Fietsenstalling Delft

Elke vrijdagmiddag is het weer raak op Delft; de fietsenstalling word afgesloten. Dit zou prima zijn al de stalling vol was, ware het niet dat dat vaak niet het geval is. Vanmiddag weer voor de ingang weggestuurd naar de waardeloze buitenstalling die ontworpen lijkt te zijn om de gebruikers zoveel mogelijk te irriteren. Een redelijk normale fiets kan niet in de onderste rekken en de bovenste rekken hebben geen uitschuif mechanisme en zitten te dicht opeen. Daarnaast zijn de geulen zo ondiep dat mijn fiets tussen de rekken donderde; het blijft nauwelijks staan. Na, in de stromende regen, eindelijk mijn fiets te hebben gestald ben ik terug door de binnenstalling gelopen. Nu blijkt dat er ruim meer dan 60 vrije plekken waren en er constant mensen de stalling verlieten. Medewerkers zitten reiziger dus gewoon voor te liegen.
Als de stalling werkelijk vol was heb ik er geen probleem mee, maar als reizigers worden voorgelogen en in de stromende regen terug worden gestuurd naar de vervelende buitenstalling terwijl er nog genoeg plek is en je al een trein moet halen vind ik dat belachelijk en uitermate klant-onvriendelijk. Die elektronische borden hangen er niet voor niks en als je kan zien dat er genoeg plek is maar er toch niet in komt is dat uiterst frustrerend.
Ik vraag me echt af waarom het de reiziger zo vervelend mogelijk wordt gemaakt.

18 reacties

Hallo TDEDZ, welkom op het serviceforum!

Spijtig dat jouw ervaring gisteravond niet positief was. Wanneer de fietsenstalling vol is, kunnen de medewerkers mensen weigeren omdat er dan geen plek meer is. Helaas was ik er zelf niet bij, dus ik vind het lastig om hierover een oordeel te geven. Ook medewerkers hebben het beste voor met klanten. Ik heb eerlijk gezegd nog niet (vaak) een bericht binnengekregen dat het stallen van de fietsen hier lastig is. Hoe zouden we dit kunnen verbeteren? Ontwerpers hebben hier ook lang over nagedacht.
Ik heb eerlijk gezegd nog niet (vaak) een bericht binnengekregen dat het stallen van de fietsen hier lastig is.
Lees dan even:
https://forum.ns.nl/op-station-17/fietsenstalling-station-delft-tijdens-vakantie-10637
https://forum.ns.nl/op-station-17/ondergrondse-fietsenstalling-delft-11060
https://forum.ns.nl/op-station-17/houding-ns-personeel-fietsenstalling-delft-17155
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/de-nieuwe-gratis-bewaakte-fietsenstalling-op-station-delft-12847
https://forum.ns.nl/op-station-17/nieuwe-stalling-delft-niet-open-voor-reizigers-18971
http://www.spoorzonedelft.nl/actueel/nieuwsberichten/nieuwe_locaties_fietsparkeren_bij_station_delft

Wanneer de fietsenstalling vol is, kunnen de medewerkers mensen weigeren omdat er dan geen plek meer is. Helaas was ik er zelf niet bij, dus ik vind het lastig om hierover een oordeel te geven.
Voor de duidelijkheid: de groene tellers op de foto's die TDEDZ heeft bijgevoegd geven per rij aan hoeveel lege plekken er nog zijn. De stalling was dus duidelijk nog niet vol.
Reputatie 4
Badge
Ik kan deels onderschrijven wat TDEDZ schrijft.

de situatie bij de ingang van de fietsenstalling is bij vlagen agressief. Was nog in Delft vrijdag, maar met een OV-fiets. Eerst werd mij de toegang tot de fietsenstalling geweigerd omdat die vol zou zijn. Toen ik probeerde te zeggen dat ik een OV-fiets kwam terug brengen, werd er - voordat ik meer dan een woord gesproken had - bot gezegd dat de fietsenstalling vol is en dat er geen uitzonderingen worden gemaakt. Toen ik nogmaals vroeg of ik mijn OV-fiets mocht terugbrengen, viel het kwartje.

