beantwoord

Fout in NS software ?

• 16 december 2019
  • 12 reacties
  • 256 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

L.S.

Om te beginnen: ik vind het klant-onvriendelijk dat nergens op uw NS-site een e-mail adres te vinden is voor klachten als onderstaand:

1. Vandaag checkte ik in op station Dieren voor een reis naar Am,sterdam.
  2. Daarna verhoogde ik mijn saldo bij een NS automaat.
  3. Vlak voor station Veenendaal De Klomp zei de controleur dat ik reisde zonder te zijn ingecheckt. Hij kon zien dat ik in Dieren was ingecheckt en enkele minuten daarna weer was uitgecheckt. Dat laatste had ik echter niet gedaan, ik had uitsluitend mijn saldo verhoogd.
  4. De conducteur was zo vriendelijk om zelf mijn NS kaart op station Veenendaal De Klomp in te checken en mij verder niet aansprakelijk te stellen.

Mijns inziens is sprake van een primaire fout in de software van NS. Bij stap 2 heeft de NS automaat mij uitgecheckt zonder dit aan mij te melden en zonder dat ik daartoe opdracht had verstrekt.

Graag uw aandacht voor dit euvel.
Maarten Legêne, Amsterdam       

icon

Beste antwoord door Laura NS 27 december 2019, 12:55

@P.M. Mijn vermoeden is dat er toch een storing in het poortje/paaltje heeft gezeten, waarbij de check-in niet goed is geregistreerd. Het is achteraf helaas onmogelijk gebleken om de technische transactie te ontleden. Ik kan echter bevestigen dat het niet zo is dat, als je incheckt en daarna het saldo verhoogt, je incheck vervalt. Deze blijft gewoon doorlopen, maar door het storinkje wat hierin zat die dag, is dit niet goed gegaan. Ik zie dat het daarna wel weer goed is gegaan met de reis op 21 december.

Bekijk origineel

12 reacties

Goedenavond P.M. en welkom bij de NS Community!

Sinds ongeveer twee maanden is inderdaad ons contactformulier op de website weggehaald. In dit topic kun je daar meer over lezen.

Wat betreft je melding vind ik het erg vervelend, maar ook vreemd, dat je uitgecheckt bent zonder dat je dit zelf gedaan zou hebben. Ik wil je adviseren om hiervoor contact op te nemen met mijn collega's van de Klantenservice. Zij kunnen dan mee kijken met de betreffende transacties om mogelijk te achterhalen wat er misschien is misgegaan en kunnen dit dan zo nodig doorzetten naar de juiste afdeling.

We zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie rechtsboven).

In het NS doolhof meende ik al mijn klacht aan de klantenservice te hebben doorgegeven via bovenstaand bericht, aan de inhoud ervan ik niets heb toe te voegen: er staat wat er staat.   

Badge +3

Dit is een fout van de NS of hun systemen inderdaad.

Bij saldo opladen tijdens een reis (met een actieve incheck) vervalt die inderdaad zomaar.

Meestal doe je dat natuurlijk pas als je bij uitchecken poortjes niet uit mag (wegens onvoldoende saldo).

Beetje wishful thinking dus van de systemen, dat men denkt als je (binnen een poortjesgebied of elders) saldo gaat laden men denkt dat je niet verder gaat reizen, dus op je bestemming bent of zo…

Hulde voor de conducteur in dit geval. Ben ik wel benieuwd wat er met je incheck op Dieren gebeurd is, en of je daar nog iets voor terug kunt claimen.

We zijn hier geen klantenservice, want reizigersforum. Moderators zijn wel allemaal NS medewerkers en volledig klantenservice/webcare, maar die zijn hier niet heel de dag.

Reputatie 6

Zou het kunnen dat de incheckpaal wel heeft aangegeven dat je bent ingecheckt, maar dat dit eigenlijk niet is gebeurd? Dit heb ik ook wel eens een of twee keer gehad: CiCo geeft duidelijk een piep, terwijl tijdens de controle bleek dat ik niet was ingecheckt.

