beantwoord

Fluiten = niet meer instappen

  • 1 mei 2019
  • 61 reacties
  • 1762 Bekeken

Reputatie 3
De afgelopen tijd heb ik extra op de vertrekprocedure gelet, n.a.v. de Fluiten=niet-meer-instappenregel.

Er zijn twee conclusies mogelijk: het gaat bijna altijd fout (als je naar de regels kijkt) of het gaat bijna altijd goed (als je naar de praktijk kijkt). Hier (https://www.ovpro.nl/trein/2019/01/14/regelmatig-trein-vertraagd-door-instappen-na-fluitsignaal/?gdpr=accept) staat dat 71% van de conducteurs het wel eens meemaakt dat mensen na het fluitsignaal in proberen te stappen, ik kan u verzekeren dat het om 100% gaat.

In verreweg de meeste gevallen fluit de conducteur op tijd, terwijl er nog mensen aan komen rennen. Niets aan de hand, zou je zeggen, ware het niet dat de conducteur vervolgens bewust wacht en vaak zelfs aan de kant gaat zodat de laatkomers ook nog in kunnen stappen. Dat is erg klantvriendelijk, waarvoor hartelijk dank! De vertraging valt ook nog wel mee, vaak een kwart minuut of iets dergelijks.

Feitelijk neemt minstens driekwart van de conducteurs een loopje met de regels. En ik praat dan nog niet eens over fluiten als aanmoediging om snel in te stappen, fluiten omdat een kind daar om vraagt of fluiten voor het branden van het vertreklicht.

Nu is mijn vraag aan NS: Snappen jullie dat de gemiddelde reiziger zich niets aantrekt van het fluitje en toch probeert in te stappen als de deuren open zijn of de deur van de conducteur open is, tenzij de conducteur dit verbiedt?
icon

Beste antwoord door Denice NS 1 mei 2019, 20:19

Ik kan me goed voorstellen dat men er op deze manier zich er natuurlijk weinig van aantrekt. Wij verwachten uiteraard van ons personeel dat ook zij zich aan de regel 'fluiten=niet meer instappen' houden. Al is dit in de praktijk natuurlijk lastig te controleren. Ik merk dat er op de Klantenservice vrij veel signalen binnenkomen van mensen die niet meer mochten instappen, de deuren voor hun neus gesloten werden en de trein dus weg is gereden. Jij hebt daarentegen weer een hele andere ervaring. Hieruit kunnen we in elk geval concluderen dat er nog genoeg te verbeteren valt wat betreft de regel 'fluiten=niet meer instappen'. Ik ga jouw verhaal intern delen met collega's. Uiteraard is het belangrijk dat we met z'n allen op één lijn zitten qua regels!
Bekijk origineel

61 reacties

In die zin is ook de proef nu op Utrecht interessant waarbij op de TBP afgeteld wordt. Dat zien reizigers wel.https://nieuws.ns.nl/instapinfo-op-perronbord-utrecht-centraal-soepel-instappen-snel-een-zitplaats/

Ik zie dat ik in mijn vorige bericht een verkeerd bericht heb gequote, dit is het vericht dat ik bedoelde
Buiten de spits, dus buiten de testtijden is het inderdaad vreemd om te zien dat er nog 1 minuut voor vertrek is. Tijdens de testperiode gaat er wel een afteller lopen, die overeenkomt. Zelf nog niet mee mogen werken, maar ik hoor wel enthousiaste verhalen erover.

