beantwoord

Fietsenstalling station Delft tijdens vakantie

Beste NS, bedankt voor het prachtige nieuwe station in Delft. Fijn ook een gratis fietsenstalling. Ik maakte namelijk eerst gebruik van de betaalde versie. Daar kon ik als forens (elke dag op en neer naar Delft) namelijk mijn fiets tijdens mijn afwezigheid, oa gedurende vakanties en langdurig verlof, veilig stallen. In de huidige voorzieningen zal mijn fiets na 14 dagen verwijderd worden - ik verlies zelfs elk recht op mijn fiets! Kunt u mij vertellen waar en hoe ik mijn fiets dan moet stallen tijdens mijn vakantie? Ik vind het uiteraard geen probleem om hier een vergoeding voor te betalen.
Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Momo 6 mei 2015, 10:47

babsv schreef:

Momo schreef:

Wanneer je vraagt waarom er geen bewaakte stalling meer is, wordt gewezen naar NS Fiets

Is dit echt het beleid van de NS? NS-fiets (OV-fiets) kan natuurlijk nooit een echt alternatief zijn voor een eigen fiets. Voor de bewaakte stalling betaalde we ongeveer 100 euro per jaar. Voor een OV-fiets betaal je 3,50 per dag. Uitgaande van 220 werkdagen per jaar is dat 770 Euro. Dat noem ik geen alternatief.

Zoals theofiel al aangaf is NS-fiets niet hetzelfde als OV-fiets.

Als antwoord op een vraag op de site www.spoorzonedelft.nl ontving ik onderstaand antwoord:

"NS Fiets is de beheerder van de stalling. Zij hebben de keuze gemaakt om geen bewaakt gedeelte meer te hebben. Dit wordt ook mede ingegeven door het openbare karakter van de stalling door het doorgaande fietspad wat hier loopt. Aan het einde van het jaar houdt NS Fiets een evaluatie. Alle op de site geplaatste reacties zullen hierin worden meegenomen."

Ik zou dus zeggen, laat ook aan NS-fiets weten dat je weer een bewaakte stalling wil. Hoe meer signalen er zijn dat men een bewaakte stalling wil, hoe beter.

Bekijk origineel

34 reacties

Ik heb geen direct antwoord op de vraag maar ik vraag me wel af hoe ze kunnen nagaan hoeveel dagen een fiets er staat in een stalling met 5000 plaatsen.

Ik gok dat het in het systeem zit dat ook zorgt voor het vrij/bezet melden van plaatsen. In dat geval zou je de fiets eens in de 13 dagen kunnen laten verplaatsen door een bekende/familie.
Reputatie 1
Ik neem aan, ook al is de stalling gratis, dat er een beheerder aanwezig is, heb je het hem/haar al gevraagd? en anders zit er helaas niets anders op dan de fiets tijdens een vakantie van langer dan 14 dagen mee naar huis te nemen.
Reputatie 1
Badge
Vrijwel altijd gaat dit zo-met ff nadenken kunnen slimme studenten TH dat ook wel zelf:
ALS de zaak eenmaal vol zit staat er ongetwijfeld rommel tussen- ''weesfietsen'' worden die genoemd. Van tijd tot tijd wordt er een schoonveegactie gehouden waarbij dgl rijwielen van een sticker worden voorzien van : nog 2 weken tijd tot--. Staan die er na die 2 weken nog, dan worden die verwijderd. Ik weet niet hoe actief de gemeente Delft is, en mogelijk zelfs dat er een stadswacht oid aanwezig zal zijn-maar dat had je indien ja alllang opgemerkt- maar meestal hangt het van seizoen en de wil er wat aan te doen (meestal mede op grond van klachten over te vol) af wanneer dat gebeurt.
Simpelste is dus die sticker zelf te verwijderen-tot de volgende schoonveegactie.
Schijnt overigens dat dat zo vaak genoemde hoge diefstal% van fietsen in NL eerder op dit soort vergeten/verweesde fietsen is terug te voeren.
Maar op zich is er in feite geen antwoord op jouw ''problem''.
Badge
Lvolker schreef:

Beste NS, bedankt voor het prachtige nieuwe station in Delft. Fijn ook een gratis fietsenstalling. Ik maakte namelijk eerst gebruik van de betaalde versie. Daar kon ik als forens (elke dag op en neer naar Delft) namelijk mijn fiets tijdens mijn afwezigheid, oa gedurende vakanties en langdurig verlof, veilig stallen. In de huidige voorzieningen zal mijn fiets na 14 dagen verwijderd worden - ik verlies zelfs elk recht op mijn fiets! Kunt u mij vertellen waar en hoe ik mijn fiets dan moet stallen tijdens mijn vakantie? Ik vind het uiteraard geen probleem om hier een vergoeding voor te betalen.
Alvast bedankt!

