beantwoord

Fietsenstalling Den Haag Centraal

• 15 oktober 2016
  • 18 reacties
  • 7614 Bekeken

Waarom is de stalling onder cs niet gratis zoals alle stallingen in Den Haag? Ik zet de fiets nu neer achter cs omdat dit mij ruim 100 euro per jaar scheelt!
icon

Beste antwoord door Inge NS 15 oktober 2016, 13:38

Welkom op het forum Willie! De stalling onder Den Haag Centraal is niet gratis, omdat het om een bewaakte fietsenstalling gaat. Daar is bij de andere fietsenstallingen rondom Den Haag CS geen sprake van. Voor dit extra stukje service en de gunstige locatie betaal je een vergoeding.
Bekijk origineel

18 reacties

Welkom op het forum Willie! De stalling onder Den Haag Centraal is niet gratis, omdat het om een bewaakte fietsenstalling gaat. Daar is bij de andere fietsenstallingen rondom Den Haag CS geen sprake van. Voor dit extra stukje service en de gunstige locatie betaal je een vergoeding.
Nou dan ben je onjuist ingelicht: alle bewaakte biesieklettes zijn gratis!! Ook die bij CS aan de kant van de KB!!
Hallo Willie, ik zie dat de Fietsenstalling op de begane grond Rijnstraat en aan de Rijnstraat zelf onbewaakt zijn en dus gratis. De Fietsenstalling onder het station is bewaakt en hier zijn kosten aan verbonden zoals collega Inge ook aangeeft. De Fietsenstalling Koningin Julianaplein is een tijdelijke stalling en ook onbewaakt, dus gratis. Dit is de informatie waar wij over beschikken. Op welke fietsenstalling doel jij?
Zal ik jullie een foto sturen van de mensen die de biedieklette bewaken of gaan jullie liever zelf even kijken. Misschien zeg ik wel iedere ochtend en avond voor niets gedag.....
Het is deze stalling http://www.biesieklette.nl/portfolio_page/anna-van-buerenstraat/
Reputatie 7
Badge +3
Op
http://www.denhaagnieuwcentraal.nl/bereikbaarheid/fietsenstalling/

staat aangegeven welke stallingen er zijn bij het station. Bij die bij de Anna van Buerenstraat staat daar aangegeven dat deze met toezicht is. De fietskelder onder de stationshal is bewaakt, dat is niet hetzelfde als toezicht.
Voor bewaking moet betaald worden. U heeft tenminste nog de keuze tussen een betaalde / betaalde stalling en gratis. Die keuze is er bv in Delft niet meer sinds het nieuwe station.
In Den Haag zijn bewaakte fietsenstallingen gratis, althans die van Biesieklette.

De conclusie van NS klopt in deze dus niet dat een onbewaakte fietsenstalling dus gratis is, ze zijn allemaal gratis behalve die van NS zelf.

Voor zover ik weet zijn alle fietsenstallingen van Bisieklette bewaakt, al weet ik niet wat het verschil is tussen toezicht en bewaakt...
Reputatie 7
Badge +3
Toezicht (in ieder geval in Delft) betekent dat er toezicht is dat fietsen correct gestald worden, dus in de rekken en niet ernaast of in looppaden en dat fietsen er niet langer staan dan de toegestane periode, in Delft is dat 14 dagen. Ook wordt je in Delft tegengehouden wanneer de stalling vol is, dan mag je naar de oude bovengrondse stalling.

Of dat bij Bisieklette ook zo is weet ik niet, ben daar niet bekend mee. Maar Bisieklette is een andere organisatie dan NS, dus kunnen zij hun eigen regels bepalen. Zij beheren ook stallingen op andere plekken dan stations.
Daar zal je best gelijk in hebben, maar dan moet NS gewoon aangeven dat dat NS beleid is, waar ze vrij in zijn uiteraard.

