beantwoord

Fluiten = niet meer instappen

• 1 mei 2019
  • 61 reacties
  • 1759 Bekeken

Reputatie 3
De afgelopen tijd heb ik extra op de vertrekprocedure gelet, n.a.v. de Fluiten=niet-meer-instappenregel.

Er zijn twee conclusies mogelijk: het gaat bijna altijd fout (als je naar de regels kijkt) of het gaat bijna altijd goed (als je naar de praktijk kijkt). Hier (https://www.ovpro.nl/trein/2019/01/14/regelmatig-trein-vertraagd-door-instappen-na-fluitsignaal/?gdpr=accept) staat dat 71% van de conducteurs het wel eens meemaakt dat mensen na het fluitsignaal in proberen te stappen, ik kan u verzekeren dat het om 100% gaat.

In verreweg de meeste gevallen fluit de conducteur op tijd, terwijl er nog mensen aan komen rennen. Niets aan de hand, zou je zeggen, ware het niet dat de conducteur vervolgens bewust wacht en vaak zelfs aan de kant gaat zodat de laatkomers ook nog in kunnen stappen. Dat is erg klantvriendelijk, waarvoor hartelijk dank! De vertraging valt ook nog wel mee, vaak een kwart minuut of iets dergelijks.

Feitelijk neemt minstens driekwart van de conducteurs een loopje met de regels. En ik praat dan nog niet eens over fluiten als aanmoediging om snel in te stappen, fluiten omdat een kind daar om vraagt of fluiten voor het branden van het vertreklicht.

Nu is mijn vraag aan NS: Snappen jullie dat de gemiddelde reiziger zich niets aantrekt van het fluitje en toch probeert in te stappen als de deuren open zijn of de deur van de conducteur open is, tenzij de conducteur dit verbiedt?
icon

Beste antwoord door Denice NS 1 mei 2019, 20:19

Ik kan me goed voorstellen dat men er op deze manier zich er natuurlijk weinig van aantrekt. Wij verwachten uiteraard van ons personeel dat ook zij zich aan de regel 'fluiten=niet meer instappen' houden. Al is dit in de praktijk natuurlijk lastig te controleren. Ik merk dat er op de Klantenservice vrij veel signalen binnenkomen van mensen die niet meer mochten instappen, de deuren voor hun neus gesloten werden en de trein dus weg is gereden. Jij hebt daarentegen weer een hele andere ervaring. Hieruit kunnen we in elk geval concluderen dat er nog genoeg te verbeteren valt wat betreft de regel 'fluiten=niet meer instappen'. Ik ga jouw verhaal intern delen met collega's. Uiteraard is het belangrijk dat we met z'n allen op één lijn zitten qua regels!
Bekijk origineel

61 reacties

Ik kan me goed voorstellen dat men er op deze manier zich er natuurlijk weinig van aantrekt. Wij verwachten uiteraard van ons personeel dat ook zij zich aan de regel 'fluiten=niet meer instappen' houden. Al is dit in de praktijk natuurlijk lastig te controleren. Ik merk dat er op de Klantenservice vrij veel signalen binnenkomen van mensen die niet meer mochten instappen, de deuren voor hun neus gesloten werden en de trein dus weg is gereden. Jij hebt daarentegen weer een hele andere ervaring. Hieruit kunnen we in elk geval concluderen dat er nog genoeg te verbeteren valt wat betreft de regel 'fluiten=niet meer instappen'. Ik ga jouw verhaal intern delen met collega's. Uiteraard is het belangrijk dat we met z'n allen op één lijn zitten qua regels!
Badge +3
Praktijk:

Een beetje conducteur zal wel wachten met fluiten als er overduidelijk nog mensen aan het instappen zijn, maar voor mensen die 'nog komen aanrennen' loop je het risico dat de deuren voor je neus sluiten en je ook nog een hoge boete kan krijgen.