Allereerst bedankt voor je compliment over station Delft. Wij zijn er ook erg blij mee. Ik heb je vraag even uitgezet. De nieuwe ondergrondse fietsenstalling biedt plek aan 5.000 fietsen en er is 24 uur per dag toezicht. Het stallen is gratis en er geldt een maximale stallingsduur van 14 dagen. Dit zijn geen permanente stallingen. Voor vakantie en langdurig verlof zal je helaas een andere oplossing moeten zoeken. Wellicht is met de bus naar het station een optie?
Reputatie 7
Badge +2
Leny,
waarom zou met de bus naar het station een optie zijn?

Ik zit namelijk met hetzelfde dilemma als TS. Ik werk in Delft en kom iedere dag met de trein vanuit Leiden / De Vink. Eenmaal aangekomen op station Delft ga ik het laatste stukje met de fiets naar mijn werk en eind van de middag weer terug en zet hem dan in de stalling.
Evenals TS stalde ik voorheen mijn fiets in de bewaakte en betaalde stalling, hier was geen maximum stallingsduur, zolang je maar gewoon betaalde (ik had een jaarabonnement).
Waar ga ik mijn fiets nu laten tijdens mijn vakantie? Meenemen naar huis in de trein is geen optie, want een gewone fiets mag je niet meenemen in de spits. En het is toch iets te ver om op mijn (oude stads)fiets helemaal naar huis te fietsen en na mijn vakantie weer terug. Wanneer ik op fietsafstand van mijn werk woonde zou ik niet met de trein hoeven gaan.

De 14 dagen periode is geen probleem voor mensen die ik Delft wonen en elders werken, maar niet voor degene die in Delft werken. Je zal ook maar eens 2 weken ziek zijn. Dan is het extra sneu dat je na je ziekte je fiets vergeefs zoekt in de stalling.
Ik begrijp best dat men het probleem van weesfietsen / fietswrakken tegen wilt gaan, en dat de stalling alleen bedoeld is voor NS reizigers. Maar forenzen zijn ook NS reizigers die ook hun fiets ergens moeten ergens moeten laten.

@TjoekTjoek
In de ondergrondse stalling is een systeem ingebouwd op iedere stallingsplek, dat registreert hoe lang een fiets er staat. Door dit systeem wordt ook per rij aangegeven hoeveel plekken er nog leeg zijn (dat is dan weer wel handig).
Reputatie 1
NS en de beheerder van de fietsenstalling gaan er klaarblijkelijk vanuit dat je nooit meer dan 2 weken vakantie neemt, op zich hebben ze daar wat mij betreft wel een punt, maar wie zijn zij om daar over te beslissen 😃
Reputatie 3
Badge
Begrijp ik het nu goed dat er in Delft geen betaalde fietsenstalling meer is waar je je fiets zo lang kunt laat staan als je wilt (mits je maar betaalt natuurlijk)?
ConradM schreef:

NS en de beheerder van de fietsenstalling gaan er klaarblijkelijk vanuit dat je nooit meer dan 2 weken vakantie neemt, op zich hebben ze daar wat mij betreft wel een punt, maar wie zijn zij om daar over te beslissen :D

Het is wel raar ja, zeker in een werk en leerstad als Delft.
Reputatie 1
Ja, is in het bedenken van het plan nooit rekening mee gehouden, weet neit wie de beheerder is, maar voor zover ik terug kon vinden de gemeente Delft, misschien moet TS daar eens de vraag neerleggen?? Of nog beter, zou een NS mod deze vraag met de gemeente op moeten nemen, ze zijn namelijk samen partner in het station, maar dat zal wel erg lastig worden.
Leny NS schreef:

Het stallen is gratis en er geldt een maximale stallingsduur van 14 dagen. Dit zijn geen permanente stallingen. Voor vakantie en langdurig verlof zal je helaas een andere oplossing moeten zoeken.

