorige wijziging doorgevoerd. Ik krijg helaas geen terugkoppeling of er nog verdere aanpassingen zullen worden gedaan. Mocht je nou echt merken dat er niets gebeurd - waar overigens een reden voor kan zijn - dan adviseer ik je om zelf contact op te nemen met ProRail.
Reputatie 5
Lijkt dit niet een beetje op afschuiven? Het gaat hier toch om een direct operationeel belang voor de treindienst en de kwaliteit voor de reizigers? Dat het contact tussen al die verantwoordelijke managers zo stroperig verloopt is toch geen zaak voor de topic starter?
Reputatie 7
Lijkt dit niet een beetje op afschuiven? Het gaat hier toch om een direct operationeel belang voor de treindienst en de kwaliteit voor de reizigers? Dat het contact tussen al die verantwoordelijke managers zo stroperig verloopt is toch geen zaak voor de topic starter?

Ja maar weet je wat het is, dit is niet een zodanig groot probleem dat dit meteen maar even opgelost hoeft te worden.
De treinen stoppen nog steeds gewoon netjes op het perron toch?...Het is niet zo dat ze nu opeens op het dak landen ofzo.
Reputatie 4
Ja maar weet je wat het is, dit is niet een zodanig groot probleem dat dit meteen maar even opgelost hoeft te worden.
De treinen stoppen nog steeds gewoon netjes op het perron toch?...Het is niet zo dat ze nu opeens op het dak landen ofzo.

Alleen moet de NS dan niet gaan klagen dat reizigers niet genoeg gespreid in de trein proberen in te stappen. Want op deze manier weet je gewoon niet meer waar je op het perron moet wezen om überhaupt een trein voor je neus te krijgen.
Reputatie 7

Alleen moet de NS dan niet gaan klagen dat reizigers niet genoeg gespreid in de trein proberen in te stappen. Want op deze manier weet je gewoon niet meer waar je op het perron moet wezen om überhaupt een trein voor je neus te krijgen.

Als je gewoon in het midden van het perron wacht dan heb je (bijna) altijd kans dat je een trein voor je neus krijgt.
Reputatie 4
Gevolgd door een mokkende conducteur die iedereen door de intercom een uitbrander geeft voor op een kluitje staan. Geregeld meegemaakt al.

Reageer