In zo'n geval (als je alleen bent en niet een hele meute die uit een andere trein komt stromen en denkt nog wel mee te kunnen) jezelf gewoon melden bij de nog open deur (die met de conducteur) en vragen of je nog mee mag. Ik ben nog nooit geweigerd, soms wel een opmerking dat ik volgende keer wat eerder moet zijn...

Probleem is dat er vaak toch echt vertrokken moet worden, en als er gewacht wordt op iemand die nog komt aan rennen, dan komt er nog wel iemand aan rennen.. en daarna nog iemand.

Vroeger (en in het buitenland vaak ook nog) was er de procedure 'kort fluiten' (attentiesein, "All aboard!" dus snel afscheid nemen, sigaret uitmaken en hup de trein in) en daarna lang fluiten (vertrek, deuren gaan dicht dus niet meer instappen)...

Met de huidige reizigersaantallen, treinlengtes en krappe dienstregeling (minuutje wachten kan niet) is dat helaas verleden tijd.
Reputatie 7
Badge +3
En wat ook niet helpt is dat het fluitje ergens op een willekeurig moment in de minuut voor de vertrektijd klinkt. Als er precies op de vertrektijd gefloten wordt, en dat dus ook het moment is waarop men niet meer in mag stappen, is dat voor het personeel veel makkelijker uit te leggen aan reizigers die te laat komen. Nu krijg je altijd discussie "Ja maar het is nog geen x.xx uur!"
Badge +3
Ik las ergens dat bij andere vervoerders (Arriva en Syntus/Keolis oftewel Blauwnet?) in de concessie staat dat er helemaal niet gefloten/gesloten mág worden voordat de klok verspringt (en natuurlijk al helemaal niet vertrekken, ook al toont het V-sein veilig).

Dat is al heel wat duidelijker, want dan kan je op de klok zien of je op tijd bent en dus niet overgeleverd bent aan de willekeur van een (haastige) conducteur die een leeg perron ziet en de boel alvast dicht gooit om xx:xx -1 minuut of eerder, om maar precies op tijd te kunnen vertrekken.
Badge
Het fluiten als de klok verspringt zou kunnen als de dienstregeling inderdaad in minuten is alleen is deze bij de NS in secondes en vertrekken we dus niet op de verspringing van de klok maar ook op x.13 seconden, x.34 seconden en alle andere opties tussen de hele minuten.

De dienstregeling is gewoon enorm complex en strak omdat mensen niet te lang onderweg willen zijn, zo min mogelijk willen overstappen, niet via een omweg willen reizen, ..... en zo zijn er nog wel meer te verzinnen.

En er wordt zelden gefloten als het vertreklicht gaat branden omdat die als het goed is al 1 minuut voor vertrektijd op groen gaat, dit als teken dat de vertrektijd nadert en dit geeft als hij niet aangaat de gelegenheid aan de machinist om te kijken/bellen wat er is waardoor deze niet op tijd aan gaat.

De Hc is in deze ook gewoon mens en wil net als vele machinisten gewoon onze klant zo goed mogelijk tot dienst zijn, zo informeren we elkaar als we zien dat er nog een grote groep vertraagde overstappers aankomt en proberen we deze mee te nemen als het qua ruimte kan.

Soms wordt er wel eens gefloten om mensen aan te sporen, dat zie ik ook gebeuren en vaak komt dat dan doordat mensen nog bij 1 of 2 deuren aan het instappen zijn en er bij andere deuren wel ruimte is om in te stappen.

Momenteel loopt er een proef op Utrecht op 1 perron met een afteller naar het vertreksignaal van de Hc en wellicht wordt dat een succes en komt dit op andere stations ook.

En als je inderdaad vlak na fluiten vraagt of je nog mag instappen zie je ook vaak de menselijke kant van de Hc die zegt 'snel dan' omdat je op dat moment nog niet de vertrekprocedure belemmerd, vraag je het zodra hij de trein weer instapt is de kans groot dat het nee is aangezien dan zijn deur ook gesloten gaat worden en dan was je gewoon te laat.