Bijvoorbeeld tijdens de kerstvakantie hebben ten minste alle studenten en scholieren die het station gebruiken twee weken plus een weekend vakantie. Gaan jullie dan op de laatste werkdag voor en de eerste werkdag na de vakantie een paar honderd fietsen in de trein vervoeren naar het thuisstation van de eigenaars? - Lijkt me niet.
Willen jullie dat al die fietsen wildgeparkeerd worden in de omgeving van het station, terwijl er in de stalling op dat moment plaatsen te over zijn? - Lijkt me ook niet.

Ga er dus nog een keer goed over nadenken en neem een betere beslissing.

Een maximale stallingsduur van twee maanden in de zomerperiode en een maand in de rest van het jaar is een veel realistischer termijn voor normaal gebruik van een fietsenstalling bij een station.
Reputatie 1
Pe_pe schreef:

Een maximale stallingsduur van twee maanden in de zomerperiode en een maand in de rest van het jaar is een veel realistischer termijn voor normaal gebruik van een fietsenstalling bij een station.

Standaard een langere stallingsperiode lijkt me niet de handigste oplossing, maar een apparte sectie waar tegen een kleine vergoeding langer gestald kan worden, of iets met labels/stickers met een einddatum
Reputatie 7
Badge +2
IskOV schreef:

Begrijp ik het nu goed dat er in Delft geen betaalde fietsenstalling meer is waar je je fiets zo lang kunt laat staan als je wilt (mits je maar betaalt natuurlijk)?

Dat begrijp je inderdaad goed. Er is geen betaalde fietsenstalling meer bij het nieuwe station van Delft en die was er voorheen wel bij het oude station.
Reputatie 3
Badge
Momo schreef:

IskOV schreef:

Dat begrijp je inderdaad goed. Er is geen betaalde fietsenstalling meer bij het nieuwe station van Delft en die was er voorheen wel bij het oude station.

Wat suf. We weten van alle stationsgebieden: zodra er een gratis stalling en een betaalde stalling is, loopt de gratis stalling helemaal vol, zelfs als de betaalde stalling dichter bij het station ligt. Maar om die betaalde stalling helemaal af te schaffen.....

Kunnen ze niet een of ander systeem bedenken dat je je fiets gratis of betaald kunt neerzetten, en dat fietsen van het gratis naar het betaalde deel worden overgebracht als ze te lang 'gratis' staan? Dus een deel van de stalling afsluiten met een mannetje of vrouwtje erbij voor betaald parkeren. Staat een fiets te lang gratis, dan wordt hij in het afgesloten deel neergezet met een kaartje met de datum. Kom je die fiets weer ophalen, dan moet je (bij)betalen.
Of gewoon het ouderwetse systeem dat je een kaartje krijgt met de datum waarop je je fiets hebt gebracht. Als je hem weer komt ophalen lever je het kaartje in, en dan zijn de eerste twee weken gratis. Zo ingewikkeld is het toch allemaal niet, en je hebt er geen high tech voor nodig.
Een 'wielklem' lijkt me handiger dan fietsen verplaatsen. Dat voorkomt dat er kettingen doorgeslepen hoeven te worden en weesfietsen hoeven te worden versleept.
Lvolker schreef:

In de huidige voorzieningen zal mijn fiets na 14 dagen verwijderd worden - ik verlies zelfs elk recht op mijn fiets!

Er is nog een ander risico. Die sensoren gaan op een zeker moment natuurlijk stuk: Het zijn mechanische pedalen die vrij ruw gebruikt worden en waar na verloop van tijd allerlei vocht en vuil van banden in komt. Op die manier kan een lege stalling als bezet worden gemeld, maar dat is aan de stalling zelf niet te zien. Als je je fiets parkeert in een stalling die bijna twee weken onafgebroken bezet gemeld is door zo'n kapotte sensor, kan die al veel eerder dan na die twee weken verwijderd worden.
@Pe_pe:
Ik gok dat ze wel duurtests hebben gedaan met die dingen, ook met vervuiling.
100.000 keer open dicht mag geen probleem zijn
20 jaar, 5x per dag open én dicht: 20x365x5x2 = 73.000

Maar ik heb nog eens gekeken naar de sensoren. Het omklappen is makkelijk te voorkomen met een houten blokje van +/- 4 cm hoog. Als je dus langer wil stallen dan 14 dagen zet je een blokje eronder en dan zal de plek als "vrij" in het systeem blijven staan en zal er nooit iemand komen kijken.

