beantwoord

Fiets verdwenen uit bewaakte stalling, wat nu?

Hi,

De fiets van mijn partner, die ze gisteren avond daar heeft gestald, bleek vanmorgen niet meer aanwezig te zijn in de bewaakte fietsenstalling van Ede-Wageningen.

Wat is nu de te volgen procedure? Zou het kunnen dat de fiets door de beheerder (als die nog bestaat) is verplaatst? Of indien deze is gestolen, kan er dan gebruik worden gemaakt van camera beelden?

We hebben een jaarabonnement fietsenstalling. Als de fiets inderdaad is gestolen, hebben we dan recht op een bepaalde vergoeding, en zo ja, hoe gaat dat in zijn werk?

icon

Beste antwoord door Sascha NS 9 juli 2020, 18:13

Goedenavond DeWil. Wat vreselijk balen dat de fiets gejat is. 

Bij vermissing van een fiets wordt de schade, voorzover deze niet door een door rechthebbende gesloten verzekering is gedekt, vergoed tot een maximum van € 600,00, zoals je zelf al hebt gevonden in de voorwaarden. 

Ik wil je verzoeken om de volgende stukken op te sturen naar: NS Klantenservice, Postbus 2572, 3500 GN te Utrecht.

1. Een uitdraai van de dagkaart of de OV-chipkaart waarmee is ingecheckt
  2. Het aankoopbewijs van de Fiets of Buitenmodelfiets
  3. De twee originele en identieke fietssleutels die bij de vermiste Fiets of vermiste Buitenmodelfiets horen
  4. Een kopie van de aangifte van diefstal
  5. Bewijs dat de verzekering de schade niet uitkeert

Vervolgens zal afdeling NS Fiets het restitutieverzoek in behandeling nemen en je verwittigen van de uitkomst hiervan.

Bekijk origineel

17 reacties

Badge

Zo en zo in eerste instantie aangifte gaan doen bij de politie, als er camera's hangen in de fietsenstalling dan kan de politie deze opvragen en bekijken.

Verder zou ik als ik u was even goed de voorwaarden doorlezen van de stalling om te zien of u ergens recht op heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Als de fiets niet geparkeerd was volgens de regels kan deze verplaatst zijn door de beheerder. Bij een bemenste stalling kan dat zo zijn en is dit na te vragen bij de beheerder. Als er geen beheerder is of deze heeft de fiets niet verplaatst dan kun je het beste aangifte doen. Zelf goed neerzetten is geen garantie dat een ander de fiets niet weghaalt om eigen fiets te stallen. Zo heb ik mijn fiets wel eens naast de klem aangetroffen en stond er een andere fiets in de klem waar ik hem had neergezet.

Als je altijd moet inchecken voor de stalling dan kan de fiets alleen met uitchecken meegenomen worden. Dan kan de fiets alleen gestolen worden door een andere fiets achter te laten.

Reputatie 7
Badge +3

Een beheerder haalt in principe alleen fietsen weg die verkeerd gestald zijn of er langer staan dan de maximale stallingsduur. Ik weet niet of er in de betreffende stalling gebruik wordt gemaakt van een electronisch systeem om bij te houden of en hoe lang een fiets er staat. In de stalling waar ik lange tijd een fiets had staan (Delft) was bekend dat dat niet altijd even goed functioneerde, zo was de fiets van een college al na 3 dagen weggehaald. Gelukkig stond die fiets nog wel op een plek in de stalling waar fietsen werden verzameld voor ze naar het fietsdepot zouden gaan. Als de fiets weggehaald is door een beheerder dan is het zaak daar navraag te doen of anders bij het fietsdepot waar deze fietsen heen worden gebracht.

Bij diefstal inderdaad zoals Jeroen aangeeft aangifte doen bij de politie. Zij alleen mogen ook de camera beelden bekijken.