Als je oplet wat er allemaal gebeurt bij de vertrekprocedure en dan vooral reizigers die nog niet in de trein zitten maar wel mee willen .... of aangerend komen ... dat is heel veel. Het gebeurt zelfs dat ze de deur van de machinisten cabine open trekken om nog in te stappen en ik maak ook geregeld mee dat er nog even tegen de trein geschopt of geslagen wordt. Denk er bij de laatste acties wel aan dat dit heel fout af kan lopen als je op dat moment tussen de trein en het perron terecht komt terwijl de machinist net aan het wegrijden is.

Helaas voorbeelden genoeg van te late instappers die ernstig letsel oplopen door hun actie om toch in de trein te komen, sommige Hc's die zo'n heftig incident hebben meegemaakt zullen ook heftiger reageren op die pogingen wat logisch is als je die achtergrond weet maar dat weet die ene reiziger nu net niet wat tot onbegrip leidt.

Wees gewoon ruim op tijd en verwacht niet dat je in de laatste secondes die trein nog kunt halen, stukje acceptatie dat je zelf te laat was helpt hierbij enorm.
Reputatie 3
Denice NS,

Wat ik bedoel is dit:

Vertrektijd 13:34.
Fluiten om 13:33:45.
Drie mensen komen aanrennen en nog twee mensen verderop.
De conducteur laat de eerste drie er nog in en sluit de deuren vlak voor nr. 4 en 5.

Van de eerste drie horen jullie niets, de laatste twee klagen hier op het forum, ook al mochten ze er gisteren nog wel in. Zij denken er recht op te hebben dat de trein wacht.

Dat ze dat denken, geeft al aan dat de trein vaak wacht.

Wat mij betreft hoeft er niets te veranderen. Conducteurs stellen zich flexibel op. Dat is toch perfect? En soms heb je geluk en dan weer pech.
Badge
@kukkie als je eens mee kon kijken vanuit mijn cabine zul je zien dat er in heel veel gevallen altijd wel weer mensen achter de nr. 4 en 5 aankomen rennen en ook weer daar achter. De menselijkheid van de Hc is dan dat hij de nr's 1,2 en 3 nog laat instappen omdat die er nagenoeg waren en het proces verder niet belemmeren maar degene daar achter waren te laat.

De Hc zou zijn menselijkheid dan helemaal moeten uitschakelen bij de vertrekprocedure, dat is als je helemaal letterlijk het fluiten = niet meer instappen gaat hanteren, helaas lijdt dat ook tot problemen zoals je hier in een Engels talig topic weer kunt lezen. De Hc is geen robot maar een mens en daardoor krijg je verschillende procedures ondanks dat je ze graag op 1 lijn zou willen hebben.

Ik weet dat het heel moeilijk is om uit te leggen, enige wat ik kan aangeven is ga maar eens op een heel druk station kijken vanaf de cabine van de machinist of de achterste cabine wat er allemaal op het perron naast de trein gebeurt.

Maar ik snap je punt.
Reputatie 7
Badge +2
Frustrerend is als jij jouw aansluiting voor vertrektijd ziet wegrijden en jouw volgende trein later vertrekt omdat na de 1e fluit er meerdere malen gefloten wordt om aankomende reizigers aan te sporen in te stappen en na de officiële vertrektijd er nog gewacht wordt op iemand die nog op de roltrap staat....

Het fluiten-niet-instappenprincipe is vaak gewoon willekeur.
Helaas weer een geval waarin de NS verwacht dat de reizigers de regels kennen en er door eigen personeel totaal willekeurig gehandhaafd wordt. Een Postercampagne maken en die totaal niet consistent naleven, hoe krom wil je het hebben?