Verder is het vrijwel zeker dat ze gebruik maken van BPC:
De beheerder kan tevens zien hoe lang een fiets al in de stalling staat. Bij overschrijding van de geldende termijn kan hij de fiets uit de stalling verwijderen.

Bron:
http://www.klavergroup.nl/nieuws/prorail-vind-innovatief-fietsenstallen-met-bike-park-control-een-succes
Ik had zelf ook al nagedacht over de mogelijkheid om een kettingslot een keer onder het achterwiel door te halen om niet het pedaal in te drukken. Of dat werkt, hangt af van of de 'beheerder' dat controleert en vervolgens de fiets verwijderd omdat die strikt genomen buiten de stalling is geparkeerd.
Een andere mogelijkheid is dat een ondernemende scholier of student als bijbaantje tegen betaling in de vakantieperiode om de 13 dagen het achterwiel even optilt. Als genoeg mensen daarvan gebruik willen maken kan dat nog best lucratief zijn.

Die sensoren zullen vast getest zijn, maar 20 jaar storingsloos functioneren lijkt me erg optimistisch. De fabrikant zou dan inkomsten mislopen uit de verkoop van vervangingsonderdelen en de sensoren zouden (bij eerste aanschaf) onnodig duur zijn. Het zal eerder zoiets zijn als '99% van de sensoren gaat minstens 5 jaar mee'. Bij gemakkelijk vervangbare niet-veiligheidskritische onderdelen kan dat best. Het probleem is de detecteerbaarheid van een defect: De gebruiker kan niet zien wat de sensor aangeeft en de beheerder kan niet zien of de registratie overeenkomt met de feitelijke stallingsduur, tenzij hij toevallig een te lang gestalde fiets wil verwijderen en het rek leeg blijkt te zijn.

Kent er iemand andere voorbeelden van stationsfietsenstallingen waar de maximale stallingsduur slechts 14 dagen is? Ik heb de indruk dat de gangbare termijn 28 dagen is. Dat lijkt me ook voldoende voor het tegengaan van weesfietsen en fietswrakken, zeker als dat tevens de handhavingstermijn is, zoals met dit elektronische systeem mogelijk is. (Handhaven dmv. labelen gebeurt typisch maar een paar keer per jaar.)
Ja, ook ik baal enorm van deze situatie en ben grote voorstander van terugkeer van een betaalde stalling. Ik werk in Delft en wanneer ik s'avonds naar huis ga, wil ik dat mijn fiets ergens -min of meer- veilig staat zodat hij er de volgende dag ook nog staat.

Neem een voorbeeld aan station Breda. Je checked je fiets in en uit met je ov-chipcard. De eerste 24 uur zijn gratis, een jaarkaart kost 105 euro. Prima geregeld en altijd wel een plaatsje te vinden.

De situatie in Delft is nu zo dat er soms drie mensen in oranje hesjes bij de toegangsroutes van de stalling staan om je te vertellen dat er geen plaats meer is en dat je je fiets buiten moet zetten. Ben me daar een beetje gek, heb een goede fiets in Delft omdat ik best een stukje moet fietsen. In het verleden had ik wat oudere fietsen en in 10 jaar tijd zijn er 14 (!) gepikt. Sinds 8 jaar heb ik de keuze gemaakt om een goede fiets te hebben en moet ik hem buiten laten staan?

Tot nu toe is het me atlijd gelukt om toch de stalling binnen te komen en een legaal plaatje te vinden voor mijn fiets maar door de discussie die daaraan vooraf gaat met de hesjes-mensen heeft me al twee keer de trein laten missen. Daarnaast word ik er niet echt een vriendelijker mens van om dagelijks die discussie aan te gaan.

Ik vind dat er best betaald mag worden voor een goed bereikbare stalling met goede toegang tot de perrons. Beste NS, is er een reden om niet de strategie te zoals in Breda gebruikt wordt?
Ook voor mij als inwoner van Delft is deze situatie waardeloos. Ik heb een gloednieuwe fiets, waar ik best voor wil betalen om die veilig te stallen. In plaats daarvan is het elke ochtend hopen dat er plek is. Buiten stallen is wat mij betreft geen alternatief, ik ben zuinig op mijn fiets. Ik stem voor een betaalde stalling!
Lvolker schreef:

Alvast bedankt!