Maar zeer binnenkort worden heel veel van onze Hc's uitgerust met de smartwatch, dit om de vertrektijden nog stipter te krijgenEn over die smartwatch staat vandaag een artikel op de NS nieuws site:https://nieuws.ns.nl/smartwatch-voor-ns-conducteurs/


Ik heb dat net gezien in Utrecht, in de huidige vorm wordt het beeld voor de reiziger er niet door verbeterd. De deuren sloten terwijl er nog 1 minuut op de klok stond en zelfs toen de trein al begon te rijden stond er nog 1 minuut op de aftelklok.
Nog veel beter zou natuurlijk zijn wanneer NS beseft dat ze geen eiland zijn in de wereld van het Nederlandse OV en net als alle andere vervoerders de vertrektijd gelijkstelt met de uiterste instaptijd.
Soms zelfs afgedwongen in de concessie, zoals ZwEnZwoKa. Het vertrekproces mag pas worden gestart bij het verspringen van de klok.
Badge +3
Dat laatste is precies het probleem. NS publiceert een werkelijkheid die in de praktijk vaak niet bestaat. Ze publiceren wel aansluitingen maar in de praktijk kunnen reizigers die niet halen omdat er per vertrek van een trein minimaal 30 overstapseconden gestolen worden.

Het zou al een stuk beter worden wanneer NS alle tijden in het vervolg publiceert als uiterste vertrektijd die allemaal een minuut eerder zijn dan de vertrektijd. Dat zal tot gevolg hebben dat de reisplanners andere aansluitingen zullen laten zien. Maar tegelijkertijd zullen de verwachtingen minder hoog zijn.

Nog veel beter zou natuurlijk zijn wanneer NS beseft dat ze geen eiland zijn in de wereld van het Nederlandse OV en net als alle andere vervoerders de vertrektijd gelijkstelt met de uiterste instaptijd.

De huidige situatie is het slechtste van alle werelden.
Als de NS/ProRail de klok waarop de treinen rijden nou gewoon 30 seconden achter laat lopen op de stationsklokken zal er altijd rond het verspringen van de wijzer gefloten worden. Een paar seconden te vroeg of te laat zal de reiziger dan niet zo erg vinden.

Daar ben ik ook voorstander van, het is een stuk eenvoudiger dan tegen alle reizigers zeggen dat ze hun klok 30 seconden vooruit moeten zetten of het vage "zorg dat je ruim op tijd op het perron bent". In de treinloop verandert er niets behalve dat de hele dienstregeling 30 seconden wordt opgeschoven. Bepaalde overstappen zijn nog steeds krap of gewoonweg niet haalbaar.

De consequentie is wel dat dit een onderliggend probleem bloot legt: een oude overstap van b.v. 3 minuten wordt nu op papier een overstap van 2.5 minuut. 3 minuten ziet er veel beter uit dan 2.5 of 2 minuten, maar het is sjoemeltijd. Als je eerlijk bent, dan zouden sommige oude overstappen officieel geschrapt moeten worden, en dat heeft natuurlijk wel een negatieve impact.
Badge +3
Niemand zal problemen hebben met het vertrekken na het verspringen van de klok.

We hebben problemen met het beginnen van de vertrekprocedure voor het verspringen van de klok. Dat zijn kostbare instapseconden die van de reizigers gestolen worden. Zeker bij overstappen op hetzelfde perron die door de Reisplanner worden aangegeven zijn reizigers niet in staat om ruim van te voren op het perron te staan.

Maar het geldt ook voor alle andere overstappen die in de Reisplanner worden aangegeven. Die overstappen lopen een grotere kans de mist in te gaan wanneer NS 30 seconden te vroeg met de vertrekprocedure begint. Een bus sluit ook niet 30 seconden voor vertrek de deuren. De chauffeurs hebben de instructie om de deuren pas te sluiten wanneer de minuut op de klok verspringt. Alleen NS denkt het beter te weten dan alle andere vervoerders.

