beantwoord

Fluiten = niet meer instappen

  • 1 mei 2019
  • 61 reacties
  • 1762 Bekeken


Toon eerste bericht

61 reacties

Ik ken genoeg overstappen op hetzelfde perron die binnen de twee minuten te halen zijn.

Ik ken ook situaties dat er net geen overstap is, je rolt het station binnen en aan de overzijde van het perron rijdt nét een trein weg in de richting die je had willen hebben met als gevolg een kwartier wachttijd.
Badge +3
Als die overstap volgens de Reisplanner niet mogelijk was dan heb ik daar geen probleem mee. Het oogt ontzettend knullig.

Ik vind het wel problematisch wanneer overstappen die volgens de dienstregeling mogelijk zijn in de praktijk de mist ingaan omdat NS het nodig vindt om te vroeg te starten met de vertrekprocedure en daardoor kostbare overstapseconden steelt van de reizigers.
Badge +3
De cross-platform overstappen (overzijde perron) zijn het irritantst want dan kan je soms inderdaad de achterlichten van je overstap uitzwaaien, terwijl dat een naadloze aansluiting zou moeten zijn (dus op elkaar wachten, zolang het geen 3 minuten of meer is, of wat NS als 'op tijd' doet voorkomen in de prestatiecijfers/statistieken).
Reputatie 7
Ik ken genoeg overstappen op hetzelfde perron die binnen de twee minuten te halen zijn.
Wat fijn voor je.
Badge +3
De punctualiteitcijfers van NS hebben ook een hoog theoretisch gehalte. Het is tamelijk eenvoudig om te meten wat de cijfers zijn van een bepaalde rit. Maar daar zit totaal niet in verwerkt hoeveel reizigers vertraging hebben. Terwijl dat de echte wereld is die door reizigers wordt ervaren.

Door te sturen op de aankomstpunctualiteit van reizigers in plaats van op ritten zou het beeld heel anders zijn en de klanttevredenheid een stuk groter.



2 minuten voor tijd fluiten ??? dat gebeurt alleen als de Hc zich vergist in de vertrektijd.Ja dus....het gebeurd nog steeds te vaak. En het roept verwarring op.
Dat zijn echt slechts uitzonderingen maar aangezien jij blijkbaar gegevens hebt hoe vaak dit voorkomt ben ik erg benieuwd naar deze cijfers.

Ik heb het nog nooit geconstateerd bij treinen waar ik mee heb gereden.
Werkelijk?


Jeroen wil leven in een wereld waar reizigers robots zijn, altijd 5 minuten op tijd staan te wachten voor de trein en fouten van zijn werkgever worden genegeerd. Ik negeer zijn comments al maanden
Badge +3
De punctualiteitcijfers van NS hebben ook een hoog theoretisch gehalte. Het is tamelijk eenvoudig om te meten wat de cijfers zijn van een bepaalde rit. Maar daar zit totaal niet in verwerkt hoeveel reizigers vertraging hebben. Terwijl dat de echte wereld is die door reizigers wordt ervaren.

Door te sturen op de aankomstpunctualiteit van reizigers in plaats van op ritten zou het beeld heel anders zijn en de klanttevredenheid een stuk groter.

Oh ja, dat woord zocht ik... punctualiteit ;-)

Leuk dat als een trein van A naar B met minder dan X minuten vertraging aankomt, maar als je overstap dan al lang of erger dus, nét weg is (dus óók op tijd rijdt)... op welke plaats staat de reiziger dan?

Afgezien van kruisende of tegemoetkomende (enkelspoor) treinen, bruggen die open moeten, stop-go stations (of hoe het ook heet) met een overweg die in storing valt als er binnen 5 minuten geen trein komt, of goederentreinen die liever niet gaan/willen/kunnen stoppen vlak achter je...
Reputatie 7
Jeroen wil leven in een wereld waar reizigers robots zijn, altijd 5 minuten op tijd staan te wachten voor de trein en fouten van zijn werkgever worden genegeerd.
Ja maar Jeroen wil zoveel wel.
Hij zal maar gewoon even op ons moeten wachten totdat we allemaal in zijn trein zijn gestapt en het de juiste tijd is om te vertrekken.