Je kunt je fiets voor €0,50 per dag stallen bij de bewaakte stalling aan het Vesteplein.
Je zou ook eens kunnen denken aan een schoolstalling van een onderwijsinstelling.

Of je laat bij Fiets & Service een kleine reparatie uitvoeren/band plakken en
spreek dan gelijk af, dat je de fiets 3 weken later weer komt ophalen...
Ze hebben wel een aparte manier om de fietsendiefstal te lijf te gaan:

Veelgestelde vragen fietsenstalling Delft schreef:

Q: Wat gaat er voor actie ondernomen worden tegen de fietsendiefstal die diverse mensen intussen hebben gemeld?
A: Op korte termijn ondernemen we een aantal acties. Zo gaan we -waar mogelijk- extra personeel inzetten voor het beheer van de stalling.

(...)

Q: Hoe kan het gebeuren dat er fietsen worden gestolen in deze stalling? De stalling wordt toch beheerd?
A: Het is een stalling met toezicht. Dit betekent dat beheerders erop toezien op dat de stalling juist gebruikt wordt, fietsen in het rek staan en de doorloop naar de perrons gegarandeerd blijft. Ook zorgen de beheerders ervoor dat fietsen die langer dan 14 dagen in de rekken staan, worden verwijderd en dat de overige huisregels worden nageleefd.

bron: http://www.nsfiets.nl/binaries/content/assets/NS-fiets/nieuw/qa-fietsenstalling-delft.pdf

Het inzetten van meer mensen die zich louter bezighouden met het handhaven van die idiote stallingstermijn en ander 'juist gebruik' draagt volgens mij in geen enkel opzicht bij aan het terugdringen van de fietsendiefstal.
Omdat iit niet via de website van de klantenservice kan....

Beste,

Sinds jaar en dag reis ik dagelijks met de trein Delft. Vanaf het station neem ik de fiets om naar mijn werk te gaan. De eerste jaren met een oud barrel maar nadat er enkele gepikt waren, besloot ik een goede fiets te kopen en deze te stallen in de betaalde fietsenstalling van het NS station. Met de komst van het nieuwe station in Delft is deze optie echter verleden tijd, Er is nog wel een fietsenstalling maar deze is gratis en niet bewaakt maar “met toezicht”. Daarnaast is er het probleem van de capaciteit. Wanneer ik uit mijn werk kom, bots ik op het fietspad al tegen mensen met hesjes op die me vertellen dat de stalling vol is en ik mijn fiets buiten moet zetten. Elke dag ga ik de discussie aan dat ik het toch wil proberen om een legaal plaatsje in de stalling te zoeken en wanneer dat niet blijkt te kunnen dat ik hem dan alsnog buiten zal zetten. Tot nu toe is dat elke dag gelukt om hem binnen te stallen. Echter, heb ik wel al een paar keer de trein gemist door de tijd die deze discussie in beslag neemt en daar baal ik van.

Ik vind het vreemd dat ik mijn fiets nu buiten zou moeten zetten terwijl ik wil betalen voor een goede en veilige plaats, een voorziening die tot voor kort wel geboden werd op station Delft. Zeker gezien het feit dat de locatie van de huidige binnenstalling uitermate geschikt zou zijn om dienst te doen als bewaakte stalling, en deze nu grotendeels bevolkt wordt door oude barrels.

De oplossing is simpel en kan gevonden worden op station Breda. Je checked je fiets in en uit met je OV-chipcard. Stalling is de eerste 24 uur gratis en daarna betaald (dagkaart: € 1,30; strippenboekje: € 11,50; maandkaart: € 14; jaarkaart: € 105). De aanpassingen die nodig zijn om in Delft iets dergelijks in te voeren zijn minimaal en praktisch goed uit te voeren.
Te denken valt aan:
• een paar vaste in- uitcheckpalen bij de ingang aan de buitenzijde van het station (op drukke momenten kan er een beheerder bij staan met een mobiel divice om de uitstroom te versnellen)
• de overige uitgangen, die naar het perron en naar de stationshal, zouden ontoegankelijk gemaakt moeten worden voor fietsen. Bijvoorbeeld door hekjes te plaatsen waardoor een paadje ontstaat met twee bochten waar je makkelijk doorheen kunt lopen maar niet met een fiets doorheen kunt.

