fiets gejat | NS Community

fiets gejat

  • 12 January 2022
  • 18 reacties
  • 1727 Bekeken

deze week mijn fiets in de “bewaakte” fietsenstalling bij het station gezet. 17:45 erin en 23:00 op willen halen maar tot mijn verbazing mijn fiets weg! Naar de gietsenwinkel ernaast , blijkt het al de 5e fiets te zijn in een week. Een hele stapel met formulieren van gejatte fietsen. Niemand te bereiken en als je dan al iemand te pakken krijgt  snappen ze er niks van of ze weten niks en wijzen ze naar een ander. Echt triest dit. Dag fiets…


18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn schadevergoedingen mogelijk. Doe aangifte als je dat nog niet gedaan hebt en neem telefonisch, via Twitter Facebook of chat contact op met de NS klantenservice.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Fietsfoetsie en welkom op de NS Community!
Wat ontzettend vervelend dat je fiets uit de bewaakte stalling gestolen is! Zoals MoDe aangeeft, is er inderdaad een schadevergoeding mogelijk. Hiervoor kun je onderstaande stukken opsturen naar NS Klantenservice, Postbus 2572, 3500GN Utrecht. Dan zal de juiste afdeling dit in behandeling nemen.

1. Een uitdraai waaruit blijkt dat de fiets gestald is. Zoals een print van de reishistorie. 
2. Het aankoopbewijs van de fiets.
3. De twee originele en identieke fietssleutels die bij de vermiste fiets horen.
4. Een kopie van de aangifte van diefstal.

Nou het wordt steeds gekker. Wij willen een overzicht van in en uit checken bij de fietsenstalling maar  blijkbaar kun je alleen maar met een produkt op de kaart naar binnen?? Maar wij gebruiken de stalling altijd en niemand van ons heeft een abonnement op de fietsen stalling. De beste man bij de ns zegt dat je anders niet nasr binnen kan. Nou snap ik wel wrm er zoveel fietsen gejat worden als ieder … naar binnen kan gaan met een ov kaart. Dit systeem is dus niet waterdicht. Nu kan ik geen aangifte doen want er is niks geregistreerd! Dit is gewoon bizar

Badge +3

Een fietsenstalling kan je inderdaad binnen met een willekeurige ov-chipkaart. Dat kan ook een anonieme zijn, waarop uiteraard geen helemaal producten staan.

Voor punt 1. kan je dan eventueel een pinbewijs meesturen, of als je dat niet hebt (gratis stalling) dan stuur het nummer van je ov-chipkaart mee, zodat NS kan nakijken wanneer je in de stalling geweest bent (en eventueel aan de hand van de bewakingsbeelden controleren of je een fiets bij je had in de ochtend).

Helaas dat zou dus niet mogen kunnen volgens de man van de ns ( naar binnen zonder produkt) en de Ns kan dus geen check in en check out zien zonder dat produkt en camera beelden bekijken ze niet vanwege privacy . Alleen de politie kan de camera beelden bekijken maar die hebben daar geen tijd voor …. Dus wordt een lang verhaal helaas. Heb net te horen gekregen dat ze geen onderzoek instellen..

Badge +3

Het ‘product’ om een stalling binnen te mogen is een willekeurige ov-chipkaart.

Nou ja in sommige stallingen dat zelfs niet eens, want in Eindhoven kan iedereen zijn fiets stallen en je krijgt dan een bandje om je stuur en een bonnetje mee.

Bij verlaten van de stalling reken je dan (met pin) af. De combinatie bandje+bonnetje bewijst dat het jouw fiets is.

Heb je Stallen op Rekening, dan kan je in Eindhoven natuurlijk ook binnen en naar buiten met een (persoonlijke) ov-chipkaart. Er is verder geen hek of automaat daarvoor.

Nee het gaat niet om de ov , het produkt is een abonnement (weliswaar gratis) om je fiets te stallen. Zonder dat kunnen ze niets zien op de ov chipkaart. Er is me nu geadviseerd om dat abonnement te laden en dan te kijken of we de historie wel kunnen zien. 

Badge +3

Dat gratis abonnement is dan Stallen op Rekening, je betaalt dan maandelijks via een incasso de kosten voor het stallen (als die er zijn), maar hoe dan ook komen je stallings-acties (betreden en verlaten van de stalling) dan wél in je reishistorie te staan. Daarvoor is uiteraard een persoonlijke ov-chipkaart nodig.