Zo ik heb weer gesproken. 😌
Reputatie 7
Badge +3
Beetje flauw om het nou persoonlijk op Jeroen te gooien. Maar ik merk in z'n algemeenheid wel bij NS een mentaliteit van "zo doen we het nou eenmaal" en de onmogelijkheid (of onwil) om zaken vanuit het perspectief van een (incidentele) reiziger te bekijken. Interne procedures worden elke keer weer netjes uitgelegd, maar het feit dat dat moet gebeuren zegt eigenlijk al genoeg. En dat staat natuurlijk haaks op de mooie marketingslogan "Reiziger op 1, 2 en 3".
Reputatie 7
Beetje flauw om het nou persoonlijk op Jeroen te gooien.

Joh het was maar een grapje. Ik heb totaal niks tegen hem verder. 😌
Reputatie 3
@kukkie als je eens mee kon kijken vanuit mijn cabine zul je zien dat er in heel veel gevallen altijd wel weer mensen achter de nr. 4 en 5 aankomen rennen en ook weer daar achter. De menselijkheid van de Hc is dan dat hij de nr's 1,2 en 3 nog laat instappen omdat die er nagenoeg waren en het proces verder niet belemmeren maar degene daar achter waren te laat.

De Hc zou zijn menselijkheid dan helemaal moeten uitschakelen bij de vertrekprocedure, dat is als je helemaal letterlijk het fluiten = niet meer instappen gaat hanteren, helaas lijdt dat ook tot problemen zoals je hier in een Engels talig topic weer kunt lezen. De Hc is geen robot maar een mens en daardoor krijg je verschillende procedures ondanks dat je ze graag op 1 lijn zou willen hebben.

Ik weet dat het heel moeilijk is om uit te leggen, enige wat ik kan aangeven is ga maar eens op een heel druk station kijken vanaf de cabine van de machinist of de achterste cabine wat er allemaal op het perron naast de trein gebeurt.

Maar ik snap je punt.


Dat heb ik dus gedaan en ik begrijp volkomen dat de conducteur een keer moet sluiten.

Ik wil met dit topic ook geen kritiek leveren op conducteurs, die doen het bijna altijd goed.

Ik signaleer alleen dat de conducteurs gelukkig (!) het beleid van de NS lijken te negeren. Ze laten nr. 1, 2 en 3 toch instappen, terwijl dat volgens de regels niet de bedoeling is. Ze maken zelf een afweging en dat is prima. (En dat ik soms wel eens baal als de deur voor mijn neus sluit, is iets heel anders)

Ik vraag me af @Denice NS waarom dan aan de reizigers wordt gecommuniceerd dat ze nooit meer in mogen stappen na het fluitsignaal, als de conducteur daar regelmatig toestemming voor geeft.
De punctualiteitcijfers van NS hebben ook een hoog theoretisch gehalte. Het is tamelijk eenvoudig om te meten wat de cijfers zijn van een bepaalde rit. Maar daar zit totaal niet in verwerkt hoeveel reizigers vertraging hebben. Terwijl dat de echte wereld is die door reizigers wordt ervaren.

Door te sturen op de aankomstpunctualiteit van reizigers in plaats van op ritten zou het beeld heel anders zijn en de klanttevredenheid een stuk groter.


De reizigerspunctualiteit is al een aantal jaar een belangrijke KPI in de afspraken. De reizigerspunctualiteit wordt berekend op basis van de OV-Chipkaartdata die tegen het reisadvies van de reisplanner aan wordt gelegd zoals deze een aantal dagen van te voren er in stond. Mis je dus je aansluiting, dan heeft dat dus gewoon invloed op die statistieken.
De reizigerspunctualiteit kan je hier inzien: http://kpi.prorail.nl/website/reizigerspunctualiteit/hrn05/nl/
Badge +3
Die gegevens kende ik nog niet. Interessant. Vraag is natuurlijk wat er met de gegevens gedaan wordt om bijvoorbeeld de overstappunctualiteit te verbeteren. Op dit moment lijkt het erop dat NS vooral stuurt op vertrekpunctualiteit en dat staat bijna haaks op een goede overstappunctualiteit.

