Foto station

• 10 augustus 2015
  • 21 reacties
  • 910 Bekeken

Kan iemand mij vertellen welk station op bijgaande foto afgebeeld staat, de foto is van ca. 1880.

Groet,

Ronald

21 reacties

Mooie foto. Ik heb wel een oud adresje. Je zou bij Railcolor kunnen vragen. Ze zaten vroeger in Maarssen of in Swifterbant. Dus wij weten niet of deze adressen nu nog recent zijn. Postbus 1032, 3600 BA Maarssen of Postbus 6 8255 JS Swifterbant.
Lijkt wel Utrecht Maliebaan maar ik heb er geen verstand van
Reputatie 6
Badge +1
Oei het design van dit station (qua dragers en overkapping) is vaak gebruikt voor stations. Zo zou het volgens mij zowel Den Haag HS als Nijmegen kunnen zijn...
Reputatie 1
Badge
Het lijkt mij eerder de Franse bouwstijl. Of mogelijk den Haag SS =Staatsspoor-is allang afgebroken). HS zeker niet.
Google zou ook een soort zoekmachine hebben die foto's kan nazoeken-daar zullen techneuten wel meer van weten.
OF probeer de spoorweg-hobbyistenclub: nvbs.com, maar dan moet je wel lid zijn/worden. of een van de andere spoorwegfora-maar dat zijn meestal jongelui die niks van ouwetjes willen weten.
Reputatie 3
Volgens Stationsweb is deze foto van +/- 1870 van Den Haag SS.

Veel gelijkenissen, maar toch ook een aantal verschillen (bijv. het dak). Dat geldt echter voor meerdere stations uit deze tijd. Het moeilijke is dat er dat er vaak ook zoveel tijd tussen de foto´s zit, dat er in die tijd een anatal dingen aan het station veranderd kunnen zijn.

En misschien zit ik ernaast, maar zie eigenlijk niet zo goed hoe dit Nijmegen of Den Haag HS zou kunnen zijn. Ik zie dan inderdaad veel meer gelijkenissen met bijvoorbeeld Utrecht Maliebaan.
Dank je voor je reactie, zelf denk ik dat het Utrecht Maliebaan is, maar daar kan ik jet water en de brug niet plaatsen of de Maliesingel moet vroeger veel breder geweest zijn.
Reputatie 2
Ik dacht ook direct Maliebaan te herkennen, maar die brug rechtsachter maakt het lastig. Heb op de site van het Utrechts Archief een plattegrond van Utrecht rond 1880 opgezocht (zie http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/cartografische_documenten/1880-1890/212044) en daarop is geen verklaring te vinden voor een brug en water op die plek. Verder zoeken dus...
Reputatie 7
Badge +3
Het zou ook Zwolle kunnen zijn.
Reputatie 2
Het zou ook Zwolle kunnen zijn.
Ik denk het niet. Zie deze foto van een website waar je misschien wel het juiste plaatje zou kunnen vinden: http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=zwolle&num=3
Reputatie 3
Dank je voor je reactie, zelf denk ik dat het Utrecht Maliebaan is, maar daar kan ik jet water en de brug niet plaatsen of de Maliesingel moet vroeger veel breder geweest zijn.
Ik dacht ook water met een brug te herkennen en zat in het begin aan Rotterdam Maas te denken, maar kan me nu even niet herinneren waarom deze voor mij afviel.
Is dat wat op een brug lijkt niet de kademuur van het water?
Reputatie 2
Dacht ik eerst ook, maar ik heb de foto maximaal vergroot en nog eens goed bekeken en dan lijkt het toch echt een brug te zijn. Ik had ook gehoopt met het vergroten meer aanwijzingen te krijgen, maar helaas. Het raadsel van Corvus blijft onopgelost...
Visueel lijkt het inderdaad wel op een brug, maar waarom ik denk dat het onwaarschijnlijk is:

1) De richting loopt gelijk aan het spoor en het water, als je de lijn door trekt, komt ie zo ongeveer op het zelfde verdwijningspunt uit als de lijnen van het station en het spoor
2) Over een kanaal van deze grootte verwacht je een hogere brug en hier kan geen boot onderdoor
3) Als het een brug zou zijn, zou ie wel erg veel pijlers bevatten t.o.v. de afmeting van het water (elke paar meter..?)

Al met al denk ik eerder dat het palen zijn, of de kadermuur, of iets dergelijks.
Reputatie 2
Ben niet helemaal overtuigd, maar wat maakt het uit: de oplossing van het probleem komt niet dichterbij. Het zou een kopstation kunnen zijn met water ernaast.
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet niet of het nu echt water is of een hek.
Reputatie 2
Geen idee, maar zo ziet het er maximaal uitvergroot uit:

De foto van Mweiss is inderdaad van Den Haag Staatsspoor. De eerste foto is via Google in ieder geval niet te achterhalen Ronald Corvus 😞
Ik dacht dat het misschien Rotterdam Delfse Poort zou kunnen zijn. Heb er een foto van gevonden die er enigszins op lijkt, maar weer net niet voldoende...

http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/perrondp1885.jpg

Station Amsterdam Westerdok zou eventueel een brug kunnen verklaren, maar daarvan kan ik geen goede foto vinden.
Reputatie 2
Aan Delftse Poort had ik ook al gedacht, maar inderdaad zijn er te veel verschillen. Wat Westerdok betreft: op de site van het Stadsarchief Amsterdam las ik ergens dat dit een houten 'hulpstation' was. Dat lijkt me ook niet te kloppen met de foto.
Reputatie 7
Badge +3
Het zou overigens ook nog in Nederlands Indie kunnen zijn.
Reputatie 3
Is er niemand die meer kan met hoe het dak (glazen puntdak) eruit ziet? Geeft een herkenningspunt voor als je een foto van de buitenkant hebt.

Reageer