In de korte tijd dat ik er was verlieten vele fietsers de fietsenstalling, maar er mocht niemand in.

Over de elektronische tellers: deze zijn onbetrouwbaar en als die aangeven dat er nog plaats is, is dit niet altijd het geval.

Waarom wordt in Delft niet hetzelfde systeem als in Utrecht en Arnhem ingevoerd? 24 uur gratis en daarna betalen. Nu staan er heel veel langparkeerders in de Delftse fietsenstalling.
Waarom wordt in Delft niet hetzelfde systeem als in Utrecht en Arnhem ingevoerd? 24 uur gratis en daarna betalen. Nu staan er heel veel langparkeerders in de Delftse fietsenstalling.

Omdat normaal gebruik van een stationsfietsenstalling vraagt om de mogelijkheid om ten minste van vrijdagmiddag tot maandagochtend een fiets te kunnen laten staan. De stallingsduur zou zelfs omhoog moeten om geen rare toeren uit te hoeven halen tijdens vakanties. Gewoon 4 weken, zoals op andere stations.
Reputatie 4
Badge

Omdat normaal gebruik van een stationsfietsenstalling vraagt om de mogelijkheid om ten minste van vrijdagmiddag tot maandagochtend een fiets te kunnen laten staan. De stallingsduur zou zelfs omhoog moeten om geen rare toeren uit te hoeven halen tijdens vakanties. Gewoon 4 weken, zoals op andere stations.

Normaal gebruik is in Utrecht en Arnhem gewoon mogelijk, alleen na 24 uur moet je ook zelf meebetalen. Vind ik niet zo raar, eigenlijk.

Maak er desnoods 72 uur van, dan heb je een weekeinde. Maar er is geen enkele reden dat de schaarse ruimte bij stations gebruikt moet worden voor gratis stalling tijdens langere afwezigheid, waardoor dagelijkse reizigers benadeeld worden.

Over het algemeen willen mensen met een goede, nette fiets ook wel betalen voor de stalling, maar die mogelijkheid is in Delft geschrapt. In Arnhem en Utrecht kun je voor 75 euro een jaarabonnement nemen met plaatsgarantie.
Je betaalt via een treinkaartje al voor het gebruik van het station. Een fietsenstalling is een basisvoorziening die daarbij hoort.
Reputatie 7
Badge +2

Ik vraag me echt af waarom het de reiziger zo vervelend mogelijk wordt gemaakt.

Dit is omdat de beheerders uitgaan van de wat minder sociale reizigers die hun fiets niet netjes in een rek zetten maar ergens tussenin of in de paden wanneer het vol is.
Jij hebt denk ik dezelfde instelling als ik en zoekt net zolang door tot je wel een vrij plekje gevonden hebt of wacht op één van de reizigers die weggaat uit de stalling en neemt dat plekje in. Hoe vol het ook was, ik heb geen enkele keer mijn fiets naast een rek in de stalling in Delft gezet, ook al betekende het wel eens dat ik een trein later moest nemen. Maar ik heb wel tientallen andere fietsen verkeerd gestald gezien.
Om te voorkomen dat mensen hun fiets buiten de rekken zetten, is er dus het beleid van tegenhouden, ook al komen er met iedere trein die arriveert, reizigers die op de fiets weggaan en dus plekken vrij maken.
Ik heb het dan ook regelmatig gehad dat ik 's morgens aankwam om op de fiets weg te gaan, dat er al iemand met een blij gezicht achter me stond omdat hij/zij mijn plekje in kon nemen en zelf ben ik 's middags wel eens achter mensen aangelopen die vanaf het perron de stalling binnen kwamen om hun plekje in te nemen.

Maar op een gegeven moment had ik er zo de balen van deze volle stalling en het tegenhoudbeleid dat ik nu al geruime tijd mijn fiets stal op Delft Zuid, is op zich dichter bij mijn werk al moet ik dan wel een keer extra overstappen of ik ben langer onderweg omdat ik dan alleen met sprinters reis (via Den Haag Centraal).