Ik vermoed dat we zullen blijven klagen over het afwijkende gedrag van NS totdat het mallotige te vroeg sluiten van de deuren wordt teruggedraaid.
Dat zal altijd blijven wringen, wanneer wel en wanneer niet overnemen.
Reputatie 4
Problemen, problemen.... oplossen lijkt soms moeilijker dan het is. De meeste reizigers zullen niet vallen over een 2 of 3 minuten langere treinreis als ze in 99% van de gevallen hun overstap halen en niet regelmatig 10, 15 of nog meer minuten moeten wachten.
De reiziger kijkt op de stationsklok om te weten tot hoe laat hij in kan stappen, langs een volle trein kan blijven lopen om een plekje te vinden. De reiziger loopt niet in zijn gedachten de klok 30 seconden vooruit te zetten. Als de NS/ProRail de klok waarop de treinen rijden nou gewoon 30 seconden achter laat lopen op de stationsklokken zal er altijd rond het verspringen van de wijzer gefloten worden. Een paar seconden te vroeg of te laat zal de reiziger dan niet zo erg vinden.
Wat mij een paar keer wel opviel was dat de conducteur niet meteen nadat alle deuren gesloten waren zijn deur sloot maar zeker nog 30 seconden op het perron bleef staan, toen pas instapte en zijn deur sloot waarna de trein vertrok. Was het een te vroeg met fluiten momentje?
30 seconden maakt bij een krappe overstap (vanwege een vertraagde aankomst) het verschil uit tussen wel of niet de aansluiting halen.
Er is al eerder aangegeven dat de dienstkaartjes van ons niet geheel overeenkomen met de tijden op het bord, zeker bij sprinters is dot duidelijk te zien, waar we vaker vertrekken na het verspringen van de tijd dan ervoor. Zo zal je ook zien in Den Bosch dat de IC naar Heerlen en Venlo juist na het verspringen van de klok vertrekken, want deze vertrekken op xx.30 seconden.
Verder is het voor de HC van belang te zien wie er ruim op tijd op het perron staat en dus mee wil en de reizigers die toch al te laat geweest zouden zijn.
En ondanks deze hulpmiddelen worden er nog steeds 30 instapseconden gestolen van de reizigers. Maar in ieder geval lost het het probleem van de loterijtijden een beetje op. Als tenminste alle Hc's zich ook houden aan de signalen die ze doorkrijgen.

Het zou ook kunnen leiden tot meer treinen die in de ogen van de reiziger "te vroeg" vertrekken. Op tijd rijden is heel fijn, maar zorg dan eerst dat het "op tijd" van NS gelijk is aan "op tijd" van de reiziger.
Badge +3
En ondanks deze hulpmiddelen worden er nog steeds 30 instapseconden gestolen van de reizigers. Maar in ieder geval lost het het probleem van de loterijtijden een beetje op. Als tenminste alle Hc's zich ook houden aan de signalen die ze doorkrijgen.

Als NS heel eenvoudig de vertrekprocedure begint op het moment dat de klok verspringt, zijn al deze malle fratsen niet nodig. Iedere stationsklok is dan automatisch een aftelklok. Daar heeft @Ferdinand Delasoie natuurlijk groot gelijk in.

Het is erg treurig dat NS denkt te vroeg te moeten vertrekken en instapseconden te stelen omdat anders niet op tijd aangekomen wordt. Dan deugt de dienstregeling niet.
@Tamzin

Das niet correct. We gaan niet 42 sec voor vertrek de deuren sluiten.

Het horloge geeft op 42 sec een trilling om ons te attenderen, HC, je vertrektijd nadert, controleer of je aan alle eisen voor vertrek voldoet. Dan gaat het erom, om zeker te zijn dat je op de seconde kan rijden. Dat is de werkinstructie. Enige uitzondering zijn onze HSL treinen, die 15 sec extra nodig hebben om daadwerkelijk in beweging te komen.
Reputatie 7
Badge +3
NS gaat de treindeuren nu nog eerder sluiten, niet 30 maar 42 seconden voor vertrek. Dat zal nog meer agressie gaan opwekken.

https://nos.nl/artikel/2283046-ns-conducteurs-krijgen-smartwatch-om-op-de-seconde-nauwkeurig-te-fluiten.html
Reputatie 5
In die zin is ook de proef nu op Utrecht interessant waarbij op de TBP afgeteld wordt. Dat zien reizigers wel.https://nieuws.ns.nl/instapinfo-op-perronbord-utrecht-centraal-soepel-instappen-snel-een-zitplaats/

Doet me wel een beetje denken aan die discussie tussen een Amerikaan en een Rus. NASA had net met extreem veel moeite en fratsen een ballpoint uitgevonden die ook in de ruimte en zonder zwaartekracht werkt.

