Fietskluis verdwenen

Reputatie 2
Sinds enkele jaren huur ik een fietskluis bij NS-station Geleen Oost, waarmee een einde kwam aan de periodieke aanschaf van een nieuwe 2e hands fiets na fietsdiefstal. Toen ik donderdag 25 oktober rond 18h30' terugkwam van mijn werk bleek tot mijn verbazing de dubbele rij (2x8) fietskluizen te zijn verdwenen waartoe ook mijn kluis behoorde. Mijn fiets was nergens te bekennen. Ook hing er nergens een aankondiging of mededeling met nadere informatie. Een niet geheel bevredigende situatie, te meer daar ik afhankelijk ben van fiets en OV, en momenteel slecht ter been ben hetgeen lopen bemoeilijkt.

Na thuiskomst ingelogd op Mijn NS, en mijn mailbox gecheckt (ja ook de SPAM-map). Geen spoor van aankondiging of waarschuwing dat er iets met de fietskluizen ging gebeuren. Ook bij het oud papier geen NS-brief te bekennen. Vervolgens de NS gebeld. Lang moeten wachten onder het genot van een lieflijk muzakje, waarna ik te horen kreeg dat men het probleem nog niet kon traceren, en dat ik vrijdag zou worden teruggebeld. Vrijdagavond de NS gebeld (lieflijk muzakje). Kreeg iemand anders aan de lijn die zich excuseerde, en de 'versnelde procedure' in werking zou stellen. Het probleem zou nu direct worden bekeken, maar ja, weekend, dus maandagochtend zou ik worden teruggebeld. Maar ik kon misschien ook al eens ProRail proberen, want daar zou het probleem waarschijnlijk liggen. Direct ProRail gebeld (lieflijk muzakje). 'Nee meneer, ProRail is niet gerechtigd om objecten te (laten) verplaatsen op NS-stations. Dat mag alleen de gemeente. Verder weet ik echt helemaal nergens van.'

Inderdaad loopt er momenteel een grootschalig project om de stationsbuurt grondig op te knappen. De NS-parkeerplaats wordt grotendeels in beslag genomen door vrachtwagens en graafmachines van de uitvoerder. Dus maandagochtend contact opgenomen met gemeente Geleen-Sittard. Die wist echt helemaal nergens van. Wel vond ik op de gemeentesite de naam van de contactpersoon van het uitvoerende bedrijf van het stationsbuurtproject. Via via kreeg ik uiteindelijk iemand te spreken die gezien had welke firma de kluizen had verwijderd. Deze firma Wagemans gebeld. 'Ja, die kluizen hebben wij verwijderd, op verzoek van ProRail. ProRail heeft alle kluisbezitters geïnformeerd wat er stond te gebeuren.' Voor de fietsen die nog in de kluizen stonden had de firma sleutels gekregen van niet in gebruik zijnde kluizen die niet hoefden te worden verwijderd.

Dinsdagochtend in alle vroegte heefrt de heer Wagemans zelf mijn fiets verlost uit de tijdelijke kluis. Hij heeft toen ook meteen zijn contact bij ProRail gebeld, met de vraag van welke kluis ik nu gebruik zou mogen maken. De tijdelijke kluis lag voor de hand, die was immers verder niet in gebruik. Maar die oplossing bleek toch niet moeilijk genoeg, het moest allemaal officieel worden geregeld. Ik heb mijn gegevens doorgegeven aan de ProRail-persoon. Hij zou er direct achteraan gaan en zou me in de loop van de dag hierover terugbellen.

Het is nu woensdagmiddag. Ik zit vol verwachting naast mijn telefoon. NS en/of ProRail kunnen ieder moment bellen. En ik ben weer in het bezit van mijn fiets. Voorlopig, want die staat nu onbewaakt in een fietsrek bij Geleen Oost. En het is geen 2e hands fiets zal ik maar zeggen.

