beantwoord

fiets mee

• 1 maart 2021
  • 7 reacties
  • 209 Bekeken

Goeiemiddag, ik ga morgen met de fiets en  een hele zware tas in de trein. Is het mogelijk te zien van tevoren waar de ingangen voor de fiets in de trein zijn? Is dat bijv helemaal voor of helemaal achter of juist in het midden? Dit, zodat ik niet bij het instappen nog een hele weg naar de juiste deur hoef te zoeken 

icon

Beste antwoord door Momo 1 maart 2021, 15:14

Een vierdelig VIRM heeft 2 fietsbalkons, een zesdelige VIRM heeft er 3, 1 in de voorste bak 2e deur (dus niet die bij de cabine), 1 in de achterste bak voorlaatste deur en ergens in het midden. Het is dan nooit heel erg ver te lopen om bij een fietsbalkon te komen.

Wat ik zelf bij een ICM heb gedaan is wel ergens halverwege het perron gaan en bij het binnen rijden van de trein gekeken of aan de voorkant een fietsbalkon was. Zo ja, mee naar voren lopen (niet dicht bij de rand van het perron natuurlijk), zo nee naar achter lopen, of blijven staan omdat de trein nog eens stukje doorrijdt alvorens tot stilstand te komen en dan pas weet je waar de achterkant stopt. En zo'n trein met ICM kan ook uit 2 of 3 stellen bestaan waardoor je dan dus ook 2 of 3 fietsbalkons hebt (per stel 1 fietsbalkon). Dan heb je meerdere keren de kans om te zien of de voorkant van dat treinstel wel of niet een fietsbalkon heeft.

In de reisplanner kun je kort voor vertrek zien hoeveel stellen een trein heeft (of je kan het nog wat vroeger zien op een site als https://treinposities.nl/) en met de blauwe bakkenbordjes (blauwe ruit met wit cijfer) in het spoor of soms ergens op het perron kun je dan zien waar de voorkant van de trein moet stoppen. Bij sprinters met kortere baklengte klopt dat niet helemaal maar met IC's wel.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het verschilt per treintype waar en hoeveel fietsplekken er zijn. Het staat wel aangegeven op de deuren van het balkon dmv een fiets logo. Bij de dubbeldekkers zijn er per treinstel 2 of 3 fietscbalkons verdeeld over de trein, bij de enkeldeks IC treinen (de ICM/koploper ) is er per stel maar 1 plek om fietsen te plaatsen en dat is precies achter 1 van de cabines. Dat kan dan helemaal vooraan of helemaal achteraan zijn. Bij sprinters zijn de fietsplekken meer in het midden.

Als u aangeeft op welk traject u gaat reizen en of u een IC of sprinter wilt nemen is te zien welk materieel daar normaal rijdt en wat er gepland is morgen. 

Dank voor je antwoord. Ik heb ook een overstap. De eerste trein is een virm (dubbeldekker) en de tweede een icm 

Ik zal dus bij de eerste in het midden gaan staan en bij de tweede naar de voor of achterkant lopen 

Reputatie 7
Badge +3

Een vierdelig VIRM heeft 2 fietsbalkons, een zesdelige VIRM heeft er 3, 1 in de voorste bak 2e deur (dus niet die bij de cabine), 1 in de achterste bak voorlaatste deur en ergens in het midden. Het is dan nooit heel erg ver te lopen om bij een fietsbalkon te komen.

Wat ik zelf bij een ICM heb gedaan is wel ergens halverwege het perron gaan en bij het binnen rijden van de trein gekeken of aan de voorkant een fietsbalkon was. Zo ja, mee naar voren lopen (niet dicht bij de rand van het perron natuurlijk), zo nee naar achter lopen, of blijven staan omdat de trein nog eens stukje doorrijdt alvorens tot stilstand te komen en dan pas weet je waar de achterkant stopt. En zo'n trein met ICM kan ook uit 2 of 3 stellen bestaan waardoor je dan dus ook 2 of 3 fietsbalkons hebt (per stel 1 fietsbalkon). Dan heb je meerdere keren de kans om te zien of de voorkant van dat treinstel wel of niet een fietsbalkon heeft.

In de reisplanner kun je kort voor vertrek zien hoeveel stellen een trein heeft (of je kan het nog wat vroeger zien op een site als https://treinposities.nl/) en met de blauwe bakkenbordjes (blauwe ruit met wit cijfer) in het spoor of soms ergens op het perron kun je dan zien waar de voorkant van de trein moet stoppen. Bij sprinters met kortere baklengte klopt dat niet helemaal maar met IC's wel.

Nou Nou dank voor je uitgebreide antwoord! Omdat ik een zware tas ook bij me heb hoop ik inderdaad niet teveel te moeten lopen/rennen, maar ik stel me gefocust in en dan moet het lukken. Dankjewel nogmaals en een fijne dag.

Reputatie 3

Waarom staat niet gewoon, net zoals in Duitsland bijv., op het perron aangegeven op welke plek de 1e klasse stopt, waar het restauratierijtuig stopt, waar de bagage-afdeling stopt, enz. Waarom kunnen wij dat niet in Nederland? Voor vrijwel alle verbindingen worden vaste treintypes ingezet, dus daar kan het niet aan liggen.

Badge +3

Daar zijn wel proeven mee gedaan, o.a. op Den Bosch en Schiphol. Blijkbaar geen doorslaand succes, geen idee of het op Schiphol nog in werking is.

Reputatie 3

Daar zijn wel proeven mee gedaan, o.a. op Den Bosch en Schiphol. Blijkbaar geen doorslaand succes, geen idee of het op Schiphol nog in werking is.

Hoezo was het geen succes? Is er genoeg ruchtbaarheid aan gegeven, en genoeg tijd voor de proef om bekend te worden? Ik heb tenminste geen reclamecampagne gezien in de trant van: voortaan kunt u op het perron zien welk rijtuig op welke plaats van het perron stopt. Ik reis zelf vaak eerste klasse, en elke keer zit die eerste klasse ergens anders, dus altijd heen en weer rennen. Zou bijzonder handig zijn als de eerste klasse bijv. net zoals in Duitsland altijd op sectie E van het perron stopt. In Duitsland werkt dat foutloos.

Reageer