Bijkomend voordeel is dat de capaciteit van de beheerders ten goede zal komen aan veiligheid ipv handhaving van de maximaal toegestane stallingstijd.

Veilige stalling van fiets en/of makkelijkere toegang tot de perrons/stationshal zijn voorzieningen met een meerwaarde waar een vergoeding voor gevraagd kan/mag worden. Hiertegenover zou staat een onbeheerde stalling, gratis, iets verder weg van perrons, de huidige buitenstalling. Dit zou nog steeds gelden wanneer er vanaf 2017 een tweede stalling bijkomt, ware niet dat het verschil in bereikbaarheid van de perrons/stationshal dan komt te vervallen. Dit voordeel wordt dan echter vervangen door “de garantie dat er plaats is”, een zekerheid die je in de onbewaakte stalling niet hebt.
Reputatie 7
Badge +2
Ik heb hetzelfde probleem, heb al een aantal keer een latere trein moeten nemen omdat het veel tijd kost een vrij plekje te vinden, ben ook tegengehouden door iemand in een geel hesje met de mededeling dat de stalling vol is en dat ik mijn fiets moest stallen in de bovengrondse stalling.
Dit laatste heb ik 1 keer geprobeerd. Ik krijg mijn fiets niet in de onderste rekken daarvan omdat mijn stuur net iets te hoog is. En de bovenste rekken hebben geen uittrekbare rail om je fiets daar makkelijk in te plaatsen, waardoor je je fiets hoog op moet tillen om hem daarin te krijgen. Dat lukt mij niet.

Zowel NS als de gemeente Delft brengen allerlei nieuwsberichten naar buiten over hoe mooi en goed de nieuwe ondergrondse stalling is en hoe goed deze aansluit op het nieuwe station, bv
http://www.spoorzonedelft.nl/actueel/nieuwsberichten/naadloos_overstappen_tussen_fiets_en_trein
maar de diverse klachten erover wijzen ze van de hand.
Wanneer je een klacht heb over het feit dat de stalling vaak vol is , wordt je verwezen naar de bovengrondse stalling.
Wanneer je klacht heb over de maximale stallingsduur van 14 dagen waardoor je je fiets niet tijdens vakanties daar kan laten staan, wordt je verwezen naar stallingsplekken buiten het stationsgebied (bv Delft Zuid) omdat je daar 28 dagen mag staan of er wordt gezegd om dan maar met de bus te gaan.
Wanneer je vraagt waarom er geen bewaakte stalling meer is, wordt gewezen naar NS Fiets, dat zij de keuze hebben gemaakt om geen bewaakt gedeelte meer te hebben en dat dit mede wordt ingegeven door het openbare karakter van de stalling door het doorgaande fietspad wat hier loopt.
Wanneer je klaagt over het feit dat er vooral in de eerste maand veel fiets worden gestolen, gaan ze heel leuk flyers uitdelen dat je bv een goed slot moet gebruiken. Goh, daar zou ik zelf nooit aan gedacht hebben.

Intussen ben ik het zo zat iedere keer mijn trein te missen of vroeger van mijn werk te gaan, dat ik sinds 2 weken mijn fiets niet meer stal bij het nieuwe station Delft, maar bij Delft Zuid. Dit betekent voor mij echter wel of een keer extra overstappen in Delft of een langere reistijd omdat ik dan via Den Haag Centraal ga.
Momo schreef:

Wanneer je vraagt waarom er geen bewaakte stalling meer is, wordt gewezen naar NS Fiets

Is dit echt het beleid van de NS? NS-fiets (OV-fiets) kan natuurlijk nooit een echt alternatief zijn voor een eigen fiets. Voor de bewaakte stalling betaalde we ongeveer 100 euro per jaar. Voor een OV-fiets betaal je 3,50 per dag. Uitgaande van 220 werkdagen per jaar is dat 770 Euro. Dat noem ik geen alternatief.
babsv schreef:

NS Fiets (www.nsfiets.nl) is de tak van de NS die over de fietsenstallingen gaat en dus niet hetzelfde als OV-fiets.

Reageer