20 reacties

Hallo hubkurvers, wat een vervelende situatie is dit.
Ik heb even navraag gedaan bij mijn collega's van NS Fiets en heb begrepen dat op dit station een brand is geweest waardoor de kluis moest worden vervangen. Op welk termijn er nieuwe kluizen zullen worden geplaatst durf ik niet aan te geven. Ik begreep ook van mijn collega's dat je inmiddels in het bezit bent van een nieuwe sleutel voor een kluis en hier ook weer gebruik van kunt maken.
Reputatie 2
Beste Miriam,

Bedankt voor je reactie. Ik heb echter nog geen nieuwe sleutel mogen ontvangen. Kan het zijn dat die nog onderweg is met de post?
Reputatie 2
Beste Miriam,

Toen ik gisteravond thuis kwam van mijn werk ontdekte ik tot mijn verrassing en blijdschap niet één maar liefst 2 enveloppen van de NS met een fietskluis-sleutel. Goedgemutst vertrok ik dan ook vanmorgen naar station Geleen Oost. Daar had ik in eerste instantie een teleurstellende ervaring, want er bleek geen kluis D5 te zijn, behorende bij de ene sleutel. Die teleurstelling werd echter ruimschoots gecompenseerd toen ik met de andere sleutel kluis B6 daadwerkelijk bleek te kunnen openen. En niet alleen dat, er stond ook al een heel mooie zo goed als spiksplinternieuwe fiets in! Weliswaar een damesfiets, maar wel een met versnellingen! Dit was ongetwijfeld bedoeld als compensatie voor alle door mij tot dusver doorstane tijdverlies, ellende, frustratie en spanning. Komt daarbij dat ik nu al een week geen gebruik had kunnen maken van een fietskluis, waarvoor ik toch tot juli 2019 reeds heb betaald.

Nu is zo'n damesfiets natuurlijk een best aardig geschenk, dat je niet te veel in de bek moet kijken. Maar helaas ben ik geen dame, noch heb ik plannen om daar op korte termijn verandering in te brengen. Ik zal dus op zoek moeten in mijn familie- en/of kennissenkring naar een bijpassende goed functionerende bestuurster. Nog meer tijdverspilling dus, en ik schiet er zelf niets mee op. Na kort overleg met mijn rechtsbijstand heb ik dan ook besloten voor dit alles enige financiële compensatie te gaan eisen.

Nu heb ik toch nog een probleem. In zo’n fietskluis past maar 1 fiets. En in kluis B6 staat dus voorlopig nog die damesfiets. Mijn eigen fiets is weer vogelvrij in de fietsrekken te vinden. Nu had ik zo gedacht Miriam, kun jij er misschien voor zorgen dat er nog een kluis D5 wordt bijgeplaatst op het station? Daar heb ik immers al een sleutel voor. Hoe eerder jij dat kunt regelen, hoe kleiner de kans dat ik helaas mijn gewenste financiële compensatie moet verhogen indien onverhoeds mijn eigen fiets plotsklaps zou zijn verdwenen uit
de fietsrekken op het station.

Vol vertrouwen op een goede afloop (gezien de correctheid en souplesse waarmee alles tot dusver door jullie is afgehandeld), hoogachtend en met vriendelijke groet.
Goedemorgen hubkurvers. Ik vrees dat mijn collega pas volgende week woensdag weer actief zal zijn op de Community. Gezien ik zelf ook geen toegang heb tot deze systemen zou ik in dit geval willen adviseren om toch echt nogmaals rechtstreeks contact op te nemen met onze NS-fiets afdeling. Mocht je liever niet nogmaals het risico willen lopen op een lange telefonische wachttijd, dan kan er eventueel ook een bericht gestuurd worden via Twitter of Facebook.
Reputatie 2
Beste Stijn NS,

Wat vervelend voor jou, dat je geen toegang hebt tot de systemen. En dat nog wel als moderator van deze site… We zien dat vaker bij stagiairs of personen die pas in dienst zijn. De ICT-afdeling wil in dit soort gevallen wel eens vergeten hier en daar een vinkje te zetten om zaken toegankelijk te maken. En zie het dan nog maar eens recht te zetten! In het onderhavige geval komt het natuurlijk erg ongelegen dat net nu Miriam tot woensdag op vakantie is, en jij er helemaal alleen voor staat.