Ik vraag me af in hoeverre de cijfers vervuild worden door mensen die een koffiepauze plannen op een overstapstation. 😀
Badge
Er wordt ook wel degelijk gekeken naar de cijfers van mensen die aansluitingen uit de planner halen en welke reizigers dit niet halen en deze worden onderling ook vergeleken. En mensen die iets halen vervuilen feitelijk wel deze cijfers als ze daardoor een trein later nemen maar het zou me niet verbazen al hier een lichte aftrek voor is in de berekeningen.

Bij een te laag percentage wordt er gekeken naar de oorzaken en zal er of gewerkt worden om de oorzaken weg te nemen. Recent is bijvoorbeeld op verschillende lijnen een controle gehouden op het op tijd aankomen en het op tijd vertrekken vanaf bepaalde stations.

Maar zeer binnenkort worden heel veel van onze Hc's uitgerust met de smartwatch, dit om de vertrektijden nog stipter te krijgen en dan is het alleen nog wachten op de update van onze Timtim met de functie welke ons als machinist aangeeft wanneer we de trein kunnen laten uitrollen om tijdig het station binnen te rollen.

Er wordt dus echt wel gewerkt aan het nog punctueler rijden van de treinen om zo mogelijk treinen met een kleinere marge achter elkaar te laten rijden in de toekomst.

@mrfreeze procedures zijn er in elk bedrijf en daar zul je als werknemer toch mee moeten werken, echter als je goed leest geef ik ook aan dat wij geen robots zijn en er indien mogelijk een aansluiting wordt overgenomen en nog even de laatste mensen mee genomen worden. Maar vervolgens wordt het personeel van de NS dan weer aangevallen dat we niet fluiten - niet meer instappen hanteren. Maar hanteren we deze procedure exact en zouden we wel op tijd vertrekken dan zetten we de reizigers niet meer op 1, 2 en 3.

Zelf rij ik voor de reizigers en doe mijn best om zo veel mogelijk op tijd te rijden, als het kan een overstap van een vertraagde trein over te nemen, bij trein vervangend busvervoer altijd even te kijken of ik als machinist niet nog net een bus zie aankomen met mensen die we dan nog mee kunnen nemen. Maar ik kan niet oneindig blijven wachten en moet ook wel eens mensen teleurstellen doordat ik wel op tijd weg moet om ruimte te maken voor een andere trein of rekening moet houden met een overstap op een volgend station. Zodra ik met teveel vertraging rij krijg ik op meerdere trajecten sprinters voor me en dan zal ik nergens meer op tijd zijn en juiste met meer vertraging gaan rijden. En ook dat is niet wenselijk voor reizigers die deze overstap willen halen.
Reputatie 7
Badge +2
Het probleem van niet op tijd fluiten gaat opgelost worden. Volgens NS journaal vanmorgen krijgen conducteurs een smartwatch zodat ze op tijd kunnen fluiten.
Reputatie 7
Maar zeer binnenkort worden heel veel van onze Hc's uitgerust met de smartwatch, dit om de vertrektijden nog stipter te krijgen en dan is het alleen nog wachten op de update van onze Timtim met de functie welke ons als machinist aangeeft wanneer we de trein kunnen laten uitrollen om tijdig het station binnen te rollen.

Er wordt dus echt wel gewerkt aan het nog punctueler rijden van de treinen om zo mogelijk treinen met een kleinere marge achter elkaar te laten rijden in de toekomst.

