Fiets verwijderd stalling Jaarbeurs | NS Community
beantwoord

Fiets verwijderd stalling Jaarbeurs

  • 23 May 2019
  • 9 reacties
  • 849 Bekeken

Sinds juli 2018 heb ik een jaarabo op de Jaarbeurs stalling. Sinds oktober door familie-omstandigheden de fiets niet kunnen gebruiken. Die fiets, mét abonnementsticker, blijkt verwijderd naar een depot. Volgens de regels van het depot is de fiets daar ook weg.

1. Kan dit zomaar? Een jaarabo stalling betekent toch stalling?
2. Hoe kan ik nu mijn abonnement opzeggen?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 23 May 2019, 12:44

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 3
De regel van NS lijkt me inderdaad een beetje raar bij een jaarabonnement. Maar een beetje raar is wat anders dan onredelijk bezwarend.
Reputatie 7
Overigens vind ik het wel wat gek dat je met een jaarabonnement je fiets daar niet gewoon mag hebben staan zolang je abonnement geldig is. Je betaalt er immers gewoon (vooraf) voor. Voor stallen op rekening kan ik me wel voorstellen dat na een maand maatregelen genomen worden, daarbij is het immers maar afwachten op er ook echt nog betaald gaat worden.

Niet noodzakelijk. Het gaat hier om een drukke hot spot met een tekort aan fietsparkeerplaatsen (gans stationsgebied Utrecht). Je mag er vanuit gaan, dat de stallers forensen zijn die hun fietsen laten overnachten of hoogstens het weekeinde laten staan. Daar is de prijsstelling en de capaciteit op gebaseerd.
Je mag dus niet stellen: "Hoppa... ik heb mijn halve vierkante meter betaald en nu neem ik hem permanent in."

Daarentegen: de fiets gaat na 1 maand naar het depot. De bewaartermijn in het depot is slechts twee weken !
Dus als je 6 weken out bent, door bijvoorbeeld familie-omstandigheden of gezondheidsomstandigheden, dan is je fiets ook pleite. De gemeente Utrecht heeft hem dan doorverkocht aan een student.

Interessante kans-effect-gevolg berekening.

Niet-bewaakt stallen: er is een kans (per dag), dat een junkey hem achterover drukt en verkoopt aan een student.
Bewaakt (en betaald) stallen: het is gegarandeerd dat je fiets na 6 weken is verkocht aan een student.

Wat is nu de kans, dat je tijdens je Utrechtse 'fietscarrière' eens 6 weken eruit ligt ?
Want eenmaal die kans gerealiseerd = fiets weg.
Reputatie 7
Badge
Inderdaad, bijzonder vreemde regel. Je betaald om een jaar te stallen, maar na een maand is je fiets verwijderd.
Dat lijkt me juridisch nog een leuke zaak, dit lijkt duidelijk onredelijk bezwarend. Ze kunnen wel van alles in hun voorwaarden zetten, maar dit moet niet in strijd zijn met de overeenkomst van het jaarabbo.
Een jaarabbo is gewoon jaar stallen, de tijden naar goeddunken van de anno houder.
Reputatie 5
Overigens vind ik het wel wat gek dat je met een jaarabonnement je fiets daar niet gewoon mag hebben staan zolang je abonnement geldig is. Je betaalt er immers gewoon (vooraf) voor. Voor stallen op rekening kan ik me wel voorstellen dat na een maand maatregelen genomen worden, daarbij is het immers maar afwachten op er ook echt nog betaald gaat worden.
Reputatie 7
Badge
Het staat gewoon op de pagina van de stalling, dus een verborgen regel is het beslist niet.
https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ns-fietsenstalling/fietsenstalling-utrecht-jaarbeursplein.html
Vanmiddag de fiets opgehaald bij Fietsdepot van gemeente Utrecht. Het stond daar vol met fietsen die de 30-dagen termijn hebben overschreden in de Jaarbeursstalling. Eén vraag blijft dus knagen: hoe moet je als houder van een jaarabonnement dit in godsnaam weten?

Ik vermoed dat dit in de huisregels van de stalling staat, in de algemene voorwaarden kan ik deze termijn in elk geval niet terugvinden en de stalling waar ik gebruik van maak heeft deze regel ook niet (aldus een medewerker die ik daar een paar weken geleden naar vroeg)
NB Jaarbeurs stalling is van NS met NS-personeel.
Vanmiddag de fiets opgehaald bij Fietsdepot van gemeente Utrecht. Het stond daar vol met fietsen die de 30-dagen termijn hebben overschreden in de Jaarbeursstalling. Eén vraag blijft dus knagen: hoe moet je als houder van een jaarabonnement dit in godsnaam weten?
Goedemiddag Sergio en welkom bij de NS Community.

Ik vind het erg vervelend om te lezen dat je fiets is verwijderd, maar ik ben bang dat dit volgens de voorwaarden van de specifieke stalling is toegestaan. Ik heb hier even een collega van NS Fiets over geraadpleegd, die mij wees op het volgende.

Maximale stallingstermijn

U kunt uw fiets maximaal 30 dagen aaneengesloten in de stalling laten staan. Daarna wordt uw fietst verplaatst naar het Gemeentelijk Fietsendepot.

(bron)
Het Gemeentelijke Fietsdepot heeft vervolgens zijn eigen regels omtrent hoe lang een fiets bewaard wordt.

Wat betreft je vraag over hoe je het abonnement wilt stopzetten kun je contact op nemen met onze Klantenservice, telefonisch (optie 1-3 in het keuzemenu) of via Social Media.

Reageer