En als je dan door die willekeur in uitvoering totaal verward bent en het ook allemaal niet meer goed weet krijg je 3 BOA’s die je in een houdgreep op de grond werken. Of je een boete geven voor het niet hebben van een fietskaartje terwijl je geen fiets bij hebt op dat moment. En dan achteraf hier op het forum gaat het blik moraalridders nog ff over je heen
Badge +3
Ik gaf in een vorige reactie een praktijkvoorbeeld en iedereen is het ermee eens eigenlijk (wat er mag of kan wat betreft fluiten en sluiten, dank @Jeroen met name voor de uitleg).
Reputatie 7
Er kan beter een duidelijke regel komen waar alle conducteurs zich aan houden. In plaats van dat iedereen op zijn eigen manier fluit. Dat schept alleen maar verwarring op.

En wat ik echt helemaal not done vind is om gewoon maar 2 minuten van te voren te gaan fluiten. Natuurlijk gaan mensen in zo´n geval dan nog proberen om de trein vlug in te stappen. Maar dan zijn die mensen niet fout. De conducteur zit dan gewoon fout.

Kijk...dat er een paar seconden voor vertrektijd word gefloten vind ik op zich geen probleem. Maar dan moeten wel alle conducteurs dat op deze manier doen. En het moet duidelijk gecommuniceerd worden.
Helaas is dat nu niet het geval.
Conclusie....het is nu gewoon pure willekeur. En dat schept verwarring. 😌
Badge +3
De uitleg van @Jeroen is weliswaar duidelijk maar geeft tegelijkertijd aan waar het probleem zit. Er zit een discrepantie tussen de tijden die NS intern hanteert en de tijden die gepubliceerd worden voor de reizigers. Hierdoor lopen reizigers steeds tegen het probleem aan dat ze met geen mogelijkheid kunnen weten tot welk moment voor de vertrektijd ze kunnen instappen. Met de huidige systematiek heeft NS loterijtijden geïntroduceerd.

In het verleden keek ik op de vertrekaanwijzer en de klok en wist ik precies hoeveel tijd ik nog had om langs een trein te lopen om een zitplaats te zoeken. Pas een paar seconden voor de vertrektijd ging ik dan de trein in. Bij het verspringen van de klok floot de conducteur en werd met de vertrekprocedure begonnen. Dat was voor iedereen duidelijk. Tegenwoordig doe ik dat niet meer. Wanneer je langs de trein loopt kan er op een volkomen onverwacht moment gefloten worden en mag je niet meer instappen. Gevolg: de deuren worden gesloten en de trein rijdt voor je neus weg, vaak al voor de vertrektijd.

Ik begrijp niet waarom NS maar niet wil inzien dat de huidige procedure veel problemen oplevert die door NS zelf veroorzaakt worden. Er wordt te vroeg gefloten en daardoor te vroeg vertrokken. Bij andere vervoerders, zowel trein, metro, tram en bus, worden over het algemeen de deuren pas gesloten nadat de minuut versprongen is. De vertrektijd is de uiterste instaptijd.

Wat mij betreft mag NS ook in het vervolg de uiterste instaptijd publiceren in plaats van de vertrektijd. De vertrektijd is tamelijk nutteloze informatie als je toch niet meer mag instappen.
Reputatie 7
Badge +3
Soms wordt er wel eens gefloten om mensen aan te sporen, dat zie ik ook gebeuren en vaak komt dat dan doordat mensen nog bij 1 of 2 deuren aan het instappen zijn en er bij andere deuren wel ruimte is om in te stappen.
Is dat dan om mensen aan te sporen bij de andere deuren waar wel ruimte is in te stappen? Want dat is denk ik wat mensen nu juist niet gaan doen. Er is gefloten dus denken ze dat de deuren zo dicht zullen gaan, en wanneer ze naar een andere deur lopen kunnen ze bang zijn dat voor ze daar aankomen de deuren dicht zijn en ze niet meer in kunnen stappen. Door bij die drukke deur te blijven staan hopen ze waarschijnlijk te forceren dat de deuren nog niet dicht gaan omdat er dan altijd wel iemand net aan het instappen is.
In die zin kan dat experiment in Utrecht wel helpen, wanneer je op het scherm kan zien hoeveel tijd je nog hebt voor je niet meer mag in stappen dan weet je hoeveel tijd je nog hebt om naar die andere deur te lopen.

