beantwoord

Fiets uit fietskluis Helmond Brouwhuis gestolen.

Vorige week zondag is mijn fiets uit mijn fietskluis (Helmond Brouwhuis/Deltaweg) gestolen. Na en dagje met de trein weg geweest te zijn, trof ik een lege fietskluis aan. Hoe kan dit? NS gebeld; zij zetten er een nieuw slot in maar is geen oplossing. Tot mijn grote verbazing vertelt mijn collega met wie ik regelmatig reis dat vorige week woensdag ook haar fiets uit haar fietskluis is verwijderd. Dezelfde lokatie. Contact opgenomen met de NS. Wat nu? Moeten de andere fietskluis huurders niet geïnformeerd worden? Nee hoor zegt de mevrouw van de NS aan de andere kant. het is onmogelijk dat er iemand toegang heeft tot de fietskluizen. Dat kan niet. Einde verhaal. Daar sta je dan. Wat nu?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 25 augustus 2017, 09:21

Even een update:

Onlangs is er de opdracht gegeven om alle sloten van alle fietskluizen in heel Helmond na te kijken en te controleren. Vervolgens wordt een rapport opgesteld. Naar aanleiding van dit rapport zal men overgaan tot de meest geschikte actie wat in het uiterste geval kan betekenen dat we alle sloten kunnen gaan vervangen met een andere cilinder voor deze locatie. Het ligt dus niet stil, maar aangezien we het landelijk hebben over duizenden kluizen, gaan we hier niet over één nacht ijs.

Verder willen wij aan iedereen met dit probleem vragen om het reguliere contactformulier te gebruiken wanneer er iets is misgegaan. Alle meldingen worden bijgehouden.
Bekijk origineel

97 reacties

Welkom op het NS Serviceforum DolfV. Wat een nare situatie en volkomen begrijpelijk dat je je verhaal hier doet. Ik moet hier echt dieper induiken om je hopelijk verder te kunnen helpen. Wanneer je op mijn naam klikt kun je mij een privébericht sturen. Noteer daarin NAW-gegevens, geboortedatum en ov-chipkaartnummer. Ik ga voor je aan de slag!
Ik heb de case belegd bij OV-Fiets en hoop vandaag met een terugkoppeling te kunnen komen.
Reputatie 2
Zat de deur niet op slot van de kluis? Z'n stalen kluis breek je niet zomaar open.
De fietskluis is niet opengebroken. Hij zat gewoon op slot en de fiets was weg. Hetzelfde verhaal als bij mijn collega. Nu voor de vierde keer gebeld met de klantenservice. Nog steeds geen nieuwe sleutel.....
Ik heb de case belegd bij OV-Fiets en hoop vandaag met een terugkoppeling te kunnen komen.

en...............
Mijn fiets is vandaag ook uit een fietskluis op station Helmond-Brouwhuis gestolen. Kluis zat gewoon op slot. Was fijn geweest als we waren gewaarschuwd.
DolfV, ik ga ervan uit dat er nog geen terugkoppeling is geweest. Ik zal Klaas-Jan nog even vragen om het in de gaten te houden.

Welkom op het NS Serviceforum, Berkers. Wat ontzettend balen dat jouw fiets ook gestolen is. Heb je hier al contact over gehad met mijn collega's van NS Fiets?
Ja en ook al aangifte gedaan bij de Politie. Zijn er camerabeelden?
Goed dat je dit al gedaan hebt. Ik weet zo 1,2,3 niet of er op dat station camera's gericht staan op de fietskluizen. Mochten die er wel zijn dan vraagt de politie deze bij ons op.
Mijn fiets is vandaag ook uit een fietskluis op station Helmond-Brouwhuis gestolen. Kluis zat gewoon op slot. Was fijn geweest als we waren gewaarschuwd.

Dat is al de derde! ...en wat doet de NS?
Goed dat je dit al gedaan hebt. Ik weet zo 1,2,3 niet of er op dat station camera's gericht staan op de fietskluizen. Mochten die er wel zijn dan vraagt de politie deze bij ons op.

Er hangen geen camera's. De NS had de huurders van de kluizen moeten informeren!
Wel vreemd, klinkt alsof er iemand een reservesleutel heeft of zo.

Dan had NS inderdaad de andere huurders moeten informeren, 3 is wel erg veel...
Reputatie 3
Benieuwd of OV fiets / NS deze mensen schadeloos gaat stellen; ik huur ook een fietskluis juist om te voorkomen dat je fiets gestolen wordt.
Reputatie 6
Badge
Ik denk het niet hoor, je huurt iets en dus is het je eigen verantwoordelijkheid. Je kan bijvoorbeeld ook geen aangifte bij de politie doen omdat je bij de AH een slagersmes kocht met de wetenschap onaantastbaar te zijn, maar achteraf toch gewond raakt.
Reputatie 5
Kent iemand de voorwaarden ?? Ik kan er niet zo gauw iets over vinden op de NS site .. behalve dat je een privé-sleutel (!!) krijgt.
Ik huur ook al jaren een kluis en voelde me altijd veilig, maar dit klinkt behoorlijk verontrustend. Als die loper gekopieerd en verspreid gaat worden onder het dieven-gilde ...

