beantwoord

Fiets afrekenen via OV-chipkaart tegoed

• 25 juli 2014
  • 9 reacties
  • 596 Bekeken

Elke keer als we de fiets meenemen moet ik de fiets op de ov chipkaart zetten.
Dat gaat vlot.
Nu moet ik ook elke keer de fiets apart afrekenen met de bankpas. Ook voor mijn echtgenoot.
Vraag: Kan de ns dit niet verrekenen met het tegoed op de ovchipkaart?
Net zoals de reis wordt afgeboekt?
Bij het kopen van twee losse kaartjes (niet met de ovchipkaart) hoef ik maar 1x te pinnen.
Maar dan mist de NS kostbare reizigersinformatie....
icon

Beste antwoord door Ramon NS 26 juli 2014, 13:33

Je hebt gelijk Hertog, ik zal mijn reactie even aanpassen. Ik vermoed dat beide systemen zullen moeten worden aangepast, wellicht die van NS inderdaad iets meer dan die van de OV-chipkaart. Ik ben niet geheel bekend met het technische/software gedeelte van zowel het NS- als het OV-chipkaart systeem, hierin zou je gelijk kunnen hebben. We weten dat deze wens bij onze reizigers bestaat dus gaan kijken of dit mogelijk is.
Bekijk origineel

9 reacties

Welkom op het forum filobert!

Ik neem aan dat je doelt op het stallen van je fiets in de bewaakte fietsenstalling? Momenteel is het o.a. mogelijk om te betalen d.m.v. chipknip of een Jaarkaart. Het OV-chipkaartsysteem is echter nog niet af en we blijven nieuwe producten e.d. ontwikkelen. Het is daarom niet onwaarschijnlijk dat het in de toekomst wel mogelijk wordt om met het saldo op je OV-chipkaart te betalen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Volgens mij doelt filobert op het afrekenen van een dagkaart fiets met het saldo van de OV-chipkaart, in plaats van met een pinpas. Zeker als automatisch opladen aanstaat, scheelt dat tijd bij de automaat.
Ja en de chipknip is overleden IngeNS

Ik neem aan dat je doelt op het stallen van je fiets in de bewaakte fietsenstalling? Momenteel is het o.a. mogelijk om te betalen d.m.v. chipknip of een Jaarkaart. Het OV-chipkaartsysteem is echter nog niet af en we blijven nieuwe producten e.d. ontwikkelen. Het is daarom niet onwaarschijnlijk dat het in de toekomst wel mogelijk wordt om met het saldo op je OV-chipkaart te betalen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

Pe-pe heeft het goed begrepen. Niet iets met de fietsenstalling, maar de aanschaf van de fietskaartjes voor de fiets in de trein.

Momenteel is het inderdaad nog niet mogelijk producten die bij de Kaartautomaat worden aangeschaft (bijv. Dagkaart Hond/Fiets) te voldoen met het saldo dat op de OV-chipkaart staat. De OV-chipkaart kan dit technisch nog niet aan. Het is zeker een prima suggestie. Dank voor het doorgeven hiervan, we zullen hier zeker rekening mee houden bij de doorontwikkeling van het systeem.
Momenteel is het inderdaad nog niet mogelijk producten die bij de Kaartautomaat worden aangeschaft (bijv. Dagkaart Hond/Fiets). De OV-chipkaart kan dit technisch nog niet aan. Het is zeker een prima suggestie. Dank voor het doorgeven hiervan, we zullen hier zeker rekening mee houden bij de doorontwikkeling van het systeem.

Helaas wordt jouw eerste zin zomaar afgebroken. Dus wat er nog niet mogelijk is bij de kaartautomaat blijft onduidelijk.
En daarmee ook onduidelijk wat de OV-chipkaart technisch nog niet aan kan.
Overigens denk ik dat het niet een kwestie is van dat de OV-chipkaart dat niet aan kan, maar dat jullie systeem daar nog niet op berekend is.
In de OV-chipkaart zit een chip (ja, ja, vandaar de naam) waarop allerlei informatie kan worden geschreven en gelezen. Alleen zal de software van de kaartlezers en het achterliggende systeem daar wel op berekend moeten zijn.

Waarom kan er bij bus, tram en metro bijv. wel vastgesteld worden dat een kind jonger is dan 12 jaar en dus tegen reductietarief mag reizen, maar kan het NS-systeem die leeftijdsgrens niet vaststellen en een kind automatisch op een railrunner laten reizen (maar moet die apart opgeladen worden).

Het systeem kan wel vaststellen of ik recht heb op reizen met korting, of dat er een keuzedag geladen is (en daaraan dus voorrang geven), maar bijvoorbeeld een leeftijdsgrens vaststellen zodat het systeem kiest voor een railrunner of op saldo reizen kan nog niet.

Als dat bij anderen wel kan en bij NS niet, dan ligt dat niet aan de chip, maar aan de gebruikte systeem software.
Je hebt gelijk Hertog, ik zal mijn reactie even aanpassen. Ik vermoed dat beide systemen zullen moeten worden aangepast, wellicht die van NS inderdaad iets meer dan die van de OV-chipkaart. Ik ben niet geheel bekend met het technische/software gedeelte van zowel het NS- als het OV-chipkaart systeem, hierin zou je gelijk kunnen hebben. We weten dat deze wens bij onze reizigers bestaat dus gaan kijken of dit mogelijk is.
Elke keer als we de fiets meenemen moet ik de fiets op de ov chipkaart zetten.
Dat gaat vlot.
Nu moet ik ook elke keer de fiets apart afrekenen met de bankpas. Ook voor mijn echtgenoot.
Vraag: Kan de ns dit niet verrekenen met het tegoed op de ovchipkaart?
Net zoals de reis wordt afgeboekt?
Bij het kopen van twee losse kaartjes (niet met de ovchipkaart) hoef ik maar 1x te pinnen.
Maar dan mist de NS kostbare reizigersinformatie....

De NS kan het niet verrekenen met het tegoed op de OV chipkaart. De enige manier om niet te hoeven pinnen is automatische afschrijving. Dit heet ook wel stallen op rekening en is aan te vragen via de ov-chipkaart. Stallen op rekening is automatisch geactiveerd bij een OV fiets abonnement of een ander abonnement bij NS. Je kunt ook aan de beheerder vragen om beide bedragen gezamelijk af te rekenen waardoor je maar 1x hoeft tr pinnen.

Reageer