Overigens zou deze ellende na 2017 voorbij moeten zijn, want dan is er een tweede ondergrondse fietsenstalling klaar (de Coendersstaling) met evenveel plaatsen of misschien wel iets meer als nu beschikbaar is in de stalling buiten. Dat is in ieder geval wat de gemeente Delft mij meldde nav 2 klachtmails van mijn kant.

Of er dan ook weer een betaalde / bewaakte stallingsgedeelte komt weet ik niet. Mocht dat wel zo zijn, dan zou ik daar zeker weer gebruik van maken, net zoals ik deed in de situatie van het oude station Delft. Tot die tijd blijf ik wel mijn fiets stallen op Delft Zuid.

Dit is omdat de beheerders uitgaan van de wat minder sociale reizigers die hun fiets niet netjes in een rek zetten maar ergens tussenin of in de paden wanneer het vol is.

Dat doen die mensen niet uitsluitend op vrijdag en dat valt beter aan te pakken door gewoon consequent dagelijks alle verkeerd gestalde fietsen te verhuizen naar het fietsdepot. Die verkeerd gestalde fietsen gaan niet vanzelf in een rek staan als er maar genoeg leeg zijn.

Maar op een gegeven moment had ik er zo de balen van deze volle stalling en het tegenhoudbeleid dat ik nu al geruime tijd mijn fiets stal op Delft Zuid, is op zich dichter bij mijn werk al moet ik dan wel een keer extra overstappen of ik ben langer onderweg omdat ik dan alleen met sprinters reis (via Den Haag Centraal).

En vanaf januari mag je er ook nog voor bijbetalen, met de hartelijke groeten van NS.
Reputatie 7
Badge +2

Dat doen die mensen niet uitsluitend op vrijdag en dat valt beter aan te pakken door gewoon consequent dagelijks alle verkeerd gestalde fietsen te verhuizen naar het fietsdepot. Die verkeerd gestalde fietsen gaan niet vanzelf in een rek staan als er maar genoeg leeg zijn.

Klopt helemaal, was mij ook opgevallen. Maar deze verkeerd gestalde fietsen worden wel door de beheerders als argument gebruikt om de fietsenstalling af te sluiten.
https://forum.ns.nl/op-station-17/houding-ns-personeel-fietsenstalling-delft-17155?postid=108621
Blijkbaar worden deze fietsen niet of niet genoeg verwijderd en in plaats daarvan wordt de stalling afgesloten. In het begin heb ik me nog wel eens langs zo'n beheerder geluld met het argument dat er toch ook iedere keer mensen weggaan.

En vanaf januari mag je er ook nog voor bijbetalen, met de hartelijke groeten van NS.[/quote]

Inderdaad, dit had ik ook gezien,dit gaat mij €5 euro per maand extra kosten. Al gaat voor mij deze prijsverhoging pas in per 25 augustus, want dan wordt mijn jaarabonnement Traject Vrij verlengd. Enige positieve is dat mijn enkele reisbedrag De Vink-Delft Zuid dan €4.60 ipv €4.50 De Vink-Delft gaat kosten waardoor ik bij 30 minuten vertraging wel weer voldoe aan het minimumbedrag van €2.30 (al heb ik afgelopen jaar wel gewoon meerdere keren nog gewoon €2.20 GTBV toegewezen gekregen, omdat een enkele reis momenteel nog €4.40 is). Maar om de extra kosten eruit te krijgen, moet ik straks 2 keer per maand een half uur vertraging hebben, en hoe vaak er ook vertraging is gaat dat echt niet lukken.
Wanneer de fietsenstalling vol is, kunnen de medewerkers mensen weigeren omdat er dan geen plek meer is.