Zie ook:

https://indebuurt.nl/ede/gemeente/fiets-kwijt-in-ede-dit-kun-je-doen-om-hem-terug-te-vinden~69781/

https://www.edefietst.nl/nieuws/wat-te-doen-tegen-fietsendiefstal/

De fietst stond er sinds gisteren, maar omdat er wel dagelijks gestald wordt zou het kunnen lijken alsof deze er al langer stond. Wel is er sprake van een jaarabonnement, maar hoe/of dit wordt bijgehouden per fiets weet ik niet.

Ik heb zelf met de dagstalling wel eens paar keer gehad dat de beheerder (die er destijds nog duidelijk fysiek aanwezig was) mijn fiets af en toe naar de bovenste plekken verplaatste.

Het is me niet super duidelijk waar ik precies moet zijn/bellen voor de beheerder, aangezien het een volledig geautomatiseerde stalling is (met altijd inchecken/uitchecken dus), waar geen levende ziel te bekennen is. Wel is er nog een zuid-zijde voor OV fietsen waar ik wel eens een teken van leven meen te hebben gezien, dus ik ga in ieder geval daar eens kijken.

Reputatie 7
Badge +2

We hebben een jaarabonnement fietsenstalling. Als de fiets inderdaad is gestolen, hebben we dan recht op een bepaalde vergoeding, en zo ja, hoe gaat dat in zijn werk?

Ik zou inderdaad de voorwaarden doorlezen, maar aangezien het hier eigenlijk om verhuur van stallingruimte gaat is de kans groot dat NS aansprakelijkheid in de voorwaarden (terecht) heeft uitgesloten. Dit zou dan ook zichtbaar in de stalling moeten hangen.

Reputatie 7
Badge +3

Zelf goed neerzetten is geen garantie dat een ander de fiets niet weghaalt om eigen fiets te stallen. Zo heb ik mijn fiets wel eens naast de klem aangetroffen en stond er een andere fiets in de klem waar ik hem had neergezet.

Om dit te voorkomen kun je je fiets het beste met een stevig kettingslot aan het rek vastmaken. Fietsenrekken hebben over het algemeen wel iets om een ketting aan vast te maken. Een serieuze dief met zwaar gereedschap zal het misschien niet weerhouden de fiets te stelen, al zal die mogelijk eerder kiezen voor een fiets die makkelijker te stelen valt, maar de fiets kan dan niet meer verplaatst worden door een andere fietseigenaar.

Ik zou inderdaad de voorwaarden doorlezen, maar aangezien het hier eigenlijk om verhuur van stallingruimte gaat is de kans groot dat NS aansprakelijkheid in de voorwaarden (terecht) heeft uitgesloten. Dit zou dan ook zichtbaar in de stalling moeten hangen.

Ja, dat het om verhuur van stallingsruimte gaat was me al duidelijk. Ik heb wel net deze gevonden:

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1528877686167/content/assets/ns-nl/voorwaarden/algemene-voorwaarden-jaarabonnement-fietsenstalling.pdf

1. De Kaarthouder moet zelf zijn Fiets en/of Buitenmodelfiets in de Stalling plaatsen en afhalen. De Fiets en/of Buitenmodelfiets dient afgesloten te worden met een ART goedgekeurd en werkend slot.
2. Bij vermissing van de Fiets of Buitenmodelfiets dienen de aanwijzingen van de Medewerker van de Stalling, indien aanwezig, te worden opgevolgd.

1. Bij vermissing van de Fiets of Buitenmodelfiets wordt de schade, voorzover deze
    niet door een door rechthebbende gesloten verzekering is gedekt, vergoed
    tot een maximum van € 600,00 en enkel indien aan de volgende cumulatieve voorwaarden wordt voldaan: (1) de Kaarthouder dient het Abonnement of de OV- chipkaart waarmee is ingecheckt te tonen/overleggen; (2) de Kaarthouder dient
    het aankoopbewijs van de Fiets of Buitenmodelfiets te tonen/overleggen; (3) de Kaarthouder dient twee originele en identieke fietssleutels behorende bij de vermiste Fiets of vermiste Buitenmodelfiets te tonen/overleggen; (4) de Kaarthouder dient een kopie van het diefstalaangifteformulier te tonen/overleggen.