"Heel mooi, kameraad. Wij gebruiken gewoon een potlood."

Smartwatch. Aftelscherm.

"Heel mooi, kameraad. Wij in België vertrekken pas als de secondewijzer van de perronklok op de twaalf staat."
Ik heb het geluk gehad om mee gedraaid te hebben met het grotere onderzoek wat betreft gebruik van de SmartWatch en wat voor mij duidelijk is, dat ik met dit hulpmiddel veel meer overzicht heb over het perron, de reizigers en dus niet elke keer bezig ben met omrekenen, wat zorgt voor snellere gebaren naar reizigers om in te stappen, die langs de trein blijven lopen, terwijl ik bijna wil vertrekken. Er blijven eigenwijze reizigers bij, die perse buitenom hun rijstel willen halen en dan wil ik daar wel eens zo sleutelen dat men weet dat men bij de deur waar ze zijn in moeten stappen.
Tijd geleden werd ik overspoeld met een aansluiting door werkzaamheden. Ik heb maar gewacht, maar als de rij reizigers blijft komen, zal je op een gegeven moment echt moeten fluiten om aan te geven, ik wil weg, kom op, instappen.
Das even mijn zijde wat betreft ons nieuwe hulpmiddel en ik heb een paar keer kunnen voorkomen dat er te vroeg werd vertrokken 😃
Reputatie 7
Badge +3
In die zin is ook de proef nu op Utrecht interessant waarbij op de TBP afgeteld wordt. Dat zien reizigers wel.
https://nieuws.ns.nl/instapinfo-op-perronbord-utrecht-centraal-soepel-instappen-snel-een-zitplaats/
Goede zaak om de tijd bij de HC's duidelijker te maken, maar wat van wezenlijk belang is dat de perceptie die te reizigers hebben bij "op tijd fluiten" dezelfde is als bij de NS. Als een trein gepland staat om op xx:30:00 te vertrekken mogen de deuren in minuut xx:29 dicht, voor de reiziger komt dat nog altijd over als "te vroeg". Nog los van het feit dat de reizigers de tijd zien die op de stationsklokken staat en niet de tijd op de smartwatch van de HC's.
Reputatie 7
Badge +3
Maar zeer binnenkort worden heel veel van onze Hc's uitgerust met de smartwatch, dit om de vertrektijden nog stipter te krijgen
En over die smartwatch staat vandaag een artikel op de NS nieuws site:
https://nieuws.ns.nl/smartwatch-voor-ns-conducteurs/
Reputatie 7
Maar zeer binnenkort worden heel veel van onze Hc's uitgerust met de smartwatch, dit om de vertrektijden nog stipter te krijgen en dan is het alleen nog wachten op de update van onze Timtim met de functie welke ons als machinist aangeeft wanneer we de trein kunnen laten uitrollen om tijdig het station binnen te rollen.

Er wordt dus echt wel gewerkt aan het nog punctueler rijden van de treinen om zo mogelijk treinen met een kleinere marge achter elkaar te laten rijden in de toekomst.

Dat is fijn om te horen. Dan word dit probleem teminste ook weer opgelost. 👍🏽
Reputatie 7
Badge +2
Het probleem van niet op tijd fluiten gaat opgelost worden. Volgens NS journaal vanmorgen krijgen conducteurs een smartwatch zodat ze op tijd kunnen fluiten.
Badge
Er wordt ook wel degelijk gekeken naar de cijfers van mensen die aansluitingen uit de planner halen en welke reizigers dit niet halen en deze worden onderling ook vergeleken. En mensen die iets halen vervuilen feitelijk wel deze cijfers als ze daardoor een trein later nemen maar het zou me niet verbazen al hier een lichte aftrek voor is in de berekeningen.

