fietsenstalling niet meer gratis maken

  • 21 September 2021
  • 13 reacties
  • 518 Bekeken

NS stop met eerste 24 uur gratis stallen bij bewaakt e stalling, als mensen moeten betalen is er tenminste ruimte in de fietsenstalling,


13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het is overheidsbeleid om het gebruik van de trein te stimuleren door het stallen van de fiets goedkoper te maken. Het 24 uur gratis stallen wordt eerder uitgebreid naar nog meer stations. Het probleem is iets anders: er is te weinig capaciteit na het nieuwe aanbod. De fietsenstallingen moeten dus nog groter.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 2

Als ik dagelijks moet betalen dan zet ik mijn fiets op straat. Als 10% van de andere mensen dat hier doet dan wordt het chaos.

Reputatie 7
Badge +4

NS stop met eerste 24 uur gratis stallen bij bewaakt e stalling, als mensen moeten betalen is er tenminste ruimte in de fietsenstalling,

 

Uw middel is erger dan de kwaal, vrees ik. 

Badge +3

Als ik dagelijks moet betalen dan zet ik mijn fiets op straat. Als 10% van de andere mensen dat hier doet dan wordt het chaos.

Yep, kijk maar in Eindhoven waar je voor de NS stallingen nog gewoon € 1,25 per dag betaalt. Er komen rond het station wel steeds meer fietsenrekken bij maar het blijft soms zoeken naar een plekje (of je fiets bij terugkomst).

De (gratis) stalling van de gemeente onder het 18 Septemberplein bij de Bijenkorf heeft blijkbaar te beperkte openingstijden (half uur na sluiting winkels), of is te ver lopen voor veel fietsers… 

Reputatie 7
Badge +4

Ik ken Eindhoven niet zo goed, maar wat je hier beschrijft is waarschijnlijk wel een indicatie dat het gratis stallen nog niet zo gek is. Bovendien is het altijd een moeilijke weg terug naar betalen als iets eerder gratis was om het reizen met het openbaar vervoer te stimuleren. Als de stallingen dan te klein blijken te zijn dan moeten ze maar groter worden wegens succes. Niet overal zal er ruimte voor zijn en is het iets van de langere adem.

Badge +3

Op https://www.prorail.nl/projecten/nieuwe-fietsenstallingen-eindhoven-centraal een voorproefje voor wat er komen gaat. Let niet op de schetsen want daar is het spoor (Vestdijktunnel) ineens foetsie, of 100 meter verplaatst. :sweat_smile:

Reputatie 3

Bij kleinere gemeentes kan het ontstaan van de fietsenstalling een samenspel zijn geweest tussen gemeente en station/NS. Beide partijen hebben zo hun eigen belang. Juist voor die kleinere gemeentes geeft zo’n fietsenstalling een boost aan de stalling capaciteit rond het centrum. Dit komt een gemeente goed uit als die het met de fiets naar het centrum komen wil bevorderen. Zelf woon ik in Zutphen, die gratis stalling is hiervan een mooi voorbeeld. Hoewel intensief in gebruik is er altijd wel plaats voor fietsen.

Die situatie kan per gemeente verschillen. Zo heeft Nijmegen zowel betaalde als een behoorlijke gratis stalling capaciteit. Desondanks is die gratis stalling vooral in de eerste maanden van het studie jaar overvol. Van Apeldoorn weet ik dat ondanks dat de gemeente een betaalstalling heeft deze stalling regelmatig overvol is.

@Budy Mag ik je vragen op welke gemeente je doelt? Dat helpt de discussie. 

Reputatie 3

NS stop met eerste 24 uur gratis stallen bij bewaakt e stalling, als mensen moeten betalen is er tenminste ruimte in de fietsenstalling,


Hi Budy, over welke stalling gaat het ? Lijkt me niet over Delft of Deventer te gaan. Daar is het nu nog 14 dagen gratis stallen.

 

Reputatie 1

hoi,

kan iemand mijn uitleggen waarom?

op het station waar ik mijn fiets staal betaald je per 24 uur 1,35 en waarom zijn sommige stations dan de eerste 24 uur gratis?

gr Marco

Badge +3

Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) heeft aan NS gevraagd bij alle stallingen de eerste 24 uur gratis te laten stallen. NS heeft daarop het volgende geantwoord:

NS spant zich in dit te realiseren bij al bestaande en nieuw te openen stallingen. De keuze voor dit regime, en de bijbehorende exploitatiekosten, gebeurt in overleg met de betreffende decentrale
overheid. Dit leidt niet altijd tot het gewenste regime. Op landelijk niveau wordt onderzocht of een andere verdeling van exploitatiekosten mogelijk is, wellicht levert dit nieuwe mogelijkheden op.


Kortom, er is niet altijd overeenstemming over wie de rekening daarvoor moet betalen.

Reputatie 1

okki duidelijk bedankt.

Reputatie 7
Badge +3

hoi,

kan iemand mijn uitleggen waarom?

op het station waar ik mijn fiets staal betaald je per 24 uur 1,35 en waarom zijn sommige stations dan de eerste 24 uur gratis?

gr Marco

Dat hangt van de eigenaar af.

Badge +3

In Eindhoven is NS niet de ‘eigenaar’ van de stalling(en), en betaal je dus ook gewoon € 1,35 voor 24 uur bij Stallen op Rekening.

Sterker nog, bij geen ‘Stallen op Rekening’ krijg je een bandje om je stuur met een datum.

Als daar ‘gisteren’ op staat (ook bij minder dan 24 uur!) dan betaal je gewoon 2 dagen als je de volgende ochtend naar buiten wilt met je fiets.

En natuurlijk met PIN of gepast geld. Terug van een 50 euro biljet levert je al scheve gezichten op, of ze vinden het verder wel prima en laat maar zitten.

Reageer