beantwoord

fietsenstalling Sloterdijk

• 19 mei 2015
  • 8 reacties
  • 866 Bekeken

Kan er ajb iets gedaan worden aan het zeer beperkt aantal fietsenstallingen bij station Sloterdijk? Het is echt overvol en moet mijn fiets noodgedwongen naast de fietsenstalling plaatsen..
icon

Beste antwoord door srt 19 mei 2015, 13:52

Begrijpelijk dat je hiervoor denkt aan NS, maar die is hier al jaaaaaren niet meer verantwoordelijk voor. ProRail maar eerder nog de gemeente cq stadsdeel is de aanspreek''partner'' voor dit soort zaken. Al zal zoals meestal eerst eens goed opschonen, fietswrakken verwijderen en te lang stilstaande naar die fietsenopslag brengen wrs. al heel veel ruimte scheppen.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 1
Badge
Begrijpelijk dat je hiervoor denkt aan NS, maar die is hier al jaaaaaren niet meer verantwoordelijk voor. ProRail maar eerder nog de gemeente cq stadsdeel is de aanspreek''partner'' voor dit soort zaken. Al zal zoals meestal eerst eens goed opschonen, fietswrakken verwijderen en te lang stilstaande naar die fietsenopslag brengen wrs. al heel veel ruimte scheppen.
Het probleem van fietsparkeren bij Sloterdijk is nog steeds aanwezig. Dat het niet op het bord van de NS hoort in de uitvoering is natuurlijk een beetje kort door de bocht, want de NS heeft er wel degelijk last van als treinreizigers chagrijnig in de trein stappen omdat ze eerst 10 minuten naar een plek moesten zoeken. En de NS propageert ook de ketenmobiliteit.
Stel dat de Efteling niet zelf over het parkeerterrein gaat, maar er zijn te weinig plekken en in Kaatsheuvel staat een file door fout geparkeerde auto's. Dan heeft dat direct zijn weerslag op hoe de bezoekers jouw pretpark waarderen. Naar de gemeente en Prorail wijzen is wat mij betreft een zwaktebod....
Ik ga het nogmaals bespreken met de locatiemanager. Wat dat betreft terechte feedback.
Ook zoiets trouwens... Er zijn vrij recent tegels in de grond geplaatst waarop te lezen staat dat niet in de rekken geparkeerde fietsen zullen worden verwijderd. Er zijn alleen niet genoeg rekken om je fiets in te plaatsen. En wat dan? Dat geld had dan beter in rekken gestoken kunnen worden, bij Sloterdijk is ruimte zat voor gestapelde rekken of een fietsflat.

Ook de stallingsmogelijkheden rond Amsterdam Zuid zijn een goed voorbeeld van rommelen in de marge. De vrije stallingen rond het station staan altijd propvol, wat het plein bij het WTC tot een rommeltje maakt. En de beheerde stalling is slecht ingericht, waardoor een groot deel van de plekken niet geschikt is om fietsen in te zetten. Daarbij wordt het beheer overgelaten aan daarvoor slecht toegeruste medewerkers, waardoor continu alle gangpaden vol staan met fietsen en de stalling tijdens de spits helemaal vast staat van mensen die er niet uit en niet in kunnen.

Wat mij betreft laat dit goed zien hoe weinig zicht er is op het gebruik van de fiets in de ketenmobiliteit. Dat beperkt zich niet tot stallingen bij het station, ook voor mijn deur is het een ramp.
Daarbij lijkt de gemeente het te zien als een fietswrakkenprobleem, niet als een capaciteitsprobleem. Als het te vol staat worden er tie-wraps geplaatst, vervolgens stickers geplakt en na een paar weken met slijptol en betonschaar fietsen verwijderd. Maar voordat er dan ruimte vrijkomt ben je weer een maand verder en helpen doet het niet. Je zult wat mij betreft toch echt moeten gaan denken aan een goed registratiesysteem voor fietsen, zodat je weesfietsen meteen kunt herkennen en verwijderen. Als een stalling dan te vol staat met fietsen die, afgaande op hun actieve registratie, zeker gebruikt worden weet je meteen dat je een capaciteitsprobleem hebt. Dat werkt met autoparkeren ook al jaren prima, alle auto's die je ziet worden gebruikt.

Ik heb mij een aantal jaren ingezet voor de Fietsersbond in Amsterdam. Wat mij daarbij opviel is dat er continu geroepen wordt hoe belangrijk de fiets is bij het bereikbaar en leefbaar houden van de stad. En tegelijkertijd komt er nauwelijks geld en ruimte voor vrij.
Het zou fijn zijn als de NS ook bij de gemeente en bij Prorail aan de bel gaat trekken om voor een meer duurzame oplossing voor het fietsparkeren rond stations te zorgen. Het zou helemaal mooi zijn als dat ook tot een betere situatie in de stad gaat leiden, want van de gemeente moeten we het daarbij niet hebben...
Badge
Hoi LangEnBagage, dank voor je uitgebreide feedback!

Vervelend dat je dit zo ervaart op Amsterdam Zuid. Ik heb je melding over dit station ook gemeld bij mijn collega Klaas-Jan, zodat dit ook neergelegd wordt bij de locatiemanager en gemeente.
De communicatie hierover loopt nog. Ik hoop volgende week met een terugkoppeling te komen.
Ik heb Klaas-Jan een reminder gestuurd om in dit topic een update te geven.
Wat betreft de situatie te Amsterdam Sloterdijk: ProRail heeft hier inmiddels naar gekeken en er is een verzoek bij de gemeente Amsterdam gedaan om fietswrakken op te ruimen. Ook heb ik begrepen dat de gemeente regelmatig fout geparkeerde fietsen weghaalt. Ook stationsbeheer checkt de situatie regelmatig. Meer kan ik momenteel niet aan de situatie doen.

Wat betreft de situatie te Amsterdam Zuid: De feedback is doorgegeven aan de locatiebeheerder. Er zijn de afgelopen tijd goede stappen gemaakt in het leefbaarder maken van de stalling. Wat er op het plein gebeurt is NS niet verantwoordelijk voor.

Reageer