Niet omdat je moet betalen voor bewaking, wat jij ook aangeeft. Dat is niet zo in Den Haag, want de gemeente stimuleert fietsgebruik daar, zie hier

http://www.omroepwest.nl/nieuws/3015924/Alle-bewaakte-fietsenstallingen-in-Den-Haag-volgend-jaar-gratis
Geloof mij....toezicht in de ns kelder is er niet. Ik heb mijn fiets 4x in 1 jaar naar de fietsenmaker gebracht. Ik heb liever toezicht dan een grote mond van een bewaker wanneer je er iets van zegt als jouw fiets voor de zoveelste keer omgegooid is. Anna van Buren is gratis EN daar wordt toezicht nog als een plicht gezien....
Reputatie 4
Badge
De stallingen van biesieklettes zijn in het in centrum inderdaad gratis. Sommige zijn dan ook soms ook vol (naast de bibliotheek of buitenhof), maar er zijn ook waar ik nog nooit een probleem heb gehad maar waar je net wat meer moeite voor moet doen (driehoekjes, onder gemeentehuis). De capaciteit is dus ruim voldoende van deze stallingen.

Als er een gratis stalling bij het station zou zijn, moet deze wel heel groot zijn of zal deze gewoon regelmatig vol zijn.

Ik denk ook gewoon dat het een goede zaak is dat er een betaalde fietsen stalling bij een station is. Bij gratis gebruik wordt het gewoon te populair. Forenzen die een goede fiets hebben, betalen echt liever 100 eur per jaar voor een fietsenstalling dan dat je nooit weet waar je je fiets kwijt moet of dat de kans op diefstal veel hoger ligt. De situatie zoal deze in Delft is, lijkt me helemaal niets.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zou liever vandaag dan morgen weer een betaalde en bewaakte stalling in Delft hebben. Ik heb het geld er graag voor over.

In de oude bewaakte stalling bij station Delft heb ik nooit gehoord dat er fietsen gestolen werden, wel gelijk meerdere meldingen in de eerste weken van de nieuwe ondergrondse onbewaakte stalling.
Ik had daar nooit een extra kettingslot en kon gewoon mijn regenpak in mijn fietstas laten zitten, ik kon hem zelfs uithangen over mijn stuur om te drogen en dan hing die daar de volgende ochtend nog gewoon.
Van een collega is in de gratis stalling in Delft 2 keer een regenpak en handschoenen uit een dichtgeritste fietstas gestolen.
In de bewaakte stalling was altijd genoeg plek omdat veel mensen niet willen betalen voor een stalling, en je kon je fiets daar gewoon laten staan tijdens een vakantie.
En de medewerkers in de oude bewaakte stalling waren altijd vriendelijk en behulpzaam.
De drukte is natuurlijk een goed argument voor een betaalde fietsenstalling, maar die reden geeft NS toch niet ?

Ik weet niet of de gratis stalling achter CS overvol is. Wat kamcon aangeeft klopt, sommige gratis bewaakte fietsenstallingen zijn gauw vol, maar andere hebben prima capaciteit, ook in het centrum. Je loopt daar uiteraard ook weinig risico dat je fiets gestolen wordt.
Ik mis in Delft ook de bewaakte fietsenstalling. Tegenwoordig kom ik elke maandag met mijn wielrenfiets vanuit Pijnacker via m'n school in Delft om vervolgens 's middags de trein naar Leiden te pakken. Ik zou graag betalen om m'n wielrenfiets veilig te stallen. Misschien een goed idee om in de nieuwe fietsflat die op de plek van de oude bovengrondse stalling ook een bewaakt deel te maken? Momo, ik en vele anderen zouden daar erg blij van worden. Het is toch net een stukje extra service en zoals al gezegd, ik wil hier graag voor betalen. Ookal moet het net als op metrostation Pijnacker Centrum ook gratis kunnen, maar dat is Biesiklette.
De fietskelder van Centraal station NS is overvol vandaar dat ik naar de Anna van Buren ga. Deze heeft voldoende plek en als het wat drukker is lopen de mensen rond om fietsen netjes te zetten. Biesieklette heeft bijzonder vriendelijk personeel. Vorig jaar stalde ik daar mijn fiets en heb een aantal keer een aanvaring gehad met een man die daar staat te eh....bewaken. veel verder dan de eerste twee vierkante meter komt hij niet en sorry....ik kom er niet meer.
Wat Kamcon zegt klopt inderdaad wel. Bij het gratis maken van de fietsenstalling op grotere stations is de kans zeer aanwezig dat deze binnen de kortste keren overspoeld worden met fietsen en, zoals Inge al aangaf, betaal je voor de bewakingsservice zodat je er vanuit kan en mag gaan dat je fiets veilig staat :)

