beantwoord

Fluiten = niet meer instappen

Toon eerste bericht

61 reacties

Er is al eerder aangegeven dat de dienstkaartjes van ons niet geheel overeenkomen met de tijden op het bord, zeker bij sprinters is dot duidelijk te zien, waar we vaker vertrekken na het verspringen van de tijd dan ervoor. Zo zal je ook zien in Den Bosch dat de IC naar Heerlen en Venlo juist na het verspringen van de klok vertrekken, want deze vertrekken op xx.30 seconden.
Verder is het voor de HC van belang te zien wie er ruim op tijd op het perron staat en dus mee wil en de reizigers die toch al te laat geweest zouden zijn.
30 seconden maakt bij een krappe overstap (vanwege een vertraagde aankomst) het verschil uit tussen wel of niet de aansluiting halen.
Reputatie 3
Problemen, problemen.... oplossen lijkt soms moeilijker dan het is. De meeste reizigers zullen niet vallen over een 2 of 3 minuten langere treinreis als ze in 99% van de gevallen hun overstap halen en niet regelmatig 10, 15 of nog meer minuten moeten wachten.
De reiziger kijkt op de stationsklok om te weten tot hoe laat hij in kan stappen, langs een volle trein kan blijven lopen om een plekje te vinden. De reiziger loopt niet in zijn gedachten de klok 30 seconden vooruit te zetten. Als de NS/ProRail de klok waarop de treinen rijden nou gewoon 30 seconden achter laat lopen op de stationsklokken zal er altijd rond het verspringen van de wijzer gefloten worden. Een paar seconden te vroeg of te laat zal de reiziger dan niet zo erg vinden.
Wat mij een paar keer wel opviel was dat de conducteur niet meteen nadat alle deuren gesloten waren zijn deur sloot maar zeker nog 30 seconden op het perron bleef staan, toen pas instapte en zijn deur sloot waarna de trein vertrok. Was het een te vroeg met fluiten momentje?
Dat zal altijd blijven wringen, wanneer wel en wanneer niet overnemen.
Badge +3
Niemand zal problemen hebben met het vertrekken na het verspringen van de klok.

We hebben problemen met het beginnen van de vertrekprocedure voor het verspringen van de klok. Dat zijn kostbare instapseconden die van de reizigers gestolen worden. Zeker bij overstappen op hetzelfde perron die door de Reisplanner worden aangegeven zijn reizigers niet in staat om ruim van te voren op het perron te staan.

Maar het geldt ook voor alle andere overstappen die in de Reisplanner worden aangegeven. Die overstappen lopen een grotere kans de mist in te gaan wanneer NS 30 seconden te vroeg met de vertrekprocedure begint. Een bus sluit ook niet 30 seconden voor vertrek de deuren. De chauffeurs hebben de instructie om de deuren pas te sluiten wanneer de minuut op de klok verspringt. Alleen NS denkt het beter te weten dan alle andere vervoerders.

Ik vermoed dat we zullen blijven klagen over het afwijkende gedrag van NS totdat het mallotige te vroeg sluiten van de deuren wordt teruggedraaid.
Als de NS/ProRail de klok waarop de treinen rijden nou gewoon 30 seconden achter laat lopen op de stationsklokken zal er altijd rond het verspringen van de wijzer gefloten worden. Een paar seconden te vroeg of te laat zal de reiziger dan niet zo erg vinden.

Daar ben ik ook voorstander van, het is een stuk eenvoudiger dan tegen alle reizigers zeggen dat ze hun klok 30 seconden vooruit moeten zetten of het vage "zorg dat je ruim op tijd op het perron bent". In de treinloop verandert er niets behalve dat de hele dienstregeling 30 seconden wordt opgeschoven. Bepaalde overstappen zijn nog steeds krap of gewoonweg niet haalbaar.

De consequentie is wel dat dit een onderliggend probleem bloot legt: een oude overstap van b.v. 3 minuten wordt nu op papier een overstap van 2.5 minuut. 3 minuten ziet er veel beter uit dan 2.5 of 2 minuten, maar het is sjoemeltijd. Als je eerlijk bent, dan zouden sommige oude overstappen officieel geschrapt moeten worden, en dat heeft natuurlijk wel een negatieve impact.
Badge +3
Dat laatste is precies het probleem. NS publiceert een werkelijkheid die in de praktijk vaak niet bestaat. Ze publiceren wel aansluitingen maar in de praktijk kunnen reizigers die niet halen omdat er per vertrek van een trein minimaal 30 overstapseconden gestolen worden.

Het zou al een stuk beter worden wanneer NS alle tijden in het vervolg publiceert als uiterste vertrektijd die allemaal een minuut eerder zijn dan de vertrektijd. Dat zal tot gevolg hebben dat de reisplanners andere aansluitingen zullen laten zien. Maar tegelijkertijd zullen de verwachtingen minder hoog zijn.

Nog veel beter zou natuurlijk zijn wanneer NS beseft dat ze geen eiland zijn in de wereld van het Nederlandse OV en net als alle andere vervoerders de vertrektijd gelijkstelt met de uiterste instaptijd.

De huidige situatie is het slechtste van alle werelden.
Nog veel beter zou natuurlijk zijn wanneer NS beseft dat ze geen eiland zijn in de wereld van het Nederlandse OV en net als alle andere vervoerders de vertrektijd gelijkstelt met de uiterste instaptijd.
Soms zelfs afgedwongen in de concessie, zoals ZwEnZwoKa. Het vertrekproces mag pas worden gestart bij het verspringen van de klok.

Maar zeer binnenkort worden heel veel van onze Hc's uitgerust met de smartwatch, dit om de vertrektijden nog stipter te krijgenEn over die smartwatch staat vandaag een artikel op de NS nieuws site:https://nieuws.ns.nl/smartwatch-voor-ns-conducteurs/

Ik heb dat net gezien in Utrecht, in de huidige vorm wordt het beeld voor de reiziger er niet door verbeterd. De deuren sloten terwijl er nog 1 minuut op de klok stond en zelfs toen de trein al begon te rijden stond er nog 1 minuut op de aftelklok.
Buiten de spits, dus buiten de testtijden is het inderdaad vreemd om te zien dat er nog 1 minuut voor vertrek is. Tijdens de testperiode gaat er wel een afteller lopen, die overeenkomt. Zelf nog niet mee mogen werken, maar ik hoor wel enthousiaste verhalen erover.
In die zin is ook de proef nu op Utrecht interessant waarbij op de TBP afgeteld wordt. Dat zien reizigers wel.https://nieuws.ns.nl/instapinfo-op-perronbord-utrecht-centraal-soepel-instappen-snel-een-zitplaats/

Ik zie dat ik in mijn vorige bericht een verkeerd bericht heb gequote, dit is het vericht dat ik bedoelde

Reageer