beantwoord

Fiets stallen in NS Fietsenstalling met chipkaart

• 26 november 2014
  • 9 reacties
  • 1629 Bekeken

Regelmatig - een paar keer per maand - maak ik gebruik van de ns-fietsenstalling en betaal dan met de chipkaart. Maar over een maand vervalt de chipkaart. Dat zou betekenen dat ik mijn fiets niet meer op een veilige en droge plek kan stallen, tenzij ik een jaarabonnement koop van 103 euro. Dat is niet wat ik wil, ik ben nu jaarlijks hooguit een paar tientjes kwijt aan stalling.

Is er een alternatieve manier van betaling in ontwikkeling zodat ik na de jaarwisseling toch de fiets kan blijven stallen?
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 1 december 2014, 15:15

Nieuw betalingssysteem:
Vanaf 1 januari 2015 kunt u niet meer met uw chipknip betalen in de zelfservice stallingen bij het station. Het betalingssysteem in de zelfservice stallingen gaan wij daarom de komende maanden vervangen.

U bent abonnementhouder:
Voor u verandert er niets. U heeft ook na 1 januari 2015 toegang tot de stalling met uw persoonlijke toegangspas.
Nadat het toegangs- en betalingssysteem van uw stalling is vervangen, verandert er voor u niets. U heeft nog steeds toegang tot de stalling met uw persoonlijke toegangspas. Hoe dit werkt, ziet u in de instructie.

U stalt uw fiets af en toe (dagstaller):
Na 1 januari 2015 heeft u nog steeds toegang tot de zelfservice stalling met uw chipknip. Totdat het betalingssysteem in de stalling vervangen is, betaalt u 0 euro per dag. U stalt dus gratis. U steekt uw chipknip in de daarvoor bestemde paslezer en u volgt de aanwijzingen op het scherm.

Nadat het toegangs- en betalingssysteem van uw stalling is vervangen, heeft u toegang tot de stalling met uw betaalpas (Maestro of Vpay) en betaalt u met uw pas zonder te pinnen (Dip & Go) het reguliere tarief (vanaf 1 januari € 1,30 per dag). Hoe dit werkt, ziet u in de instructie. Voor meer informatie over Dip & Go verwijzen wij u graag naar de website van uw eigen bank.

Let op: tot 1 januari betaalt u nog met uw chipknip. Zorg dus dat er voldoende saldo op uw chipknip staat wanneer u uw fiets wilt stallen. Uw bank stort het resterende tegoed op uw chipknip begin 2015 automatisch terug op uw rekening.
Bekijk origineel

9 reacties

Beste jan_nijman,

Welkom op het NS Serviceforum. Als je geen jaarabonnement wilt kopen voor de NS Fietsenstalling, zou je ook kunnen kiezen voor Stallen op Rekening. Je betaalt dan het dagtarief van € 1,25, maar dit wordt maandelijks achteraf verrekend. Een 10-strippenkaart zou een andere optie voor je zijn, dit kost € 11,50. Ik heb je topic verplaatst naar "Op het station", zodat het beter vindbaar wordt.

Groet, Stephan
Beste Stephan. Stallen op rekening - lijkt me de meest geschikte oplossing - blijkt niet mogelijk te zijn in Steenwijk. En omdat het geen bemande fietsenstalling, kan ik ook niet met een stirppenkaart werken. Ik ben hier dus nog niet mee geholpen.
U bedoelt de chipknip en niet de chipkaart :D

NS heeft nog geen alternatief daarvoor.
Ik ga op zoek naar een oplossing, jan_nijman. Tot die tijd adviseer ik je in ieder geval de website van NS Fiets in de gaten te houden.
Hallo, ik heb hetzelfde probleem, zo ben ik op dit forum terecht gekomen. Misschien is contactloos betalen een optie? Dan moeten klanten wel nog een bankpas aanvragen waar dit mee kan, dus als de NS er een beetje vaart achter zou kunnen zetten....
Ook ik loop met de vraag hoe mijn fiets te stallen na 1 januari.
De bemande stalling is tot 22.15 uur open.
Wanneer ik met mijn chipknip betaal dan kan ik ook op een later tijdstip mijn fiets uit de stalling halen.
De beheerder kan geen antwoord geven, ik hoop hier snel een degelijke oplossing te horen!
Nieuw betalingssysteem:
Vanaf 1 januari 2015 kunt u niet meer met uw chipknip betalen in de zelfservice stallingen bij het station. Het betalingssysteem in de zelfservice stallingen gaan wij daarom de komende maanden vervangen.

U bent abonnementhouder:
Voor u verandert er niets. U heeft ook na 1 januari 2015 toegang tot de stalling met uw persoonlijke toegangspas.
Nadat het toegangs- en betalingssysteem van uw stalling is vervangen, verandert er voor u niets. U heeft nog steeds toegang tot de stalling met uw persoonlijke toegangspas. Hoe dit werkt, ziet u in de instructie.

U stalt uw fiets af en toe (dagstaller):
Na 1 januari 2015 heeft u nog steeds toegang tot de zelfservice stalling met uw chipknip. Totdat het betalingssysteem in de stalling vervangen is, betaalt u 0 euro per dag. U stalt dus gratis. U steekt uw chipknip in de daarvoor bestemde paslezer en u volgt de aanwijzingen op het scherm.

Nadat het toegangs- en betalingssysteem van uw stalling is vervangen, heeft u toegang tot de stalling met uw betaalpas (Maestro of Vpay) en betaalt u met uw pas zonder te pinnen (Dip & Go) het reguliere tarief (vanaf 1 januari € 1,30 per dag). Hoe dit werkt, ziet u in de instructie. Voor meer informatie over Dip & Go verwijzen wij u graag naar de website van uw eigen bank.

Let op: tot 1 januari betaalt u nog met uw chipknip. Zorg dus dat er voldoende saldo op uw chipknip staat wanneer u uw fiets wilt stallen. Uw bank stort het resterende tegoed op uw chipknip begin 2015 automatisch terug op uw rekening.
Ik heb nu al een probleem met stallen: ik kan nergens meer mijn chipknip opwaarderen en mijn saldo is (bijna) te laag. Hoe moet ik stallen tot 1 januari?
Ik vind de komende situatie zeer kwalijk voor de abonnementshouders. Iedereen kan nu gratis hun fiets stallen in de stalling, maar de abonnementshouders, de vaste klanten, hebben hiervoor betaald.
Het bericht is nu openbaar op alle nieuwssites te lezen sinds vandaag, op deze manier zal iedereen lekker gratis hun fiets komen stallen de komende maanden (deze periode wordt over gesproken in het nieuws). Het wordt zo een zooitje en de abonnementshouders hebben nu betaald voor iets wat overige fietsers gratis kunnen gebruiken!

Hoe gaat de NS dit goedmaken naar de abonnementshouders? Geld terug, of verlenging van het abonnement met een duur van de 'gratis stallen periode'?

Bron o.a. http://nos.nl/op3/artikel/2011126-stal-hier-je-fiets-gratis-bij-de-ns.html

Reageer