2. Bij de berekening van de in de eerste zin van lid 3 van dit artikel genoemde vergoeding wordt per jaar vanaf aankoopdatum van de Fiets of Buitenmodelfiets een bedrag van € 60,00 in mindering gebracht op de maximale vergoeding van € 600,00. In geval het aankoopbewijs, zoals vereist in het vorige lid niet door de Kaarthouder kan worden overgelegd, dan keert NS Fiets maximaal een bedrag van € 60,00 aan vergoeding uit.

3. Indien niet wordt voldaan aan het bepaalde in dit artikel, dan vervalt het recht op eventuele schadevergoeding bij vermissing.

Reputatie 7
Badge +2

Dat zijn prima voorwaarden. Bij veel stallingen is er niets gedekt en als dat wel zo is, geldt er vaak een eigen risico. 

Maar goed. Hopelijk krijg je contact met een beheerder (misschien kan een moderator je helpen) en komt je fiets in de tussentijd gewoon weer terecht. Dat zou een stuk makkelijker zijn. Succes ermee!

Reputatie 7
Badge +3

In het kort zijn de opties:

1. Informeren bij beheerder danwel fietsdepot (is in Ede zo te zien de fietsenwerkplaats in de Marconistraat 13)
  2. Aangifte bij de politie doen.

Bedankt allemaal! Ik laat weten hoe het verder gaat.

Hoe dan ook gaat de fiets (of een nieuwe) in het vervolg met een extra ketting in de stalling vast.

Reputatie 7
Badge +3

Vooral dat laatste raad ik iedereen aan. Kies dan een slot wat minstens een ART-3 certificering heeft.

Misschien wel handig, https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/onderdelen/sloten/slotentest/  Op basis van deze test heb ik toen de 2e die genoemd is (de “Ivy”) gekozen en geen spijt van gekregen. Is in 3 lengtes verkrijgbaar dus er is altijd wel eentje die lang genoeg om waar dan ook aan vast te maken. Voor stationsstallingen is 85 cm genoeg. 

Succes met het vinden je fiets.

Reputatie 7
Badge +3

Zelf goed neerzetten is geen garantie dat een ander de fiets niet weghaalt om eigen fiets te stallen. Zo heb ik mijn fiets wel eens naast de klem aangetroffen en stond er een andere fiets in de klem waar ik hem had neergezet.

Om dit te voorkomen kun je je fiets het beste met een stevig kettingslot aan het rek vastmaken. Fietsenrekken hebben over het algemeen wel iets om een ketting aan vast te maken. Een serieuze dief met zwaar gereedschap zal het misschien niet weerhouden de fiets te stelen, al zal die mogelijk eerder kiezen voor een fiets die makkelijker te stelen valt, maar de fiets kan dan niet meer verplaatst worden door een andere fietseigenaar.

Mijn Fiets staat altijd op 2 sloten, maar bij sommige fietsenklemmen is het dan toch mogelijk om hem ernaast te tillen.

Reputatie 6

Dat zijn prima voorwaarden.

Inderdaad. Ik was ook verbaasd over je “terecht heeft uitgesloten.”

Indien men een bewaakte fietsenstalling aanbiedt, dan dient men er ook voor te zorgen dat de fiets niet wordt gestolen.

Het bekende “De Directie stelt zich niet aansprakelijk”.

Neen, IK stel jullie aansprakelijk !

“Kleine” update. Er is helaas nog steeds wel een enorm kastje-muur traditie bij de NS (fiets).

Ik had ondertussen gebeld naar 030 751 5155, maar die wilde me niets zeggen want alleen partner zelf mochten ze te woord staan. Partner dus haar werk onderbroken en gebeld, en het enige wat ze haar zeiden was dat ze naar de beheerder moest gaan. Vreemd dat ze “ga naar de beheerder” dus niet tegen mij mochten zeggen.