In andere gevallen gebruik je je bankpas om binnen te komen, dus waar ik zei ‘anonieme ov-chipkaart’ klopt dat niet. Zie https://www.ns.nl/fietsenstallingen voor alle varianten. En voor Eindhoven is het ook veranderd, geen bandje aan je stuur meer maar:

Je kunt in deze stalling je fiets stallen met je OV-chipkaart. Als je geen OV-chipkaart hebt, krijg je een gratis leenpas bij de beheerder van de stalling. Deze leenpas lever je weer in bij de beheerder als je de stalling met je fiets verlaat.

 

Voor de rest (maar dat doet er verder niet toe) staan fiets-gerelateerde producten niet op een ov-chipkaart zelf, maar zijn administratief gekoppeld aan het kaartnummer.

Als je nu Stallen op Rekening afsluit hoef je niets te ‘laden’ (het is direct actief) maar de historie van eerdere stallingshandelingen kan je nooit met terugwerkende kracht zien.

Punt 1. in dat verhaal over vergoeding (van @Lorena NS) kan je dus overslaan. Tenslotte, het lijkt me sterk dat je voor vergoeding wegens diefstal uit een bewaakte stalling een (gratis) abonnement moet hebben.

Ja klopt dat heb ik ook gelezen en dat bedoelde meneer Ns ook. , maar hij zei dat je niet naar binnen kunt zonder dat en dat is niet waar. Het is dan stallen tegen betaling en dan kun je dus ook met Je ov naar binnen en dan staat er dus niks in De historie en laat ik dat nou net nodig hebben om een claim in te dienen. En we hebben er maar 4 uur gestaan dus was het sowieso gratis en heb ik dus ook niks

op mijn betaalrek staan. Ik heb bij de politie nog een keer de vraag neergelegd of ze de camerabeelden op willen vragen. Dus fingers crossed.  

Badge +3

Succes, maar nogmaals vind ik het vreemd dat je voor de stalling (welke eigenlijk?) een ov-chipkaart nodig zou hebben, want met een bankpas kan het in de meeste gevallen dus ook (dagstallen, zonder verdere kosten dus ook geen betalingsbewijs of transactie in je reishistorie of bankrekening).

In dat geval worden er dus eisen aan een claim gesteld die onmogelijk zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Van een NS stalling kun je alleen gebruik maken als je stallen-op-rekening op jouw persoonlijke OV-chipkaart hebt staan. Sommige NS stallingen bieden een leenpas aan als je geen stallen-op-rekening hebt, je betaalt dan eventuele kosten bij het verlaten met pin. 

Niet NS-stallingen hebben andere regels. Zo krijg je bij de ene stalling een sticker op jouw fiets en een kaartje met code voor aan de sleutel, bij de andere wordt met bonnetjes gewerkt of met een app.

De vraag is als TS geen stallen-op-rekening op de kaart heeft staan, of er dan gestald is in een NS stalling. 

NB. Schadevergoeding door NS is alleen voor fietsen gestald in NS-stalling.

Hij is in een ns stalling geplaatst zoals je kunt lezen hierboven. En wat Robert schrijft klopt gewoon. Zo heb ik het ook gelezen. Maar bedankt voor het meedenken

Reputatie 5

Van een NS stalling kun je alleen gebruik maken als je stallen-op-rekening op jouw persoonlijke OV-chipkaart hebt staan. Sommige NS stallingen bieden een leenpas aan als je geen stallen-op-rekening hebt, je betaalt dan eventuele kosten bij het verlaten met pin. 

Ik stal mijn fiets altijd bij de NS-stalling in Maastricht door in te checken met een anonieme OV-chipkaart. Dat kan dus wel degelijk en werkt blijkbaar hetzelfde als met een leenpas. Bij het verlaten van de stalling scant de beheerder mijn kaart. Ik hoef nooit te betalen omdat ik altijd binnen de 24 uur blijf, maar ik neem aan dat ik anders zou kunnen pinnen.