Nogmaals, ik heb er geen problemen mee als de stalling vol is. Dan zal ik inderdaad boven een plek moeten zoeken. Ik heb er wel een probleem mee als ik onterecht wordt weggestuurd terwijl er aantoonbaar meer dan genoeg plek is. Zoals pe_pe aangeeft heb ik de foto's als 'bewijs' toegevoegd dat er nog ruim plek was voor mijn fiets en die van anderen, ookal zouden sommige plekken foutief als vrij staan (in mijn ervaring geven de borden eerder te snel 'vol' aan maar goed).
De stalling zo vroeg dichtgooien omdat *sommige* mensen *misschien* hun fiets niet in de rekken zetten is geen oplossing, zeker niet als er nog wel plek is voor reizigers die op tijd zijn. Dit zorgt hoe dan ook voor onbegrip en irritatie bij de reiziger. Sluit de stalling dan af als het echt vol is en/of haal fietsen buiten de rekken weg en laat ze ophalen voor een boete. Laat reizigers die dat willen dan ook gewoon wachten tot dat er een plek vrij komt.
De stallingsduur mag wat mij betreft ook wel één week worden. Lang genoeg voor een weekend of een vakantie, maar te kort voor langdurige stalling.
Wachten tot (na?) 2017 lijkt me al helemaal geen oplossing voor een hedendaags probleem. De buitenstalling aantrekkelijker maken met fatsoenlijke rekken (hoog en breed genoeg, uitschuifmechanismen net zoals binnen) zou in de tussentijd al veel beter zijn.
Op de korte termijn zou ik het liefst hebben dat vol=vol, maar dat je eerder niet weggestuurd kan worden en gewoon een plaatsje mag zoeken, en dat er beter wordt gehandhaafd op verkeerd/te lang gestalde fietsen. Daarnaast mag inderdaad de houding van het personeel wel wat vriendelijker.
Vervelend om te lezen dat er slechte ervaringen zijn bij deze fietsenstalling. Ik raad jullie aan om hierover contact op te nemen met Pro Rail of de gemeente. Op deze website lees je meer over onbewaakte fietsenstallingen.
Reputatie 4
Badge
Dag Iris NS

Zal NS deze klachten ook kenbaar maken aan de gemeente en ProRail? Jullie zijn toch ook gebaat bij een goed functionerende fietsenstalling zodat er mensen naar het station komen om de trein van NS te pakken?

Ik neem aan dat jullie dat doen.

Bedankt!

Nu klinkt je antwoord namelijk alsof iedereen hier van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Hopelijk is dat niet de bedoeling.
Reputatie 4
Badge
Ik zie dat NS dit als een onbewaakte stalling met service beschouwd.
http://www.ns.nl/deur-tot-deur/ns-fietsenstalling/onbewaakte-fietsenstalling-met-service.html

Volgens de gemeente Delft is het een stalling met continue toezicht.
http://www.delft.nl/Inwoners/Bereikbaar_Delft/Fiets/Fiets_stallen/Fiets_stallen_bij_station_Delft

Hoog tijd dat er in Delft weer een gewone betaalde stalling komt.
Vervelend om te lezen dat er slechte ervaringen zijn bij deze fietsenstalling. Ik raad jullie aan om hierover contact op te nemen met Pro Rail of de gemeente. Op deze website lees je meer over onbewaakte fietsenstallingen.

Met als resultaat dat jullie, zoals Minke NS demonstreert, kunnen blijven volhouden dat jullie nooit klachten krijgen over deze fietsenstalling...

Overigens staat hier dat het gaat om een NS-fietsenstalling. Als jullie er geen verantwoordelijkheid voor nemen, noem het dan ook op jullie websites consequent een gemeentelijke fietsenstalling.
Waarom noemt NS dit überhaupt onbewaakte fietsplaatsen ? Weten mensen dan wel waar het om gaat ? Is dat duidelijker ?

En het dan later weer onbewaakte fietsenstalling te noemen, zeker vergeten te veranderen ?
Reputatie 7
Badge +2

Beste Iris NS, ik heb al 2 keer gemaild met de gemeente Delft mbt diverse klachten, nog los van het aantal keren dat ik een reactie heb gegeven op de site Spoorzone Delft.