Beheerder (zuid-zuide van Ede-Wageningen) zegt dat ze van noordzijde niets mogen zeggen/doen, en dat we het via “Utrecht” moeten regelen. Dus maar weer Utrecht gebeld, en die zegt dat we toch nog een keer bij de beheerder langs moeten. Meteen weer terug naar de beheerder, en die zegt, nee echt Utrecht. Dus nogmaals Utrecht, en die zegt nu dat we het via de intercom van de noordzijde moeten vragen.

Naar de noordzijde gelopen en de intercom gebruikt, en die zegt dat we Utrecht moeten bellen, of naar de beheerder moeten gaan. 

Uiteindelijk zei men via de intercom dat niemand van de NS (Utrecht, Intercom, Noordzijde, Zuidzijde, het lijken allemaal aparte bedrijven te zijn), nooit iets van camera beelden af weet, maar dat misschien de politie zelf ergens een camera zou kunnen hebben hangen (?).

Nu dus maar aangifte doen, en kijken hoe het zit met de eigen verzekering. Want ook na even vragen hoe het met de voorwaarden zit begon men ons weer door te verwijzen. De beheerder van zuidzijde mag niets weten van noord, en verwijst naar de algemene voorwaarden op het internet. Navraag bij Utrecht weer en men verteld een wazig verhaal dat ze niets weten van algemene voorwaarden, en dat we bij de beheerder moeten zijn.

De enige die nog iets zinnigs zei was een andere klant daar, die ons vertelde dat vaak de enige oplossing is om uit het kastje-muur verhaal te komen alle partijen in een conference call te zetten. Dan kunnen ze niet er van afkomen door kastje-muur toe te passen.

Bij vermissing van een fiets wordt de schade, voorzover deze niet door een door rechthebbende gesloten verzekering is gedekt, vergoed tot een maximum van € 600,00, zoals je zelf al hebt gevonden in de voorwaarden. 

Ik wil je verzoeken om de volgende stukken op te sturen naar: NS Klantenservice, Postbus 2572, 3500 GN te Utrecht.

3. De twee originele en identieke fietssleutels die bij de vermiste Fiets of vermiste Buitenmodelfiets horen

Vervolgens zal afdeling NS Fiets het restitutieverzoek in behandeling nemen en je verwittigen van de uitkomst hiervan.

Reputatie 7
Badge +2

Dat zijn prima voorwaarden.

Indien men een bewaakte fietsenstalling aanbiedt, dan dient men er ook voor te zorgen dat de fiets niet wordt gestolen.

Aansprakelijkheiduitsluitingen bij fietsenstallingen worden door rechters in Nederland vaak gewoon toegestaan, omdat bij bewaakte stallingen vaak geen sprake is van bewaarneming. Hier zijn veel rechtszaken over geweest en een bewaakte stalling betekent niet automatisch dat de eigenaar van de stalling aansprakelijk is bij diefstal.

Ik zal het hier verder bij laten, omdat DeWil gelukkig een abonnement heeft bij een stalling die wel dekking tegen diefstal biedt en een discussie hierover niets toevoegt aan een oplossing voor hem of haar. :relaxed:  

Reputatie 6

Ter aanvulling mbt diefstal verzekering

(ook vooral voor de meelezers)

Mocht er een diefstal verzekering zijn afgesloten bij een gestolen fiets uit de stalling, dan loont het om eerst te bekijken of je via die verzekering wat vergoed krijgt en wat dan. Ook daarvoor moet je namelijk twee originele sleutels overleggen en als je die al hebt opgestuurd naar NS en je eigen verzekering vergoed meer dan kun je je claim daar niet meer neer leggen. Een diefstal verzekering vergoed vaak ruimer en doorgaans de aanschafwaarde.

Reageer