beantwoord

Fietsenstalling Leiden: stalling of opslag?

• 28 september 2016
  • 7 reacties
  • 2126 Bekeken

Ik maak veel gebruik van de fietsenstalling op Leiden centraal aan de kant van het LUMC, omdat deze 24 uur per dag open is. Ik loop ploegen dienst en kom dus vaak vroeg (5:30) of 's nachts aan in de stalling. Laatste paar maanden valt het mij op dat de stalling volloopt / staat met fietsen die voor langere tijd niet gebruikt worden. Het bord deze stalling is vol staat nu bijna standaard buiten. Is het niet beter om de eerste 24 uur gratis te maken zoals op andere grote stations ipv de eerste 14 dagen. Nu begint het op een opslag te lijken. Of zijn er al plannen voor een eerste 24 uur gratis stalling?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 30 september 2016, 11:04

Goed dat je dit nog even duidelijk maakt. Ik ga het capaciteitsprobleem aankaarten bij de stallingsbeheerder.
Bekijk origineel

7 reacties

Hallo ferarie en welkom op het NS Serviceforum.

Ik durf niet te zeggen of er plannen zijn voor het wijzigen van de tijden voor het gratis stallen van je fiets. Ik heb je suggestie in ieder geval doorgegeven zodat dit kan worden meegenomen. Spijtig dat je om 5:30 je fiets wilt stallen/ophalen aangezien de bewaakte stalling vanaf 06:00 toegankelijk is.

Update: Er zijn geen plannen voor het wijzigen van de tijden voor het gratis stallen van je fiets.
Jammer dat je het verhaal niet goed begrijpt. De tijden zijn het probleem niet (stalling is namelijk 24 uur open behalve zondag) Dat er constant een bord voor de deur staat met de tekst dat de stalling vol is wel.
Goed dat je dit nog even duidelijk maakt. Ik ga het capaciteitsprobleem aankaarten bij de stallingsbeheerder.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien moet er gewoon (vaker) gecontroleerd worden dat fietsen er niet langer dan de maximale stallingstermijn van twee weken staan en fietsen die er langer staan verwijderen.

Op de website van de gemeente staat wel dat er in de toekomst er in het Stationsgebied nog 5000 nieuwe plekken bij komen onder het Rijnsburgerblok bij het Schuttersveld. Misschien geeft dat wat lucht.

Dit topic is al weer paar jaar oud, maar toch, dagelijks vraag ook ik mij als gebruiker af: is de stalling aan de LUMC-zijde van Leiden CS een fietsenstalling of een opslag voor fietsen van langparkeerders en OV-fietsen ?

De stalling is een paar jaar terug mooi opgeknapt. Op de muur achterin is toen de volgende muurschildering gemaakt:

Lente

Mijn fiets heeft een afwijking naar grasveldjes en slootkantjes

Loesje

misschien leuk om deze aan te vullen met:

Herfst 

Mijn fiets heeft een afwijking naar lege plekken buiten de rekken

Ik heb over deze kwestie deze zomer een brief geschreven aan de beheerders van de stalling. Zij reageerden begripvol, maar verwezen mij door naar NS. Dus leg ik mijn grieven nog maar eens voor aan jullie, aangezien er niets verandert aan de voortslepende situatie.

Wat constateer ik:

• Er komen steeds meer OV-fietsen bij (die staan in de kelder waar de abonnementhouders hun fiets stallen), deze nemen veel plaats in. In het voorjaar worden deze goed gebruikt, maar in het najaar staan ze vooral rijen dik plaats in te nemen die voorheen voor abonnementhouders was gereserveerd.
  • Ook is door verbouwingswerkzaamheden rondom Leiden CS er de laatste jaren (al vanaf 2016 ongeveer!) minder stallingscapaciteit in de openbare ruimte. NS heeft een deel van haar stalling (naar ik hoop tijdelijk?) opengesteld voor deze fietsers (gratis dagstalling). Dat is heel nobel van NS, maar gaat m.i. wel ten koste van het stallingsplezier van betalende abonnementhouders. En een paar jaar is best lang! Ik weet dat er een grote stalling bij gaat komen aan de Centrum-zijde (LORENTZ) ergens in 2019…(dit zou eerst maart 2019 worden, toen december 2019...weet iemand wanneer deze stalling nu echt open gaat? En wordt het dan weer minder druk in het gedeelte waar abonnementhouders nu hun fiets parkeren? I hope so!)

Dat het drukker wordt heeft 2 grote nadelen:

• je bent veel meer tijd kwijt om je fiets te stallen en je trein te halen
  • je fiets raakt vaker beschadigd.

Ik wil graag weten wat de NS aan plannen op de plank heeft liggen om het stallingsplezier in deze stalling te vergroten, of er in de toekomst weer meer ruimte in de stalling vrij komt voor abonnementshouders.

Ik hoop op een positief bericht, mijn dank is bij voorbaat groot!

Reputatie 7
Badge +3

Ook in de stalling bij station Leiden is sinds kort het systeem met sensoren en bordjes die aangeven hoeveel plekken er nog vrij zijn (of juist niet). Dit systeem houdt ook bij hoe lang een fiets in de stalling staat.

https://sleutelstad.nl/2020/01/17/nieuw-systeem-ondergrondse-fietsenstalling-station-leiden-centraal/

@ Momo - ik las het en was direct enthousiast, maar volgens mij wordt dit systeem eerst alleen toegepast in het gedeelte waar mensen hun fiets gratis mogen stallen (bovenin). Onderin waar de abonnementhouders hun fiets stallen is zo'n systeem er volgens mij nog niet (vandaag zag ik niets wat erop leek in elk geval). Maar wat niet is, kan nog komen. Zou mooi zijn! Van een medewerker van de gemeente heb ik vernomen dat in februari/maart het Lorentz-gebouw klaar zal zijn en de stalling daaronder ook in gebruik zal worden genomen. Mogelijk gaat dat ook wat lucht geven in de fietsenstallingen van NS. 

Reageer