beantwoord

Foto's maken van treinen/stations...

Rare vraag eigenlijk maar mag dat nou wel? Mag je zomaar op het station foto's maken van de aankomende treinen en van het station zelf?
icon

Beste antwoord door Tochjo 12 juli 2014, 19:45

Een particulier die voor privégebruik op voor het publiek toegankelijke gedeelten van het station en in treinen opnamen wil maken, heeft geen toestemming nodig. Ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer en wegens het portretrecht mogen reizigers of NS-medewerkers niet zonder hun toestemming herkenbaar worden afgebeeld.

Zie deze pagina voor meer informatie.
Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3
Een particulier die voor privégebruik op voor het publiek toegankelijke gedeelten van het station en in treinen opnamen wil maken, heeft geen toestemming nodig. Ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer en wegens het portretrecht mogen reizigers of NS-medewerkers niet zonder hun toestemming herkenbaar worden afgebeeld.

Zie deze pagina voor meer informatie.
Reputatie 6
Ja, dit mag.

Zie: http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/pers/filmen-en-fotograferen.html
Ja, dit mag.

Zie: http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/pers/filmen-en-fotograferen.html
Tojo gaf me nét dezelfde link! Toch bedankt! 🙂
Tegenwoordig wordt er gelukkig wat strenger op gecontroleerd dan vroeger. Nu de poortjes in werking worden gesteld bij vele stations wordt het hoop ik nog een stuk minder. Want men weet soms niet wat je een machinist aandoet als je op een gevaarlijke spotplek staat te fotograferen.
@SLT2456
In verband met flitsers of omdat ze te dicht bij het spoor staan, of ... ?
@SLT2456
In verband met flitsers of omdat ze te dicht bij het spoor staan, of ... ?

Gewoon omdat ze veel te dicht bij (en soms zelfs op) het spoor staan.
En vaak ook nog op plaatsen waar ze helemaal niet mogen komen.
Inderdaad geeft Dhr. Hertog het antwoord al.
Men staat vaak op plaatsen waar men niet mag komen.
Er staat niets voor niets een bord met verboden toegang. Wat tot zeer gevaarlijke situaties leidt.

Van flits zouden wij ook last van kunnen hebben, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt in mijn vele jaren dat ik op de bok zit. Als ik de laserlampen niet meetel. Maar goed dat is weer een ander verhaal.

Goede vraag van de vragensteller om dit weer eens naar boven te brengen, zodat dit weer eens onder de aandacht wordt gebracht.
@SLT2456

Ik vrees dat de poortjes daar geen verbetering in brengen. Het maakt het voor spotters juist onaantrekkelijker om gewoon vanaf (het uiteinde van) het perron te fotograferen waar ze veilig staan, omdat ze dan binnen een uur weer moeten uitchecken.

Een flits zou overigens geen fraaie foto's opleveren, omdat het flitslicht onvoldoende is om een hele trein te belichten.
Ik heb de reactie van Tochjo gemarkeerd als beste antwoord. Een particulier die voor privégebruik op voor het publiek toegankelijke gedeelten van het station en in treinen opnamen wil maken, heeft geen toestemming nodig.

Ps: ik heb je topic verplaatst naar 'Op het station'.
Ik maak regelmatig foto's van diverse treinen en stations met mijn iPhone en zorg er voor dat anderen er niet op staan.

Reageer