Ik begrijp dat (de meesten van) jullie graag (weer) een bewaakte/betaalde fietsenstalling willen zien op station Delft. Dit ga ik intern doorzetten. Of deze er in de toekomst weer zal komen zou ik jullie niet durven zeggen.
Reputatie 7
Badge +3
Denice,
Dat zou fijn zijn.

Op dit forum zijn er al vaker diverse klachten over de stalling in Delft geweest.
https://forum.ns.nl/op-station-17/ondergrondse-fietsenstalling-delft-11060
https://forum.ns.nl/op-station-17/fietsenstalling-delft-20537

Ik weet wel dat er momenteel druk gewerkt wordt aan de 2e ondergrondse stalling (de Coendersstalling), die de oude bovengrondse stallingsplekken moet vervangen. Deze zal naar berichten in de 1e helft van 2017 in gebruik worden genomen. Ook zijn er plannen voor een 3e stalling, al zal deze pas in 2019 klaar zijn.
https://www.delft.nl/Inwoners/Nieuws_2016/Derde_ondergrondse_stalling

Het probleem van een volle stalling zou dan opgelost zijn, maar het zou ook fijn zijn wanneer er in die 2e nieuwe stalling weer de mogelijkheid tot bewaakt / betaald stallen komt zodat mensen hierin een keuze hebben. Bij mijn weten zijn er zelfs geen fietskluizen in Delft (wel in Delft Zuid).

Wat betreft een bewaakte stalling in de huidige ondergrondse zijn er vaker klachten geweest, niet alleen op het NS forum maar ook op de site www.spoorzonedelft.nl , reeds voor opening van het nieuwe station Delft eind februari 2015 en ook erna. Antwoord hierop was:
“NS Fiets is de beheerder van de stalling. Zij hebben de keuze gemaakt om geen bewaakt gedeelte meer te hebben. Dit wordt ook mede ingegeven door het openbare karakter van de stalling door het doorgaande fietspad wat hier loopt. Aan het einde van het jaar houdt NS Fiets een evaluatie..”
Geen idee wat er uit die evaluatie is gekomen, dat zou ik wel eens willen weten.

http://www.spoorzonedelft.nl/actueel/nieuwsberichten/nieuwe_locaties_fietsparkeren_bij_station_delft
http://www.spoorzonedelft.nl/actueel/nieuwsberichten/fietsenstalling_feestelijk_geopend

Zelf heb ik hierover ook klachten naar de gemeente Delft gestuurd, die grofweg eenzelfde antwoord gaven.
Wat betreft de maximale stallingsperiode van 14 dagen, wat bv bij een vakantie van 3 weken problemen oplevert waar je fiets dan te laten, wordt je bv verwezen naar Delft Zuid, waar de maximale periode 28 dagen is.

Ik begrijp best dat het in nog even schipperen is en dat de huidige 5000 plekken in de ondergrondse stalling bij lange na niet genoeg is, maar ik hoop toch dat er in toekomst wanneer er wél genoeg stallingsplekken zijn er alsnog een bewaakte stalling komt.
Klachten over Delft kunnen beter in een nieuw topic of het al bestaande topic hierover behandeld worden.

Het gaat hier over Den Haag CS en op die van NS na zijn alle bewaakte fietsenstallingen gratis. Dat dat met die van NS niet kan is verder begrijpelijk zeker ivm drukte maar de extra service wordt overal geleverd.

Reageer