Bij een te laag percentage wordt er gekeken naar de oorzaken en zal er of gewerkt worden om de oorzaken weg te nemen. Recent is bijvoorbeeld op verschillende lijnen een controle gehouden op het op tijd aankomen en het op tijd vertrekken vanaf bepaalde stations.

Maar zeer binnenkort worden heel veel van onze Hc's uitgerust met de smartwatch, dit om de vertrektijden nog stipter te krijgen en dan is het alleen nog wachten op de update van onze Timtim met de functie welke ons als machinist aangeeft wanneer we de trein kunnen laten uitrollen om tijdig het station binnen te rollen.

Er wordt dus echt wel gewerkt aan het nog punctueler rijden van de treinen om zo mogelijk treinen met een kleinere marge achter elkaar te laten rijden in de toekomst.

@mrfreeze procedures zijn er in elk bedrijf en daar zul je als werknemer toch mee moeten werken, echter als je goed leest geef ik ook aan dat wij geen robots zijn en er indien mogelijk een aansluiting wordt overgenomen en nog even de laatste mensen mee genomen worden. Maar vervolgens wordt het personeel van de NS dan weer aangevallen dat we niet fluiten - niet meer instappen hanteren. Maar hanteren we deze procedure exact en zouden we wel op tijd vertrekken dan zetten we de reizigers niet meer op 1, 2 en 3.

Zelf rij ik voor de reizigers en doe mijn best om zo veel mogelijk op tijd te rijden, als het kan een overstap van een vertraagde trein over te nemen, bij trein vervangend busvervoer altijd even te kijken of ik als machinist niet nog net een bus zie aankomen met mensen die we dan nog mee kunnen nemen. Maar ik kan niet oneindig blijven wachten en moet ook wel eens mensen teleurstellen doordat ik wel op tijd weg moet om ruimte te maken voor een andere trein of rekening moet houden met een overstap op een volgend station. Zodra ik met teveel vertraging rij krijg ik op meerdere trajecten sprinters voor me en dan zal ik nergens meer op tijd zijn en juiste met meer vertraging gaan rijden. En ook dat is niet wenselijk voor reizigers die deze overstap willen halen.
Badge +3
Die gegevens kende ik nog niet. Interessant. Vraag is natuurlijk wat er met de gegevens gedaan wordt om bijvoorbeeld de overstappunctualiteit te verbeteren. Op dit moment lijkt het erop dat NS vooral stuurt op vertrekpunctualiteit en dat staat bijna haaks op een goede overstappunctualiteit.

Ik vraag me af in hoeverre de cijfers vervuild worden door mensen die een koffiepauze plannen op een overstapstation. 😀
De punctualiteitcijfers van NS hebben ook een hoog theoretisch gehalte. Het is tamelijk eenvoudig om te meten wat de cijfers zijn van een bepaalde rit. Maar daar zit totaal niet in verwerkt hoeveel reizigers vertraging hebben. Terwijl dat de echte wereld is die door reizigers wordt ervaren.

Door te sturen op de aankomstpunctualiteit van reizigers in plaats van op ritten zou het beeld heel anders zijn en de klanttevredenheid een stuk groter.


De reizigerspunctualiteit is al een aantal jaar een belangrijke KPI in de afspraken. De reizigerspunctualiteit wordt berekend op basis van de OV-Chipkaartdata die tegen het reisadvies van de reisplanner aan wordt gelegd zoals deze een aantal dagen van te voren er in stond. Mis je dus je aansluiting, dan heeft dat dus gewoon invloed op die statistieken.
De reizigerspunctualiteit kan je hier inzien: http://kpi.prorail.nl/website/reizigerspunctualiteit/hrn05/nl/

Reageer