beantwoord

Fietsenstalling Utrecht CS - centrumzijde

• 11 september 2015
  • 4 reacties
  • 911 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Al een behoorlijke tijd zijn er werkzaamheden aan de fietsenstalling bij Utrecht Centraal aan de kant van Smakkelaarsveld / Media Markt. Logisch gezien de ingrijpende veranderingen die hier plaatsvinden en het is voor een goed doel: het eindplaatje zal er fantastisch uit gaan zien.

Echter, de laatste weken/maanden zijn er steeds fietsenrekken weggehaald. Hiervoor is geen vervangende capaciteit beschikbaar gekomen. Het gaat hier misschien 'slechts' om 100 a 200 fietsplaatsen, maar dit resulteert wel in een overvolle fietsenstalling waar je struikelt over de omgevallen fietsen. Daarnaast worden fietsen tussen andere fietsen 'gepropt' in de stalling, terwijl deze juist bedoeld is om fietsen netjes in te stallen zodat deze niet beschadigen. De gevolgen zijn beschadigde fietsen en gefrustreerde fietsers.

Het gaat specifiek om de fietsenstalling boven de Noordertunnel, onderaan de Media Markt. Alternatief zou zijn de bewaake fietsenstalling aan de andere kant van de busbaan, echter is deze meer dan regelmatig vol.

Zou er gekeken kunnen worden of hier nog (extra) tijdelijke maatregelen mogelijk zijn, waardoor fietsers hun fiets weer fatsoenlijk kwijt kunnen aan deze kant van het station?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 21 september 2015, 09:32

Goedemorgen Evr.

Ik heb een terugkoppeling ontvangen van een medewerker bij Gemeente Utrecht.

Het Smakkelaarsveld is een plek waar veel mensen hun fiets graag dicht bij het station willen stallen. Er is daar inderdaad helaas te weinig ruimte voor alle fietsen. De capaciteit in die omgeving blijft een punt van aandacht tijdens de bouw. De stalling boven de Noordertunnel waar jij over schrijft is ook tijdelijk en wordt in de komende maanden gefaseerd afgebroken.

Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan uitbreiding van het aantal stallingsplaatsen op het Smakkelaarsveld: enkellaagse rekken worden vervangen door dubbellaagse rekken, en rekken worden efficiënter geplaatst zodat de beperkte ruimte nog beter kan worden benut. Per saldo zullen er na deze operatie ongeveer 500 extra fietsparkeerplekken bij komen.

Daarnaast wordt gewerkt aan uitbreiding van de fietsparkeerplekken aan de andere kant van Hoog Catharijne. Over een aantal weken komen op het Willemsviaduct over de Catharijnesingel ongeveer 800 nieuwe klemmen en eind dit jaar wordt dit aantal verdubbeld naar circa 1600 klemmen. Eind volgend jaar gaat het eerste gedeelte van de grootste fietsenstalling ter wereld open.
Bekijk origineel

4 reacties

Hoi evr, welkom op het NS Forum! Ik snap dat het vervelend is dat er niet genoeg capaciteit is om je fiets te stallen op Utrecht Centraal. Ik ga je signaal doorzetten en uitvragen of we hier wat aan kunnen doen. Hier kom ik, of een van mijn collega's dus nog op terug.
Goedemorgen Evr.

Ik heb een terugkoppeling ontvangen van een medewerker bij Gemeente Utrecht.

Het Smakkelaarsveld is een plek waar veel mensen hun fiets graag dicht bij het station willen stallen. Er is daar inderdaad helaas te weinig ruimte voor alle fietsen. De capaciteit in die omgeving blijft een punt van aandacht tijdens de bouw. De stalling boven de Noordertunnel waar jij over schrijft is ook tijdelijk en wordt in de komende maanden gefaseerd afgebroken.

Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan uitbreiding van het aantal stallingsplaatsen op het Smakkelaarsveld: enkellaagse rekken worden vervangen door dubbellaagse rekken, en rekken worden efficiënter geplaatst zodat de beperkte ruimte nog beter kan worden benut. Per saldo zullen er na deze operatie ongeveer 500 extra fietsparkeerplekken bij komen.

Daarnaast wordt gewerkt aan uitbreiding van de fietsparkeerplekken aan de andere kant van Hoog Catharijne. Over een aantal weken komen op het Willemsviaduct over de Catharijnesingel ongeveer 800 nieuwe klemmen en eind dit jaar wordt dit aantal verdubbeld naar circa 1600 klemmen. Eind volgend jaar gaat het eerste gedeelte van de grootste fietsenstalling ter wereld open.
Beste,
Het sluiten van de NS fietsenstalling Utrecht centrumzijde waneer deze 'vol' is zorgt ervoor dat treinen gemist worden.
Hopelijk kan hier een oplossing voor gevonden worden.
Hartelijk dank,
RZ
Dit is een erg oud topic, Ruben Zelissen. Kun je jouw vraag in een nieuw topic stellen? Dan pak ik het daar op!

Reageer