Badge +3

Het systeem is rot @VIRM,

Na elke transactie onderweg (bij klassiek abonnement) vervalt gewoon je incheck.

Je moet dan opnieuw inchecken. Bij Klassewissel of Samenreiskorting laden met een actieve incheck zal een automaat dat waarschijnlijk weigeren (check eerst maar eens uit!)

Maar saldo laden is geen probleem natuurlijk, zeker niet bij die kleine automaten binnen een poortjesgebied of supermarkt e.d.

Reputatie 7
Badge +3

Meestal doe je dat natuurlijk pas als je bij uitchecken poortjes niet uit mag (wegens onvoldoende saldo).

Beetje wishful thinking dus van de systemen, dat men denkt als je (binnen een poortjesgebied of elders) saldo gaat laden men denkt dat je niet verder gaat reizen, dus op je bestemming bent of zo…

Als je op saldo reist zie je bij inchecken je saldo. Als je dan ziet dat je niet veel saldo meer hebt, misschien nog wel voor die ene reis maar wellicht niet genoeg om later ook nog terug te gaan, is dat misschien een trigger om alvast nog even wat saldo te laden.  Dan heb je dat maar alvast gedaan.

Ik heb volgens mij ook eens nadat ik al ingecheckt was op Delft Zuid wat saldo geladen (niet voor de trein want had Traject Vrij, maar omdat ik de week erna met een bus zou gaan en niet veel saldo meer had) en ik toch een paar minuten te vroeg was. 

Badge +3

Precies,

Na inchecken ergens onderweg nog wat saldo laden om geen problemen bij uitchecken (poortjes) te krijgen makes sense.

Maar ja, systemen en zo… @P.M. liep daar dus tegenaan, ook al kan een HC met wat zoekwerk dus ook gewoon de geldige incheck in Dieren wel zien (en terecht zegt “nou weet je wat, check op De Klomp maar even in dan, paaltje staat aan de staart van de trein”).

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet wel dat wanneer je ingecheckt bent en je je OV-chipkaart aanbiedt bij een kaartautomaat je niet alle handelingen kan doen die wel kunnen wanneer je niet ingecheckt bent. Je krijgt dan een melding dat je ingecheckt bent en daarom niet alles kan doen. Dat is op zich handig wanneer je eraan twijfelt of je wel ingecheckt heb (ooit 1 keer gebruikt bij overstappen op Den Haag Centraal omdat ik niet zeker wist of ik wel ingecheckt had, had ik toen wel).  

Badge +3

Dat dus, een automaat weigert een klassewissel of samenreiskorting laden maar saldo laden kan gewoon (terecht).

Ik ben echt benieuwd of dat iets doet met een incheck (op zelfde station, je wás al geldig binnen!)

Reputatie 7
Badge +3

Saldo laden zou toch niet moeten zorgen voor een check-uit? Want er staan zoals al eerder opgemerkt ook oplaadautomaten binnen de poortjes, juist om nog op te kunnen laden wanneer je niet genoeg saldo hebt om nog uit te checken. 

@P.M. Zou je mij anders een privébericht kunnen sturen met je NAW-gegevens, geboortedatum en OV-chipkaartnummer? Dan kijk ik even mee en kunnen we naar de buitenwereld wat dingen uitsluiten/uitzoeken. 

Edit; P.M. heeft mij inmiddels bericht en ik ben dit aan het uitzoeken.

@P.M. Mijn vermoeden is dat er toch een storing in het poortje/paaltje heeft gezeten, waarbij de check-in niet goed is geregistreerd. Het is achteraf helaas onmogelijk gebleken om de technische transactie te ontleden. Ik kan echter bevestigen dat het niet zo is dat, als je incheckt en daarna het saldo verhoogt, je incheck vervalt. Deze blijft gewoon doorlopen, maar door het storinkje wat hierin zat die dag, is dit niet goed gegaan. Ik zie dat het daarna wel weer goed is gegaan met de reis op 21 december.

Reageer