Dat is fijn om te horen. Dan word dit probleem teminste ook weer opgelost. 👍🏽
Reputatie 7
Badge +3
Maar zeer binnenkort worden heel veel van onze Hc's uitgerust met de smartwatch, dit om de vertrektijden nog stipter te krijgen
En over die smartwatch staat vandaag een artikel op de NS nieuws site:
https://nieuws.ns.nl/smartwatch-voor-ns-conducteurs/
Goede zaak om de tijd bij de HC's duidelijker te maken, maar wat van wezenlijk belang is dat de perceptie die te reizigers hebben bij "op tijd fluiten" dezelfde is als bij de NS. Als een trein gepland staat om op xx:30:00 te vertrekken mogen de deuren in minuut xx:29 dicht, voor de reiziger komt dat nog altijd over als "te vroeg". Nog los van het feit dat de reizigers de tijd zien die op de stationsklokken staat en niet de tijd op de smartwatch van de HC's.
Reputatie 7
Badge +3
In die zin is ook de proef nu op Utrecht interessant waarbij op de TBP afgeteld wordt. Dat zien reizigers wel.
https://nieuws.ns.nl/instapinfo-op-perronbord-utrecht-centraal-soepel-instappen-snel-een-zitplaats/
Ik heb het geluk gehad om mee gedraaid te hebben met het grotere onderzoek wat betreft gebruik van de SmartWatch en wat voor mij duidelijk is, dat ik met dit hulpmiddel veel meer overzicht heb over het perron, de reizigers en dus niet elke keer bezig ben met omrekenen, wat zorgt voor snellere gebaren naar reizigers om in te stappen, die langs de trein blijven lopen, terwijl ik bijna wil vertrekken. Er blijven eigenwijze reizigers bij, die perse buitenom hun rijstel willen halen en dan wil ik daar wel eens zo sleutelen dat men weet dat men bij de deur waar ze zijn in moeten stappen.
Tijd geleden werd ik overspoeld met een aansluiting door werkzaamheden. Ik heb maar gewacht, maar als de rij reizigers blijft komen, zal je op een gegeven moment echt moeten fluiten om aan te geven, ik wil weg, kom op, instappen.
Das even mijn zijde wat betreft ons nieuwe hulpmiddel en ik heb een paar keer kunnen voorkomen dat er te vroeg werd vertrokken 😃
Reputatie 5
In die zin is ook de proef nu op Utrecht interessant waarbij op de TBP afgeteld wordt. Dat zien reizigers wel.https://nieuws.ns.nl/instapinfo-op-perronbord-utrecht-centraal-soepel-instappen-snel-een-zitplaats/

Doet me wel een beetje denken aan die discussie tussen een Amerikaan en een Rus. NASA had net met extreem veel moeite en fratsen een ballpoint uitgevonden die ook in de ruimte en zonder zwaartekracht werkt.

"Heel mooi, kameraad. Wij gebruiken gewoon een potlood."

Smartwatch. Aftelscherm.

"Heel mooi, kameraad. Wij in België vertrekken pas als de secondewijzer van de perronklok op de twaalf staat."
Reputatie 7
Badge +3
NS gaat de treindeuren nu nog eerder sluiten, niet 30 maar 42 seconden voor vertrek. Dat zal nog meer agressie gaan opwekken.

https://nos.nl/artikel/2283046-ns-conducteurs-krijgen-smartwatch-om-op-de-seconde-nauwkeurig-te-fluiten.html
@Tamzin

Das niet correct. We gaan niet 42 sec voor vertrek de deuren sluiten.

Het horloge geeft op 42 sec een trilling om ons te attenderen, HC, je vertrektijd nadert, controleer of je aan alle eisen voor vertrek voldoet. Dan gaat het erom, om zeker te zijn dat je op de seconde kan rijden. Dat is de werkinstructie. Enige uitzondering zijn onze HSL treinen, die 15 sec extra nodig hebben om daadwerkelijk in beweging te komen.
Badge +3
En ondanks deze hulpmiddelen worden er nog steeds 30 instapseconden gestolen van de reizigers. Maar in ieder geval lost het het probleem van de loterijtijden een beetje op. Als tenminste alle Hc's zich ook houden aan de signalen die ze doorkrijgen.

Als NS heel eenvoudig de vertrekprocedure begint op het moment dat de klok verspringt, zijn al deze malle fratsen niet nodig. Iedere stationsklok is dan automatisch een aftelklok. Daar heeft @Ferdinand Delasoie natuurlijk groot gelijk in.

Het is erg treurig dat NS denkt te vroeg te moeten vertrekken en instapseconden te stelen omdat anders niet op tijd aangekomen wordt. Dan deugt de dienstregeling niet.
En ondanks deze hulpmiddelen worden er nog steeds 30 instapseconden gestolen van de reizigers. Maar in ieder geval lost het het probleem van de loterijtijden een beetje op. Als tenminste alle Hc's zich ook houden aan de signalen die ze doorkrijgen.

Het zou ook kunnen leiden tot meer treinen die in de ogen van de reiziger "te vroeg" vertrekken. Op tijd rijden is heel fijn, maar zorg dan eerst dat het "op tijd" van NS gelijk is aan "op tijd" van de reiziger.

Reageer