Als het inderdaad bij de deur waar ik sta heel druk is en ik daar achteraan sta, dan kijk ik wel naar andere deuren. Is bv bij een VIRM de eerstvolgende deur bij de bakovergang een stuk rustiger dan loop ik daar vaak wel heen, maar moet ik naar de andere kan van de bak of nog verder voor een rustige deur dan doe ik dat om het bovenstaande weer niet. Plus wanneer ik 2 of meer deuren (of zelfs een ander stel) verder instap kom ik verder van de trap af op mijn overstapstation, en als de trein door de drukte al enkele minuten vertraging heeft kan dat net het laatste beetje tijd kosten om de overstap wel of niet te halen.
Badge
Fluiten gebeurt doorgaans zo'n 20 seconden voor de vertrektijd, hebben wij een vertrektijd in seconden dan ligt deze tijd ALTIJD na de tijd welke is aangegeven op het vertrekbord. Die tijd in seconden is dus in het voordeel van de klant omdat er pas later gefloten wordt.

2 minuten voor tijd fluiten ??? dat gebeurt alleen als de Hc zich vergist in de vertrektijd.

Een Hc zal het in deze nooit goed doen in de ogen van de reiziger, dit simpelweg omdat elke keer dat we stoppen de situatie verschillend is en daar op geanticipeerd moet worden door de Hc.

En mocht er besloten worden de vertrektijd te vervroegen op het bord zodat het de uiterste instaptijd wordt dan zal dat ook weer tegen allerlei bezwaren oplopen omdat er dan na de instaptijd gefloten wordt en reizigers daar ook weer onduidelijkheid in zien.

Maar als je als reiziger gewoon op het perron bent als de trein binnenkomt en dan in de trein stapt zodra dit kan is er geen probleem. De reizigers die op het laatst aan komen lopen/rennen vormen het probleem bij de vertrekprocedure en als je dan naast de trein op het perron blijft staan wachten tot de uiterste tijd dan moet je ook accepteren dat je de trein mist, dat roep je immers over jezelf af.
Maar als je als reiziger gewoon op het perron bent als de trein binnenkomt en dan in de trein stapt zodra dit kan is er geen probleem. De reizigers die op het laatst aan komen lopen/rennen vormen het probleem bij de vertrekprocedure en als je dan naast de trein op het perron blijft staan wachten tot de uiterste tijd dan moet je ook accepteren dat je de trein mist, dat roep je immers over jezelf af.

Inderdaad, want alle reizigers wonen op loop- of fietsafstand van het station en hoeven nooit over te stappen op een andere trein. 😉
Het probleem komt elke keer terug; fluiten/deuren sluiten voor de vertrektijd. Zo lang dat voortduurt blijft dit opspelen. Waarom snapt de NS niet dat 'vertrektijd' in de perceptie van zowat alle reizigers 'uiterste instaptijd' betekent en ook als zodanig gehanteerd zou moeten worden?

Ik realiseer me heus wel dat het er op papier iets slechter uit ziet als je de reizigersperceptie hanteert. Maar dat is slechts de papieren werkelijkheid. Laten we eerlijk zijn; een overstaptijd van een paar minuten is vaak ook gewoon niet te doen als je een halve minuut inpikt om de vertrekprocedure in gang te zetten. Ergo, met de nieuwe perceptie vervallen een aantal overstappen op papier.
Badge +3
Een probleem in deze discussie is dat NS-ers niet lijken te beseffen dat hun bedrijf onderdeel uitmaakt van een veel groter openbaar vervoersysteem. Door systematisch voor de vertrektijd met de vertrekprocedure te beginnen gaan allerlei aansluitingen van bijvoorbeeld bus op trein de mist in.