1. Het feit dat er geen bewaakte fietsenstalling meer is. Reactie hierop was dat hier voor gekozen is ivm het open karakter van de stalling en het doorgaande fietspad, wanneer straks ook de Coendersstalling in gebruik is.
2. Het feit dat er in de ondergrondse stalling maximaal 14 dagen mag worden gestald waardoor je er tijdens vakantie in de zomerperiode geen gebruik van kunt maken. Reactie was, stal de fiets dan op Delft Zuid waar de maximale duur 4 weken is of ga gewoon niet op de fiets naar het station. Over waar ik dan mijn fiets moet laten als ik eind van de dag met de bus van mijn werkadres naar het station ga werd niets gezegd.
3. Het feit dat de stalling vaak vol is (de mails aan de gemeente dateren nog van voor deze stalling zo ongeveer iedere vrijdagmiddag dichtgegooid werd). Reactie was, er is nog een bovengrondse stalling met 3500 plaatsen en er was nu gestart met de bouw van een 2e ondergrondse stalling.
Over het feit dat die bovengrondse stalling absoluut niet gebruikersvriendelijk is, werd niets gemeld. Zoals TS al aangaf, een redelijk normale fiets past niet in de onderste rekken (het stuur komt dan tegen een stalen balk en kan niet verder) en de bovenste rekken hebben geen uitschuif mechanisme, waardoor ik mijn fiets daar echt niet in krijg.

Als zoethoudertje wist de Beleidsadviseur Verkeer en Vervoer David Polman nog wel te melden dat eind van het jaar (zo ongeveer nu dus) huidige regime met de NS worden zou worden geevalueerd om mogelijk aanpassing van het regime door te voeren en mijn reactie zou hierin worden meegenomen.

Maar ik heb er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in dat er op korte termijn iets zal veranderen. Sinds mijn mails aan de gemeente zijn we al weer een drie kwart jaar verder, en dus ook drie kwart jaar dichter naar de ingebruikname van de 2e ondergrondse stalling ergens in 2017(?) dus die zal nog steeds als een worst worden voorgehouden bij klachten over een volle stalling.

Het is zo'n beetje hetzelfde als met de NS, die vandaag per vandaag oude treinstellen uit dienst haalt en pas eind volgend jaar nieuwe treinen heeft, ff een jaartje (nog) krap(per) zitten, of liever gezegd staan. Maar blijf vooral de druktemelder gebruiken....

Je wordt inderdaad van het kastje naar de muur gestuurd en intussen lekker zoet gehouden.
Waarom noemt NS dit überhaupt onbewaakte fietsplaatsen ? Weten mensen dan wel waar het om gaat ? Is dat duidelijker ?

En het dan later weer onbewaakte fietsenstalling te noemen, zeker vergeten te veranderen?

Ik kan het ook niet volgen. Ze maken een onderscheid tussen een onbewaakte fietsenstalling en onbewaakte fietsplaatsen, maar zelfs op die pagina's gebruikt NS die termen alweer door elkaar. Bovendien staat er dat een onbewaakte fietsenstalling geopend is vanaf een kwartier voor de eerste trein tot en met een kwartier na de laatste trein en dat het bij onbewaakte fietsplaatsen toegestaan is om 21 dagen te stallen. De plekken waar op station Delft fietsen gestald zijn voldoen aan geen van beide criteria. Dat NS verwijst naar de gemeente duidt erop dat het onbewaakte fietsplaatsen zouden moeten zijn, maar volgens de pagina met stationsvoorzieningen gaat het om een onbewaakte fietsenstalling en zou NS dus zelf verantwoordelijk zijn.

Als zoethoudertje wist de Beleidsadviseur Verkeer en Vervoer David Polman nog wel te melden dat eind van het jaar (zo ongeveer nu dus) huidige regime met de NS worden zou worden geevalueerd om mogelijk aanpassing van het regime door te voeren en mijn reactie zou hierin worden meegenomen.
Wat hebben ze in vredesnaam met NS te bespreken als NS zich totaal afzijdig houdt van die fietsenkelder? Ze kunnen beter met een vertegenwoordiging van de gebruikers gaan praten, zoals Rover.
Reputatie 1
Je betaalt via een treinkaartje al voor het gebruik van het station. Een fietsenstalling is een basisvoorziening die daarbij hoort.
Ik vind een parkeerplaats voor mijn auto ook een basis voorziening.....bij veel stations is parkeren niet mogelijk, laat staan gratis.
Persoonlijk zou ik graag weer de ouderwetse bewaakte stalling terug zien waar er over mijn stalen ros gewaakt wordt en ik per dag afreken, ongeacht hoe lang deze hier staat.

Reageer