Nu, door dit topic, merk ik pas dat dit inderdaad geen sporen nalaat in de reishistorie. Maar je verwacht toch dat ergens (tijdelijk) gegevens worden opgeslagen, want hoe weet de beheerder anders hoe lang je er bent geweest en hoeveel je moet betalen? @Fietsfoetsie Je zou nog kunnen proberen om de historie van de kaart te checken bij een NS-kaartautomaat. Daar worden ook andere transacties/registraties weergegeven die normaal in de overzichten verborgen zijn, zoals wanneer je onderweg gecontroleerd bent door een conducteur; dat wordt op de kaart geregistreerd als “controle”. Misschien, maar dat weet ik niet zeker, staat daar ook “inchecken fietsenstalling” en “uitchecken fietsenstalling” tussen. Lijkt me het proberen waard. Maar als je al gereisd hebt daarna, is het misschien te ver terug; de automaat toont maar een zeer beperkt aantal (laatste) transacties.

Ga ik meteen  doen @umbusko.dank je wel voor de tip!

 

Badge +3

Je zou nog kunnen proberen om de historie van de kaart te checken bij een NS-kaartautomaat. Daar worden ook andere transacties/registraties weergegeven die normaal in de overzichten verborgen zijn, zoals wanneer je onderweg gecontroleerd bent door een conducteur; dat wordt op de kaart geregistreerd als “controle”. Misschien, maar dat weet ik niet zeker, staat daar ook “inchecken fietsenstalling” en “uitchecken fietsenstalling” tussen. Lijkt me het proberen waard. Maar als je al gereisd hebt daarna, is het misschien te ver terug; de automaat toont maar een zeer beperkt aantal (laatste) transacties.

Mocht het zo zijn dat een apparaat van een beheerder zaken op je kaart kan wegschrijven dan zou ik dat toejuichen.

Maar fiets-gerelateerde zaken worden volgens mij niet geregistreerd op een kaart, anders zou je dat kunnen inzien met een Mijn OV-chip account (tot 18 maanden terug). Wellicht kan @umbusko dat ook even nakijken?

Er staat voor fiets immers geen product op een kaart, en ook het saldo wordt niet aangesproken. Alles gaat puur op basis van het kaartnummer en de registratie in achterliggende systemen.

Reputatie 5

In een Mijn OV-chipaccount staat inderdaad niets. Maar daar staan “controle”-handelingen ook niet in, terwijl die wel op de fysieke kaart worden geschreven; anders kon je ze niet bij de automaat terugzien. Daarom mijn idee dat dat wellicht met fietsen hetzelfde is. Ik zal de volgende keer eens langs de kaartautomaat lopen, als ik weer eens mijn fiets heb gestald.

Als de boekhouding van de fietsenstalling bij de fietsenstalling zelf gebeurt met registratie van het kaartnummer en niet op de kaart zelf, zou je verwachten dat de beheerder fietsfoetsie wel kan helpen, omdat hij zelf over de gegevens beschikt. Aangezien de fiets is gestolen en er dus vanuit het oogpunt van de fietsenstalling “nog is”, kunnen die gegevens nog niet zijn weggegooid. Die bevinden zich dus ofwel op de kaart, ofwel ergens in een systeem van de fietsbeheerder.

Reputatie 5

@Robert B Ik heb er eindelijk eens aan gedacht om dit te checken, en het stallen van een fiets wordt inderdaad niet geregistreerd op mijn anonieme OV-chipkaart; althans, bij de recente transacties op de kaartautomaat is niets te vinden, in tegenstelling tot een “controle” die daar wel tussen staat.

 

Blijkbaar ligt de taak van het bijhouden van de administratie van met welke kaart een fiets gestald is (en hoe lang!) volledig bij de fietsbeheerder, dus bewijs dat er een fiets gestald is zul je met een anonieme OV-chipkaart toch echt alleen kunnen krijgen via de fietsbeheerder.

deze week mijn fiets in de “bewaakte” fietsenstalling bij het station gezet. 17:45 erin en 23:00 op willen halen maar tot mijn verbazing mijn fiets weg! Naar de gietsenwinkel ernaast , blijkt het al de 5e fiets te zijn in een week. Een hele stapel met formulieren van gejatte fietsen. Niemand te bereiken en als je dan al iemand te pakken krijgt  snappen ze er niks van of ze weten niks en wijzen ze naar een ander. Echt triest dit. Dag fiets…

Goedemiddag,

Ik doe momenteel onderzoek naar bewaakte fietsenstallingen van NS. Jouw ervaring kan een aanvulling zijn voor het onderzoek. Zou ik je hier nog wat meer over mogen vragen? 

Hartelijke groet, 

Nick den Engelsman - Fontys onderzoeksredactie

PS: mijn e-mail is nickdenengelsman@hotmail.nl

Reageer