Een reiziger gaat niet van station naar station maar van adres naar adres. De trein is slechts een schakel in een reis. Daarom doet deze steeds terugkerende discussie met NS-ers zo wereldvreemd aan. De papieren werkelijkheid lijkt belangrijker dan de echte werkelijkheid. De operatie is geslaagd maar de patiënt is overleden. NS zou heus wel op tijd kunnen rijden als die lastige reizigers maar niet steeds in de weg liepen.
Reputatie 7

2 minuten voor tijd fluiten ??? dat gebeurt alleen als de Hc zich vergist in de vertrektijd.

Ja dus....het gebeurd nog steeds te vaak. En het roept verwarring op.
Badge

2 minuten voor tijd fluiten ??? dat gebeurt alleen als de Hc zich vergist in de vertrektijd.Ja dus....het gebeurd nog steeds te vaak. En het roept verwarring op.

Dat zijn echt slechts uitzonderingen maar aangezien jij blijkbaar gegevens hebt hoe vaak dit voorkomt ben ik erg benieuwd naar deze cijfers.

Ik heb het nog nooit geconstateerd bij treinen waar ik mee heb gereden.
Reputatie 7

2 minuten voor tijd fluiten ??? dat gebeurt alleen als de Hc zich vergist in de vertrektijd.Ja dus....het gebeurd nog steeds te vaak. En het roept verwarring op.
Dat zijn echt slechts uitzonderingen maar aangezien jij blijkbaar gegevens hebt hoe vaak dit voorkomt ben ik erg benieuwd naar deze cijfers.

Werkelijk?
Reputatie 6

Het lijkt mij ook niet dat dat te vroeg vertrekken heel vaak voorkomt. Ik had het overigens wel een paar maanden geleden, toen er zo’n anderhalf a twee minuten voor vertrektijd werd gefloten. Gevolg was dat ik op een haar na tussen de deuren zat. Als reiziger voel je je dan ook niet veilig. Uiteraard treinnummer meteen doorgegeven aan de klantenservice, en ik hoop dat het treinpersoneel dat dan ook te horen krijgt.

Daarnaast sluit ik mij ook aan bij de opmerkingen over de rol van het fluitje (deuren gaat sluiten of aansporen om in te stappen) en dat de vertrektijd eigenlijk de uiterste instaptijd hoort te zijn.
Reputatie 7
Het lijkt mij ook niet dat dat te vroeg vertrekken heel vaak voorkomt. Ik had het overigens wel een paar maanden geleden, toen er zo’n anderhalf a twee minuten voor vertrektijd werd gefloten. Gevolg was dat ik op een haar na tussen de deuren zat. Als reiziger voel je je dan ook niet veilig. Uiteraard treinnummer meteen doorgegeven aan de klantenservice, en ik hoop dat het treinpersoneel dat dan ook te horen krijgt.

Kan je nagaan. Dus het kan zelfs nog gevaarlijk zijn ook als er zo even 2 minuten eerder word vertrokken.
Volgens mij is het wel duidelijk waar de schoen wringt. Op papier ziet 3 minuten overstaptijd eruit als voldoende. In de praktijk is dit slechts 2 tot 2.5 minuten en zijn bepaalde overstappen gewoon niet haalbaar. Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen; ik vermoed dat veel conducteurs een loopje met de regels nemen om deze oneigenlijke overstappen toch zoveel mogelijk toe te laten. Want op papier zijn ze feitelijk ok.
Reputatie 7
Wat zou een oplossing kunnen zijn he. ....moeilijke moeilijk.
Ik vind trouwens wel dat alle overstappen minimaal 5 minuten zouden moeten zijn. Anders haal je het vaak gewoon niet.
Badge +3
Ik ken genoeg overstappen op hetzelfde perron die binnen de twee minuten te halen zijn.

Reageer