Helaas vrees ik dat ik weinig voor je kan doen, want ik zit niet op Twitter of Facebook. En met pogingen om telefonisch een en ander te regelen heb ik in het recente verleden ook slechte ervaringen opgedaan. Liefst 3 avonden heeft me dat gekost, zonder enig resultaat! Ik wens je veel sterkte, en hopelijk kan Miriam je woensdag bijstaan om tot een bevredigende oplossing te komen.
@hubkurvers

Als je verhaal niet zo triest zou zijn zou ik moeten lachen om je vorm van humor, prachtig hoe je ondanks je terechte fustratie zoiets toch kunt opschrijven.
Wel opvallend dat je Geleen-Oost en de bijbehorende parkeerplaats bij herhaling een NS-station noemt, terwijl er alleen treinen van vervoerder Arriva stoppen.
Hallo Hubkurvers,

Ik huur op Geleen Oost ook een kluis en had voor de brand in kluis reeks C en D de beschikking over C3
Ik kreeg een aantal weken geleden een brief van NS fiets dat ik verzocht had om een andere kluis, dat had ik niet, maar dit had te maken met het vervangen/schoonmaken van de reeks C en D na de brand.
Ik kreeg een sleutel van B6, helaas paste deze niet. Ik heb toen gebeld met NS fiets en meegedeeld dat ik C3 zou blijven gebruiken , tot ik een passende sleutel had.
Ik heb een nieuwe sleutel gekregen van kluis B6. je kunt je mijn verbazing voorstellen, toen ik dinsdagmorgen na een heerlijk lang vrij weekend een herenfiets in "mijn kluis" aantrof.
Ik heb daarop mijn, door jouw zo mooi beschreven damesfiets, in het rek gezet en gebeld met NS fiets.
Er kon mij geen verklaring worden gegeven.
Tot nu toe heb ik daarna weer iedere dag mijn fiets weer in de kluis kunnen zetten, ten koste van jou.
Dus twee huurders met dezelfde kluis B6, en drie fietsen. Dit wordt nog een spannende thriller, ik blijf on-line voor het vervolg.
Badge +3
Geweldig dat jullie elkaar hier zo tegenkomen! Ik zag toevallig het topic van @RoelieK voorbij komen en had maar een verwijzing naar hier gegeven, niet eens wetende dat het ook om Geleen Oost ging 😃
Reputatie 2
Beste Miriam,

Goeie vakantie gehad? Hopelijk ben je helemaal opgefrist en heb je weer zin om er volle bak tegenaan te gaan, want we hebben hier je ervaring, deskundigheid en toegang tot de systemen node gemist! Ondertussen is er een en ander gebeurd met betrekking tot ons topic. Ik zal het even kort voor je samenvatten, zodat je niet alles nog eens hoeft door te spitten.

1. Door een toevallige verwijzing (dank @Robert B) ben ik erachter gekomen dat de door mij aangetroffen damesfiets in kluis B6 bleek toe te behoren aan een andere kluizenaar, @RoelieK. Dus toch geen compensatie van de NS richting mij helaas. Overigens betekent dat voor RoelieK dat er nu op zijn minst 3 sleutels rondwaren die passen op kluis B6. Want uit het posttraumatisch verdrongen deel van mijn geheugen borrelde, getriggerd door een opmerking van RoelieK, plots de herinnering op dat het kluis B6 was waarin mijn fiets eerder tijdelijk was opgeslagen door firma Wagemans. Die dus, net als ik, ook een sleutel heeft. Ik wil mijn sleutel best onder de kluisdeur doorschuiven hoor, geen probleem, maar dat zal wel weer niet de bedoeling zijn van de NS.

