beantwoord

fietsenstalling hoorn

• 6 januari 2020
  • 27 reacties
  • 628 Bekeken

Abonnement geweigerd en slechte klantvriendelijkheid

Ik koop altijd een jaarabonnement voor de fietsenstalling in hoorn. Ik ben nu net begonnen met werken na mijn verlof en wil een abonnement kopen voor aankomende jaar. De eigenaar weigert dit te geven aan me omdat ik een kratje op mijn fiets heb. Wat dus bijna iedereen heeft en het daarom niet meer past. Het wordt gewoon tijd dat ze fietsenstalling aangepast wordt en er meer ruimte komt. Ik heb bijvoorbeeld ook een elektrische fiets en soms een fietszitje. Het zou dus betekenen dat dat soort fietsen niet meer gestald mogen worden. Ik mag hem ook niet in de rekken zetten wat dus gewoon past. Wel mag ie in de dagstalling terwijl het er daar precies hetzelfde uit ziet. Mijn vriend mag hem met abonnement en kratje bijvoorbeeld wel gewoon neerzetten. Dit wordt een persoonlijke kwestie. Het is tijd dat de eigenaar wordt vervangen. De beoordelingen over de klantvriendelijkheid van deze fietsenstalling laat nog aan verbetering over.

icon

Beste antwoord door Sascha NS 26 januari 2020, 11:58

Update: 

Een buitenmodel fiets is een bakfiets/ligfiets (sterk afwijkend) en een fiets met bijvoorbeeld, krat, kinderzitje, breed stuur (licht afwijkend). De licht afwijkende fietsen passen de ene keer wel in een rek en de andere keer niet. Soms passen deze fietsen er wel in, maar zorgen ze ervoor dat andere fietsen niet meer goed in het rek kunnen. De beheerder mag een abonnement voor een licht afwijkende fiets weigeren als de fiets niet in het rek past en/of problemen veroorzaakt voor het parkeren van andere fietsen. Er zijn in Hoorn geen aparte plekken voor buitenmodelfietsen, wel voor bromfietsen. Hier worden op basis van beschikbaarheid zo nu en dan door de beheerder wel dagstallers met buitenmodelfietsen geplaatst, maar geen abonnementen voor uitgegeven

We zien steeds vaker licht afwijkende fietsen (met krat, kinderzitje, breed stuur, etc). Omdat deze fietsen niet goed in de reguliere rekken passen, zijn we eind december begonnen met 3 pilot locaties waar we rekken testen die wel geschikt zouden kunnen zijn voor de meeste licht afwijkende fietsen.

Bekijk origineel

27 reacties

Goedemorgen Monique10! Welkom bij de NS Community.

Wat een vreemde situatie is dit. Ik heb nagevraagd of het aanschaffen van een abonnement geweigerd mag worden om deze reden. Zoals je zelf aangeeft is dit voor je vriend geen probleem, wat voor mij een indicatie is dat dit geen waardige reden is. Zodra ik meer weet plaats ik dat hier in een reactie.

Reputatie 5

Zou het niet veel sneller werken door die krat (want het is vast geen ..je?!) er af te halen, zoals tot voor kort elke fiets best zonder kon? Normale NL fietsen hebben bagagedragers. Het woord zegt het al. Of niet meteen in de agressie schieten en netjes beleefd eens vragen wat er aan je fiets dient te worden aangepast voordat die wel geaccepteerd kan worden.

Nee omdat ik ook kinderen heb en een elektrische fiets dus achterop kan helemaal niets op mijn bagagedrager. Ik heb dat natuurlijk niet voor niets. Dat kratje eraf halen is 1 ding maar dat je je spullen en kind dus ook niet meer mee kan nemen is gewoon achterlijk. Zo kan een kinderzitje dus ook niet mee en kunnen nieuwe hogere (moeder) fietsen ook niet gestald worden. Misschien moeten ze eens met de tijd meegaan.. 

Vanmiddag nog kon mijn vriend het gewoon neerzetten. Misschien omdat hij al een lopend abonnement heeft of omdat er verschillende mensen werken. Maar je kan toch niet de een toelaten en de ander weigeren.. dus dan mag niemand en niets meer. Is gewoon eigen regels maken en creatief met andere regels omgaan omdat het je zo uitkomt

Reputatie 7
Badge +3

Misschien de krat er alleen even afhalen bij het afsluiten van het abonnement om hem er een volgende keer bij het stallen weer gewoon op te zetten.

Badge

Tja dan is het toch simpel om even het krat er af te halen, abonnement af te sluiten en daarna de krat weer bevestigen.

Als de beheerder zo wil werken dan zou ik me als consument eventjes aanpassen om dan toch te bereiken wat ik wil.

Reputatie 7
Badge +3

Haha, Jeroen is ook al zo gewiekst :grin:

Reputatie 5

In sommige stallingen neemt een fiets met krat wel degelijk meer ruimte in. In de vorige stalling waar ik parkeerde kon je aan beide kanten van het rek je fiets kwijt. De sleuven stonden om en om. Alleen als er een fiets met krat stond, kon je dus niet je fiets tegenover er meer zetten. De krat hing over laatste deel van de sleuf heen namelijk.

Geen idee hoe het in Hoorn eruit ziet, deze weigering neigt wel naar willekeur. En dat zou niet moeten.

Ja dat dacht ik ook inderdaad alleen is het niet zo groot en kom je toch vaak dezelfde tegen. Dus denk dat ik er dan nog niet in kom met krat..

Maar dankjullie :D

Reputatie 7
Badge +3

Zou het niet kunnen dat er teveel abonnementen voor fietsen met kratten zijn en jij er daardoor geen meer kunt krijgen?