Aha, op geen enkele manier is NS aansprakelijk :
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1432559448621/content/assets/ns-nl/deur-tot-deurdiensten/avfietskluis2011.pdf

Als je Googelt op fietskluizen en diefstal, dit is niet de eerste keer ...
Reputatie 3
Ik denk het niet hoor, je huurt iets en dus is het je eigen verantwoordelijkheid. Je kan bijvoorbeeld ook geen aangifte bij de politie doen omdat je bij de AH een slagersmes kocht met de wetenschap onaantastbaar te zijn, maar achteraf toch gewond raakt.
Vreemde vergelijking.......
Maar goed:
Ik betaal geld aan een dienstverlener om mijn fiets in een veilige kluis op te bergen, maar vervolgens blijkt de kluis minder veilig en is mijn fiets gestolen. Lijkt me dat de dienstverlener aansprakelijk is en niet de klant.
Reputatie 5
Nog iets gevonden : http://www.ns.nl/deur-tot-deur/ns-fietsenstalling/klantenservice/verloren-gestolen-of-beschadigd.html

Bewaakte fietsenstalling
Is uw fiets gestolen of beschadigd in een bewaakte fietsenstalling? Meld dit zo snel mogelijk bij de beheerder van de fietsenstalling, zij helpen u verder.

Maar wat houdt dat 'verder helpen' dan in ??
Reputatie 7
In dit geval verwacht ik dat ze wat dingen met je doornemen en je doorverwijzen naar de politie.
Reputatie 6
Badge
Dat wil de klant niet weten, de klant wil weten: wie moet de schade betalen, hij of ik?
Reputatie 5
In dit geval verwacht ik dat ze wat dingen met je doornemen en je doorverwijzen naar de politie.
Ja, dat is ook het minste dat ik zou verwachten ; maar uit bovenstaand verhaal (en nog zo'n gebeurtenis die ik vond van al wat langer geleden) blijkt dat NS (Fiets) gewoon zegt dat het je eigen schuld is en dat je het kunt uitzoeken.
Want het kan niet ; er zijn maar 2 sleutels, 1 bij hen en 1 bij jou ...

zie ook : https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=39307t=39307
Reputatie 3
Als je sleutel niet privé was, of de kluizen opensprongen (of iets dergelijks) hebben ze de voorwaarden geschonden. Dit heet in juridische termen: wanprestatie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Wanprestatie. Dan heb je ook recht op een schadevergoeding.

Het grootse probleem: hoe krijg je die schadevergoeding? Daar kan je rechtsbijstandsverzekering bij helpen.
Maar: een gang naar de rechter kost heel veel tijd...
Telefonisch contact met klantenservice NS. Advies: stuur een mail naar NS fiets......maandag gedaan geen reactie. Nog steeds geen reactie via dit forum. Telefonisch contact met NS fiets: niet serieus genomen worden. DAAR gaat het mij om. Bovendien geen actie naar andere huurders om hen te informeren. Diefstal laatste fiets had voorkomen kunnen worden.
Kent iemand de voorwaarden ?? Ik kan er niet zo gauw iets over vinden op de NS site .. behalve dat je een privé-sleutel (!!) krijgt.
Ik huur ook al jaren een kluis en voelde me altijd veilig, maar dit klinkt behoorlijk verontrustend. Als die loper gekopieerd en verspreid gaat worden onder het dieven-gilde ...

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1432559448621/content/assets/ns-nl/deur-tot-deurdiensten/avfietskluis2011.pdf

De vraag is natuurlijk of die disclaimer standhoudt als NS aantoonbare nalatigheid kan worden verweten.

De vraag is natuurlijk of die disclaimer standhoudt als NS aantoonbare nalatigheid kan worden verweten.

Als jij kan aangeven welke je stappen gaat nemen om een antwoord te vinden op je vraag, en ook werkelijk onderneemt, hou me op de hoogte.
Als jij kan aangeven welke je stappen gaat nemen om een antwoord te vinden op je vraag, en ook werkelijk onderneemt, hou me op de hoogte.

Ik ga geen stappen ondernemen, want ik ben geen partij in deze zaak.
Als ik echter een van de twee slachtoffers was geweest van de fietsendiefstal die heeft plaatsgevonden NADAT NS op de hoogte was van dit risico en er desondanks voor koos om niets te doen met dit signaal, dan zou ik het hier niet bij laten zitten.

Reageer