2. Terecht wees @Stoomman me op het feit dat tegenwoordig op Geleen Oost alleen nog Arriva-treinen stoppen (calamiteiten daargelaten). Hiermee insinuerend dat het niet in het belang is van de NS om in-/uitstappen op niet-NS-perrons te faciliteren. De NS vult natuurlijk liever eigen treinen dan treinen van de concurrentie. Het zou me dan ook niet verbazen dat mijn kluis D5 zich op station Sittard bevindt, om mij te verleiden in plaats van de Arriva-stoptrein de NS-Intercity te gebruiken om naar en van Heerlen te reizen. Deze theorie wordt versterkt door de afsluitende reactie bij het huiveringwekkende relaas van @Hoekb03, die problemen had met de fietskluis in Deventer (https://community.ns.nl/ov-fiets-48/fietskluis-station-deventer-colmshate-zeven-maanden-niet-kunnen-gebruiken-restitutie-48398). Oud-moderator @Thomas NS stelt daarin, nu 5 maanden geleden, dat alle geledingen van de organisatie kritisch zijn doorlopen en bekeken, en de koppen tegen elkaar zijn geslagen, om ervoor te zorgen dat dit soort problemen niet meer voor zullen komen (en ter compensatie heeft hij een attentie naar Hoekb03 gestuurd (hint)). Blijkbaar zijn er uitzonderingen op die belofte, bijvoorbeeld als het klanten kost. Maar misschien ben ik te paranoïde. Thomas NS is oud-moderator, hetgeen erop zou kunnen wijzen dat de NS hem op staande voet heeft ontslagen omdat hij sowieso onzin heeft verkondigd met zijn stellige bewering.

Hoe het ook zij, ik heb mijn hoop nu op jou gevestigd. Zonder jouw wijze raad en/of adequate acties komen we niet verder in dit topic ben ik bang.
Hallo hubkurvers,

Ik ben niet op vakantie geweest hoor. Niet iedere moderator is elke dag actief op de Community, vandaar dat een reactie soms even op zich laat wachten. Allereerst wil ik aangeven dat ik je toon richting mijn collega Stijn niet prettig overkomt. Wij hebben beide toegang tot de dezelfde systemen en om deze reden gaat het rechtstreekse contact vaak sneller, vandaar dit goedbedoelde advies.

Uiteraard wil ik je graag mee helpen, want ik begrijp dat dit geen prettige situatie is. Ik ontvang graag wat gegevens van je zodat ik dit verder in gang kan zetten bij mijn collega's. Wil je mij een privébericht sturen met de volgende gegevens?

- Volledige naam
- Geboortedatum
- Postcode + huisnummer

Je kunt mij een bericht sturen door te klikken op mijn naam en vervolgens te klikken op 'Stuur bericht'. Daarnaast is het mij nu onduidelijk welke fiets nu in kluis B6 staat?

@RoelieK Zou jij mij deze bovenstaande gegevens ook kunnen sturen? Dan pak ik dat ook direct mee in het verdere contact.
Reputatie 2
Oké bedankt, Miriam, zal ik meteen doen. Ik hoop dat hiermee dit topic kan worden afgesloten.