Ik ken de stalling niet maar jouw argument dat hij gewoon met krat en kinderzitje in het rek past gaat bij de meeste stallingen niet op. Naast zo'n fiets past in een standaard rek geen andere. Ik krijg mijn gewone stadsfiets niet naast een fiets met krat en krijg hem ook niet meer uit een rek als iemand na mij een krat fiets naast de mijne zet.

Dat lijkt me niet. Dan zou er echt bijgehouden moeten worden hoeveel kratjes er zijn en hoeveel kinderzitjes. En dat zou heel raar zijn de een wel en de ander niet. Je weet toch ook niet altijd of je een kinderzitje mee hebt.

Beetje toevallig ook dat ik hem ken…

Ik snap dat je dat zegt maar het zou passen in de hogere rekken je hebt halfhoog en hoog. Dan heb je beneden ook nog ruimte voor gewone fietsen. Er is eigenlijk altijd zat plek maar niet als je hem buiten het rek wilt zetten. Dus ruimte genoeg voor je "gewone fiets" hoor anders zou ik het inderdaad ook irritant vinden.

Er is genoeg plek om dus iets aan te passen.

Ze kunnen bijvoorbeeld wel plaatsen maken voor scooters etc..dus hoezo dit gezeik.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt er nu (nog) niet zo veel aan maar onlangs las ik een artikel dat in de stalling in Zwolle en nog ergens anders een proef begint of al loopt met wat bredere fietsenrekken. Die zijn dan iets van 15 cm breder dan de reguliere rekken waardoor fietsen met kratten en kinderzitjes daar beter in passen. Bij slagen van de poef zouden die wellicht ook in andere stallingen geplaatst kunnen worden. Geen idee over welke termijn het dan gaat, maar er wordt in ieder geval wel naar gekeken.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/323424/NS-en-ProRail-proberen-grotere-fietsrekken-uit-in-Zwolle

https://nos.nl/artikel/2316073-krapte-in-fietsenstallingen-stations-vooral-voor-bakfietsen.html

Oké top!

Dat zou een goeie zijn voor heel veel mensen.

@NS Community wat was het antwoord op de eerdere reactie?

En dat in Zwolle zou bijvoorbeeld een goeie oplossing zijn of gewoon meer open stukken. 

Beetje zonde als veel mensen daarom niet meer stallen bij het station.

Dit is Sascha nog aan het uitzoeken. Hij komt hierop terug.

Nou hij heeft op de terugweg aangegeven dat er een blaadje/bordje komt te hangen van/via ns dat er dus niets meer mag ook geen kinderzitjes etc. Vind dit echt belachelijk. Daar moet toch ruimte voor gemaakt worden. Er zullen veel abonnementen verloren gaan....hij legt het bij ns neer dat ze over 10 jaar wel een keer gaan verbouwen

Update: Ik heb nog geen antwoord mogen ontvangen. Ik heb er zojuist wederom achteraan gemaild.

Update: Wederom nog geen antwoord.

Update: 

Een buitenmodel fiets is een bakfiets/ligfiets (sterk afwijkend) en een fiets met bijvoorbeeld, krat, kinderzitje, breed stuur (licht afwijkend). De licht afwijkende fietsen passen de ene keer wel in een rek en de andere keer niet. Soms passen deze fietsen er wel in, maar zorgen ze ervoor dat andere fietsen niet meer goed in het rek kunnen. De beheerder mag een abonnement voor een licht afwijkende fiets weigeren als de fiets niet in het rek past en/of problemen veroorzaakt voor het parkeren van andere fietsen. Er zijn in Hoorn geen aparte plekken voor buitenmodelfietsen, wel voor bromfietsen. Hier worden op basis van beschikbaarheid zo nu en dan door de beheerder wel dagstallers met buitenmodelfietsen geplaatst, maar geen abonnementen voor uitgegeven

We zien steeds vaker licht afwijkende fietsen (met krat, kinderzitje, breed stuur, etc). Omdat deze fietsen niet goed in de reguliere rekken passen, zijn we eind december begonnen met 3 pilot locaties waar we rekken testen die wel geschikt zouden kunnen zijn voor de meeste licht afwijkende fietsen.

Oké bedankt voor het antwoord. Wanneer komt er een uitslag van deze pilot? Ik denk dat tegenwoordig de helft van de mensen dus een licht afwijkende fiets hebben…

Ik mag hem dus als licht afwijkend wel in de dagstalling zetten maar dan moet ik er dus wel extra voor betalen terwijl ik een abonnement heb?

Reputatie 7
Badge +3

Oké bedankt voor het antwoord. Wanneer komt er een uitslag van deze pilot? Ik denk dat tegenwoordig de helft van de mensen dus een licht afwijkende fiets hebben…

Ik mag hem dus als licht afwijkend wel in de dagstalling zetten maar dan moet ik er dus wel extra voor betalen terwijl ik een abonnement heb?

Je had toch geen abonnement, want dat was toch geweigerd?

Ik had niet veel keus dan het kratje eraf halen hè...dus ondertussen natuurlijk wel

@Sascha NS Wanneer komt er een uitslag van deze pilot? Ik denk dat tegenwoordig de helft van de mensen dus een licht afwijkende fiets hebben…

@Monique10 Sascha NS heeft momenteel geen dienst maar heb de vraag even bij hem neergelegd, ik durf het zelf niet te zeggen namelijk!

Ik ga het navragen Monique10

Reputatie 7
Badge +3

@Sascha NS Wanneer komt er een uitslag van deze pilot? Ik denk dat tegenwoordig de helft van de mensen dus een licht afwijkende fiets hebben…

Of het kratje er afhalen als je niet extra wilt betalen, je hebt jouw abonnement tenslotte gekregen voor een fiets zonder kratje.

Reageer