beantwoord

Fietsen op het perron..... (boete???)

• Anonymous
  • 0 reacties
Afgelopen zondag 4 juli 2015, nam ik de trein vanuit Schiphol. Deze vertrok om 20:11 uit shl. Op station RAI zag ik iemand op het perron fietsen. De conducteur zag het en de jongen moest legitimatiebewijs laten zien. Vervolgens kreeg hij een boete. De jongen hoopte dat het NS personeel nogal coulant mee om ging. Maar hij heeft pech. Ik zit me af te vragen hoe duur de boete nu is,. En of je eventueel heel misschien van de NS een zgm coulance kan aan vragen als het onterecht is. Maar dat zou wel juridisch zijn!
icon

Beste antwoord door Thom 6 July 2015, 10:26

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dit soort boetes lopen via Justitie. Daar is normaal geen coulance, zoals vaak bij NS. Als hij is bekeurd door een conducteur en dat mag in dit geval, moet je rekenen op 70 euro. Een boete is in deze een schikking. Je kunt het voor laten komen maar ik denk dat dat kansloos is want je moet dan beargumenteren waarom de boete onterecht is. De rechter kan zelfs een hoger vonnis wijzen al zal dat bij deze zaak niet zo zijn. Als de BOA verklaart dat je gefietst hebt en jij zegt van niet dan maakt dat niet uit want zijn woord weegt veel zwaarder.
Kleine aanvulling op Tom. De "goedkoopste" boetes beginnen bij 90 euro en de duurste is 370 euro.
In deze situatie staat bij de ingang van elk station dat fietsen verboden is, vandaar dat ervoor bekeurd mag worden. Verder vermoed ik dat het een collega van Veiligheid en Service is geweest.
Hartelijk bedankt voor jullie uitleg. Ik ging er in elk geval wel vanuit dat die jongen meer dan € 70 boete moest betalen. Ik neem zelf nooit een fiets mee in de trein, het is gelukkig mijn probleem niet verder. Ik vroeg mij alleen af hoe dat nou zat.
Reputatie 7
Badge +4
Het is inderdaad inmiddels 90 euro, juist opgemerkt van Loes. Met de fiets in de trein levert geen boete op, wel het fietsen over het perron.
Veel mensen verbazen zich erover dat NS-personeel in een aantal gevallen boetes mogen uitdelen die dan via Justitie lopen en niet via NS. Strikt genomen is de verhoging van 35 euro die je in de trein kunt krijgen bij een ongeldig kaartje, geen boete. Dat is ook de reden dat NS coulance kan geven. Dat ligt bij een overtreding, die bij Justitie terecht komt, anders. Daar heeft NS ook geen enkele zeggenschap over.
Ik vind het eigenlijk wel terecht dat er een boete wordt gegeven voor fietsen op het perron. Iedereen snapt wel of zou moeten snappen dat dit niet mag. Vind alleen de hoogte van dit soort boetes in Nederland echt belachelijk hoog. Ik heb zelf nooit gefietst over het perron, maar een paar tientjes boete zou wat mij betreft genoeg moeten zijn. Maar goed, NS gaat verder ook niet over de hoogte van de boetes in Nederland.
Wel raar dat politie blijkbaar wel in de hal van Utrecht CS mag fietsen, zoals ik enige tijd geleden zag. Ik sprak hem erop aan, maar hij deed of ik lucht was.
Reputatie 2
Wel raar dat politie blijkbaar wel in de hal van Utrecht CS mag fietsen, zoals ik enige tijd geleden zag. Ik sprak hem erop aan, maar hij deed of ik lucht was.

Politie heeft meer machtigingen, dit is door de minister benoemd in de wegenverkeerswet
Ik ga de laatste tijd best vaak met mijn fiets in de trein. Laatst moest ik overstappen op Haarlem, had 2 minuten de tijd, en het perron was compleet leeg, dus ik dacht stap even snel op de fiets anders mag ik weer wachten. Komt er iemand naar me toe die zegt ja eigenlijk zou ik je nu een boete moeten geven. Dus ik vraag beleefd waarom precies, en hij zei omdat ik fietste op het perron. Nu ben ik echt totaal niet iemand die veel regels overtreed, en natuurlijk niemand fietst over het perron, ik normaal ook niet maar ik wist dus niet dat daar een boete op zat en ik vind dan eigenlijk wel dat ze dat moeten aangeven. Zoals ik al zei, het is vanzelfsprekend dat het niet de bedoeling is maar als er precies niemand op het station is en ik blijf goed weg bij het spoor zie ik het probleem niet helemaal. Gelukkig heb ik die boete niet gehad, maar die bedraagt inderdaad 90 euro.
Bij elk station hangt bij de ingang een bord waar oa het rookverbod op staat vermeldt en ook dat fietsen niet is toegestaan. De borden hangen er wel, maar denk dat ze voor veel reizigers niet opvallen.
Myrrthe, dat kunnen we dan bij alles wel zeggen. Er reed geen auto op de snelweg en ik bleef op de vluchtstrook. Er kwam geen trein aan dus ik kon veilig vanaf het perron het spoor oversteken. Er was niemand op het perron, dus niemand had last van mijn rook. Het mag niet. En als iets niet mag, kan je een boete verwachten. Zo werkt dat nou eenmaal.

Reageer