Overigens, wat goed van je dat je je onervaren collega in bescherming neemt tegen dit soort arrogante zelfingenomen paljassen, die tegenwoordig steeds meer het hele internet menen te mogen bevuilen met hun vunzige satirisch bedoelde drab, alleen omdat ze toevallig een keertje een paar avonden aan de telefoon aan het lijntje zijn gehouden, en hun onmiddelijke terugkoppeling is beloofd waar ze na weken nog steeds op zitten te wachten, en hun fiets spoorloos was en de veroorzaker daarvan aangaf er niets mee te maken te hebben, en ze een ochtend politierechercheur hebben moeten spelen om die fiets terug te krijgen, en ze betaald hebben voor een fietskluis waarvan ze nou al enkele weken geen gebruik hebben kunnen maken, en ze via standaardbrieven waarvan de ongeïnteresseerdheid afstraalde zijn voorzien van een aantal sleutels die totaal waardeloos bleken, en hun vragen werden beantwoord met het advies om het zichzelf maar lekker op te soppen. Je houdt het niet voor mogelijk waar mensen zich op vandaag allemaal druk over maken.
Update: Ik heb nog geen verder bericht ontvangen, maar begrijp dat er achter de schermen hard gewerkt wordt. Zodra ik meer weet laat ik dit weten.
Helaas heb ik nog geen extra informatie die ik met jullie kan delen.
Update: Ik ben nog in afwachting van een terugkoppeling over de oplossing van deze situatie.
Update: Helaas is er nog geen duidelijkheid in deze situatie. Ik ga er vanuit dat het is opgelost, maar zou dit ook graag met jullie willen delen. Zodra ik meer weet zal ik dit terugkoppelen.
Update: Het duurt helaas iets langer dan verwacht.
Reputatie 2
Beste Miriam,

Alweer is een nieuw jaar begonnen. De dagen zijn inmiddels flink aan het lengen, en de eerste lentezonnestralen doen moedige maar voorlopig nog vergeefse pogingen de druilerige winterdeken te doorbreken. Me dunkt, een uitstekend moment om weer eens wat van mij te laten horen. Niet dat ik ongeduldig aan het worden zou zijn hoor, of ontevreden ben over hoe je het tot dusver hebt aangepakt, integendeel! Ik wil alleen even laten weten dat ik je nog niet vergeten ben. Trouw log ik elke maand in op de NS-site, om me op de hoogte te stellen van de actuele situatie. En ik moet zeggen, mijn bewondering voor jou wordt groter en groter. Hoe ijzig kalm jij het aanpakt! Menigeen had inmiddels al lang en breed zijn gele hesje uit de kofferbak gehaald, en de honkbalknuppel uit het hoenderhok, was opgetrokken naar de NS-burelen, en had aldaar ter plekke de hele boel kort en klein geslagen. Maar jij blijft onverstoorbaar omzichtig en subtiel te werk gaan, blijk gevend van een jarenlange ervaring in het omgaan met dit soort nauwelijks in beweging te krijgen molochs. Keer op keer word je geconfronteerd met dode mussen, afwezige contactpersonen, loze beloften, kastjes en muren, en ongewijzigde situaties. Toch blijf je optimistisch, eenzaam voortploeterend op zoek naar een oplossing. Eenzaam maar niet alleen! Want weet dat er hier iemand achter je staat! Die in gedachten met je meeleeft, en evenzeer als jij hoopt op een goede afloop! En mocht ik die, God verhoede, niet meer meemaken, laat het er dan niet bij zitten! Ga door, voor al die duizenden stumpers in vergelijkbare omstandigheden. Geef hen dat vertrouwen, dat het ooit nog goed zal komen! Ga door tot ze bij de NS helemaal murw zijn, tot je uiteindelijk die felbegeerde sleutel van een gloednieuwe fietskluis in handen hebt. Het zal niet onopgemerkt blijven. Het zal worden gezien. Duizenden moedelozen zullen uit hun slaap ontwaken!
Hallo hubkurvers, goed weer even wat van je te horen.
Zodra ik meer weet hoor je van je mij!
Het duurt even, maar ik begrijp dat er inmiddels een oplossing gekomen is. Er is contact opgenomen met TS en een nieuwe fietskluis toegewezen. Zou jij dit kunnen bevestigen hubkurvers?

Voor de meelezers: Dit is een uitzonderlijke situatie geweest, maar mocht je ook iets soortgelijks meemaken laat het ons dan weten. Je kunt ook contact opnemen met mijn collega's van de Klantenservice via 030 - 751 51 55 of via Facebook of Twitter.

Reageer